Reizen / Vakantie #2

Ja! Wat wil je weten?

Mostar is ook mooi en interessant

3 likes

haha eigenlijk alles. wanneer en waar ben je geweest? eigenlijk alles! aanraders, afraders, ik wil heel graag dit jaar gaan. ik heb al videoā€™s enzo gekeken maar ben toch benieuwd naar ervaringen hier!

1 like

Ik ben er in 2019 geweest en in de tussentijd is er natuurlijk veel gebeurd daar dus er zal ook wel veel veranderd zijn.
Maar ik vond het fantastisch. Ik heb me nog nooit zo welkom en veilig gevoeld in een land. Ik had een hostel in Beiroet en heb van daaruit allerlei plaatsen bezocht.
Beiroet zelf vond ik heel leuk, het is modern, levendig, veel mensen en verkeer, mooie musea, lekker eten (overal in Libanon). Ik miste alleen wat groen. Ik vind het in drukke steden namelijk fijn om af en toe even aan de drukte te kunnen ontsnappen in een park ofzo en dat was er niet echt. Er waren destijds ook wel veel militairen op straat maar de sfeer was wel ontspannen. En de mensen waren gewoon super leuk. Ik kwam 's avonds aan ging even wat eten halen en de eigenaar van dat restaurant begon me gelijk allemaal tips te geven en ik kreeg zelfs zijn nummer voor als ik een keer wat nodig zou hebben. En dat was eigenlijk overal zo. Zodra ze doorhadden dat je een toerist was, wilden ze je meteen van alles laten zien, vertellen en geven. Ik denk omdat er niet zo heel veel toeristen komen. Ik ben er ook geen enkele keer lastig gevallen.
Ik zou in Beiroet vooral lekker een beetje op ontdekking gaan. Ik vond de Al-Amin moskee heel mooi en het Sursock museum voor moderne kunst.

Vanuit Beiroet ben ik gegaan naar:
Anjar. Daar zie je ruĆÆnes van hoe de stad er ooit uit heeft gezien. Toen ik er was waren er weinig andere mensen.
Baalbek. Heel indrukwekkend, super groot en heel mooi. Ook wat drukker bezocht. Toen ik er was liepen overal gidsen die je ter plekke een rondleiding konden geven.
Jeita Grotto. Hele mooie grotten waar je in kan met een bootje.
Byblos. Leuke stad met ook weer wat oude ruĆÆnes.
Kadisha vellei. Hier heb ik een wandeling gemaakt, erg mooi.
Tripoli. Een meer traditionele stad, super druk en chaotisch. Afgeladen markten, overal toeterende autoā€™s maar toch heel sfeervol. En ook hier weer super lieve mensen. Ze spreken weinig andere talen dan Arabisch maar als je ze iets vraagt halen ze alles en iedereen erbij om je alsnog te kunnen antwoorden. Ik zou Tripoli zeker niet overslaan maar als je gevoelig bent voor veel prikkels zou ik aanraden om het bij een dagtripje te houden.

Rondreizen heb ik met bussen en taxiā€™s gedaan. Naar de grotere steden gaan gewone bussen. En er rijden overal van die kleine busjes rond die niet volgens een dienstregeling rijden maar waar je gewoon instapt en zegt waar je naartoe wil. Maar ik heb ook wel veel met mensen uit mijn hostel samen gedaan en dan bijvoorbeeld en taxibusje met zā€™n allen genomen.

Ja ik zou vooral heel veel uit eten gaan want het eten is overal echt fantastisch.

21 likes

Door deze post wil ik ook naar Libanon!

8 likes

Ik zag ooit op insta een floating dinner in libanon sindsdien wil ik ook

Kijk dan hoe leuk

En libanees eten is sws 10/10

9 likes

bedankt voor je uitgebreide antwoord! ik ga het ff een paar keer goed lezen. ik ben echt helemaal om en echt geobsedeerd met het idee ah wat geweldig

1 like

Mijn vader komt er vandaan, dus als ik ga ben ik altijd bij familie. Als toerist zijn vooral de grote steden (Beiroet, Saida ook wel) en bijvoorbeeld hikes noordelijker goed te doen. Het is nu economisch wel echt een drama daar (hele erge inflatie) en daardoor ook soms wel een beetje onrustig.

2 likes

Gaat op het lijstje :smile:

2 likes

Geen restaursnt maar een foodtruck die in de avonden open is met echt het beste eten ooit. BBQ Express!! Wij hebben het hier nog zo vaak over.

2 likes

Ik ben hier ook geweest, prachtige watervallen en natuur! Ik ga hier zeker nog een keer naar terug!!

Aah ja! Dat staat nog op ons lijstje om te gaan doen. Door de jetlag is het er nog niet van gekomen, haha!

1 like

Ik heb ik Panama gewoond en me daar nooit onveilig gevoeld! Heel makkelijk te bereizen ook.

1 like

Mexico of Guatemala eventueel? Heb me daar nooit echt onveilig gevoeld. In Nicaragua trouwens ook niet, maar zou dan wel de hoofdstad overslaan.
En inderdaad Costa Rica of Panama maar dat is wel wat duurder.

1 like

Costa Rica is echt geweldig. ik was dan wel met mijn vriend dus niet alleen, maar echt ren hele goede en veilige sfeer. Hele lieve en behulpzame mensen, mooie natuur en echt een heel fijn land om te zijn

Ja dat idee heb ik ook wel bij colombia en Braziliƫ. Ben je al weleens op Java geweest? Ik kom er net vandaan en vond dat fantastisch. Veel natuur, cultuur, heerlijk eten, en geen moment onveilig gevoeld.

2 likes

Dat is alleen Panama city inderdaad. Maar ook daar heb je het oude centrum. Ik heb ook in Costa Rica gewoond, ook super mooi en leuk natuurlijk, maar ik vind Panama dus fijner/veiliger. :smile:

1 like

Hoe doen jullie dat met data op de telefoon? Zelf ben ik 9 van de 10 keer in het deel van Europa waar mijn abbonement gewoon geldt. In VK werkt het ook gewoon voorlopig. Maar ga binnenkort naar Bosniƫ, Montenegro, Albaniƫ, Kroatiƫ en Georgiƫ. Ik kan helaas geen eSim. Ik twijfel nu misschien kan Kroatiƫ wel. Steeds een nieuwe prepaid simkaart kopen of is er een andere oplossing?

3 likes

Ja kroatie kan wel

2 likes

Hebben wij toen wel gedaan. Ze hebben speciale voor toeristen daar.