Reizen / Vakantie #2

Het hangt er van af wat voor ticket je koopt. Saver tickets zijn idd gebonden aan vaste treinen inderdaad, maar de duurdere flex tickets niet per se.

Voor saver tickets: Als je trein vertraging heeft en je haalt je overstap niet, dan vervalt de verplichting om die treinen te nemen en kan je elke trein pakken op dat traject met je ticket. Als je reis van te voren te veel veranderd (ik geloof 20 min eerder vertrekt of later aankomt maar weet het niet 100% zeker), dan verandert die verplichting ook.

1 like

Als ik op de site van NS international via de reisplanner kijk, zie ik niets staan over saver tickets?

Ik heb nu bijvoorbeeld een optie waarbij staat:

Full flex tarief inbegrepen
*Wijzigen / annuleren mogelijk

• Vrije treinkeuze op de reisdag
  • Verplichte reservering voor ICE van en naar Nederland

----------‐------

Ik snap niet of we dan wel of niet vastzitten aan een bepaald tijdstip. Ook die laatste bullet vind ik verwarrend. De reisplanner duidt de 2 treinen die we in Duitsland nodig hebben aan met ‘RE’.

als je RE treinen neemt is die ICE regel niet van toepassing. dan mag je gewoon alle RE/IC treinen nemen op die dag. RE zijn meer de regionale treinen, IC intercity’s en ICE’s lange afstandstreinen. ik denk ook dat je die saver optie niet hebt omdat je alleen met RE treinen gaat.

ik zou gewoon de goedkoopste optie van het nederlandse beginstation naar Keulen nemen, want mocht er dan iets veranderen in dienstregeling (vertraging/annulering) kun je zonder problemen de volgende treinen nemen.

2 likes

Dankjewel voor het meedenken. Ook @Moskou natuurlijk.

Bij full flex kan ik dus altijd gewoon dezelfde trein pakken maar op een later tijdstip, mocht dat nodig zijn?

Ik heb 2 interessante opties. Eentje is in totaal maar met 2 keer overstappen en in duitsland met RE treinen. Andere optie is 3 keer overstappen, waarbij we in Duitsland de Regionalbahn hebben. Allebei full flex.

De optie met 3 keer overstappen is goedkoper en daarbij zijn de aankomst en vertrekperrons op een groot station in Duitsland bekend (en gunstig). Dat laatste vind ik met niet heel veel overstaptijd wel een pluspunt. Bij de andere optie is dit niet bekend, wat zou kunnen betekenen dat je je moet haasten op een groot en (voor mij) onbekend station.

2 likes

Hm persoonlijk zou ik die reservering niet zo nauw nemen, zelf nog nooit problemen mee gehad als ik in een andere trein zat. Daarnaast kan je vrij makkelijk via de app (in ieder geval via DB) een stoel reservering maken voor ICE als je dat wil.

2 likes

hmmm ja die perrons kunnen even goed nog last minute veranderd worden, al helemaal op grotere stations, dus zou daar geen keuze vanaf laten hangen.

snap trouwens als het allemaal overweldigend is! snap zelf ook nog steeds zo weinig van alles met deutsche bahn hahaha. NS international is uit mijn ervaring heel behulpzaam aan de telefoon, en soms zien zij ook opties die jij niet ziet, dus misschien is dat een optie?

1 like

Jullie hulp heeft me al veel geholpen. Ik ga denk ik gewoon 1 van die 2 opties kiezen. Gezien het toch allebei full flex is, zal het wel goedkomen.

4 likes

Ik weet niet waar je zoekt maar je kunt op airbnb bijv gewoon filteren op ‘twee slaapkamers’. Niet op ‘twee bedden’, want dan krijg je idd van die slaapbank-in-de-woonkamer-situaties

1 like

Toen ik met NS International naar Duitsland ging had ik niet eens een flexticket maar de goedkoopste optie met vaste tijden en treinen, maar in het geval van vertraging mag je ongeacht je ticket gewoon de snelste eerstvolgende optie nemen als je je aansluiting mist. Ik zat uiteindelijk in een veel betere/duurdere/snellere trein dan die ik zelf had geboekt

6 likes

Je kan eventueel ook via omio boeken. Dan boek je op dag x reis x maar welke treinen je neemt staat vrij. Ik heb geen idee of het goedkoper is hoor maar even kijken kan nooit kwaad.

3 likes

Ik ben ah kijken voor vakantie naar een eiland van Griekenland maar O my God, wat zijn de huurprijzen van auto’s enorm. Heeft iemand hierin nog tips. Ik wil niet eindigen met heel veel risico zeg maar.

Daar pas een auto huren haha. Zo doen wij het altijd en is veeeeel goedkoper. Er zijn daar zo veel autoverhuurbedrijfjes en nooit problemen gehad.

1 like

Ja daar heb ik bij gekeken maar ruim 800 ekkies voor 11 dagen vind ik best veel :grimacing::grimacing:

@Rozevarken bedoel je als je in het plaatsje zelf bent of op de luchthaven al?

2 likes

Ik ga deze zomer een week naar Marokko. Wat zijn mooie plekken om vanuit Marrakech te bezoeken?

We zitten in een resorthotel in Marrakech, we gaan dus die stad veel bezoeken maar er ook een relaxvakantie van maken.
Daarnaast dus op zoek naar een dagtrip die vanuit Marrakech goed te doen is en niet te avontuurlijk is :grimacing: (houden niet van hiken in de hitte en ik durf ook niet op een quad o.i.d. haha)

3 likes

Essaouira is een leuke plaats aan de kust. Je kunt daar ook surfen of surfers kijken, zwemmen of door de medina wandelen.

4 likes

Kan beiden. Wij hebben nu 2x Hermes gebruikt, waarvan 1x in het dorpje en 1x op het vliegveld.

3 likes

Iemand nog leuke tips voor eet tentjes in Stockholm?

1 like

Ik wilde graag kötbullar eten in Stockholm maar eet geen vlees, de enige plek waar ik ze vega vond was Meatballs for the people, daar hebben ze allerlei verschillende (maar als je ‘gewoon’ vlees wilt kun je ze op heel veel plekken krijgen). Ja ik weet dat je ook vegan meatballs bij Ikea kunt eten maar dit was echt lekkerder en ik wilde het graag daar :unsure:

En niet bepaald een briljante tip want het is letterlijk een soort scandinavische versie van Starbucks (zit echt oooveral) maar ik vind Espressohouse ook altijd erg leuk.

4 likes

Meatballs for the people vond ik ook leuk, verder nog:
Knut, beetje sjieker restaurant
Stikki Nikki heeft lekker ijs
Rosendal’s TrĂ€dgĂ„rd, mooie stadstuin/park waar je ook leuk fika kunt doen
Urban deli, zit op een aantal plekken, casual eten
JĂ€rnet bar & restaurant
Hötorgshallen, foodhall
Kaffeverket
Café Pascal
Café Pom & Flora

Veel plezier in Stockholm!

5 likes

Ja mmmmmm die morotsmuffin (carrot cake muffin) daarvan is ZO lekker. Kan niet naar een scandinavisch land zonder die daar te halen :drooling_face:

3 likes