1 volle dag in Parijs, wat zouden jullie doen? Wil sowieso naar grand mosque voor de beste koekjes. Eiffeltoren vast ook even in de avond, verder heb ik dingen zoals arc de triomphe wel gezien en het louvre ook (van buiten dan lol idk of ik de binnenkant het waard vindt). Los van de trekpleisters, wat zijn jullie aanraders?
Gratis naar petit palais, shoppen en wandelen in le marais, uitrusten met een kop koffie in jardin du luxembourg, in de avond naar rue de mouffetard (gezelligste straat van parijs imo)
Wij vonden Glasgow enorm tegenvallen helaas.
Ik heb dat gedaan en het is heel goed bevallen! Ik ben eerst met de trein naar Londen gegaan, vanuit daar met de trein door heel Schotland gereisd. Ik heb op 5 plekken een tussenstop gemaakt en gewandeld. De verbindingen zijn heel goed, er rijden alleen wel weinig treinen dus je moet het echt goed plannen. Ik had mijn route van tevoren uitgestippeld en ook alle trajecten al geboekt, zodat ik ter plekke nergens meer over na hoefde te denken. Alleen Skye durfde ik niet zo goed aan met het ov, dus die heb ik helaas overgeslagen.
De natuur is daar zo ontzettend mooi! Je reist kilometerslang door afgelegen gebieden zonder dorpjes of mensen. Dat maakt de treinreizen echt bijzonder. Zelfs als het de hele dag regent
Glasgow zou ik overslaan. Er zijn zoveel mooiere/leukere plekken. Edinburgh is echt een toffe stad. Ik zou daar wat langer blijven of meer tijd nemen voor het wandelen.
Er is trouwens ook een Schotland topic.
In tegenstelling tot de andere opmerkingen vond ik Glasgow wel leuk! Zou er niet super lang blijven, want het is niet groot, maar ik heb er heel goed gegeten en het Kelvingrove Museum of Art en History ook heel mooi.
Ik heb zelf een rondreis in Yunnan (Chinese provincie) gedaan en vond dat een aanrader.
Onze route bestond uit Kunming - Dali - Xizhou - Shaxi - Lijjiang - Tiger Leaping Gorge - Shuhe - Shangri-La. Daarna hebben we nog 10 dagen Tibet gedaan (Lhasa - Gyantse - Sakya - Rongbuk - Shigatse - Lhasa).
Stuur me zeker een berichtje mocht je tips willen. Ik denk wel dat er sinds covid daar zeer veel veranderd is.
@sjern ik vond Glasgow ook heel leuk, maar het is geen stad om uren rond te slenteren en mooie gebouwen te spotten / te flaneren. Maar wel een heel leuk cultureel leven vond ik!
Openbaar vervoer is top, treinen zijn er betaalbaar (vgl met Eng) en je kunt ook op redelijk afgelegen plaatsen komen om te gaan wandelen bv. Neem bv de trein van Glasgow naar Fort Wiliam als je kunt! Hele mooie treinrit en onderweg een aantal stops waar je zou kunnen wandelen. Onder andere rijdt die trein ook over de brug van de Harry Potter films, daar kun je eventueel uitstappen mocht je groot Hp fan zijn (anders is het niet per se de moeite) De bussen (Citylink geloof ik) zijn ook een goede optie, maar ik heb daar wel ondervonden dat je ze best op voorhand boekt! Geen uren open voorhand hoor, maar ik rekende erop dat ik op de bus een ticket kon kopen en dat werd niet gewaardeerd / ik werd gewaarschuwd dat ze vaak volzet zijn. Ik heb er ook wel eens gelift, ging redelijk vlot maar wordt daar niet zo vaak gedaan had ik de indruk (kreeg nogal wat verbaasde / geshockeerde reacties dat ik dat deed).
@ Parijs kenners: waar in parijs kun je goed uitgaan? ben niet zo kieskeurig, maar gewoon goede vibes / kunnen dansen.
Heeft iemand tips voor Madeira (qua restaurants, mooie hikes, andere bezienswaardigheden)? We gaan er in mei heen en verblijven in Funchal!
Ik ben er zo’n 5 jaar geleden in november geweest.
Aller aller mooiste: wandeling over de ponta de sao lourenco. Alsof je in een film zit, zo waanzinnig mooi.
Já Fui Jaquet als je van vis houdt (wij leerden er limpets eten (lapas))
Porto Moniz zeezwembad
O avo restaurant in funchal
Cabo girao uitzichtpunt
Levada dos tornos wandeling (eerst met kabelbaan omhoog, dan jungle, uitzicht)
A confeitaria voor zoetigheid
Bolo do caco zijn broodjes op basis van deeg met aardappel erin, heel lekker mals
In de haven kijken naar schepen en tekeningen op de muren (rustplaats voor zeilschepen voor de grote oversteek)
Excursie 25 fontes (watervallen)
Wij aten heel graag bij well.com, maar zie dat ze permanent gesloten zijn helaas.
Weet er hier iemand of het automatisch opladen al aanstaat bij een nieuwe OV kaart als je dat ook had bij je vorige OV chipkaart?
Ik heb solo gereisd door Schotland zonder auto. Nu moet ik het niet toffer maken dan dat het is hoor, helaas geen high lands maar een rondje Edinburgh - Glasgow - Aberdeen - Edinburgh. Alles met de trein of bus gedaan en dat was top.
Of Glasgow je bevalt ligt denk ik ook een beetje aan wat je zoekt of wat je aantrekt in steden. Ik ben zelf team Edinburgh, maar een vriend welke in Schotland woont is helemaal team Glasgow. Edinburgh vond ik echt prachtig en in Glasgow heb ik vooral toffe dingen gedaan
Jaaaa dank je wel!! Ik ga deze tips opslaan.
Ja! Ik heb dit jaar een nieuwe persoonlijke ov kaart aangevraagd en daarbij was dat ook meteen geregeld
Top! Dankjewel!
Ik heb geen ervaring maar hoor graag of het te doen was zonder auto! Staat bij ons ook nog op de verlanglijst namelijk.
Ik zit een beetje in dubio, we wilden eigenlijk een weekendje naar Hamburg maar begin nu toch te twijfelen. Willen vanaf Groningen niet langer rijden met de auto dan 3/4 uur. Dachten nog aan Antwerpen, Brussel etc.
Doel is lekker veel shoppen, rondslenteren, lekker eten… We hebben wel 2 jonge kinderen mee (zonder kinderwagen etc). Wat zouden jullie doen?
Waarom twijfel je? Leuke stad hoor!
Geen idee eigenlijk, ik ben ook nog nooit in Antwerpen of Brussel geweest bijvoorbeeld dus begon een beetje te twijfelen of dit voor nu de leukste optie was haha! Ik vond Berlijn bijv ook echt te gek, Duitsland vind ik sowieso over het algemeen leuk.
Als er geen zwaarwegende redenen zijn om niet te gaan zou ik gewoon gaan. Als het niks is ben je zo weer weg, maar er is zat te doen hoor.
Van Berlijn/Duitsland word je duidelijk erg enthousiast, dus ik zou daarvoor gaan!