Reizen / Vakantie #2

Een bericht is samengevoegd naar een bestaand topic: Frankrijk topic

Dankjewel! Oh en Mount Nebo en de Dode Zee liggen ook niet ver uit elkaar, dus misschien is daar ook een combi ook mogelijk.

En het is inderdaad prachtig en echt zeker aan te raden!

1 like

Ik heb nu dit, worden wss toch andere data maar wel even lang.

• 16 juni: Aankomst en slapen.
  • 17 juni: Amman
    • Verken de stad.
  • 18 juni: Amman - Jerash - Dode Zee - Amman
    • Ochtend: Jerash (reistijd: ongeveer 1 uur en 15 minuten enkele reis).
    • Middag: Dode Zee (reistijd: ongeveer 1 uur).
    • Avond: Terug naar Amman.
  • 19 juni: Amman - Madaba - Mount Nebo - Petra
    • Ochtend: Madaba (reistijd: ongeveer 30 minuten).
    • Middag: Mount Nebo (reistijd: ongeveer 30 minuten).
    • Avond: Naar Petra (reistijd: ongeveer 3 uur).
  • 20 juni: Petra
    • Hele dag in Petra.
  • 21 juni: Petra
    • Hele dag in Petra.
  • 22 juni: Petra - Wadi Rum
    • Ochtend: Van Petra naar Wadi Rum (reistijd: ongeveer 1,5 uur).
  • 23 juni: Wadi Rum - Amman
    • Ochtend: Terug naar Amman vanuit Wadi Rum (reistijd: ongeveer 4 uur).
    • Terug naar huis in de avond.

2 volle dagen petra want lijkt me toch wel het belangrijkste/mooiste ofzo. En voldoende tijd in Amman want vgm is daar ook genoeg te beleven. En afsluiten met een nachje woestijn.

1 like

Ja klinkt ook als een hele toffe planning inderdaad! Petra was nog veel te zien dus twee dagen lijkt me al veelbeter dan één. Je kan ook nog even kijken of je Petra by Night wil zien en welke dagen dat is zodat je het niet misloopt

3 likes

Ben je op de hoogte van het huidige reisadvies?

2 likes

Ja ik heb wel gezien dat het geel is en dat er demonstraties in steden kunnen ontstaan. Maar ook op reddit en andere fora gelezen dat mensen die er wonen/momenteel zijn zeggen dat het prima veilig is verder zolang je geen controversiële politieke meningen uit daar.

4 likes

Ik ben heel benieuwd hoeveel het kost vooral. Mocht je dit eens willen delen na je reis?

Wij hadden dit schema:

Grofweg hebben wij de volgende reis gemaakt:

Dag 0 - Amsterdam naar Amman vliegen, ’s nachts aangekomen

Dag 1 - Amman ’s ochtends, ’s middags naar homestay van Eisa bij Jerash in de buurt, daar gegeten (super lekker) en geslapen

Dag 2 - Met Eisa een hike gedaan door de bergen, Jerash gezien en doorgereden naar Madaba. Niet een heel bijzonder stadje tenzij je erg veel van mozaiek houdt

Dag 3 - Madaba naar Dana met tussenstops bij de grand canyon van Jordanië (viewpoints staan op de map, echt een aanrader, even stoppen bij Sami voor wat lunch echt een hele lieve interessante man) en Wadi bin Hammad (ook heel tof, ff googlen, wel voorzichtig rijden met je auto want is redelijk off road)

Dag 4 - Hike van Dana naar Feynan, vrij warm maar wel tof. Daarna relaxen bij Feynan lodge, sunset wandeling daar gedaan

Dag 5 - Feynan terug naar Dana om auto op te halen, door naar Petra via Little Petra. Dat was heel rustig ’s middags, heel leuk! In Petra alleen uit eten geweest en vroeg gaan slapen

Dag 6 - om 6u ’s ochtends naar Petra, echt doen want dat is het enige rustige moment bij de treasury. Daar hebben we deze route gevolgd: Petra in één dag: beste route door het wereldwonder van Jordanië. Groen en rood hebben we overgeslagen want we hadden het wel gezien. De wandeling naar monastery is zwaar maar opzich wel te doen omdat je kan aftellen met de tredes. De oranje route is ff afzien en best hoog, maar wel echt onwijs mooi. Probeer deze zsm na de treasury te doen, dan loop je nog in de schaduw en is het niet zo druk bij het tentje op het einde. Wij kwamen daar als tweede aan en op de terugweg zijn we minimaal 20 mensen tegengekomen.

Dag 7 - Petra naar Wadi Rum, daar op een Jeep gestapt naar ons kamp en toen een jeep safari van 3 of 4u gedaan. Was wel lang, maar wel heel tof! Daarna daar gegeten en er was nog een feest

Dag 8 - Wadi Rum naar Aqaba, middag op strand (bijna alle grotere hotels hebben wel een connectie met zo’n strandtent voor iets van 10 eu pp met bedjes en parasol) en ’s avonds cocktail gedronken bij de Hilton rooftop bar

Dag 9 - Aqaba naar Dode Zee, onderweg niet onwijs veel te zien tot je bij de dode zee zelf komt. Even in de dode zee geweest en in het zwembad, daarna gegeten bij Crowne Plaza maar was super sfeerloos. Hier is het sowieso echt zo’n resorts stadje met buffet etc., dus niet heel bijzonder en miss niet het leukste einde

Dag 10 - Dode Zee naar vliegveld in Amman

Precieze hotel namen heb ik in een my maps google kaartje staan maar die deel ik hier liever niet ivm anonimiteit dus als je interesse hebt kun je even een dm sturen!

