Reizen / Vakantie #2

Ik tussen townsville en cairns, en ook los daarvan nog rond brisbane.

Tips townsville/cairns:

• boottocht met snorkelen rondom Magnetic Island, met reef sharks gezwommen, zee arend gevoerd uit de lucht, heel vet!
  • port douglas is een leuk dorpje
  • leuk om een alligatortocht te doen, maar wel even opletten dat je er 1 kiest waarbij ze de alligators niet voeren maar ze ze gewoon met rust laten
  • daintree rainforest is een must! Zie je misschien nog wel een cassovary
  • great barrier reef of course

Brisbane:

• glass house mountains
  • kamperen in lamington national park (superleuk om omringd te zijn door papegaaien en wallibi’s. Wij hadden zelfs een dingo op de camping (minder fijn haha maar wel vet).
2 likes

Ah dankje!

We gaan eigenlijk niet helemaal naar Cairns, maar iets zuidelijker. Maar de meeste tips uit je bovenste lijstje hebben we gelukkig al eens gedaan haha, Daintree was zo mooi!

Australia Zoo, de dierentuin van de familie Irwin. Ik vond het een aanrader want er zijn ook shows. Er is ook een groot veld waar je kangaroo’s en wallaby’s kan voeren. Op meerdere plekken zijn er koala’s.

Noosa is een mooi dorpje en je kan er prachtig wandelen. Naast het strand is er ook een wandelroute. Ik heb er dolfijnen gezien ook.

Vanuit hervey bay ben ik naar fraser island gegaan. Fraser island is zeker een aanrader. Het is het grootste zandeiland ter wereld. Ik heb er een dingo gezien.

Airlie beach en de whitsundays. De whitsundays zijn echt prachtig. Ik heb er gesnorkeld en gezwommen. Ook ben ik met een klein vliegtuigje over de heart reef, great barrier reef en whitsundays gevlogen. Het was echt de moeite waard!!!

Townsville en Magnetic island ben ik ook geweest. Ik heb een tour gedaan voor een dag.

Cairns: daintree forest en cape tribulation. Zelf heb ik spijt dat ik daar niet heb geslapen want vanuit Cairns was het nog 2,5 uur rijden. In daintree ben ik naar mossman gorge geweest. Hele mooie wandelroute met een rivier en watervallen.

@crazyplantlady in queensland is er een verbod op het voeren van krokodillen. Als je naar northern territory gaat naar bv Darwin. Daar voeren ze wel de krokodillen.

Zelf ben ik naar de solar whisper gegaan. Ze gaven toen de garantie dat als je geen grote croc ziet, je nog een keer gratis mag terugkomen! Dus dat heb ik ook gedaan. De 1e keer zagen we alleen baby crocs, super schattig.
Het is alleen een heel naar idee om te weten dat zoutwaterkrokodillen ook in de zee zwemmen en ook in de great barrier reef aanwezig zijn.

2 likes

Wat voor shows waren dat? Ik vind een dierentuin eigenlijk niet meer van deze tijd, en zeker met shows.

5 likes

Ik ben naar de krokodillenshow gegaan en vooraf was er ook een show met vogels.

Jouw punt begrijp ik zeker! In Australië heb je ook een hoop sanctuaries. Alleen betwijfel ik of ze beter zijn dan een dierentuin.

Naast de dierentuin zit er ook een wildlife hospital. Daar heb ik meerdere dieren gezien die gewond waren en werden geholpen.

Elke keer heb ik weer strijd met m’n vriend hoelaat we naar het vliegveld gaan haha. Ik ben altijd mega vroeg en hij haalt het het liefste precies net. Hebben jullie ervaring met Eindhoven airport? Is 1,5 uur van te voren ruim genoeg voor inleveren koffers en security?

Absoluut genoeg tijd, zeker buiten vakantieperiode. Koffers zijn self check in. Mijn snelste tijd tot gate is 7,5 minuut, gemiddeld een kwartier (ik reis ivm werk regelmatig via Eindhoven).

