Ik zit te kijken naar vluchten en als ik op de heenweg in amerika een overstap maak van 13,5 uur in houston bespaar ik 500 euro op mijn reis wat nogal aanzienlijk is. Heeft iemand hier ervaring met zo’n lange overstap? Je mag volgens mij ook evt het vliegveld af, maar het is dan snachts. Een hotel boeken zou weer zonde zijn want dan geef ik het bespaarde geld weer uit. De vraag is dus een beetje kut of het gewoon kut is of echt heel heel kut en het geld echt niet waard
500 euro lijkt me de moeite waard om even oncomfortabel te zijn.
Maar ik haat mezelf tijdens het reizen wel altijd wanneer ik door cheap te willen zijn weer snachts uren sta te wachten op een flixbusaansluiting, of een nacht op het vliegveld moet doorbrengen. Dus ik weet niet of je mijn advies wel moet aannemen:
Zijn het twee losse vluchten? Dus voor de tweede vlucht zelf weer inchecken? Als dat niet zo is kan je checken of de luchtvaartmaatschappij zelf niet iets van een hotel aanbiedt voor lange overstap. Heb ik wel een keer gehad voor een overstap van 8 uren, maar dat was in China.
13,5 uur is wel echt heel erg lang om te moeten wachten of rond slenteren. Je bent misschien al moe na de eerste vlucht. Lijkt me echt terror haha. Ik vond 4 uur overbruggen al best wel lang.
Maar is er wellicht een cheapo hotel in de buurt van het vliegveld? Als dat iets van 100 euro kost, dan heb je alsnog 400 euro bespaard.
Ik heb dit 3x gedaan waarvan 2x in Houston. Ik studeerde toen dus had niet veel geld haha. Was alleen en moest mezelf wakker houden. In de VS moet je zelf je bagage ophalen en opnieuw inchecken voor je transfer, dus dat houd je ongeveer 2 uur bezig. Vliegveld in Houston was toen erg rustig / weinig te doen wat het moeilijker maakte om daarna wakker te blijven. Je kan niet echt ergens rustig gaan liggen of zo. Er zijn weinig winkeltjes en bars, alleen een Wendy’s (is nu vast anders, dit is 10 jaar geleden).
Het was toen wel prima maar ik zou het nu niet meer doen voor €500. Kwam geradbraakt aan op m’n uiteindelijke bestemming. Als je op vakantie gaat is dat zonde. Ik bleef maandenlang weg dus vond het oké om zo het geld uit te sparen.
Edit: persoonlijk zou ik echt afraden om de luchthaven 's nachts te verlaten met al je bagage om naar een hotel te gaan. Ken meerdere mensen die dat gedaan hebben in Houston en ze vonden het allemaal kut. Houston is niet zo veilig 's nachts, een goed hotel (veilige wijk) is niet goedkoop en het is een gedoe.
Is prima te doen, zeker als je met z’n tweeën bent. Inderdaad wel altijd je deuren op slot doen en niet in het donker rijden. Dat laatste is ook af te raden i.v.m. de verkeersveiligheid, de kans dat je 's avonds tegen een koe of iets anders aanrijdt op de weg is best groot.
Ik zou het vooral zonde vinden van m’n tijd als je niet lang weg gaat. Houd er trouwens rekening mee dat je gevaccineerd moet zijn in Amerika, ook bij een overstap volgens mij. Ik lees regelmatig berichten in backpack groepen op fb dat mensen dat zich niet realiseren bij het boeken.
Wat is je bestemming uiteindelijk? Cancun? Dan zou ik kijken op de website van tui en tui België. Als je een beetje flexibel kunt zijn met de data kan het heel veel schelen. ze hebben regelmatig een korting van 10 procent op alles en de prijzen veranderen dagelijks, dus soms is het slimmer om even te wachten. Wij hebben zo’n 650 euro pp betaald inclusief bagage, directe vlucht.
Eens met @Parasol, volgens mij kan het prima zolang je oplettend blijft en is vooral Johannesburg berucht. Maar daar hoef je niet per se te zijn lijkt mij, afgezien van het vliegveld? Er zijn ook hele rustige, veilige toeristische plekken. Heb daar zelf ook een reis gemaakt met eigen auto, wel jaren geleden al, maar denk niet dat het per se onveiliger is geworden.
Heb net een stedentrip naar Rome geboekt Wel pas in juni, maar vind het altijd fijn om iets te hebben om naar uit te kijken haha.
4 dagen! Ga eigenlijk altijd 4 dagen, vind 3 dagen tekort en 5 weer te lang.
Helaas is er geen Australie-topic maar kan iemand zijn tips&trics delen voor de oost-kust van Australie? En heeft iemand ervaring met het vliegen op Sydney maar vertrekken vanaf een andere stad (qua kosten tickets?) Thanks
Ik heb een hele lange overstap gehad op Istanbul en toen werden er dagtours door de stad (gratis?) aangeboden vanaf t vliegveld! Dus dit zijn we gaan doen, zat ook eten bij in, was echt heel erg leuk! Dus misschien wordt zoiets ook georganiseerd?