Goede hotels:

• Aladdin kamp in Wadi Rum was echt boven verwachting, super lekker bed, airco, echt perfect. Zou zelf niet voor zo’n doorzichtige tent gaan want je kan beter buiten sterren kijken, maar is je eigen keuze. Bij een grote maan zie je amper sterren maar is wel de woestijn best verlicht.
  • Hotel in Aqaba was prima, goed ontbijt
  • Dana hotel was heel gezellig, echt een beetje community achtig.
  • Amman hotel was heel mooi en centraal
  • Bij Eisa Dweekat als homestay was ook een hele leuke ervaring, echt ook je kans om veel vragen te stellen over het land

Mindere hotels:

• Hotel in Petra, ben hier ziek geworden door ontbijt denk ik en erg kleine kamers
  • Feynan was achteraf blijkbaar best prijzig maar vond ik niet geweldig. Eco lodge dus geen airco en geen lichten enz, heeft wel wat maar was niet wow + eten was niet heel lekker
  • Madaba hotel was heel simpel en wat kleiner, maar oké
  • Dead sea spa resort zat vol Nederlanders, echt amper Nederlanders tegengekomen in Jordanie maar daar waren ze allemaal samen ofzo. Opzich prima hotel, volgens mij de enige betaalbare aan de dode zee

Algemene tips:

• Liever niet na zonsondergang rijden, veel onverwachte drempels die je overdag amper ziet laat staan in het donker
  • Kijk op het stuk tussen Madaba en Wadi Rum uit voor kinderen die iets naar je auto gooien. Als je stopt moet je waarschijnlijk betalen maar wij zijn elke keer keihard doorgereden dus weet het niet zeker
  • Zorg dat je kleingeld hebt voor fooitjes
  • Je kan afdingen in de supermarkt, vooral ook doen want soms vragen ze echt veel geld
3 likes

@Nysmn Nog extra tips voor Amman: eet kunefe bij habibah & falafel/mezze bij hashem :heart::heart::heart:

4 likes

Dankjewel voor je uitgebreide reactie!

@zwaardvis en jij ook voor de tips

Het lijkt me fantastisch om erheen te gaan, hoop dat het allemaal gaat lukken :grin:

3 likes

Heeft er iemand wel eens gevlogen met ITA Airways en tijdens het online inchecken de status “Wachtlijst” gekregen. Ook op mn boardingpass staat bij seat Stand-by. Zo ja, kon je toen gewoon mee op de vlucht?

Ik heb uiteraard ook al contact gehad met de klantenservice, maar die kunnen niks voor me doen. Vandaar dat ik het ook hier even vraag.

Heb dit wel eens gehad bij KLM en dan is je vlucht gewoon overboekt. Doen ze vaak expres omdat ze verwachten dat er altijd mensen niet op kwamen dagen. In principe hoor je dan pas bij het boarden of je mee kan of niet, maar ik was not amused en ben naar de servicebalie gegaan en een stoel gevraagd (op een lieve manier wel) en kreeg toen gewoon een stoel.

1 like

Daar was ik al bang voor. Ook wel vaker mee gemaakt (pre online inchecken) en toen kon ik dus niet meer mee. Waarschijnlijk gaan we maar zekere voor onzekere nemen en stoelen reserveren voor te veel geld.

Ik weet niet hoe belangrijk het voor je is dat je op deze specifieke vlucht mee mag. Als dat op zich niet heel veel uitmaakt, zou ik kijken of er andere vluchten zijn die dag. Dan weet je een beetje wat er kan gebeuren als je inderdaad niet mee kan.

Ik heb wel eens gehad dat me een alternatieve vlucht werd aangeboden (die zelfs beter was qua aankomsttijd en locatie) en dat ik ook nog een financiële vergoeding kreeg. Dat was wel uitzonderlijk veel geluk hebben.

5 likes

Ik heb dit ook gehad maar kreeg toen een business class upgrade. Weet niet of dat bij jouw vlucht ook van toepassing is.

2 likes

Dit is echt mijn droom, ik zou mijn vriend zo achterlaten in het bagageruim, maar helaas is dit mij nog niet overkomen.

26 likes

Haha, mijn vriend kreeg m ook. Maar je moet dan dus geen stoelen gereserveerd hebben. Dus het is wel een dilemma: zeker zijn van normale stoelen of bij een overboekt vliegtuig hopen op een goed tegenvoorstel. Dat kan een upgrade zijn of gewoon niet meekunnen en wel compensatie/nieuwevlucht.

1 like

Ah ja, ik ben echt een controlfreak wat dat betreft dus weet niet of ik dat dan durf los te laten en dan in m’n eentje tussenin zit naast de wc of de keuken. En wil dan ook gewoon dan gaan, want die koffer krijg ik niet nog een x dicht.

2 likes

Is echt m’n nachtmerrie om op het vliegveld te horen dat je niet (allebei?) mee kan haha.
Ik heb ook met boeken meteen stoelen geboekt (4 naast elkaar) omdat ik bang ben dat ze ons als gezin anders splitsen. Ookal doen ze er volgens die mevrouw van KLM “alles aan gezinnen bij elkaar te plaatsen”. Ik krijg al stress van het idee :rofl:

1 like

Mijn man krijgt ook stress van het idee dat we niet mee zouden kunnen, zonder hem had ik het risico nog wel willen nemen. Al is mijn ervaring met moeten wachten op een andere vlucht ook niet al te best, maar had het nog wel aangedurfd.

En dit geval ook wel iets meer zekerheid willen hebben omdat we zowel heen en als terug al niet de meest gunstige tijden hebben en met een latere vlucht verliezen we nog meer tijd om pasta te eten en wijn te drinken, haha.

1 like