5 likes

Jahoor! Ik was er afgelopen weekend en koffer inleveren ging heel snel. Rij voor de douane was lang, maar ging ook best snel. Dat duurde ongeveer een half uurtje.
Ik vloog met Wizz en op dat ticket werd een tijdlijn geschetst die best aardig klopte. Als zo’n indicatie ook op jouw ticket staat, kan je dat wel aanhouden.
Ik was er rond 8.15 en vloog om 9.50 en had nog genoeg tijd om ook ff te zitten en een broodje te eten

1 like

Zeker! Het is maar een klein vliegveld, weinig te doen na security. Voor security zijn meer winkels en opties. Ik ben inderdaad wel eens binnen een kwartier binnen geweest, maar ook op Ehv waren vorig jaar lange rijden en kon de tijd oplopen. Anderhalf uur lijkt me meer dan genoeg om ook alle what-ifs te coveren.

3 likes

Vandaag stond er in ehv wel een flinke rij, maar ging toch vrij vlot doordat niks uit de tas hoeft, max 3 kwartier ofzo.

1 like

Eindstand waren we er inderdaad ook in 15 minuten al doorheen!

3 likes

Is toch gewoon te googlen

Edit
Nu lijkt het alsof ik een random comment geplaatst heb doordat er shit verwijderd wordt :sweat_smile:

Ik zit te twijfelen om een paar dagen alleen naar Fez in Marokko te gaan. Iemand ervaring mee? Is het een beetje fijn om als vrouw alleen te gaan?

Ik weet dat Marrakech altijd wel een klein beetje wordt afgeraden, maar is Fez daarin vergelijkbaar? Of minder? Ik ben nog nooit in Marokko geweest dus ik vind het een beetje spannend.

1 like

Met de aardbevingen?

2 likes

Niet binnenkort, ben aan het kijken voor over een paar maanden

2 likes

Ik zou me eerlijk gezegd niet helemaal veilig voelen alleen daar. Overdag absoluut te doen, s avonds lijkt het me echt niet prettig

3 likes

Ik heb echt heel veel alleen gereisd en zou weinig plekken afraden. In Fez werd ik helemaal gek van alle mannen die me maar bleven achtervolgen. Het was niet bedreigend of zo, zeker niet in de medina, waar het stikt van de toeristen, maar ik werd continu aangesproken en achterna gelopen. Zelfs de keren dat ik er met een mannelijke vriend rondliep. Een vriendin van mij heeft maanden net buiten Fez gewoond en die is uiteindelijk weggegaan omdat ze er niet meer tegen kon. Maar zij bevond zich dus voornamelijk buiten het centrum en moest bijvoorbeeld ook eens in de zoveel tijd naar een internetcafé. Daar kwamen de aanwezige mannen dan meteen naar haar toe en lieten haar niet meer met rust tot ze klaar was. Aan de andere kant hebben zowel zij als ik ook heel veel mooie dingen meegemaakt in en om Fez, met lieve, gastvrije mensen, maar als je een paar dagen als toerist gaat, zou ik me wel instellen op veel aanspraak/meelopende mannen en in de toeristische gebieden/ho(s)tels blijven. Het kan dus zeker, maar of het een heel ontspannen ervaring wordt is een tweede.

6 likes

@Rasmus @banksy ah ja dan denk ik dat het beter niet kan doen inderdaad. Thanks voor jullie antwoorden!

3 likes

Heeft iemand tips voor eetplekjes in Boekarest? Heb m’n activiteiten wel redelijk gepland staan maar als je nog echt DE tip hebt hoor ik dat natuurlijk ook graag. Ik ga dit weekend!

ik hoor graag hoe je het vond daar als je terug bent. Ik zag hele leuke filmpjes op insta en het leek erg op Budapest en ik vond dat geweldig

2 likes