En anders zou ik kijken hoeveel n hotelkamer jn de buurt kost, zal vast geen 500 euro zijn.
Ik ben ooit op Sydney gevlogen, toen met een rideshare met een paar random studenten naar Brisbane gereden en vanaf dat als basis toen een aantal trips gemaakt met een huurauto. En ik ben los nog een keer naar Townsville/Cairns geweest. Op zich kan vliegen van en naar verschillende plekken prima, maar wees je bewust van dat als je een huurauto neemt dat je dan vaak extra betaalt omdat je ‘m niet weer inlevert waar ie vandaan komt.
Paar tips:
- Byron Bay en Noosa zijn leuke surf/beachstadjes
- Gold Coast vond ik persoonlijk mhaw, echt een stad met skyscrapers aan het strand zeg maar. Wel koel op zich om eens gezien te hebben, maar weinig sfeer
- Lamington Nationaal Park (vlakbij Brisbane) vond ik super nice. We stonden daar een paar nachten op een camping van de australische staatsbosbeheer zeg maar (Camping | Lamington National Park | Parks and forests | Department of Environment and Science, Queensland) en je staat dan echt midden in de natuur met papegaaien, wallibi’s… er was zelfs een dingo gespot. Ook mooie wandelingen met veel vogels.
- Stel dat je echt lang de tijd hebt dan zou ik overwegen om nog naar boven te rijden richting Townsville. Wij deden daar een boottocht rond Magnetic Island en supermooi gesnorkeld met o.a. reef sharks. Daarna kun je nog door naar Cairns: Daar heb je natuurlijk the great barrier reef en als je nog noordelijker gaat heb je daar Daintree National Park waar je het oudste regenwoud ter wereld hebt.
Ik ben heen gevlogen op Brisbane en terug op Melbourne. Dat was toen volgensmij net zo duur als gewoon een retour naar 1 stad. Sydney weet ik niet.
En verder qua tips voor de Oostkust:
- Byron Bay is supertof. Hippiedorpje waar je ook kunt surfen en hele leuke sfeer
- Sydney en Melbourne zijn beide heel leuk. Melbourne was voor m’n gevoel wat alternatiever en het regent er wel veel vaker. Maar beide een aanrader
- Als je in de buurt van Melbourne bent, zeker de Great Ocean Road niet overslaan
- Canberra en Coffs Harbour zijn beide niet boeiend en zou ik skippen
- Port Macquarie is opzich wel leuk, maar vooral chill als je er een walvissen tour gaat doen en dat kan niet het hele jaar door dus dat zou ik vantevoren even checken
- Brisbane is een leuke stad opzich, maar had ik wel na 2 dagen gezien
- Ik heb rondgereisd met de Greyhound bus en dat was prima te doen. Relaxte bussen, betaalbaar en prima tijden ook.
Je mag me ook dm’en als je meer wil weten trouwens! Ik heb Brisbane - Melbourne gedaan in 2019 in m’n eentje.
Is iemand wel eens in de Pyreneeën wezen kamperen? Aanraders voor rustige campings? En mooid wandelingen?
Je mag mij ook dm’en voor mijn polarsteps van die periode met heel veel info over wat we hebben bezocht. Ben twee maanden daar geweest in 2019!
Love de Pyreneeën, welke regio zit je aan te denken? Frankrijk/ Spanje? Qua wandelingen: zoek je eendaagse tochten of evt ook met overnachtingen in Refugio?
Ik ken er niet zoveel campings maar ik ken de regio wel goed van te wandelen!
Er was wel een camping in benasque die ik erg chill vond (ixeixa), basic maar rustig aan het water. De eigenaar is heel chill en kent echt alles van de wandelroutes in de buurt en de cultuur/ geschiedenis van de regio. Die vallei ligt tussen hoge pieken en was lang enkel in de zomer bereikbaar. Heeft dus een hele eigen cultuur/taal ontwikkeld. Je kunt van daar ook makkelijk met de bus naar een mooi startpunt voor wandelingen (Refugio de corones op 2000m).
Aigüestortes is een andere favoriete regio van me!
Oh hier ben ik het echt niet helemaal mee eens. Wij deden idd de deur op slot en reden nooit ‘s nachts, maar met navigatie komt het echt wel goed.
Ook wb dat ‘s avonds slenteren en restaurantjes, als je dat wilt is ZA niet je land, maar het ritme is daar gewoon anders: vroeg beginnen en vroeg slapen. Eten in de lodges etc is vaak hartstikke lekker, wij gingen vroeg slapen en stonden vroeg op (ook ivm wildlife enzo). En hebben genoeg gezellig avondjes gehad.
Wij waren dit jaar in Costa Rica (hartstikke veilig), en daar hebben we ook nooit ‘s avonds rondgeslenterd, maar lagen om 9u te tukken en om 6u aan het ontbijt.
Geen tips, want zulke dingen vergeet ik altijd, maar het is wel een aanrader en prachtig! Spaanse Pyreneeën dan, Franse heb ik geen ervaring mee.