Ik heb een half jaar in India gewerkt en in mijn eentje veel rond gereisd in de weekenden. Het was intens, vermoeiend maar tegelijk ook waanzinnig mooi. Ik heb me vaak ongemakkelijk gevoeld en soms wel wat onveilig. Voornamelijk als ik bijvoorbeeld alleen liep op het strand en er was even niemand in de buurt, maar verderop wel een man die me in de gaten hield. Of wanneer ik alleen in een taxi stapte en de chauffeur te geïnteresseerd was in mij als Europese vrouw. Voornamelijk de drukte opzoeken dus en al helemaal niet in het donker alleen op straat lopen.
Als je de optie hebt zou ik samen gaan, en zo niet dan is het als vrouw alleen ook prima te doen als je sterk in je schoenen staat en je goed inleest. Het kost alleen veel energie, dus het kan fijn zijn om dat met iemand te delen, maar ik zou het zo over doen.
Net zoals @VanderWoodsen vond ik zuid India ook het mooist. Het is daar allemaal iets gemoedelijker dan het noorden, en naar mijn idee ook wat schoner.
Al heb ik geen traditionele rondreis gedaan door India, dus over die route kan ik niets zeggen. Wel Delhi en Agra (Taj Mahal) los bezocht en dat vond ik wel de moeite waard. Het mooiste gebied vond ik Ladakh in de Himalaya, maar aangezien je ook naar Nepal gaat krijg je die waanzinnige ervaring al mee. ![]()