Ik ga dit jaar interrailen naar praag/wenen/ljubljana/italië (triëst, bologna, napels). Ik heb al best veel restaurants, cafeetjes en een paar slaapplekken opgeslagen maar ik ben nog op zoek naar een spot (mag bijv hotel of zwembad zijn) waar ik in de zon op een bedje aan het water kan liggen op de plekken waar we een beetje aan zee zitten heb ik nog niet echt een chille beach club oid kunnen vinden (zijn ook meer havensteden dan stranden).
Misschien weet iemand iets of heeft iemand zin om mee te speuren!
Krapfenwaldlbad in Wenen is leuk! Ben daar met een vriendin die daar woont heen geweest (dus tip van een local haha). Beetje buiten centrum maar je kunt er met de bus heen.
En Žluté lázně in Praag ben ik jaaaren geleden eens geweest. Was toen heel leuk: veel gras en ook een stukje zandstrand om op te liggen, zwemmen in de ijskoude Moldau en allerlei barretjes en foodstands erom heen waar je goedkoop bier kon halen
Fantastisch, thanks!
Misschien een hele domme vraag hoor maar hoe vinden jullie meestal leuke vakantieverblijven? Wij gaan dit jaar roadtrippen naar Toscane en terug en ik zoek dus nog wat leuke stops voor een paar dagen in Noord Italië (eigenlijk gewoon alles boven Florence) en dan of in Zwitserland en Frankrijk (langs de grens met Belgie) of in Oostenrijk en Duitsland. Maar omdat ik geen specifieke plaatsen heb waar ik heen wil kijk ik nu maar een beetje random op Booking met wat filters, maar dan nog zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik probeer altijd goed te filteren op wat ik daadwerkelijk wil. Dit kan natuurlijk gewoon via booking etc
En dan kijk ik altijd naar de recensies, vooral naar de europese (nederlands, duots frans etc). In Spanje en italie ging ik soms ook in hun taal zoeken, omdat veel gewoon nergens opstaan, behalve facebook ofz. Dit had ik dan voornamelijk bij agriturismos
Eerst Google Maps en dan kijk ik waar ik naartoe wil, op de kaart dan zoeken naar de meest centrale plek. Vervolgens de steden zelf opzoeken en zien of er wat reuring is. Ik doe meestal dan de finale zoektocht via Booking, je kan allerlei filters aan toevoegen (gratis parking, zwembad, ontbijt inbegrepen) en dan is het kwestie van reviews lezen.
Voor Italië (en Oostenrijk ook trouwens) vind ik de website Sunna Travel een aanrader! Zij bieden zowel rondreizen aan als losse accommodaties. Ik heb een keer een rondreis Toscane geboekt via deze site en waren echt heerlijke agriturismo. Ik wilde de site in eerste instantie meer ter inspiratie gebruiken maar uiteindelijk toch daar geboekt, fijn dat alle zorg uit handen wordt genomen en ook leuke tips gekregen.
Tussenovernachting op de heen- en terugweg heb ik via google gezocht, gewoon gekeken wat het meest langs de route lag eigenlijk
Ik boek dat nooit van te voren maar onderweg, zodat we dan kunnen kijken hoelang we overal willen blijven & rekening kunnen houden met het weer / hoe leuk het ergens is haha en tips die we onderweg horen van anderen of locals kunnen volgen. Dan boek ik die dag voor de volgende dag; zoek ik het zoekgebied op google & airbnb/booking/ander platform, filters erover heen en dan boeken.
Ja dat heb ik voorheen ook wel gedaan maar ik merkte dat ik dan juist op vakantie eigenlijk nog stress had van het zoeken naar een goede accommodatie. Dan zat ik steeds weer uren te zoeken en vergelijken. Wil het daarom deze keer toch graag van tevoren al vastleggen.
Ja snap ik! Moet ook bij je passen / moet je fijn vinden. Ik krijg het zelf juist benauwd en stress als ik weet dat ik op dag X op plek X MOET zijn. Vind de vrijheid en onderweg keuzes kunnen maken waar mijn vakantiebehoeften dan liggen (bijv toch een huisje met zwembad omdat ik geen zin heb in de drukke stad op dat moment) juist heel fijn, maar snap dat niet iedereen dat zo ervaart!
Qua zoeken / boeken zou ik google maps gebruiken en dan daarin zoeken naar de gebieden, vind ik zelf altijd handig! Maar ben ook google maps fan haha: heb allemaal lijsten van bijv ‘Italie’. Als ik keer een goede tip lees of hoor (ik werk zelf in de reisbranche), sla ik het hierin op.
