3 berichten zijn samengevoegd naar een bestaand topic: Italië topic
Ik wilde voor november een vlucht boeken naar Bilbao maar dat gaat blijkbaar niet zomaar. Weinig aanbod en hoge prijzen en ik heb gekeken voor Nederlandse vliegvelden en Brussel + Dusseldorf. Nou laat maar dan
Wat gek eigenlijk. Dacht dat het via Weeze kon, maar dan ga je via Asturias (ben je in de buurt denk je) en dan nog via Barcelona. Wel slechts 91 euro, haha.
Waar heb je gezocht? Als ik even snel via Kiwi kijk zie ik meerdere rechtstreekse vluchten in november, laag geprijsd (luchthavens Brussel en Schiphol).
Heeft iemand ervaring met interrailen in de winter? En welke bestemmingen zijn dan écht leuk? Omdat er sneeuw ligt of omdat er ook als het koud is veel te doen is.
(Context: Ik heb waarschijnlijk in november en december de tijd om een tijdje rond te reizen en ik ben alvast beetje aan het oriënteren als het inderdaad daadwerkelijk zo is. Ik wil liever niet weer lang vliegen dus daarom dacht ik aan een soort ultieme Europa roadtrip ofzo haha. Steden zijn opzich in elke tijd van het jaar wel oké, maar Spanje/Italië/Kroatië/Portugal etc. trekt me niet mega erg in November. En het klassieke rondje interrail (Berlijn-Polen-Tsjechië-Slowakije-Hongarije) heb ik al een keer gedaan. Dus ik zoek inspiratie, maar iedereen op TikTok interrailt alleen in de zomer blijkbaar.)
Wij zijn onlangs bij Casa do Romezal in de Douro geweest en vonden het echt fantastisch. Hele aardige eigenaresse, met eigen wijngaard en proeverijen en een prachtig uitzicht vanuit de appartementen. De appartementen zijn ook heel groot en privé en het is dichtbij veel leuke dingen. Echt een aanrader, maar mogelijk wel wat duurder dan je budget
Wij zijn een paar jaar geleden hier geweest https://www.quintadorapozinho.com/
Geen wijnhuis oid maar wel echt een geweldig mooie plek, supervriendelijke eigenaren en een goddelijk uitgebreid zelfgemaakt ontbijt. Prijs zal wel boven je budget zijn in het hoogseizoen denk ik, maar wij zaten begin oktober voor iets meer dan 100 euro pn dacht ik.
Edit: ik zie dat ze ook wijnproeverijen hosten tegenwoordig!
Scandinavië? Of Engeland en Schotland?
Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland?
Vanuit München kan je naar redelijk wat plekken (Salzburg, Innsbruck, Zürich…) en ik vond het daar in de winter erg mooi!
Zwitserland? Haal je veel uit je interrailpas, zeker als je de eerste klas neemt. Lijkt me prachtig in de winter. Ben alleen in de zomer geweest.
Ik zit te kijken voor vluchten naar Schotland volgend jaar ivm een wandelvakantie. Ik kwam per ongeluk op de Britse site van de KLM terecht en zelfs met wisselkoers zijn die vluchten veel goedkoper dan via de NLse site van KLM. Ik ben niet het hele boekingsproces doorgegaan, want ik weet nog niet precieze data en zo, maar zou het kunnen om gewoon via de Britse site te boeken? Vind het zelf een beetje een domme vraag, want waarom niet, maar ik twijfel toch dus daarom maar de vraag.
Ja moet kunnen
Ik heb zelf voor Schotland geen retour geboekt maar twee losse vluchten bij klm en (britse) easyjet, dat scheelde enorm ook in mei 2023
Dat kan, maar dan moet je uit de UK vertrekken. Als je vertrekt uit Amsterdam, ga je halverwege het proces toch gewoon naar de nl site.
Misschien met een vpn boeken?
Finland en Zweden! Ik heb dat in december en januari gedaan, in twee reizen van 3.5 en 2.5 weken. Dit is wel jaren geleden. Echt magisch in de winter. Het nadeel vond ik dat het soms lastig was mensen te ontmoeten, minder makkelijk dan in andere grote Europese steden of als je gaat reizen in Azië.
Finland: Helsinki - Kuopio - volgens mij via Oulu naar Rovaniemi - Tampere - Turku en ik had de boot naar Stockholm genomen en vanaf daar terug gevlogen.
Zweden: Malmo - Lund - Gotenburg, toen via een stad waar ik even niet op kan komen naar Stockholm.
Er is in ieder geval sneeuw en heeeeeel koud. Ik heb veel gewandeld, sauna’s, noorderlicht en er zijn allerlei activiteiten in de sneeuw.
Edit - je kan in het noorden ook van Finland naar Zweden of andersom.
Klinkt goed! Had je geen problemen met niet rijdende trein door sneeuw etc?
Is ook wel een goede route om te combineren met Estland, Letland, Litouwen en dan via Polen en Berlijn terug naar huis denk ik! Ik ga me er in verdiepen haha.
Nee! Een van mijn reisdagen was er een abnormale hoeveelheid sneeuw gevallen en was het in het nieuws dat de plek waar ik heen ging zelfs voor die begrippen extreem koud was. Toen werden er excuses aangeboden voor een half uur vertraging Het spoor is veel minder kwetsbaar dan in Nederland omdat er minder routes zijn en minder treinen overheen rijden. Volgens mij soms echt maar 2 of 3 per dag. Ik vond het in ieder geval helemaal fascinerend dat het zo goed ging in vergelijking met Nederland waar bij de eerste sneeuwvlok gelijk alles plat ligt. Mijn ervaring is wel van 10 jaar geleden, misschien vind je online recentere ervaringen met deze trajecten.
Je kan ook de boot nemen van Helsinki naar Tallinn. Of met de trein vanuit Nederland naar Hamburg, Kopenhagen (dit is wel echt een bewerkelijk traject vanaf Nederland waar het wel vaak fout gaat in Duitsland. Meerdere keren gedaan en ben er niet heel enthousiast over), Malmö en dan Zweden.
@lisaanna als boten een optie zijn kun je ook vanaf Kiel naar Göteborg in Zweden, of van Kiel naar Klaipeda bijv en dan rondje Baltische staten?
Je kan tegenwoordig ook vanaf Warschau naar Vilnius met directe verbinding, is geen extreem snelle trein moet ik zeggen maar wel gewoon een rechtstreekse verbinding (alleen bij de grens van Polen en Litouwen van trein wisselen omdat Litouwen op Sovjetspoor rijdt) en comfortabel.
Ik ben vorig jaar naar Denemarken en Zweden geweest met de trein! Ik ben naar Kopenhagen, Stockholm, Mora en Uppsala geweest. Ik vond het echt geweldig! In Kopenhagen lag geen sneeuw en in Stockholm ook heel weinig, maar in Mora en Uppsala wel ontzettend veel.
Ik heb overwogen om veel noordelijker te gaan, maar het was eind december dus dan heb je maar weinig licht. Achteraf ben ik blij dat ik daar niet heen ben gegaan want vanwege de extreme kou reden de treinen niet. Ook tussen Kopenhagen en Stockholm reed de trein trouwens niet, dus ik had precies geluk.
Wow wat gek. Ik heb exact hetzelfde gezocht en kreeg een heel ander resultaat. Bedankt voor het kijken!
Edit: Ik lul bedenk ik me nu ineens, ik had een andere website gebruikt. Skyscanner of zo denk ik