Reizen / Vakantie #2

Mijn man heeft ‘m keer nodig gehad en god wat waren wij blij dat hij goed verzekerd was. Alleen al €5000 aan de helikoptervlucht om van de berg af te komen, laat staan alle medische kosten :melting_face: en je kunt met een reisverzekering bepaalde dingen die je al had gepland maar niet door kunnen gaan (door een ongeval) ook terugkrijgen

4 likes

Met je kredietkaart heb je ook een reis-/annulatieverzekering. Je moet dan wel die reis met je kaart betalen.

1 like

Ik krijg met ChatGPT dus nog altijd van die hele standaard reisplannen, welke opdrachten geef je zodat je er ook echt iets aan hebt?

Echt goed omschrijven hoelang je gaat, waar je van houdt en ook waar je niet van houdt, hoelaat je wilt opstaan etc. Ik vind mindtrip.ai ook wel een aanrader so far! Daar heb je gelijk een kaartje en foto’s bij en kan je bv ook budget invullen.

2 likes

Ligt er erg aan waar je zit begreep ik van mijn collega (die er gewoond heeft). Zou me niet zo laten afschrikken hoor, vooral niet voor die periode. Dan zijn de schoolvakanties voorbij namelijk.

Ik ga zelf in augustus dus daar heb je nu niks aan.

2 likes

Ik ga ook eind sept naar Zakynthos met hetzelfde doel haha. Maar eind sept is sowieso het seizoen al grotendeels voorbij. Dus ik zou me daar niet súper druk om maken. In mijn beleving is Kreta ook heel toeristisch (Cherso?!). Maar Kreta is alleen veel groter. Als jij ergens een appartementje hebt dat niet in een zuipstraat ligt heb je denk ik weinig last hoor.

2 likes

Ik ben vorig jaar in september op Zakynthos geweest en vond het echt prima te doen. Zuipende Britten heb ik niet echt gezien eigenlijk, ligt er denk ik ook heel erg aan waar je zit. Er zijn mooie stranden (heb zelfs babyschildpadjes uit zien komen :star_struck: uiteraard allemaal heel erg afgeschermd, maar toch), je kunt er leuk snorkelen en ik heb ook lekker gegeten.

4 likes

Dat is zooooo afhankelijk van waar je zit inderdaad. Op Kreta wil je ook niet op sommige plaatsen zitten want ook daar heb je plekken met alleen maar zuipende 17 jarige Nederlanders en even verderop zitten talloze Britten op elkaars lip. Populaire vakantielanden zijn nou eenmaal toeristisch, en al zou je in een plek zitten die heel toeristisch is vind ik altijd dat je op Griekse eilanden heel goed leuke plekken kunt vinden die niet toeristisch zijn. Zeker als je eigen vervoer hebt en anders ook best wel met de taxi of ov hoor!

2 likes

Ga niet naar de dichtsbijzijnde stadjes als Planos en Alykes. Dat is inderdaad bijna net zo erg als de Laganas, waar alle britten zuipen. Je moet wel echt een autootje huren, zodat je naar de westkant, noordkant en het uitsteeksel bij Keri van het eiland kan, waar het heel rustig is met prachtige strandjes en kliffen.

En neem echt een auto en geen scooter of buggy, want met een scooter kom je niet over de heuvels heen en met zo’n buggy ben je levensgevaarlijk.

Ben er vaker geweest in september en het is dan altijd best rustig (afhankelijke welke week in september). Eind september is zelfs bijna uitgestorven omdat het seizoen dan op zijn einde loopt en men dan gaat voorbereiden op de olijfoogst ipv toerisme.

2 likes

Hm die kanten van het eiland zijn allemaal kliffen met van die mini strandjes, dus je hebt daar geen dorpjes aan het strand ofzo. En dus ook geen grotere stadjes, waar zuipende mensen zijn haha. Dus aan die kant zit je altijd wel goed, welk dorpje je neemt.

1 like

Good to know dit. Ik zit op 3 km lopen van Planos (richting het oosten) kom ik net achter maar er lijkt in de buurt niks te liggen behalve huizen en appartementen. Maar ik vertrek pas 26 september dus dan stel ik me vooral al in op rust :heart_eyes:

2 likes

Haha ja Planos is handig voor boodschappen en als je een luchtbed voor in het zwembad nodig hebt, maar verder echt vooral vandaan blijven :joy:. Het is wel een makkelijke uitvalsbasis voor de mooie kanten van het eiland met een auto.

