Wij gaan in december naar Zuid-Afrika en ben bezig met het uitstippelen van de route. We gaan van Johannesburg naar Kaapstad en twijfelen tussen Drakensbergen of Garden Route, hebben geen tijd voor beiden. We houden van hiken en hebben al veel gereisd dus vind de Garden Route er niet mega spectaculair uit zien en dan is Drakensbergen miss weer even heel wat anders. Maar anderzijds is Garden Route als roadtrip wel heel chill en makkelijk op weg naar Kaapstad… Dus ervaringen en tips zijn welkom
Hoe ben je van plan zijn om van Drakensbergen naar Kaapstad te rijden? Je zou ook naar Durban kunnen rijden en vanaf daar vliegen naar Kaapstad als je de Garden Route niet wilt rijden, of je rijdt het hele stuk en dan is de Garden Route de meest logische route.
Hoe lang hebben jullie de tijd?
Drakensbergen vond ik heel mooi. Ben zelf alleen maar in de noordelijke Drakensbergen geweest (royal natal NP, veel hikes te doen daar). Als je daar nog een accommodatie zoekt, dan heb ik nog wel een tip: https://www.berghouse.co.za/
Garden route ben ik vooral doorheen gereden, en is ook prachtig. Maar als je moet kiezen dan zou ik voor de Drakensbergen gaan.
Ik vond zelf het gebied rondom Stellenbosch ook heel leuk, als je wijn wil proeven dan is een wine Tour in een kleine groep (met chauffeur) aan te raden.
Eventueel zou je een deel kunnen vliegen, dus vanuit Drakensbergen naar Durban en dan vliegen naar Kaapstad.
Ook handig om te weten ivm boeken accomodaties is dat de schoolvakanties in Zuid Afrika ook medio december beginnen.
Hotel harriniva voor luxe wintervakantie met veel mogelijkheden qua activiteiten.
Dit is in het noorden van Finland.
We zouden dan vliegen van Durban naar Kaapstad inderdaad! Zag online ook veel mensen die van Durban naar Port Elizabeth vlogen en dan Garden Route deden ipv het hele stuk rijden. Willen eigenlijk zo min mogelijk vliegen, maar hebben in totaal maar 3 weken en er is zoveel te zien en te doen dat we er misschien toch niet aan ontkomen.
@Pijnappel oeh die accommodatie ziet er heel goed uit, thanks voor de tip! We moeten inderdaad wel maar vooruit gaan boeken denk ik met de accommodaties (vaak vinden we op de bonnefooi leuker), want zag dat er al veel vol was inderdaad, vooral die laatste twee weken van december.
Op zich is het met 3 weken tijd wel mogelijk om zonder binnenlandse vlucht te reizen. Ik ben (met vriend) in 2017 ook in december drie weken in Zuid Afrika geweest. Ons reisschema was toen globaal als volgt:
Samenvatting
Dag 1: AMS-JNB
Dag 2: aankomst - met auto naar Nelspruit
Dag 3: panoramaroute
Dag 4-5-6: Kruger (tip voor accommodatie met o.a. safaritenten: sabie river bush lodge, bieden ook packages met safari’s aan)
Dag 7: naar Swaziland
Dag 8-9-10: st Lucia
Dag 11-12: Drakensbergen
Dag 13: naar bloemfontein
Dag 14-15: Graaf reinet
Dag 16-17: Oudtshoorn
Dag 18: montagu
Dag 19 t/m 23: Stellenbosch (vanuit daar ook uitstapjes naar Kaapstad en Kaaps schiereiland)
Wij waren via Drakensbergen naar Bloemfontein (ik heb daar eens een half jaar voor studie gezeten) gegaan, maar dat kan je best overslaan. Als je rijdt door binnenland naar de zuidkust of Karoo vanuit de Drakensbergen ben je er minimaal 1,5 dag mee kwijt, maar is op zich wel goed te doen. Het landschap is dan wel urenlang hetzelfde.
Garden route hadden we verder overgeslagen omdat we daar eerder al eens waren geweest.
Als je de Drakensbergen overslaat, dan kan je van Durban ook naar Port Elizabeth regio rijden (zou daar wel 2 dagen voor uit trekken) en dan door naar Garden route, evt in combinatie met Karoo.
Wij hadden expres niet te lange reisdagen zodat er ook nog tijd over was om een park te bezoeken bijvoorbeeld. Dag 11 was langste dag qua afstand (500 km) en dag 14 en 15 waren beide iets meer dan 400 km. Qua tijd doe je er ook wel wat langer over de afstanden dan je in Europa zou doen.
Ik ga dinsdag naar Tangier, heeft iemand tips voor do’s/ don’ts in Marokko en specifiek Tangier? En tips voor leuke dingen om te doen
Ik heb ook een tijdje in Berghouse gezeten en kan het inderdaad zeker aanraden!
Heeft er iemand enige tips op australia in onze zomer. Zo rond july?
