Reizen / Vakantie #2

Yes, beide. Kilimanjaro was wel niet lokaal, maar via G-Adventures, wat enorm goed georganiseerd was. 1 van mijn gidsen van toen heeft zijn eigen reisorganisatie (Brunno): https://kilikingsadventures.com/ . Ik was heel blij met hem als gids, maar ik heb natuurlijk geen ervaring met de organisatie via hem.

De safari’s heb ik daar ter plekke geboekt via hostels of wat ik van anderen hoorde. Maar het is soms nogal onduidelijk, haha, vaak word je samen gesmeten met anderen die het via andere mensen/organisaties geboekt hebben en andere prijzen betaald hebben, om de busjes/auto’s zoveel mogelijk te vullen. Dat was bij mij over het algemeen wel behoorlijk geregeld. 1x had ik niet het type tent dat me beloofd was, maar de persoon met wie ik mee was, was niet de organisatie waar ik het geboekt had. Dat maakt het wel ingewikkeld, maar nadat ik gebeld had, is dat in orde gekomen en kreeg ik een luxe kamer. Er zit wel veel verschil in (bv. veel meer of minder betalen voor hetzelfde; iemand anders kreeg niet de juiste tent, maar dat werd niet rechtgezet; sommige gidsen zijn rodeo’s in de parken), maar ik kan je geen concrete namen geven, want er wordt zoveel onderling geregeld en gebeld dat ik op den duur zelf soms niet meer wist met wie ik mee was :sweat_smile:. Ik heb altijd wel succes gehad door via via te boeken (mensen die bv. zelf al een goeie ervaring hadden) en me flexibel op te stellen. Maar ik had wel de tijd hiervoor, het is anders als je korter gaat en/of graag al dingen hier vastlegt natuurlijk.

1 like

@Hinkje @Evert Bedankt beide!!
Hoeveel waren jullie kwijt voor de Kili of safari en hoeveel dagen gingen jullie?

Ik moet mijn vriend nog even overtuigen aangezien het wel veel geld is, het idee is nu de Kili, daarna een safari en nog een korte week op Zanzibar.

@Evert Heel graag als je nog andere handige tips hebt! Die Meru Slopes ziet er iig goed uit en ook beetje wat ik qua prijs op was uitgekomen, dus ik ga wat info opvragen.

3 likes

Ik was in totaal 40 dagen in Kenia en Tanzania, maar ik weet niet meer hoe die verdeling juist zat. Ik heb ook safari’s in Kenia gedaan, waardoor ik in Tanzania een beetje gekozen heb volgens wat ik al in Kenia had gezien (heb bv. de wildebeest-migratie in Masai Mara gezien en ben dan niet naar Serengeti geweest).

Even opgezocht wat ik in Tanzania heb gedaan (ik herinnerde me niet alle namen meer, haha): Masai village (zou ik nu achteraf niet meer doen), veemarkt, markt in Arusha, safari naar Tarangire + Ngorongoro-krater, Materuni-waterval (Moshi), dan Kilimanjaro, terug naar Arusha, Chemka-hotsprings, bus naar Dar Es Salaam en ferry naar Zanzibar.

Ik heb zo’n 2000 euro betaald voor Kili. Dat was 7 dagen Machame-route + overnachting in hotel vooraf en achteraf. Daar zaten volgens mij de fooien en huur van materiaal nog niet in. Ik weet niet hoe de prijzen nu zijn, maar toen kon het sowieso wel een stuk goedkoper, maar ik wilde m’n kansen om veilig op de top te komen zo groot mogelijk hebben en ik had weinig ervaring met hoogtes e.d., waardoor ik dan liever iets meer betaalde.
6 dagen safari in Kenia was 700 USD. 2 dagen in Tanzania was 340 USD.
Dat waren dure dagen :see_no_evil:. Maar het was wel echt de moeite.

