Reizen / Vakantie #2

Onderin heb je minder last van schudden enz van de trein

Nog een laatste ongevraagde tip van mij haha, ik vond Berat echt super leuk als tussenstop tussen noord en zuid :slight_smile:

2 likes

Alle tips zijn welkom. Ik heb al wel wat berichten van hier opgeslagen, maar was nog niet verder gekomen dan Tirana - Theth :joy:

1 like

Heeft iemand hier wel eens meegemaakt dat Ryanair niet meer vliegt op de gekozen datum? Ik krijg nu de optie om een dag eerder of later te vliegen of mijn geld terug.

Maar ik ben dan al op bestemming 1 en zou ik met Ryanair naar bestemming 2 vliegen.
Om vervolgens van bestemming 2 na een aantal dagen terug naar huis te vliegen.

Hier zijn de hotels en huurauto ook helemaal op afgestemd. Met een andere maatschappij vliegen is erg duur, en er zijn niet zoveel opties vanaf bestemming 1. Net zoals hotels en de huurauto omboeken. Al met al kost deze wijziging van Ryanair mij een paar honderd euro extra.

Uiteraard heb ik al contact opgenomen met de klantenservice, maar daar zijn ze niet behulpzaam.
Hebben jullie nog tips? Behalve niet boeken bij Ryanair, want dat is nu al te laat.

Ter aanvulling: het is meer dan twee weken voor vertrek, dus daarom heb ik geen recht op compenstatie.

1 like

Ik ben afgelopen jaar in Albanië geweest, maar wel alleen in het zuiden.
Ik vond Berat ook heel leuk idd. En Gjirokaster ook. Veel plaatsen zijn klein en compact, het meeste heb je na een dag wel gezien. Afstanden vallen wel mee qua km, maar je rijdt veel door de bergen, dus kost wel veel tijd.
Veel plaatsen zijn nog goedkoop, maar wij waren bijv ook in Ksamil en dat was al een stuk(je) duurder. Daar merkte je wel dat het een toeristenplaats is

2 likes

Ik ben me ook stilaan aan het oriënteren op een soloreisje naar Albanië in september/oktober. Ik zou vliegen op Corfu, daar misschien een 4-tal dagen blijven en dan met de ferry naar Sarande om dan nog een 8-tal dagen in het zuiden van Albanië rond te reizen. Ik zou geen auto huren dus dat wordt nog wel een uitdaging maar ik vind het op zich geen probleem om traag te reizen en ik hoef niet alles in één reis te zien. Als iemand nog tips heeft, hoor ik het graag :grin:

1 like

Met Ryanair heb ik dit nog niet meegemaakt, maar met Transavia nu wel twee keer. Bij Transavia kun je alle extra kosten claimen (meerprijs ticket, extra overnachting, autohuur etc.). Ik weet niet of zij daar zelf zo coulant mee zijn dan of dat ze als maatschappij toch ook bepaalde verplichtingen hebben.

4 likes

Deze zomer willen we heel graag wat meer naar het Zuiden, dus Italie of Spanje. Maar we gaan met de auto en zoeken een plek die liefst zo min mogelijk autorijden is (vergeleken met verdere plekken in die landen). Liefst een relaxplek met bezienswaardigheden. Er zijn zoveel plekken maar ik kan eigenlijk niet kiezen. Daarnaast zitten we erg op budget en zoek ik een goedkoop appartement, zodat we zelf kunnen koken. Ik heb zelf het idee dat een appartement huren duurder is in Italie dan in Spanje, maar dat weet ik niet zeker. Hebben jullie misschien persoonlijke aanraders voor leuke plekken die dicht bij de grens liggen?

Vorige zomer had ik een appartement net over de grens van Zwitserland met Italië in de Comostreek op 10u rijden van Brussel. Het appartement was zeer leuk met een gemeenschappelijk zwembad in de bergen, de keuken was wel zeer basic ingericht ( je had bestek, 4 borden, twee pannen en dat was het, geen keukenmes, geen houten lepel). Het was op 20 minuten rijden van Como stad en 45 van Milaan en ik ben eens met de ferry naar Varenna geweest. Ik kan de link even opvragen, als je dat wil.
Ik vond wel dat de regio’s in het noorden van Italië duurder zijn voor boodschappen, restaurantbezoekjes.
Waarom wil je perse in het noorden stoppen, het is ver rijden dat is waar maar ik vond de tripjes goed meevallen. En ik ben tot het uiterste zuiden naar Calabrië geweest met de auto. Gewoon om de drie uur stoppen voor een pitstop en van chauffeur wisselen.

