@Chuckie @jojo Thanks, dan ga ik voor september kijken! Dat hotel ziet er zeker mooi uit, gaat op mijn lijstje
Leuk! Ik ben in het voorjaar geweest en een paar tips. Zelf had ik een huurauto dus sommige dingen zijn misschien niet heel handig met het OV.
-
De plitvice route van 4 km/4 uur oid heb ik echt veel sneller gelopen dan ze aangaven en ik had achteraf spijt dat ik niet de langere route had genomen. Toen ik in het park was, was het niet druk dus kon lekker doorwandelen. Dus kijk even goed welke route je neemt!
-Krka nationaal park vond ik tegenvallen na Plitvice, het was wel mooi maar veeeel drukker omdat je met een bootje die 1x per uur oid naar dƩ waterval ging. -
Het Velebit gebergte is ook tof. In het Velebit gebergte kun je de Tulove Grede beklimmen (daar gaan dus geen bussen heen, maar misschienergens anders in het gebergte wel?). Het is een mooie klim, niet super zwaar maar soms wel heel smal en sommige stukken lukt niet met de rugzak (na dat deel dat je 5 meter moet zakken aan een lijn), maar ook tot dat punt is het prachtig. De weg ernaartoe, de Majstorska cesta, is onverhard maar een nationaal belangrijke route dus wel heel goed onderhouden.
Als je naar de top wandelt: ga niet te ver van het pad af, er schijnen nog landmijnen te liggen. -
Nin. Het oude Romeinse stadje Nin is heel klein (dus eerder een tussenstop oid) en er staat een zoutmuseum waar al sinds de tijd van de Romeinen zout met de hand werd gewonnen. Ook heeft Nin zandstranden (op veel plekken in Kroatiƫ niet). Er is ook nog een minikasteeltje in de buurt. Je kan lekker eten bij Restaurant Anna Nin, met een klein binnenplaatsje, of de romeinse tempel bekijken. Er is een schattig wit kerkje, je kan ook eten met uitzicht daarop, ik geloof bij Konoba Branimir of daarnaast.
-In Zadar: het zee orgel en The Greeting to the Sun (het monument dat werkt op zonlicht) zijn dus wel echt bijzonder om te bekijken. Bij het restaurant Zlatni Vrt hebben ze heerlijke pastaās (vooral de truffelpasta)!
- Željava Aerodrome (https://goo.gl/maps/uwrwxk2SKU9cuRGY8). Dat is een verlaten militaire vliegveld maar niet bereikbaar met het OV, zit op een kwartiertje rijden oid van Plitvice meren en tegen Bosnië aan. Als je de tunnels in gaat: neem goede zaklampen mee en pas op voor de landmijnen. Oh en zet je data van je telefoon even uit voordat je op Bosnische (niet eu) data zit. Er staat ook een oud vliegtuig waar je in kan klimmen, ook tof.
En ga ook varen! Kroatiƫ heeft heel veel eilanden dus is echt een aanrader. Er zijn zo veel tours en mogelijkheden.
In Split ben ik ook geweest, toffe stad met vooral de oude stad en het paleis wat een trekpleister is, maar in mijn geval was het daar ook super druk. Als je van GoT houdt zijn daar ook tours van (maar ik lees dus van niet haha)
Dubrovnik ben ik niet geweest omdat het me te ver rijden was, dus kan ik niks over zeggen.
En: eet Cevapcici, dat is een lokale lekkernij in de Balkan van gekruid gehakt. Soort kƶfte achtig Ook heel lekker: op veel plekken is er dus veel met truffel!
Heel veel plezier alvast!
Wauw, dankjewel voor alle tips! Ik denk dat ik Krka dan maar skip, en misschien Dubrovnik ook⦠Varen ben ik zeker ook van plan! En cevapcici eten ook
Niet helemaal het juiste topic, maar toch ook wel qua accomodaties die hier gedeeld worden.
Heeft iemand aanraders voor boshuisjes, sterrenkubusen, of andere bijzondere overnachtingen in Belgiƫ of Duitsland? Dat is voor mij vaak dichterbij dan ergens in Noord-Nederland.
Ken je deze al? Geen Belgiƫ of Duitsland, maar in Brabant. Misschien ook dichtbij genoeg voor je.
Is er wel eens iemand naar Gotland (Zweden) geweest? Ik lees overal dat je je verblijf ver van tevoren moet boeken, omdat het een populair vakantie-eiland is en daarmee weinig aanbod. Ik vraag me alleen af hoe ver van tevoren je moet boeken. Ik vind het wel heftig om het nu al vast te leggen voor juli volgend jaar.
als ik voor volgende week kijk zie ik echt prima uitgebreid aanbod nog dus lijkt me wel mee te vallen?
Ohja, dat zie ik idd nu ook. Volgens mij komt het omdat het hoogseizoen maar loopt tot begin/half augustus en daarna gaan veel restaurants etc. dicht.
