Reizen / Vakantie #2

Ik ben ook op zoek! Ik had zelf deze gezien waarvan de recensies goed waren:

1 like

Wij gaan in maart naar Nieuw-Zeeland voor een maand, met een campervan over het Noorder- en Zuidereiland reizen. Heeft iemand nog tips voor bijvoorbeeld leuke slaapplekken/campsites of eettentjes?

4 likes

Weet iemand toevallig een instagramaccount van mensen wie nu op reis zijn in Mexico, Guatemala, El Salvador (die kant een beetje op). Het liefste ook nog met kinderen, maar is geen must. Ik heb gezocht maar kan het niet goed vinden.

1 like

Wij hebben de app CamperMate heel veel gebruikt! Wij hadden een non self-contained vehicle waardoor ene hoop campsites voor ons niet toegankelijk waren. Maar even uit mijn hoofd vond ik de campsite dicht bij Cape Reinga echt heel gaaf. Sowieso vond ik het puntje van het Noordereiland/ninety mile beach heel gaaf, maar het was wel ver rijden :sweat_smile:

2 likes

@Travellikeabosch! Zitten nu in Costa Rica, volgende bestemming is Nicaragua.

7 likes

Super, precies wat ik zocht! Dankjewel

1 like

Ik word helemaal agressief van het boeken van tickets. Vannacht een reis voor 7000€. Diezelfde reis was nu 7300€, nou goed. Zal aan de tijd liggen blablabla. Dus ik wil dat boeken, ben bij het aanvullen en stoelen kiezen. Error: er is een fout aan onze kant, begin opnieuw.
Hele reis nog 600€ duurder :rofl::+1:t3:

(Overigens AMS-JNB & dan CPT-AMS via de KLM site)

Voor een ticket retour?

Maar ja, ik heb vorig week iets gelijkaardigs gehad. Heb geboekt voor een ticket voor deze week, dus superlast minute en de prijzen veranderden terwijl ik er naar keek en ook een keer verder in het proces :sob:

3 likes

Nee niet één ticket gelukkig, maar wel idd terwijl ik boek veranderen de prijzen lol

Overigens: voor december 2024, dus nie last minute haha

Heeft iemand hier ervaring met Jordanië? Ik wil misschien in juni gaan, maar twijfel hoeveel dagen en welke plekken. Vliegen op en vanuit Amman is het meest voordelig. We komen in de avond laat aan, dus 2 nachten Amman lijkt me handig want dan heb je 1 volle dag voor Amman. Dan naar Petra, 2 nachten hier, dan naar Wadi Rum, 1 nacht daar. En dan weet ik het niet zo goed meer, we hebben nog 2 nachten ‘over’. Ik dacht misschien aan Aqaba maar ik lees daar niet zoveel goeds over. Madaba schijnt ook wel leuk te zijn om te bezoeken, maar moet je daar bv echt slapen? Offf een nachtje bij de dode zee? (Ik ben al wel eens geweest vanuit Israël/Palestina bij de dode zee) Kan ik mijn reis 2 dagen inkorten, of moet ik bijvoorbeeld toch nog een nacht extra in Amman, Petra of Wadi Rum verblijven? Of mis ik een hele leuke plek?

Haha dat was letterlijk ons schema. Was er vorig jaar juni.

Hadden een auto gehuurd:
2 nachten Amman
Daarna rijden Amman > Petra met heel veel stops onderweg.
Slapen in de buurt van Petra en de volgende dag hele dag Petra. Was voor ons genoeg maar sommige mensen raden aan nog een dag Petra te doen zodat je ook vanaf de andere kant kan hiken. Wij verbleven 2 nachten daar in de buurt. Daar eten bij Al Wadi!
Daarna volle dagtour met 1 nacht Wadi Rum
En daarna hebben wij 2 nachten Dode Zee gedaan. Daar vandaan ook een canyoning hike gedaan bij Wadi Mujib en vooral gechilld en aan het zwembad gelegen. Was een vol schema dus wel fijn om nog wat te rusten haha.

Wij vonden dit perfect. Jerash schijnt ook mooi te zijn maar paste niet in het schema.

2 likes

Als je nog tijd over hebt zou ik je echt aanraden om naar feynan ecolodge te gaan in dana. De locatie is heel vet maar vooral de mensen zijn fantastisch! Het is niet goedkoop, maar al het eten en activiteiten zijn inclusief. Elke dag is er een ander programma en elke avond kan je op het dak sterren kijken! Ik was er twee nachten heb toen ook een nacht op het dak geslapen.

Als het kan zou ik wat langer in Amman blijven en ook een kookcursus doen (https://beitsitti.com/ - fantastisch lieve en leuke mensen).

3 likes

Canyon hike lijkt me heel leuk maar is die wel te doen als je hoogtevrees hebt? Dat heeft mijn man namelijk.

En thanks voor de tips beide!

3 likes

https://adventure-pros.com/about-us/ hebben ook canyon trips vanuit Amman. Volgensmij prima te doen met hoogtevrees.
Heel veel plezier! Ik ben jaloers, wil ook weer terug.

1 like

Bij die hike loop je door de canyon ipv ernaast. Dus het is meer canyoning waarbij je door het water loopt en af en toe moet klimmen door een waterval. Als je Wadi Mujib hike googlet zie je het vanzelf. Dus geen last van hoogtes haha.

1 like

Ja ik heb idd gegoogled en er schijnen verschillende routes te zijn, een paar waarbij je op een 20 meter hoge waterval komt te staan?? En eentje waarbij je af en toe een paar meter hoger komt. Dus die laatste is dan het beste.

Ik denk dan dat we Aqaba skippen, extra tijd inplannen in Amman en vanuit daar naar de dode zee, die canyon hike, madaba & jerash. Wss lukt niet alles dus daar nog even keuzes in maken.

