Reizen / Vakantie #2

Ohh wauw, wat een geweldig overzicht. Ontzettend bedankt voor je moeite!
Mijn voorkeur ging even uit naar Lijiang, maar na het lezen van jouw ervaring slaan we het daar toch maar even over hahaha. Ben heeel blij dat ik hier via jou nu achterkom, zou zo’n afknapper geweest zijn anders haha.
Ik denk dat we uiteindelijk voor Dali zullen kiezen, al lijkt Shangri-La me ook wel heel bijzonder. De Tiger Leaping Gorge lijkt me echt geweldig, maar helaas zijn wij allebei van het luie soort, denk niet dat we dat overleven :joy:
Is een dagtripje vanuit Dali naar Xizhou te doen of zou je aanraden daar te slapen? Waar verbleven jullie in Dali? Ik twijfel of het bijv leuker is om in het historische centrum te slapen of bij het meer.
Ook oprecht een goede tip van het acclimatiseren, daar hadden we nog helemaal niet bij stil gestaan haha.

Ben indd ook heel nieuwsgierig hoe het nu gaat zijn. Ik ben in 2018 ook in China geweest (toen niet in de buurt van Yunnan geweest) en ben heel benieuwd naar de veranderingen sindsdien. Ik ga nu ook met mijn Chinese vriend, dus zal sowieso al een compleet andere ervaring zijn dan vorige keer in mijn eentje haha.

Nogmaals heel erg bedankt voor je mega uitgebreide reactie, zo fijn en behulpzaam!

2 likes

Met plezier hoor. Misschien heb ik gewoon pech gehad in Lijiang maar ik wil dat nooit meer meemaken :stuck_out_tongue:

In Dali verbleven we in The Jade Emu hostel (wel in een privékamer). Er zijn vast nog goede opties in Dali. Wij kozen toen voor dit hostel omdat het prijsvriendelijk was en het hostel op dat moment aan onze behoeftes voldeed (na weken rond te reizen in Chinese hotels, deed het deugd om eens in een westerse vibe terecht te komen: koffie te kunnen drinken, info in het Engels te krijgen…).

Een dagtripje naar Xizhou is prima te doen, maar toch zou ik aanraden om te blijven slapen in The Linden Centre voor ‘the full experience’. Het hangt er natuurlijk van af wat je precies wil doen. Als je gewoon eens het dorpje wil zien kan je prima op en af gaan vanuit Dali, want het dorpje an sich is erg klein en ben je zo doorgelopen. Maar wat voor mij persoonlijk zo geweldig was aan Xizhou, was het gevoel van rust en de activiteiten door The Linden Centre: China en in het bijzonder de toeristische hotspots zijn zeer hectisch en contacten blijven oppervlakkig. In Xizhou/The Linden Centre had ik echt ‘vakantie’-gevoel: naast sightseeing ook gewoon eens een paar uur tijd nemen om een boek te lezen met het prachtige zicht op de velden, rondwandelen zonder gek te worden van de massa volk, naar het lokale marktje kunnen gaan en zien hoe de locals leven (en niet doodgegooid worden met toeristische kraampjes), uitleg te krijgen over de lokale minderheden door henzelf (dus niet de ‘verchineeste’ versie ervan, maar echt met henzelf te kunnen praten), fietstocht langs het platteland en het lokale leven ontdekken…
Als je maar op één plaats kan blijven slapen, zou ik eerder in Xizhou slapen en dan naar Dali gaan in plaats van omgekeerd. Omdat de afstanden in China anders zijn dan hier, wordt Xizhou vaak tot Dali zelf gerekend (bv. op Tripadvisor staat dat The Linden Centre “nr. 2 van accomodaties in Dali” is, terwijl het toch op 1u30 rijden van elkaar is als ik me goed herinner). Maar als je tijd hebt zou ik gewoon beide combineren, het is niet echt met elkaar te vergelijken.

Om je een idee te geven, ons dagschema was als volgt (van wat ik me kan herinneren):

• Dali: 1 nacht blijven slapen. Dag 1 bij aankomst 's middags het dorpje verkend, één middag was hiervoor voldoende. Op dag 2 hike Cangshan mountain (met tempelbezoek). Daarna stevige wandeltocht naar Three Pagodas en bezoek daaraan. Naar mijn gevoel had ik Dali toen wel gezien. 's Avonds door naar Xizhou.

• Xizhou: 2 nachten gebleven. Op dag 1 ('s avonds aangekomen): dorpje verkend (is klein, dus je bent er zo door). Dag 2: 's ochtends naar de lokale markt, 's middags een grote fietstocht gedaan naar naburige dorpjes, het meer, het park… Op een bepaald moment ook de fiets aan de kant gezet en een stuk te voet gedaan. Onderweg ook gestopt om een tempel te bezoeken. Dag 3: klassieke thee ceremonie met uitleg over de lokale gebruiken van de minderheden (via The Linden Centre), daarna nog eens een tourtje gedaan in het dorpje, uitleg gekregen over tie dye (is iets typisch van daar) en dan vertrokken. Ik weet nog dat ik echt spijt had dat we door moesten, en er graag nog wat langer gebleven was.

