Reizen / Vakantie #2

Zou het altijd eerst zelf proberen, je kan altijd nog een bedrijf inschakelen als het zelf niet lukt.

Wij hebben het bij een geannuleerde vlucht zelf gedaan maar kregen toen reactie dat het lag aan weersomstandigheden en dat we daarom geen recht hadden op een vergoeding. Toen een bedrijf ingeschakeld en na 2 jaar hebben we toch nog geld gekregen maar wel minder omdat het bedrijf een deel inhoud voor hun dienstverlening.

5 likes

Ik heb t ooit via tussen partij gedaan, duurde ook heel lang maar was makkelijk, uiteindelijk kregen we 1200€ terug waarvan zij 400€hielden, de 800€ die wij terug kregen was meer dan dat die vakantie kostte :joy: we hadden toen vlucht en hotel naar Turkije voor nog geen 500€ voor een week, dus wij vonden het wel prima dat we deel moesten af staan

1 like

Ik ben alvast aan het oriënteren voor een vakantie in januari 2026 voor ons 10-jarig jubileum. Je kan nooit te vroeg beginnen, haha! :rofl:

Ik heb een paar specifieke vragen:

Costa Rica is een van de opties waar ik aan zat te denken, maar ik ben benieuwd naar het vervoer tussen de verschillende plekken. Een huurauto lijkt me handig, maar die is vrij prijzig (bij Sunnycars €1500 voor 2 weken). Er zijn ook andere aanbieders, maar die zijn minder betrouwbaar of bieden geen verzekering. Hebben jullie ervaringen met verhuurbedrijven hier?
En ten tweede; mijn partner heeft best wel hoogtevrees en vindt het eng om op bergwegen te rijden. Hoe hebben jullie dat ervaren? We zouden graag La Fortuna, Monteverde en Manuel Antonio willen zien. Zijn die wegen heel heftig? En voor mensen die met openbare bussen gereisd hebben: hoe was dat? En wat zijn de kosten?

Japan is een andere optie (tokyo, kyoto, osaka, en dagtripjes) Het is nu relatief goedkoop daar, begreep ik, maar hoe het in januari zal zijn, is natuurlijk onvoorspelbaar. In ieder geval zijn de hotels nu wat betaalbaarder, dus ik ben alvast aan het kijken. Als ik zoek, zie ik echter vaak dat mensen tussen de €5000 en €10.000 kwijt zijn voor alleen eten, vervoer en activiteiten. Wat is een normaal bedrag voor dagelijkse uitgaven, zoals metro, eten en activiteiten, waarbij je niet alleen van de supermarkt eet, maar ook zeker niet elke avond luxe uit eten gaat?
En is iemand toevallig in januari geweest? Niet de beste reistijd heb ik gelezen, maar wel laagseizoen dus niet zo druk volgens mij. Dat is ook wel fijn.

Ik heb op dit moment sowieso nog geen budget voor deze vakantie, dus ik zou er het komende halfjaar nog voor moeten sparen. Het is echter wel een speciale gelegenheid, dus ik wil er graag een mooie en bijzondere vakantie van maken nu het nog kan! Wat betreft prijzen en dergelijke: ik ben benieuwd naar advies over wat je ongeveer kwijt bent wanneer je voor een beetje medium luxe kiest (dus geen hostels, wel regelmatig uit eten en af en toe een leuke activiteit) in deze landen. Alle tips zijn welkom!

Ik ben in Japan geweest 5 jaar geleden net voor Corona. Het was toen wel goedkoper als nu, wij waren in totaal per persoon 2000 euro kwijt. Dit was inclusief eten en drinken etc.
Wij zijn in totaal 15 dagen geweest, we vlogen op Tokyo. Hier zijn we een paar dagen geweest, daarna hadden we een weekpas voor de trein. Hiermee zij we naar Takayama en Kanazawa gereisd. In beide plaatsen zijn we 2 nachten gebleven. Hierna met de trein maar Kyoto waar we ook een aantal nachten zijn gebleven. Vanuit hier hebben we 1 dag Hiroshima met de trein bezocht. Voor ons was de weekpas goedkoper, maar dit kun je online uitrekenen.
Wij vonden de prijzen voor eten en drinken goedkoper als in Nederland. Je hebt daar best wel veel goedkope restaurants. Alleen de hotels waren wel iets duurder maar dat kwam omdat ze daar super kleine kamers gewend zijn en wij wel graag iets groter wilde. Wij zijn in september geweest, toen was het heel erg benauwd. Ik weet niet hoe het in januari is.

