Reizen / Vakantie #2

Leuk!! Oh ja, Azoren staat ook op mijn lijstje. Lijkt me supermooi.

Azoren en Bhutan heb ik ook op de lijst. Maar mijn wandelconditie is daarvoor niet goed genoeg.

Ik wil graag walvissen zien en als het even kan vanuit het water. Dit kan op de Comoren.

Een maand yoga-opleiding in een Aziatisch land wil ook wel eens doen voor zelfontwikkeling niet om leerkracht te worden.

Rome staat ook nog zeker op mijn planning.

1 like

ik MOET naar Wuppertal

21 likes

Oeh nr 4 doe ik volg3nde week!! Zin in

1 like

Heeft iemand deze week vanaf Eindhoven airport gevlogen en zo ja, hoe was het met de drukte?

Hoi, Ik ga over een maand voor het eerst sinds 8 jaar vliegen. Sinds dien heb ik een angststooornis ontwikkeld en ben ik dus bang. Vroeger geen last van gehad met vliegen. Ik ben vooral bang dat ik niet weet hoe ik ga reageren, en of ik niet gewoon blokkeer en dat vliegtuig niet in stap bijvoorbeeld. Of ja dood neerstort…

Hebben jullie een soort van “unhinged” tips om hier hopelijk zo soepel mogelijk door heen te komen?
Ik hoef geen info over hoe veilig het is en in de auto ga je tien keer sneller dood etc. Dat snap ik allemaal, het is ook niet relativerend.

Is een kalmeringspil via de dokter aan te raden? De eerste vlucht is om 6 uur 's ochtends, dus een glas wijn van te voren ga ik niet doen (of wel??). Het zijn geen lange vluchten maar max 3 uur geloof ik, dus misschien dat dat nog verschil maakt.
Ik ga proberen een noice canceling koptelefoon te lenen, al werkt dat misschien averechts omdat ik dan niet hoor wanneer er iets “fout” gaat.

Geen idee of het iets helpt maar ik hoorde een keer in de omdenken podcast: je kan ook vliegen met vliegangst. En toen dacht ik ja dat is wel hoe het voor mij is. Ja ik ben bang, en dat blijft ook echt wel een deel van de vlucht aanwezig of in ieder geval sluimeren. Maar als je eenmaal zit en dat ding begint te rijden dan ga je gewoon, je kan er niet meer uit. En dat maakt ergens dat ik ook denk van ja het is nu ook ff niet anders, gewoon zitten, muziek luisteren of een podcast luisteren en je tijd zo goed mogelijk doorkomen. Ik ga nooit zo iemand zijn die zegt: ahh heerlijk vliegen en vind het helemaal niet vervelend. Het is voor mij echt een noodzakelijk kwaad om te doen wat ik wil doen en dat is naar bepaalde plekken reizen. Uiteindelijk is het dat me waard, maar leuk is anders.

Edit: maar overweeg voor een volgende vlucht wel de huisarts te vragen om iets kalmerends hoor

6 likes

Je kan erover denken om Propranolol te vragen bij de huisarts. Dat is een bètablokker die je hartslag laag houdt. Ik heb dit gekregen voor paniekaanvallen tijdens tentamens. Het is geen wondermiddel, maar omdat je fysiek geen paniek kan krijgen (want hartslag laag etc) helpt dat om mentaal ook rustiger te blijven.

Ter voorbereiding misschien filmpjes opzoeken waarbij je zogenaamd een vliegtuig instapt etc? Dan heb je het allemaal al een keer gezien.

2 likes

Ik zou dit even met de huisarts overleggen. Het zou goed kunnen dat die idd iets van een bètablokker voorschrijft en het zou ook goed kunnen dat dat bij je hebben voldoende is. Dat je een backup hebt voor je gevoel als de paniek toeslaat. En zo niet lekker chillen aan de pillen en dan is het zo voorbij.

Ik heb al jaren niet meer gevlogen maar vond de laatste keer ook echt niet fijn meer, dus ik ga een volgende keer ook gewoon naar de huisarts.

1 like

In het kader van omdenken:

Ik heb geen ervaring met angststoornis, maar ik vond turbelentie wel vaak erg spannend en wat mij heeft geholpen is toen Serena Verbon een keer had gepost dat ze altijd blij was met turbelentie, want dan gebeurde er nog wat. Ik had er nooit bij stil gestaan dat je het zo kon bekijken en sindsdien zeg ik altijd “yesss” in mezelf en probeer het als iets leuks en positiefs te zien. Een auto wiegt je nou eenmaal ook fijner in slaap als hij af en toe beweegt.

En miss is dit veel te simpel gedacht hoor en ik zeg ook niet dat ik het nooit meer spannend vind, maar het heeft echt veel geholpen.