3 likes

Oh jullie ervaring in Xizhou en bij The Linden Center klinkt inderdaad wel echt geweldig. Aangezien we vooral in mijn vriend zijn woonplaats met meer dan 6 miljoen inwoners zullen zijn is een wat kalmere sfeer tegen die tijd wel welkom, denk ik haha. Wellicht dat we misschien twee nachtjes daar doen en twee nachtjes in Dali. Ontzettend bedankt voor je tips en uitgebreide hulp, echt heel erg fijn!!

1 like

Wat vinden jullie fijne packing cubes die in een fysieke winkel te koop zijn? Ik wil ze voor mijn vakantie toch maar eens aanschaffen want het lijkt me heel handig, maar ik heb al zo veel ellende met vertraagde pakketjes gehad de afgelopen weken dat ik ze liever niet online bestel. Bever heeft ze natuurlijk sowieso maar daar vind ik ze vrij prijzig en verder zag ik dat de Decathlon ze heeft maar ervaringen of tips voor andere winkels zijn zeer welkom (:

2 likes

Ik vind deze van Ikea chill:

2 likes

Oh die zien er fijn uit ja! Wel uitverkocht nu maar ik heb een melding aangezet voor als ze er weer zijn, ik heb nog wel even voordat ik wegga (:

2 likes

Hema heeft ze ook, die zijn ook prima

2 likes

Bedoel je dan deze?

Is het niet onhandig dat die niet ook nog de hoogte ingaan zegmaar of valt dat mee?

2 likes

Nee ze hebben ook ‘echte’. Deze zijn ook wel handig maar zijn gewoon tasjes

3 likes

Ah oke! Die kan ik online zo snel niet vinden maar dan ga ik even in de winkel kijken!

1 like

Ik heb ze er laatst nog gekocht! Blauw met stippen

Ik heb ze van de Ikea maar het type dat ik heb is niet meer te koop volgens mij. Ik vind ze in ieder geval super handig, fijn om wat verschillende maten te hebben. Je zou ook kunnen kijken bij de Xenos of Flying Tiger. Ik zou er zelf niet al teveel aan uitgeven, ik zie niet echt de meerwaarde van die van duurdere merken.

2 likes

Oh ja ik denk dat ik ze gevonden heb! Deze?

Die zien er een stuk chiller uit dan die andere inderdaad (:

Ik ga zo eens even mn backpack opmeten en kijken wat handig is qua maten.

@Parasol oh ja dat zou ook nog goed kunnen, thanks!

1 like

Ja! En ook nog eens in de sale

6 likes

Niet in de winkel, enkel online maar wilde het toch even tippen: Reismonkey compression cubes! Werkt echt goed. Ik krijg 3 weken aan kleding in een rugzak met deze cubes.

8 likes

Merk je dus echt het verschil met die compressie functie? Ten opzichte van gewone packing cubes? Want ik twijfel er wel over, ze zijn niet goedkoop, maar aan de andere kant wil ik eind zomervakantie ook zonder ruimbagage op vakantie en dan is zo iets wel ideaal.

2 likes

Ik heb ze ook en ze zijn geweldig! Kon voor twee weken Schotland pakken en het paste in een kleine koffer met ruimte over.

1 like

Ja wel verschil, misschien niet het dubbele maar wel 1/3e deel ofzo… Ik heb heel veel packing cubes geprobeerd (Ikea, Hema, poeh van alles) Vind die gewoon handig omdat je dan kan ordenen. Maar omdat ik vooral enkel met een rugzak reis en dacht proberen kan altijd… ben ik nu wel echt om.

1 like

Op zoek naar inspiratie: weekje vakantie eind september/begin oktober met nog OK/lekker weer.

Geen auto tot onze beschikking waardoor je vaak gebonden bent aan of week strandvakantie/appartement in toeristengebied of meer een stedentrip.
Nu vond ik Porto/Malaga/Lissabon heel relaxt want dichtbij de stad is ook een strand en handig te bereiken vanaf vliegveld. Maar: we slapen liever op een wat meer afgelegen plek dan midden in een stad. Alleen dat is vaak lastig zonder auto… Het OV moet dan goed zijn. Vanaf airport naar accomodatie en van accomodatie naar stad/dorpjes.

Heeft iemand een idee? Madeira lijkt mij bijvoorbeeld onhandig zonder auto.

Las Palmas
Mijn vriend en ik zijn regelmatig naar las Palmas geweest en hebben alles net een huurfiets gedaan omdat we ook geen CC hebben voor een huurauto

Nu is las Palmas wel een stad maar je hebt daarnaast al hele rustige gebieden die goed met de fiets te fietsen zijn

2 likes