Ja dit doe ik ook altijd! Overal hartjes op mijn Google maps staan haha
Ja ik deed dit toen ik in Zuidoost Azië reisde wel altijd zo maar dan was er altijd ook gewoon heel veel beschikbaar en alles was goedkoop dus met een paar filters had ik dan in no time heel veel passende accomodaties gevonden. Vond toen juist die vrijheid van ergens langer of korter kunnen blijven of helemaal ergens anders heen heel fijn. Maar ik merk dat ik het in het het hoogseizoen in Europa sowieso best lastig vind om leuke accomodaties te vinden voor Max 100-120 euro per nacht (en dan wel met parkeermogelijkheid, eigen badkamer, zwembad, airco als het in een warm gebied is en 8+ beoordeling). Maar misschien stel ik dan ook gewoon (te) hoge eisen voor dit budget.
Ik kijk vaak op Google Maps en dan typ ik iets in van hotel of camping in een bepaalde stad of regio en dan klik ik door. Vaak beland ik dan in een soort rabbit hole van plaatselijke vvv sites van Franse bergdorpen ofzo.
Vervolgens kijk ik vaak op booking of Airbnb.
Ik heb ook allerlei favorieten lijstjes op Google maps zoals ‘campings zuid Europa’ en ‘Andalusië 2023’ daar markeer ik alles wat me leuk lijkt ook uitstapjes en musea en dergelijke bij de laatste. Als we dan een rondreis doen en de plannen worden concreter heb ik in de hele regio adressen.
Als ik wat verder weg ga wil ik ook weleens op sites van wat kleinere reisaanbieders kijken of bij Eliza was Here waar zij overnachtingsplekken aanbieden en evt welke dat zijn.
Wanneer vertrek je op vakantie, voor italie zijn de agriturismo’s je beste oplossing. Er zijn er niet veel met airco maar ik reis met de auto altijd met een ventilator. Ik ga vaak in september en probeer ook dat budget aan te houden en dat is echt doenbaar voor een AT, hotels vaak net niet.
Vanaf napels kan je met de boot naar Procida. Ik was er in het laagseizoen en vond het echt een heerlijk, rustig eiland.
Dit hotel was heel fijn; mooie tuin, veel plekken waar je kan liggen/lezen en lekker ontbijt! http://www.tirrenoresidence.it/ (wel 8 jaar geleden)
Yes same hahah en deel ze ook met liefde & plezier met vrienden.
Ja en mogelijk zoeken via google dat dit helpend is ; hierop zie je ook accommodaties die níet via een booking site maar rechtstreeks worden aangeboden namelijk, dus die worden minder ‘gevonden’’. Zeker Italië alle kleinschalige agriturismo’s bijv. Mijn ervaring is dat die vaak nog wel plek hebben! En enorm leuk zijn. Ik heb ook vaak in het hoogseizoen gereisd ook bijv. maand door Griekenland eilandhoppen etc maar vind toch altijd alsnog toffe, mooie accommodaties!
Midden in augustus, dus wat dat betreft ook niet de ideale reistijd maar het kon helaas niet anders.
Edit: en airco is wel een lastige ja. Dat beperkt best wel, maar ik ben ooit met 35+ graden in Italië geweest zonder airco en ik werd toen echt helemaal onpasselijk van de hitte in onze accommodatie. Heb toen echt gezegd dit doe ik nooit meer maar twijfel nu toch.
Ik ben tijdens een roadtrip naar Toscane in Sion (Frans Zwitserland) verbleven en vanuit daar een dagtrip Zermatt (autoloos, dus parkeren in Tasch en vanuit daar de trein pakken, heel makkelijk!) bezocht en heel mooi in de bergen gewandeld, en nog een stop aan het Lago Maggiore met een dagje bootje huren, overnachting in Milaan en vanuit daar echt naar de omgeving van Toscane gegaan.
Ook een mooie route vanaf Sion om naar Italië te rijden door de bergen vond ik.
Dit was destijds ook begin augustus.
Maar heb je ook een beetje een strak budget of maakt geld niet zo veel uit? M’n schoonzus en haar partner gaan ook altijd op de bonnefooi maar die hebben nogal wat geld te besteden ik vind het om eerlijk te zijn al lastig om ruim van te voren accommodatie te vinden met een beetje een oké prijs-kwaliteit verhouding