Bizar dat Tiktok zoān goede PR is voor dit land. Haha zou iemand dat ook doorhebben of zou iemand er misschien zelfs achterzitten? Het toerismebureau of zo
Dubrovnik: heb niks met GoT, nooit gezien ook dus moest ff goed nadenken wat je bedoelde. Vond Dubrovnik heel mooi, maar bizar druk in juli. Het was ook enorm heet overdag, dus iedereen ging in de avond naar de oude stad. In de winter zal het wel een stuk minder druk zijn gok ik. De oude stad is erg mooi maar ook heel klein dus je hebt het best wel snel gezien. Ik vond het buiten de oude stad ook mooi maar wel enorm veel hoogteverschillen. Ons appartement lag op 5 min lopen van de haven af, nou prima dacht ik, was het 4.5 min enkel trap lopen. Gelukkig enkel een kleine rugzak bij me, onderweg zaten mensen met koffers en een fiets die niet hogerop kwamen. Wellicht van tevoren checken als je geen zin hebt in zoiets, heb ik zelf niet gedaan.
Het is wel een handige plek om weer verder te reizen, ik kwam daar aan met zoān langeafstandsbus uit BosniĆ« en ging weer terug naar Nederland met het vliegtuig. Of staat jouw terugreis al vast?
Ook ff checken welke boot je evt neemt naar Hvar en wat je aandoet, kan heel koud zijn als je in de wind zit (in de winter dan)
Waarom dacht ik dat je in de winter ging. Ik lees nu oktober.
As je 10 dagen gaat dan zou ik niet naar Dubrovnik gaan. Ik was vorig jaar zelf 7 dagen in alleen Split en Hvar (maar wilde rustig aan doen). Drie dagen in Split is genoeg, ik ging vanuit daar naar Krka.
Ik vond Dubrovnik wel echt een leuke plek om geweest te zijn, bijzonder met die stadsmuren en vond de sfeer er heel chill, maar het ligt zo ver weg van Zadar en Split enzo, zou lekker in die regio blijven voor nu. Toen wij er in mei pre-corona waren was het in Dubrovnik niet zo druk. Ik had en heb ook niks met GoT overigens.
Wij hadden vorig jaar een huis gehuurd op een van de eilanden voor de kust van Zadar (Ugljan-Pasman), is ook wel leuk om vanuit Zadar met de boot heen te gaan; veel rustiger en veel natuur en je hoeft maar kort op de boot - mocht je tijd over hebben in Zadar.
@chasingrainbows @monkeyslut @Krabsalade Dankjewel voor alle tips! Ik had inderdaad voor mezelf al ongeveer besloten om Dubrovnik over te slaan en na jullie antwoorden ben ik er helemaal zeker van! In Dubrovnik kom ik ooit nog wel eens.
Mijn heen en terugreis van en naar Zadar liggen inderdaad vast (vluchten zijn al geboekt).
Ik ga dan vooral Split en Zadar doen en van daaruit wat kleinere plekken/eilanden en Plitcive en misschien Krka. Dan krijg ik de 10 dagen zeker gevuld
Mijn man en ik willen rond 30 december tm 4 januari op stedentrip. We denken zelf aan Florence of Barcelona(ben ik wel al 2keer geweest).
Iemand een idee hoe het die tijd van het jaar daar is? Zijn veel dingen gesloten etc?
Super leuk. Gaat de hond mee?
Dat had mij als kind echt heel leuk geleken, een roadtrip op de bonnefooi mƩt hond erbij
Nu nog eigenlijk
Ahh daar ben ik nu! Afgezien van de regen vind ik dit echt een hele leuke locatie. Dagje salzburg, thermen, liftjes naar bergtoppen, het zat allemaal op max 40 minuten rijden, ideaal.
Mocht je deze kant op komen dan raad ik de kampenwand aan! Liftje naar boven, dan de panoramaweg naar die andere hut (goed te doen met kinderwagen) en daar heb je echt een prachtig terras met waanzinnig uitzicht over die chiemsee
Dordogne? Wij hebben twee jaar geleden daar met de camper een fijne tijd gehad, maar wel zonder kinderen en buiten hoogseizoen. Oa met de camper op een wijnboerderij gestaan, bij een chateau, bij Monbazilac, Limeuil aan een rivier
Wij waren heen over de kust naar Normandiƫ en terug over de champagne
Tirol? Tussenstop in de Moezel of het Zwarte Woud in Duitsland. Zelf goede ervaringen met het Ćtztal (wel zonder kinderen), maar Oostenrijk is heel kindvriendelijk en meer dan genoeg te doen. Je zou zelfs nog een stukje ItaliĆ« mee kunnen pakken, het Idromeer is ook prachtig!
Veel plezier!
Je kan de park4night app installeren (en een maandabbo nemen) en dan heb je ook alle campings, aireās en wildkamperen plekken bij de hand met reviews
En vide-greniers app voor alle tweedehands markten, en zolderverkoop