Reizen / Vakantie #2

2 weken geleden was het super rustig op Schiphol. Maar kan me voorstellen dat het drukker wordt zodra de zomervakantie is begonnen.

(Of is die al begonnen?)

Zo, ik kon meteen doorlopen, wat een uitvinding.
Voelde me wel lichtelijk schuldig naar de mensen die ik voorbij kon lopen. De rij was niet mega lang zoals in de piek vorige zomer, maar denk toch 20-30 min.

1 like

Ik was afgelopen week maandag vliegen vanaf Schiphol. En had ook timeslot gereserveerd. Ik was alsnog veel te vroeg voor timeslot en hoefde niet eens te wachten bij security. Ik kwam aan om 02:00 voor mijn vlucht van 05:00, maar was al om 02:30 bij de gate (inclusief bagage drop off)

3 likes

Ik heb er een semester gestudeerd! Het was onderdeel van mn studie dus had er zelf niet per se direct voor gekozen maar ben echt positief verrast!! Er waren vooral veel meer vega(n) eetopties dan ik had verwacht haha. En de stad heeft echt een leuke studentenvibe ook, vooral het eiland (Wyspa Slodowa) in het midden van de stad. Ik sluit me volledig aan bij @lisaanna (Lepione betaal je geloof ik per gewicht, die straat er links naast is ook heel leuk en gezellig! Bar Mleczny Mewa is ook eventueel leuk voor die typische ervaring. Panczo ook ge-wel-dige margaritas!! En Swietego Antoniego ook leuke straat) en ter aanvulling:

Eten/drinken:

• Wilk Syty (vegan eten elke dag iets anders, kun je afhalen en ergens gaan zitten. Sowieso is Nadodrze een leuke wijk)
  • Mango Mama Nadodrze
  • Powoli
  • Tajfun
  • Hardcore Muffins (vegan plek met veeel cake en zoete dingen maar ook echt geweldig vegan english breakfast)
  • Polish lody (ijs)
  • Piec na Szewskiej (pizza, kun je ook afhalen en dan op het eiland zitten)
  • Chinkalnia op de Rynek (Georgisch)
  • iBO Falafel
  • Orientuj sie
  • Konspira ook veel goeds over gehoord maar niet echt vega-friendly dus geen ervaring mee

Doen:

• Hala Targowa (overdekte markthal)
  • KanoĂ«n
  • Marii Magdaleny kathedraal beklimmen
  • In de straat van Panczo zit Galeria Neon Side, populaire plek om foto’s te maken met allemaal verlichte namen als achtergrond
  • Ik vond het sculptuur The Passage op Maps heel mooi om te zien, en een andere ‘Pociag do nieba’ is ook apart, een trein die rechtopstaat alsof hij de lucht in rijdt
  • In Nadodrze is het ook leuk om de streetart te bekijken! Er zijn heel veel straten achter de huizen waar het veel te vinden is (zoals ter hoogte van Franklina Delano Roosevelta 5A)
  • Als je er wat langer blijft is het ook leuk om bijv bij de Most Trzebnicki over te steken tot aan dat smalle eiland en dan via daar naar Prosto Z Mostu beach bar te gaan en daar wat te drinken (en ik geloof dat ze ook pizza hebben), heel leuke sfeer
  • Als iemand op bezoek kwam vond ik het ook leuk om te wandelen in park Szczytnicki en dan die Hala Stulecia bekijken (werelderfgoed maar niet echt indrukwekkend haha, daar zijn in de zomer ook een soort fonteinshows), en dan via daar naar de rivier te lopen, oversteken en via de west-kant langs het water blijven lopen, dan kom je langs Forma Plynna beach bar! Vanaf daar kun je ook met een hele korte kabelbaan naar de overkant van de rivier maar dat heb ik nog nooit gedaan.

Ik was er middenin de pandemie toen je in Polen buiten overal een mondkapje op moest en ik had het gevoel dat ik veel dingen daardoor heb gemist (musea bijv) maar zo achteraf toch veel wel kunnen doen en die dingen blijven veel meer hangen dan de maatregelen gelukkig! Echt een superleuke stad is het, als je nog iets anders specifieks wil weten let me know :grin:

6 likes

Nu ik dit zo lees wil ik echt nog een keer haha. Zoveel leuke tips!!

Denk dat ik toch maar een roadtripje door Polen moet gaan doen eind van de zomer haha.

3 likes

Je kunt via de schiphol app zien hoe druk ze verwachten dat het is. Vorige week was ik op een vroege vlucht (7:30) binnen 10 min door de security.

1 like

Super! Wat uitgebreid. Dank je welđŸ™ŒđŸœ

2 likes

Ik heb net een vakantie geboekt naar Valencia voor over 5 dagen :sunglasses: Had eerst eigenlijk bedacht om deze zomer niet weg te gaan zodat ik een beetje zou kunnen sparen en er kon toch ook niemand mee, maar heb ook geen zin om met dit slechte weer drie weken in Nederland te zitten. Ga dus voor het eerst alleen, ben echt heel benieuwd hoe ik dat ga ervaren

46 likes

Wij gaan komende naar Cannes en San Remo iemand nog leuke tips voor daar?

1 like

Ik ben in 2021 in m’n eentje geweest en ik vond het top! In dit en in het vorige topic staan nog wel tips denk ik. Veel plezier alvast!

