Ik wil in januari een weekje weg, er zijn al heel veel ideeën voorbij gekomen. Maar bij alles heb ik zoiets van, het is het niet helemaal. Ideeën waren: New York (nadeel koud), IJsland (koud en je kunt niet alles doen in januari), wandelen op Tenerife (m’n reisgenoot wil zich “geen pensionado voelen”). … Ik hou van actieve vakanties en veel doen op 1 dag, maar heb ook wel behoefte aan wat comfort.
We komen er dus niet zo goed uit. Hebben jullie misschien nog vakantie gepland in die periode? Zo ja, waarheen?
Koud is wel op veel plekken een issue dan haha, maar waarom de kou niet helemaal omarmen en naar noord Finland? kun je veel activiteiten zoals skiën, ijsvissen, snowscooteren, langlaufen, wandelen, noorderlicht zien, huskysleeën… en als je een fijn huisje hebt heb je ook daar lekker het comfort (en alle huisjes hebben een sauna daar dus dat is ook chill haha)
Oh leuk idee! Ik weet niks van de regio, heb je een aanrader voor een uitvalsbasis / huisje? En ik zie veel georganiseerde reizen, is dat aan te raden of niet nodig?
Ik zou het dan graag combineren met citytrip Helsinki, of maakt dat de reis complex? Ben benieuwd hoe jij het hebt aangepakt daar!
madeira?
Zie hier m’n post erover!
Dus vliegtuig naar Helsinki, daar een paar dagen geweest en toen met de santaclaus express naar het noorden. Ik heb één keer in Levi gezeten en één keer in Saariselka. Levi vond ik wel heel leuk omdat daar een wat groter skigebied is.
Hoe kwam je aan speciale kleding voor tijdens die uitjes dan? Ik had ook gekeken naar Lapland maar het is echt -20 ofzo en dan heb je van die spikes voor in je schoenen nodig, speciale broeken jassen handschoenen etc.
ik heb dat wel eens gehad met ryanair maar alle andere vluchten rond dezelfde tijd gingen wel gewoon. dus toen heeft iemand er een zaak van gemaakt en die gewonnen.
Echt een aanrader maar ben er recent nog geweest!
Nou ten eerste voelt -20 daar niet als -20 hier in NL, het is daar veel minder nat dus voelt ook minder koud dan je misschien denkt. Maar ik had al veel warme kleding van eerdere winter(sport)vakanties, dus ik droeg dan bijv. een thermolegging + skibroek, en dan een thermoshirt + fleecevest + warme waterdichte jas er bovenop. En natuurlijk een muts en warme handschoenen.
Spikes voor je schoenen had je niet nodig hoor, je kunt prima wandelschoenen of snowboots aan! Als je echt een wandeling gaat boeken door de sneeuw dan krijg je vaak van die tennisrackets voor onder je schoenen
Dankje! Ja ik keek er dus naar want ik heb geen kleding van wintersportvakanties en alleen die kleding kwam dan al uit op 1000 euro pp. Maar dat hoeft dus niet per se? Hoe duur was jouw outfit?
Oh nee hoeft echt helemaal niet! Ik heb een donzen Burton jas van 300 euro die afgeprijsd was voor 100 euro, en een broek van O’Neill die denk ik afgeprijsd 80 euro was? Thermoshirt heb ik echt al 10 jaar, die is van Craft maar ik geloof dat veel mensen hier ook fan zijn van de heattech van Uniqlo. Vaak heeft zalando lounge rond deze tijd wel sales met wintersportkleding, en anders heeft decathlon ook prima spullen! Zeker voor buffs, mutsen en handschoenen kun je goed bij een decathlon terecht.
Goede snow boots of wandelschoenen kunnen wel wat duurder zijn, maar ik heb voor die finland vakantie hele goedkope snowboots gekocht bij het tuincentrum haha. Die waren ook trouwens wel echt van slechte kwaliteit, maar hoeft dus ook niet de hele wereld te kosten. Als ik nu weer zou gaan zou ik m’n wandelschoenen meenemen denk ik.
De toeristische organisaties ter plekke die huskytochten en andere tours aanbieden verhuren/verzorgen meestal ook kleding (bv. dikke jassen en winddichte kleding). Bij de skigebieden kun je dat evt. ook huren, net als ski’s en andere wintersportspullen zodat je echt niet alles zelf hoeft te kopen.
Ja ik zou dus niet willen/gaan skiën. Zat toen puur te kijken naar Tromsø en walvisspotten, rendieren voeren, ijsvissen, noorderlicht tours etc. En zag bij die tours (getyourguide keek ik) niet dat je daar kleding kon krijgen.
Hm, ik heb destijds meerdere tours (huskyslee, rendierslee, Noorderlichttour, snowmobile) met Lapland Safaris gedaan en bij al die activiteiten verzorgden zij een dik pak (jas+broek), warme laarzen en evt. helm. Weet niet hoe het zit bij tours op het water maar dat zou je na kunnen vragen.
Ik had zelf ook snowboots, muts, sjaal en handschoenen mee. Buiten de activiteiten om had ik veel laagjes (idd thermokleding) en mijn eigen dikke winterjas aan, dat was voldoende. Maar toen ik er was was het vooral bewolkt en dus niet superkoud (0 tot -5 graden).
Ik ben ook in noord finland gewenst en ik heb toen alleen een gewatteerde broek gekocht en die was tweedehands! Voor de rest gewoon veel laagjes en je hoeft daar niet perse iets bijzonders voor te kopen wat je hier niet meer zo dragen.
Oman? Ik ben er nog niet geweest, maar is voor mij een optie die ik al een tijdje in mijn hoofd heb voor een dag of 10 in de winter.
Ik ben nu ook aan het kijken voor een weekje Lapland, en een reisorganisatie verhuurt die skikleding voor €70 per week
Website: laplandtravel.com
Ik heb een weekje lapland gedaan waarin alles geregeld was. Het was volgensmij het meest noordelijke plekje nog voor toeristen. Alles inclusief waaronder ook goede overalls handschoenen en snowboots
Verder zaten ook de uitjes erbij zoals huski slee en rendieren, sneeuwscooters en langlaufen
En we hadden elke avond echt een prachtig noorderlicht
Als je zpu willen zou ik wel even kunnen kijken hoe de reis heette
Groepen met kinderen hadden vaak aparte activiteiten afhangend van de leeftijd, waardoor het langlaufen etc meer op niveau was
Via welke organisatie had je het gedaan?
Ik zal zo kijken of ik het kan vinden
Het hotel was nellim in finland
Ik denk dat het via tui was. Het is wel prijzig maar dan zit alles erbij. Ook al het eten en drinken wordt verzorgd