1 like

Oh nee turbulentie is voor mij instant angst en niks joepie er gebeurt nog wat :joy: dan kan ik me echt vastgrijpen alsof het einde van de wereld nabij is

9 likes

Weet ook niet of dit helpt, maar: je hoeft helemaal niets in het vliegtuig, dus je kan je er gewoon aan overgeven en angstig zijn. Veel fijner dan bij rijangst waar je zelf actief iets moet doen en moet opletten en er ergens ook een risico is dat er juist door angstig te zijn iets misgaat. Bij vliegen is dat niet zo, het gebeurt gewoon en je kan je voelen zoals je je voelt, dat heeft geen invloed.

Vanaf het moment dat je op het vliegveld bent, gaat het hele proces eigenlijk vanzelf van inchecken, security, douane, wachten en aan het eind zit je in het vliegtuig en kom je aan op je bestemming. Dat kun je van tevoren in je hoofd alvast een aantal keer doorlopen, zodat je als je op het vliegveld bent het gewoon kunt doorgaan, waarbij de volgende stap steeds volgt op de volgende en je aan het eind gewoon in het vliegtuig zit.

1 like

Ik weet niet of je hier iets aan hebt, want dit is echt voor tijdens de vlucht en niet voor angst die je daarvoor mogelijk al ervaart, maar ik heb ooit een soort therapie gevolgd bij Stichting Valk en de tips die ik onthouden heb:

• Geen caffeine drinken
  • Praten of schrijven tijdens spannende momenten, maakt niet uit waarover, als je maar bezig bent
  • Tijdens turbulentie proberen niet te verkrampen, maar juist mee bewegen, dan voel je het minder
1 like

Als iemand die ook vliegangst heeft word ik al angstig van deze tips :sweat_smile:
Ik wil volgend jaar heel graag mijn zus gaan bezoeken (woont aan de andere kant van de wereld), maar denk dat ik ook eens aan de huisarts moet gaan vragen of ik dan iets kalmerends mag meenemen.

3 likes

Misschien ook wel van Stichting Valk of ergens anders gelezen: naar de stewards/stewardessen kijken op een angstig moment, bijvoorbeeld bij turbulentie. Zijn zij rustig/niet in paniek, dan is er dus niets aan de hand.

Werkte voor mij ooit op een boot in slecht weer en op een heel ruige zee. De bemanning liep nog steeds gewoon rond en iemand die de oversteek vaker maakte, zat gewoon rustig zijn ding te doen. Blijkbaar niks aan de hand dus, terwijl ik doodsangsten uitstond.

4 likes

Vaak kijk ik de stewardessen al de halve reis zo aan: :eye: :eye:
Ik vraag me weleens af wat ze er van denken :joy:

6 likes

Haha dit doen heel veel passagiers! Ik had laatst een keer een passagier op de laatste rij die de hele tijd omkeek naar mij tijdens landen met turbulentie. En toen zei ze later “ja ik vond het wel echt geruststellend dat jij gewoon rustig je koffie op zat te drinken terwijl ik dacht dat het helemaal misging”.

@PaulieBleeker ik heb geen verstand van pillen ervoor eerlijk gezegd, maar ben wel stewardess. Mocht je invloed hebben op je stoelkeuze: achterin voel je het meest van turbulentie, zeker in kleine toestellen. Dus hoe meer voorin, hoe minder je ervan merkt. Je kan het ook altijd aangeven bij stewardessen en dan kunnen ze je misschien wat vertellen over dit specifieke toestel/route/landing etc. (Soms is er zelfs tijd dat de piloot even wat uitlegt, maar dat moet je ook maar net chill vinden).

5 likes

Bedankt allen voor de tip. Ik ga naar de huisarts als back up en zal er gewoon doorheen moeten. Update over een maandje!

1 like

Ik heb ook vliegangst, wat mij helpt is inderdaad mij er aan overgeven. Noisecancelling koptelefoon en gewoon muziek luisteren helpt mij omdat ik dan niet focus op alle geluiden van de motoren enzo. Vaak is de terugvlucht ook beter, dan denk ik meestal ‘als het nu misloopt heb ik toch mijn vakantie gehad’. Ik probeer eigenlijk gewoon te aanvaarden dat het mis zal gaan, en dan valt het eigenlijk altijd mee hahaha. Naar de bemanning kijken helpt mij niet goed, omdat ik dan angstig wordt als ik ze bijvoorbeeld zie bellen met de cockpit. Ik zou als je echt ook fysieke klachten krijgt inderdaad eens langs de huisarts gaan (ik heb gewoon klamme handen doorheen de hele vlucht en vooral bij het opstijgen).

Ja dit helpt heel goed! Ik doe dan mijn ogen dicht en probeer te ‘zweven’ en me met ontspannen spieren in te denken dat ik gewoon in een trein ofzo zit. Dat en rustig blijven ademhalen kan echt helpen.