Nou ja hoop dat het allemaal doorgaat wel want kunnen pas later boeken, hopelijk wordt het dan niet duurder!

1 like

Ik ben er nu en heb dit schema;

Dag 1: reizen naar Amman, slapen
Dag 2: Amman & Jerash, slapen in Amman
Dag 3: via Madaba, Mount Nebo en Kerak naar Petra, slapen in Petra
Dag 4: Petra bezoeken, slapen in Petra
Dag 5: naar Wadi Rum, woestijntour, jeepsafari, etc, slapen in de woestijn
Dag 6: naar Aqaba, boottocht en snorkelen gedaan in de middag, slapen in Aqaba
Dag 7: naar Dode Zee, slapen bij Dode Zee
Dag 8: terug naar vliegveld Amman

Als je ergens extra tijd zou doorbengen zou ik gaan voor een extra dag Amman en/of Jerash, of Petra. Maar ik heb in een dag 16+ km gehiked in Petra, maar het is nog veeeeel groter. Op mn verlanglijstje stond ook de luchtballon in Petra maar die kon ik niet vinden in het park en toen heb ik het opgegeven (bleek er ook buiten te zijn).
Of een extra nacht Wadi Mijab, daar ben ik nu alleen doorheen gekomen maar is (later in het jaar) ook prachtig, wat hierboven ook wordt aangegeven.

Verder zijn de volgende reisbloggers er onlangs geweest en hebben ze veel tips:
Reisbeesten
Saltinourhair

Mocht je nog specifieke tips of vragen hebben, laat maar weten!

2 likes

Bedankt!! Heb ik sowieso veel aan. Heb je Aqaba al gedaan?
En wat vond je van Jerash en Madaba en mt Nebo?
Dode zee bezoeken lijkt me leuk, maar hoef er niet per se te slapen denk ik… of vind jij van wel?

Hoe laat ben jij vertrokken vanuit Amman naar Petra en hoe laat kwam je er dan aan? Als je nog Madaba en mt Nebo op de heenweg doet dan houd je weinig tijd over toch?

Ik denk dat ik:
16 juni: laat aankomen in Amman, slapen.
17 en 18 juni:vanuit Amman dagtripje naar dode zee en Jerash + Amman , slapen in Amman.
19 juni: hele dag in Amman, daar slapen
20 juni: Vanuit Amman naar Petra, via Madaba en mt Nebo, slapen in Petra
21 juni: hele dag Petra verkennen, slapen in Petra
22 juni: van Petra naar Wadi Rum, daar een nachtje slapen.
23 juni; terugrijden naar Amman en in de avond vliegen.

Alleen misschien eén dag minder Amman aan het begin en dan toch nog een nachtje Petra misschien? Ik weet het niet… want de 22e vertrek je wss dan ook heel vroeg, op de 20e heb je een hele reis dus Petra zelf zie je dan ook weinig van.
Anderzijds als ik Amman een nachtje inkort heb ik óf geen tijd in de stad zelf óf geen tijd voor Jerash en de dode zee.
En heb zo ook niet echt tijd voor de canyon :worried:

En als jullie hele fijne hotels hebben gehad daar ben ik ook wel heel benieuwd welke! Of restaurant tips, ook welkom @Claro @Desalnietteplus .

2 likes

Ik ga even op je specifieke vragen in nu, want ik heb Aqaba inderdaad al gedaan en zit dit te typen op mn balkon met uitzicht op de Dode Zee haha.

Jerash: heel tof, ben ook een groot fan van geschiedenis en het Romeinse Rijk (haha), het is groot en heel goed bewaard gebleven, dus heel veel te zien.
Madaba ben ik bij wat kerken en mozaïek geweest, was leuk maar geen enorme must. Wel prima stadje om even te stoppen, en indrukwekkend om de oude mozaïeken kaart te zien. Hoeft geen lange tussenstop te zijn.
Mount Nebo is ook historisch heel interessant maar hoeft ook geen lange stop te zijn, je kan gewoon even parkeren, rondje wandelen en door. Wel lekker om deze stops te pakken als je niet on 1x wil rijden.
Van Amman naar Petra… we vertrokken rond 9.30u en zijn om 4 uur ofzo aangekomen? 5 uur? Maar hebben ook uitgebreid geluncht en nog een tour gedaan van Kerak Castle, dus gewoon dagprogramma gemaakt van de reis.

Aqaba vond ik tof qua boottocht en snorkelen, ook om de landen in de regio (vanaf het water) te bekijken. Mocht je kunnen duiken, dan zijn er helemaal goede plekken! Maar er zijn nu amper toeristen, dus op de souk werd je echt constant nageroepen en waren ze heel invasive en dat vond ik heel ongemakkelijk.

Denk dat bij de Dode Zee slapen niet heel hard nodig is, het is vooral comfort (de stranden van hotels zijn schoner en hebben eigen douches etc dan de openbare stranden die ik nu heb gezien, maar er zijn vast goede alternatieven). Als je alleen wil kijken of drijven, ben je geen hele dag bezig. Als je er een soort stranddag van wil maken, kan dat ook (dat heb ik nu).

Oh en overal zijn locals die wel wat fotos voor je willen maken voor fooi. Vond dat soms wel prima (want heb dan leuke fotos met mn vriend haha) maar soms ook beetje too much. Dus denk niet: goh wat aardig, want je moet gewoon dokken en als ze het niet genoeg fooi vinden, zeggen ze dat gewoon haha

5 likes

Superbedankt voor je uitgebreide antwoorden! Klinkt alsof je een hele leuke vakantie hebt gehad en nog plezier met je laatste stukje!

2 likes