Yes, beide. Kilimanjaro was wel niet lokaal, maar via G-Adventures, wat enorm goed georganiseerd was. 1 van mijn gidsen van toen heeft zijn eigen reisorganisatie (Brunno): https://kilikingsadventures.com/ . Ik was heel blij met hem als gids, maar ik heb natuurlijk geen ervaring met de organisatie via hem.
De safari’s heb ik daar ter plekke geboekt via hostels of wat ik van anderen hoorde. Maar het is soms nogal onduidelijk, haha, vaak word je samen gesmeten met anderen die het via andere mensen/organisaties geboekt hebben en andere prijzen betaald hebben, om de busjes/auto’s zoveel mogelijk te vullen. Dat was bij mij over het algemeen wel behoorlijk geregeld. 1x had ik niet het type tent dat me beloofd was, maar de persoon met wie ik mee was, was niet de organisatie waar ik het geboekt had. Dat maakt het wel ingewikkeld, maar nadat ik gebeld had, is dat in orde gekomen en kreeg ik een luxe kamer. Er zit wel veel verschil in (bv. veel meer of minder betalen voor hetzelfde; iemand anders kreeg niet de juiste tent, maar dat werd niet rechtgezet; sommige gidsen zijn rodeo’s in de parken), maar ik kan je geen concrete namen geven, want er wordt zoveel onderling geregeld en gebeld dat ik op den duur zelf soms niet meer wist met wie ik mee was . Ik heb altijd wel succes gehad door via via te boeken (mensen die bv. zelf al een goeie ervaring hadden) en me flexibel op te stellen. Maar ik had wel de tijd hiervoor, het is anders als je korter gaat en/of graag al dingen hier vastlegt natuurlijk.