Met plezier hoor. Misschien heb ik gewoon pech gehad in Lijiang maar ik wil dat nooit meer meemaken 
In Dali verbleven we in The Jade Emu hostel (wel in een privékamer). Er zijn vast nog goede opties in Dali. Wij kozen toen voor dit hostel omdat het prijsvriendelijk was en het hostel op dat moment aan onze behoeftes voldeed (na weken rond te reizen in Chinese hotels, deed het deugd om eens in een westerse vibe terecht te komen: koffie te kunnen drinken, info in het Engels te krijgen…).
Een dagtripje naar Xizhou is prima te doen, maar toch zou ik aanraden om te blijven slapen in The Linden Centre voor ‘the full experience’. Het hangt er natuurlijk van af wat je precies wil doen. Als je gewoon eens het dorpje wil zien kan je prima op en af gaan vanuit Dali, want het dorpje an sich is erg klein en ben je zo doorgelopen. Maar wat voor mij persoonlijk zo geweldig was aan Xizhou, was het gevoel van rust en de activiteiten door The Linden Centre: China en in het bijzonder de toeristische hotspots zijn zeer hectisch en contacten blijven oppervlakkig. In Xizhou/The Linden Centre had ik echt ‘vakantie’-gevoel: naast sightseeing ook gewoon eens een paar uur tijd nemen om een boek te lezen met het prachtige zicht op de velden, rondwandelen zonder gek te worden van de massa volk, naar het lokale marktje kunnen gaan en zien hoe de locals leven (en niet doodgegooid worden met toeristische kraampjes), uitleg te krijgen over de lokale minderheden door henzelf (dus niet de ‘verchineeste’ versie ervan, maar echt met henzelf te kunnen praten), fietstocht langs het platteland en het lokale leven ontdekken…
Als je maar op één plaats kan blijven slapen, zou ik eerder in Xizhou slapen en dan naar Dali gaan in plaats van omgekeerd. Omdat de afstanden in China anders zijn dan hier, wordt Xizhou vaak tot Dali zelf gerekend (bv. op Tripadvisor staat dat The Linden Centre “nr. 2 van accomodaties in Dali” is, terwijl het toch op 1u30 rijden van elkaar is als ik me goed herinner). Maar als je tijd hebt zou ik gewoon beide combineren, het is niet echt met elkaar te vergelijken.
Om je een idee te geven, ons dagschema was als volgt (van wat ik me kan herinneren):
-
Dali: 1 nacht blijven slapen. Dag 1 bij aankomst 's middags het dorpje verkend, één middag was hiervoor voldoende. Op dag 2 hike Cangshan mountain (met tempelbezoek). Daarna stevige wandeltocht naar Three Pagodas en bezoek daaraan. Naar mijn gevoel had ik Dali toen wel gezien. 's Avonds door naar Xizhou.
-
Xizhou: 2 nachten gebleven. Op dag 1 ('s avonds aangekomen): dorpje verkend (is klein, dus je bent er zo door). Dag 2: 's ochtends naar de lokale markt, 's middags een grote fietstocht gedaan naar naburige dorpjes, het meer, het park… Op een bepaald moment ook de fiets aan de kant gezet en een stuk te voet gedaan. Onderweg ook gestopt om een tempel te bezoeken. Dag 3: klassieke thee ceremonie met uitleg over de lokale gebruiken van de minderheden (via The Linden Centre), daarna nog eens een tourtje gedaan in het dorpje, uitleg gekregen over tie dye (is iets typisch van daar) en dan vertrokken. Ik weet nog dat ik echt spijt had dat we door moesten, en er graag nog wat langer gebleven was.