Ik had een geweldige gletsjerwandeling echt een aanrader, ook met een superjeep ernaartoe
En met een ribboot het gletsjermeer op kan ik ook echt aanraden
We gingen zelfs een ijsgrot in
Ginger jullie ook met superjeep?
Ik moet wel zeggen dat na 4 uur lang lopen met ijzers onder je voeten ik wel blaren had, maar het was het zeker waard
Ja, het is wel echt een gevalletje instagram vs reality. Ben er ooit eind oktober geweest en had grotere ijsblokken verwacht
Afgelopen mei-juni in Puglia geweest, inclusief dag Matera. Echt geweldig, wel heet, en je hebt echt een auto daar nodig. Echt een van de leukste bestemmingen wat mij betreft, echt overal waar je komt is wel iets bijzonders te zien.
Edit: wel handig als je klein beetje Italiaans kunt, veel mensen spreken nauwelijks Engels.
Ik ben vorig jaar in matera geweest
Opzich is een dagje wel genoeg en kan je alles wel zien. Ik vond het wel echt heel leuk. Wij waren in sept. Was echt nog heel heet toen. Idd wel echt een auto nodig in puglia. Ik vond bijv alberobello ook echt heel leuk!
Ik ben naar alle drie geweest. Allemaal heel fijne vakanties! Vind IJsland wel het meest spectaculair qua natuur (wij waren er wel in de zomer dus over mei kan ik verder niet zoveel zeggen), Puglia waren we in mei en was toen al heerlijk weer om in de zee te zwemmen, Matera vond ik ook heel mooi en gewoon fijne, gezellige dorpjes, mooie stranden, bijzonder spookdorpjes, lekker eten. Azoren vond ik ook top! Wij waren er in de zomer en toen veel het weer ons wel wat tegen (21 graden en vaak regen), maar dat is in mei misschien minder een probleem. Prachtige bloemen, watervallen, whale watching, warmwaterbronnen, vulkanische meren etc. Wat dat betreft ook wel wat overlap met IJsland maar dan op andere manier (het vulkanische stuk) + beiden echt natuurvakanties en wat minder genieten van horeca, lekker eten etc, dat heb je dan in Puglia natuurlijk weer veel meer. Dus ik denk dat het echt afhankelijk is van wat jullie willen. En qua budget is IJsland natuurlijk verreweg het duurste. Azoren hebben wij toen gecombineerd met Lissabon waardoor we wel nog een beetje het stadsleven en lekker eten/drinken hadden.
Nou ik zou Zanzibar echt niet aanrader als je alleen daarheen gaat voor een weekje, je zit 12 uur in een vliegtuig en je hebt super veel mooiere plekken in Europa.
Ik lees ook nergens dat het gaat om een week, maar het voldoet wel aan een bijzondere plek waar je all inclusive resorts hebt en dat was het verzoek. Het is overigens iets minder dan 9 uur vliegen.
Ik snap je bedoeling wel, ben het ook met je eens dat mensen minder moeten vliegen. Maar je weet niet of @M0nan vaak vliegt, of op een andere manier duurzamer leeft. Dus dat is een overweging die ze zelf kan maken.
@George hieruit maak ik op dat het een week is, en het lijkt me dat je ook geen 3 weken in een all-inclusive met je familie gaat zittenā¦
De meeste vluchten zijn 12 uur dus met 9 uur moet je echt net geluk hebben, van een week ben je dan minimaal al een hele dag kwijt.
Ik zou bijvoorbeeld veel liever naar Mallorca gaan, is super mooi, kan je heerlijk eten en er is genoeg te doen/zien.
Hahaha nee ik denk dat ik een week al lang genoeg vind, haha. Leuk wel Mallorca! Al vraag ik me dan wel af of het daar niet bomvol zit met Nederlandse gezinnen. Maar ik vind het wel een goeie. Mijn moeder vindt 5 uur vliegen eigenlijk al te lang, dus dit is dan wel een goede optie!!
Dankjewel! Heel duidelijk. Klinkt alle drie fantastisch, maar begin wel steeds meer te neigen naar Puglia. Ben denk ik al 8 keer in Italië geweest dus dacht een keer wat anders⦠maar eigenlijk verveelt het nooit
Mijn beste vriendin zit in Zuid-Afrika, en ik heb al vijf dagen niks van haar gehoord en dat is niet echt haar ding. Domme vraag misschien, maar kans is groot dat ze gewoon geen bereik heeft daar toch? Als het goed is zit ze in het Krugerpark nu.
Klopt
In de grote stays heb je wifi of data, maar ik had vorig jaar een abbonoment daar, maar in de kleinere kampen is het niet te gebruiken
Thanks voor jullie reacties! Ze heeft inmiddels weer gereageerd gelukkig .
Hebben jullie ervaring met een camper huren? We hebben het idee om van de zomer met een camper naar Italiƫ te rijden. Maar ik ben nog nooit met een camper op vakantie geweest, dus geen idee waar we op moeten letten.