Ik heb gekeken naar west en oost en een stukje noord, maar de afstanden zijn groot en ik wil zelf maar 3 a 4 weken gaan
Alle tips zijn welkom. Over hotel, vlucht etc
Ik heb ooit in 4 weken deze route gedaan met de Greyhound bus. In juni, dus ook de Australische winter.
- Brisbane: ongeveer 3 dagen. South Bank is leuk om lekker te chillen en er zit een leuke dierentuin. Verder niet een hele speciale stad.
- Byron Bay: ook ongeveer 3 dagen. Echt fantastisch, wilde er niet meer weg. Leuke winkeltjes, mooiste natuur en stranden, leuke eettentjes, gezellige sfeer. Surfen is daar ook leul, maar in de winter wel lastig i.v.m slechtere weersomstandigheden.
- Coffs Harbour: 2 dagen geweest geloof ik. Geen aanrader. Zitten voornamelijk veel jongeren die op boerderijen in de buurt daar werken. Verder is er gewoon echt weinig te doen.
- Port Macquirie: 3 dagen. Heel leuk stadje! En je kan er walvis spot tours doen in de winter.
- Sydney: 7 dagen geweest. Hele leuke stad, voelde me er ook echt mega veilig in het centrum. Ook veel leuke hikes in de omgeving en surfen op Bondi Beach is ook tof.
- Canberra: 3 dagen, was veel te veel. Er is/was op zondag een leuke hippie markt en het parlement is opzich wel leuk om te zien. Verder is er echt geen reet te doen.
- Melbourne: 4/5 dagen geloof ik. Toffe stad, had er echt wel langer willen blijven ook. Iets alternatiever dan Sydney. En ook niet de Great Ocean Road overslaan.
Dit is maar een klein stuk van de oostkust en was ook echt voldoende in 4 weken. Ik zou persoonlijk geen Noord met Oost of Oost met West gaan combineren. Dan ben je alleen maar gigantisch aan het haasten. Als je er nog nooit geweest ben, zou ik lekker (een deel van de) oostkust doen.
Hotel tips heb ik niet, want ik sliep ik hostels. Mocht je die willen weten; laat maar weten.
Heb je misschien meer details rondom sydney?
Ik zou zelf Noord-Queensland doen (Cairns en rondreizen) en dan naar Sydney en misschien road trip naar Melbourne of andersom, maar moet zeggen dat ik geen idee heb of dat interessant is. Nouja, de natuur is sowieso prachtig maar ik heb nooit tussen die twee steden een road trip gedaan. Noord-Queensland is in die tijd ook veel aangenamer om te zijn dan hartje zomer.
Als je niet per se naar Melbourne wil zou ik van Cairns naar Sydney rijden. Ik zou zelf niet zo lang op locaties blijven hangen als @lisaanna, dus dan kun je nog best veel doen. Maar het is net waar je zin in hebt. Wil je veel in steden zijn of juist natuur? Want Sydney is leuk maar het is ook maar gewoon een stad, natuurlijk. Genoeg te beleven maar ikzelf zou er niet voor naar de andere kant van de wereld vliegen, dan zou ik eerder naar Londen gaan zeg maar.
Ik heb wise gebruikt in Canada en het werkt echt super makkelijk. Ik vond het veel makkelijker dan mijn kredietkaart van lokale bank. Mijn kredietkaart werd soms geweigerd bij tankstation, maar wise werkte echt altijd en overal.
De help desk reageerde ook vrij snel in mijn geval!
Ik gebruik Revolut altijd, heel erg blij mee!
iemand hier wel eens op de shetland eilanden geweest?
Ik gebruik al vrij lang revolut en heb daar ook nooit problemen mee. Ik heb voor tien euro een plastic creditcard gekocht maar doe het meeste via mijn telefoon. Als ik geld toevoeg via ideal staat het er meteen op (zelfde minuut)
Ik heb een combinatie-reis gemaakt met Oman en VAE en kan me niet herinneren dat ik Oman duur vond . Vond het verder wel heel mooi en heb me idd geen moment onveilig gevoeld.
Ik ben een dag in Muscat geweest (als onderdeel van een cruise) en dat was echt fantastisch! Hele fijne sfeer hing er en super vriendelijke mensen. Gave stad!
Naar aanleiding van dit bezoekje zeiden wij tegen elkaar dat we zeker eens terugwillen om meer van dit land te zien.
Nee klopt, ik gebruik het ook als pinpas in principe maar ik zet er wel geld op, dus een soort prepaid pinpas? Weet niet helemaal hoe ik het moet noemen. Maar ik pinde ook gewoon veel met mn eigen bank omdat ik er dan ff geen geld op had staan ofzo en daar betaalde ik geloof ik 1,15 transactiekosten (bij mn eigen bank dus). Moet je ff berekenen wat voor jou goedkoper is. Ik heb een basic gratis account maar een fysieke pas kost wel tien euro.