1 like

Lissabon tips voor @Flopsyunicorn en evt anderen

Lissabon tips

Pasteis de nata eten! De beste heb je bij Mantegeira vind ik. Die van pastel de Belem zijn de originele en vind ik ook lekker maar zijn iets hartiger en meer ‘eggy’ terwijl die van Mantegeiria wat zachter en zoeter (meer vanille zijn)

Ook het vis is echt lekker! Ik heb het zelf het verst en lekkerst gegeten bij Floresta Escadinhas. Sardines is een beetje de specialiteit en octopus zie je ook vaak terugkomen.

Bij Nannarella hadden ze basilicum ijs, vond ik ook wel leuk om te proberen!

Time Out Market. Écht druk, maar wel leuk om te zien. Je kunt gigantische donuts halen, eclairs, maar ook goede (veggie) burgers, bao buns etc.

En ik heb bij ‘the folks’ hele lekkere Syrniki gegeten echt top.

Maar omg als ik 1 ding zou mogen aanraden is dat de chocoladecake van Landeau. Denk een van de beste puntjes chocoladecake die ik ooit heb gegeten. Niet normaal. :heart_eyes:

Door heel Lissabon zijn mooie uitzichten te vinden. Het is wel veel wandelen, trappen maar ook heuvels op en af en het is echt belangrijk om goede schoenen mee te nemen met reliëf aan de onderkant die tevens beschadigd mogen raken want mijn nieuwe schoenen zijn wel aardig stuk gegaan hier.

Viewpoints heb je echt overal. Dit waren een paar die ik het leukste vond:

• Miradouro Santa Luzia
  • Miradouro de SĂŁo Pedro de AlcĂąntara
  • Miradouro das Portas do Sol

Castelo de Sao Jorge in Lissabon zelf is ook nog leuk om te zien, mooie uitzichten.

Alfama vond ik zelf de leukste wijk om doorheen te lopen. Bairro Alto en Chiado ook wel.

We hebben een daguitstapje naar Belem gedaan en de toren bekeken. Wel leuk, maar ik wou dat we het klooster nog hadden gedaan want de foto’s daarvan zagen er ook heel mooi uit. Helaas geen tijd voor gehad.

Verder zijn we nog naar Sintra gegaan. Hier zijn een hoop paleizen maar eigenlijk hebben wij alleen Palais de Pena & Quinta da Regaleira gezien. De eerste was het drukst van de twee, maar ik vond de tweede eigenlijk veel mooier! Echt mooie tuinen, een of andere bijzondere put. Als ik meer tijd had zou ik ook nog Castelo dos Mourhos erbij gedaan hebben, die schijnt ook leuk te zijn.

En wij zijn nog een dag naar Albufeira gegaan (flixbus in de ochtend en s’avonds laat weer terug) was wel intens om op 1 dag te doen dus dat zou ik niet per se aanraden. Maar het was wel heel erg leuk om daar een boottocht op een speedboat te doen langs de grotten en om dolfijnen te proberen te spotten (wij helaas niet gezien).

Overall vond ik de sfeer en de vibes in Lissabon echt fantastisch. Superleuke stad!
En heb nog steeds het idee alsof ik er veel kan zien/doen naast alles dat ik al gedaan heb.

korte foto spam

13 likes

Weekje Ardennen combineren met weekje

• Eifel
  • Moezel
  • Vogezen
  • Zwarte Woud

0 stemmers

1 like

Ligt eraan, wat is de reden dat je het wil combineren ergens mee en wat ga je vooral doen in de Ardennen?

Ik maakte me toch zorgen over dat mijn telefoon geen eSim kan en dat via Vodafone de buitenland pakketten zo duur zijn?
Ben nu in Montenegro voor 8 dagen, heb een simkaart gekocht en wow wat een deal!

7 dagen 500 GB internet, 500 min bellen naar anderen met hetzelfde netwerk en 500 minuten naar andere nummers in Montenegro.

Mijn partner had al via eSim op dit netwerk zijn sim gekocht, netwerk heet 1 One, werkte bij hem goed en ik bleef de eerste dag toch alleen met hem dus heb daarom voor 7 dagen gekozen. Er was ook voor 15 geloof ik.
Andere providers waren er ook, ongeveer dezelfde prijzen en data enz.
Elke kiosk verkoopt simkaartjes, ben blij dat ik hier de adviezen heb opgevolgd en niet een dure bundel heb besteld.

3 likes

Heeft iemand leuke restaurant tips met vega opties in Edinburgh? Het liefst wat verfijnder eten en niet alleen maar burgers en gefrituurde dingen

1 like

Bistrot du Vin heeft wel wat opties.
En ik vind Thomas J Walls en Hula leuk voor lunch/brunch.

Makars Mash Bar heeft ook vega opties en vond ik heel erg leuk en lekker.

1 like

3 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Frankrijk topic

Ik vond soul food geweldig! Echt alles is precies wat ik lekker vind, namelijk aziatisch. Het is allee niet verfijnd, dus sorry je hebt er niks aan :sweat_smile:

1 like

Haha ik ken ook vooral niet verfijnde dingen :joy:

1 like

@Sjern @LaPetiteRobeNoire
Haha ja ik wil gewoon dit:

Maar dat bestaat natuurlijk niet in het land der gefrituurde snickers

6 likes