Maar je hebt er wel mooie hotels haha, dus hopelijk kun je daar ook heel erg van je rust genieten!!

4 likes

Viel heel erg mee hoor. Ja, je hebt wat dorpjes langs de kust die vol zitten met dronken jeugd en opblaasbeestenwinkels. Maar dat kun je heel prima vermijden (hetzelfde als bij Kreta dus). Wij hebben toen leuke plaatsen en mooi strandjes bezocht en echt 0 overlast gehad. En overal langs de wegen zitten wel restaurantjes, daarvoor hoef je niet naar de toeristische dorpen. Een auto is wel echt een aanrader om wat buiten deze plekken te blijven (maar dat geeft de rest ook aan).

2 likes

De echte meerwaarde van een reisverzekering zit hem in de hulpverlening bij ongevallen in het buitenland. Repatriëringsvluchten, een liaison die kan uitzoeken of je wel in een ‘goed’ ziekenhuis bent komen te liggen, zo niet, vervoer naar een ander ziekenhuis.
Ik zie dat de platinumkaart van Ing wel kosten bij ziekte dekt (maar dat sluit ongevallen uit?).
Ik weet niet wat wijsheid is, behalve jezelf ‘goed inlezen’

Hebben er mensen tips voor een rondreis in Portugal?
Plekken die je niet mag missen, route, must-sees, leuke hotels/appartementjes of restaurants?

We gaan een dikke twee weken maar moeten nog boeken en twijfelen nog hoe we het aan willen pakken. Een van de opties is vliegen op Porto daar een auto huren, dan vanaf daar naar de Douro en dan afzakken richting de Algarve met nog te bepalen tussenstops. Nadeel is dat we de auto dan waarschijnlijk inleveren in Lissabon en daar betaal je extra voor.

Andere optie is vliegen op Porto, naar de Douro (dagtrip of met een huurauto en dan 2 nachtjes in een quinta). Huurauto dan weer inleveren en met de trein naar Lissabon. Daar twee nachtjes blijven en dan in Lissabon een auto huren om de Algarve te bezoeken.

Laatste optie is om te vliegen op Lissabon, daar na twee nachtjes een auto te huren en de Algarve in te trekken. Eind van de vakantie de auto weer inleveren in Lissabon. Vliegen op Faro zou ook kunnen, maar is ongeveer 120 euro duurder en dan zou je dus ook moeten beginnen en eindigen in Faro als je de extra kosten voor de huurauto wil vermijden.

Had hier het forum al even afgespeurd voor tips voor leuke plekken maar heb er dus nog geen route van gemaakt: Sintra, Coimbra, Tavira, Evora, Lagos, Carvoeiro, Nazare, Sagres, Villa de Bispo en dan dus Porto, Lissabon en de Douro vallei.

Eigenlijk zijn dus alle tips welkom haha.

1 like

Mochten er mensen tips hebben voor leuke activiteiten met man en kind (6) in Ierland in de omgeving tussen Cork en Limerick, dan hou ik me aanbevolen! We houden van ‘rustige’ activiteiten, een combinatie van natuur, cultuur en actief zijn, en hebben daar een auto tot onze beschikking.

Ja in Evora naar Vitoria stone hotel voor het allerbeste ontbijt ever! Ik kreeg de tip van een collega maar wowie! Extra leuk ook als je vegan bent!

1 like

Totaal off topic maar dit doet me denken aan help een verrassing, het lievelingsboek van mn dochter en was dit jaar het boek van t jaar haha.

Kan de tekst bijna dromen, maar daar staat dit dus ook in.

Helaas geen tips voor je

3 likes

Haha ik ken het boek niet dus weet niet wat de link is met mijn bericht. Of gaat het om de rustige activiteiten? :sweat_smile:
Zal het eens opzoeken in de bieb als het een leuk boek is!

Favoriete boek van mijn dochter is Blij van Yasmeen Ismail. Die kunnen we ook woord voor woord meepraten. Ik vind dat zo’n schattig kinderboek.

3 likes

Haha lekker warrig verhaal.
Het gaat over August, een vos, die op pad gaat met Suusje een eekhoorn, maar het is verrassing wat ze gaan doen. August houdt van rustige dingen en Suus (die dus de verrassing geeft) van drukke dingen dus daar maakt August zich druk om.

Ik vind de verhaallijn heel leuk, het is een (kort) voorleesboek. Mijn dochter van 2 is er iig gek op.

Ik sla jouw tip op voor mijn volgende bieb bezoekje

1 like