Ik heb eerder in Nieuw Zeeland 2 maanden een camper gehuurd. Ik heb gelet op leeftijd van de camper (omdat ik dacht dat je met een oude camper sneller pech zou hebben, geen idee of dat een reĆ«le gedachte is ), of het ophaal- en afleverpunt per se hetzelfde moest zijn (zodat wanneer je niet een rondje rijdt je niet een heel stuk hoefde terug te rijden), of de camper āself containedā was (maar is misschien alleen van belang als je wilt wildkamperen), hoe groot de watertank was (omdat we niet per se iedere nacht op een camping met watervoorziening wilde doorbrengen), wat de afspraken waren in het geval van pech en wat er geregeld was qua verzekeringen. En ook de grootte van de camper heb ik wel bekeken, of hij wel op een normale parkeerplek kon staan zodat we er bijv. gewoon mee naar supermarkt konden.
Verder wilde ik het liefst een camper waarbij je bank niet naar bed hoefde om te bouwen, maar dat bleek vrij onbetaalbaar of dan was het direct een gigantisch ding, dus uiteindelijk niet gedaan. Bleek niet echt een probleem.
Ik heb ooit een camper gehuurd via goboony (platform waar je particuliere camper kan huren).
Eigenlijk hetzelfde aangepakt als huisje boeken via airbnb, dus checken of er goede reviews zijn etcā¦
En afhankelijk van het gebied wil je ook wel voldoende pk, om een berg op te rijden zonder problemen (85pk gaat bijvoorbeeld heeeeeel langzaam omhoog en kan je als vervelend ervaren als er veel ongeduldige bestuurders achter je zitten).
Verder is het vooral persoonlijke voorkeur: wil je elke avond een bank omklappen tot bed, of juist een vast bed.
Stand airo is misschien wel fijn in italie in de zomer maanden.
Wel of geen toilet (die moet je ook weer legenā¦) of douche (is vaak zo krap dat je toch niet heel chill kan douchen, maar wel even kan afspoelen). Ook afhankelijk van of je op campings / camperplaatsen staat of wil wildkamperen.
Dat zijn een aantal dingen die ik zou overwegen.
Ja bij roadsurfer vanwege overzees en wij hebben zelf een seniorencamper in de familie waar we elke zomer mee gaan.
Let op grootte van je camper in Italie! Als je kleine weggetjes wil is 6.5m+ niet heel fijn als je niet goed ermee kan rijden. Ook kom je soms dan de berg niet op op campings door kleine bochtjes (ervaren in kroatie). Ik vind het formaat roadhouse/couple cottage van road surfer fantastisch voor 2p (of 2p en kind), kleine wc, kleine douche die ook naar buiten kan. Dat is fijn bij je te hebben. Wij zijn daar twee weken volledig zelfvoorzienend mee geweest in schotland.
In ItaliĆ« is het wel ziek druk tijdens hoogseizoen dus altijd boeken voor je overnachting en er zijn veel plekken/straten verboden voor campers geworden de afgelopen tijd. Ook wildkamperen wordt niet gewaardeerd. Wij hebben wel wat wildgekampeerd maar ook gestaan op campings speciaal voor campers (heerlijk met net een wc en een koude douche) en op agriturismos (kleine campings bij de āboerā).
Neem sowieso iets met zonnepanelen, dan ben je niet verplicht aan de stroom te moeten hangen.
En neem een maand abonnement op de app van park4night voor mooie staplekken met reviews. Leer ook welke termen je moet gebruiken op google maps voor camperplaatsen en onderweg kan je vaak ook wel bij Gasthoffen (Duitsland/oostenrijk) gratis staan als je daar ook eet.
Misschien een open deur, maar kijk van te voren ook even goed waar campers welkom zijn. Zo ben ik ooit met volle overtuiging naar een camping gereden die alleen tenten deden.
Ik zag laatst op insta een reclame voor een app waarin je reizen/vakanties kunt plannen. Je kon aangeven waar je wanneer wil verblijven en hoe je daar komt met ov bijvoorbeeld en het houdt dan ook automatisch de kosten bij e.d. Ik ben alleen vergeten welke app het was⦠iemand een idee of een tip voor een app als deze? Ik gebruik normaal altijd uitgebreide excel overzichten, maar dit leek me ook wel handig omdat ik vaak veel rondreis.
Daarnaast zit ik eraan te denken om in september naar Zwitserland/Oostenrijk/de Dolomieten te gaan en dan wil ik daar rondreizen met het ov. Heeft iemand dit misschien ooit gedaan en heb je dan tips voor bepaalde routes en de beste plekken om te verblijven? Hoeft niet per se voor alle drie de landen/gebieden tegelijk te zijn. Ik ben wat aan het researchen nu maar ik vind veel plekken er in de zomer niet zo gezellig uitzienā¦