1 like

Als je in noord Spanje zit (in de omgeving van Gerona) is er genoeg te zien, dagje Barcelona is dan bijv goed te doen. Watervallen in de buurt (om in te zwemmen ook), strand als je dat zou willen. Met de auto goed te doen

Edit: als je dat aanspreekt zou je ook bijv voor ingerichte tenten of sta caravans kunnen kijken. Vooral met een ingerichte tent zit je vaak lekker qua budget en heb je zelf kook mogelijkheden enz.
Bij sta caravan natuurlijk iets meer luxe qua zelf sanitair in je “huisje” haha

1 like

Hoi, ziet er echt supermooi uit die streek. Omdat ik met kind rijd wil ik liever niet te lang in de auto zitten. Misschien dat Italie of Spanje toch te ver is, ik moet er nog over nadenken eigenlijk. Ik ga zo even kijken wat er te doen is qua bezienswaardigheden.

@Fishing Gerona ziet er echt pittoresk uit! Leuke suggestie :smile: heb vorig jaar gekampeerd in Duitsland en dat beviel niet echt (te weinig privacy) maar een appartement daar lijkt me ook leuk

2 likes

Anders naam Zwarte Woud? Ik was vorig jarig met twee kids. we vonden het echt heel leuk. We zaten in air bnb. Makkelijk aan te rijden en konden ook zo naar noord Zwitserland.

3 likes

Ik denk dat reizen met kinderen ook goed meevalt. Ik ging met mijn ouders naar Berlijn met de auto en dat was 10-11uur rijden. Gerona of Noord-Italië zullen minstens 13u rijden zijn voor je, als dat ge veel is dan zou ik eens kijken naar de Franse Ardennen bijvoorbeeld. Pittoreske dorpen, goed weer en niet te ver zodat je toch het vakantiegevoel hebt.

Is niet ver van de Frans/belgische grens en je kan zo naar Dinant of Lac de l’eau de l’heure voor leuke wateractiviteiten.

2 likes

Wel in Georgië en Armenië, maar niet in Azerbeidzjan wegens tijdsgebrek en omdat Armenië en Georgië mij veel leuker lijken.

1 like

Daar was ik vorige zomer! Was echt een aanrader, maar het kamperen stond me toen wel tegen. Airbnb is misschien duur, maar ik ga even kijken.

@Daelyss het ziet er prachtig uit! Vind Frankrijk wel wat moeilijk soms door persoonlijke redenen, je mag bijvoorbeeld niet gesluierd zwemmen en ik ben zelf gesluierd. In Duitsland vorige zomer heb ik overal heerlijk gezwommen met een bedekt zwempak en dat was helemaal prima. Maar goed, nu ga ik weer off topic misschien. Dit soort dingen is waarom ik Frankrijk oversla terwijl het een prachtig land is verder.

Ik ga jullie suggesties sowieso op mijn reislijstje zetten :heart: En binnenkort even een reis plannen. Italie of Spanje, ik ben er nog niet helemaal uit.

2 likes

Ja ik snap helemaal dat je geen zin hebt om geconfronteerd te worden met de islamofobie van Fransen op reis.
Veel plezier, alleszins!

5 likes

Nou ik ken niet echt mensen die daar zijn geweest maar ik zou persoonlijk Armenië en Azerbeidzjan voorlopig overslaan….

Ik weet niet of je het nieuws een beetje volgt maar ik denk dat er betere vakantie bestemmingen zijn op het moment :see_no_evil::sweat_smile:

7 likes

Zag gisteren een 2doc documentaire over oorlogstoeristen. Die gingen ook naar Nagoro karabach :zipper_mouth_face:

We zijn net op onze vakantiebestemming aangekomen en het huisje valt zó tegen. Het is helemaal ingericht op buiten leven, maar dat kan niet want het is slecht weer :neutral_face: het is ongeveer 10m2, er is geen tafel of salontafeltje, alleen een ienimienie barretje en een soort plastic klein bankje? Echt niks waar je lekker op kunt chillen. We hebben nu de tl-buis uit gedaan en het meest gezellige licht aan: dat van de afzuigkap. Ik hoop zo dat het morgen wel meevalt als we een nacht goed geslapen hebben :sob:

Update: we hebben geslapen en er is koffie en de wereld ziet er wat rooskleuriger uit haha. Ze hebben wel op elke vorm van comfort verzaakt, echt nul haakjes voor thee of handdoeken of andere basisdingen. Geen plek om je koffer neer te leggen, alles is zo mini.

4 likes

Ik ben er geweest, in Bakoe en omgeving. Dat gebied is veilig. Je kan op de site van NederlandWereldwijd zien welke gebieden je op dit moment moet vermijden. Heerlijk eten, vriendelijke mensen, ontzettend veel mooie dingen te zien, bijzonder contrast tussen moderne en historische architectuur, mooie boulevard. Vanuit Bakoe kan je ook naar Gobustan, de moddervulkanen bezoeken, naar de vuurtempel en naar Yanar Dag. Vond dat zelf heel indrukwekkend. Mocht je meer willen weten dan mag je me een berichtje sturen.

7 likes