Ngorongoro:

Tarangire:

15 likes

Vraagje: is je kleding helemaal verfromfraaid als het uit die compression cube komt? Ik vind het een mooi idee, maar wil niet de hele vakantie met kreukelkleding lopen🤔

Nee juist niet! Ik heb net nog 1 cube met allemaal wat sjiekere jurken uitgepakt en was nog verbaasd hoe netjes het was. Ik zorg ervoor dat de stapeltjes even breed en lang zijn als de cubes, eigenlijk vouw ik de kleding erin. En dan strijk ik het 1 sec. met mn hand zo plat en dan volgende. Dus dan heb ik een stapel van 5 jurken, ritsen en dan de tweede rits maakt het gewoon wat platter maar de jurken zelf hebben geen ruimte meer ofzo om te kreukelen. Hoe het erin gaat komt het er ook uit eigenlijk. Ook shirts enz doe ik zo. Klinkt alsof ik er lang over doe maar is juist snelller voor mij dan rollen. Even voor de zekerheid: Het is wel niet mogelijk om 0 vouwen te krijgen. Dus een jurk moet wel 3 x gevouwen worden maar bijv bij bandjes en onderkant 1 vouw maakt me niet uit.

Ik maak wel een filmpje een dezer dagen anders

3 likes

Heeft iemand nog tips voor de Algarve? Met name leuke restaurants in de buurt van Lagos

2 likes

Haha wow dat is wel mooi. Ben heel benieuwd naar het filmpje🤩

1 like

Three little birds in sagres (Mexicaanse keuken, hip, veel surfers, geen locals haha) en Pisco(hele lekkere pizzas maar ze hebben meer!) in vila de bispo. Beide erg vegan friendly!

2 likes

Die foto’s :heart_eyes: En echt vet dat je zo lang bent gegaan.
Ja die safari’s zijn wel duur daar, helemaal als je het vergelijkt met Zuid-Afrika, maar alsnog sowieso waard!

3 likes

Als je voor Zanzibar nog een kleinschalig hotel zoekt kan ik Minah’s Bungalows aanraden.

Heb ook nummer van een goede chauffeur.

2 likes

@Evert ik eigenlijk ook!

3 likes

Iemand tips voor lekkere restaurant en brunchplekjes in Lissabon?

Ik heb safari gedaan, 2 weken via Hofman expedities. Is een NL’er die daar al jaren woont en z’n eigen resort heeft. Was chill dat alles al geregeld was vond ik, en we hadden een vaste chauffeur die de safari’s met ons deed. Ik geloof dat het zo’n 2000 euro pp was, excl vlucht. Zat dan wel ontbijt, lunch en avondeten bij in! Duur, maar echt mega mooi!

Wij deden:

1. Arusha National Park
  2. Tarangire national park
    Rustdag
  3. Lake Natron
  4. Lake Natron
  5. Lake Manyara
  6. Lake Eyasi
    Rustdag
  7. Serengeti (met kamperen! Heel vet)
  8. Serengeti
  9. Serengeti
  10. Ngorongoro krater

Vooral serengeti is heel duur, de toegang van het park is volgens mij al zo’n 70 euro pp per 24 uur. En dan betaal je natuurlijk ook nog voor de auto en de chauffeur etc

3 likes

Restaurant Ponto Final! Zit aan de overkant van de Taag. Leuke tocht met de ferry van Cais de Sodre naar Cacilhas. Dan een 10 minuten langs het water lopen naar het restaurant. Uitzicht op de brug en op heel Lissabon aan de overkant. Simpele maar heerlijke Portugese keuken voor redelijke prijzen.

1 like

Ja, goede ervaringen mee? Ik zag deze idd op tiktok maar zag ook dat ze het een tourist trap vonden.

2 likes

Reisbureau FF

4 likes

Oh, zijn ze dat inmiddels geworden? Wat jammer… Tja, waar TikTok verschijnt, verdwijnt het leuke originele. Vergeten dan maar, helaas.

5 likes

Food market Time Out.

2 likes

O Velho Eurico, zit een beetje verstopt in Alfama, maar echt heel gezellig! Hele lekkere Portugese tapas, en leuk personeel.

1 like

Toevallig pasgeleden geweest.

• a barricada voor verse vis aan het strand voor de lunch
  • Don Sebastiao - wel reserveren
  • restaurante Pescador
  • O Mexilhão
4 likes