3 likes

Ik vond Japan heel erg meevallen. Buiten Tokyo hebben we ook hele prima hotels gehad voor 40-50 euro per nacht. Je kan heel luxe en duur uit eten maar juist ook fantastische ramen met wat gyoza eten voor nog geen tien euro.

We hebben in Japan iets meer dan een week een huurauto gehad en dat was geloof ik 600euro. Door een auto te huren hebben hier kunnen slapen (in zo’n dome tent) met zicht op de Mount Fuji, was echt geweldig.

Link doet het volgens mij niet goed maar heette Retreat Camp Mahoroba

En dit was ook een geweldige ervaring incl het eten hier, zal ik nooit vergeten. Zie dat je dit kan boeken voor 80-100p nacht. Kamers zijn standaard erg klein, dus soms waren we wat duurder uit voor een grotere kamer (dochter van 3 was mee).

4 likes

Lijkt me wel wat veel. Ik heb het niet uitgerekend, maar denk dat het een stuk lager lag. Het hangt uiteraard ook van aantal weken af en veel andere factoren als type verblijf etc etc. Zelf zou ik januari niet doen, maar voor- of najaar.

1 like

Ziet er prachtig uit!

@FredPaillet ben je in januari geweest? Of slechte verhalen over gehoord?
Wel een stuk goedkoper in laagseizoen, en dat het minder druk is spreekt me ook wel aan. Ook een goede periode voor helder zicht op mt Fuji heb ik gelezen.

Dat lijkt me wel heel duur hoor @Nysmn. Ik was afgelopen jaar in het hoogseizoen (april) 4000 euro kwijt inclusief vlucht, hotels, ov, eten, trips, souvenirs en shoppen etc dus echt alles voor 25 dagen. Ik vond het eten daar over het algemeen vrij goedkoop.

1 like

Oh echt netjes voor 25 dagen! Ging jij met de trein tussen steden?

Ja zijn dan echt rijke Amerikanen op reddit die zoveel uitgeven misschien :joy:

1 like

Ik hoor juist dat Costa Rica duurder is dan men vaak denkt.
Mijn vriend heeft alles qua vervoer uitgerekend voor Japan en het valt me enorm mee. Alleen de vroegere JR pas voor onbeperkt treinen is 70% duurder dan vorige jaren. We hebben de shinkansen nu los geboekt, van Tokyo naar Osaka (enkele reis dus) was 31.000 yen, 190 euro voor 2 personen in 1e klas. De 2e klas was 40 euro goedkoper. De lokale treinen zijn wel heel goedkoop.

Qua activiteiten wat ik zie van de tempels etc is maar een paar euro. We hebben wel een dagtrip naar Mount Fuji geboekt, met een bus en met de shinkansen terug naar Tokyo, en er zit een boottour, kabelbaan en nog een lunch bij. Dat was 160 per persoon. Dat zijn de uitschieters, de andere activiteiten zijn veel goedkoper.

1 like

@Nysmn ja gemiddeld zaten we dan op 100 euro pp per dag, want de vlucht was 1500. Ben niet heel chic uit eten geweest ofzo, maar er zijn juist ook veel meer kleinere restaurants in de steden waar je voor 10-15 euro echt veel en lekker eten hebt. En overdag haalden we dan bijv. wel vaak eten uit de konbini of bij een markt ofzo (ook omdat ik vegetariër ben en dat is wel vrij beperkt qua mogelijkheden). Ik heb alles met de trein gedaan inderdaad: Tokyo, Osaka, Koyasan, Kyoto, Tsumago, Takayama, Kamikochi, Hakone, Tokyo. Was prima te doen, alleen naar Kamikochi was kut want dat is in de bergen en was gewoon vrij slecht bereikbaar met het ov dus dat duurde echt lang en veel overstappen, maar de rest was prima. Koop niet zomaar een rail pass trouwens, die zijn echt flink in prijs verhoogd afgelopen jaren en tenzij je echt van noord naar zuid gaat vaak helemaal niet goedkoper meer. Voor ons was het een paar honderd euro goedkoper om alle tickets los te kopen dan zo’n rail pass, terwijl we dus wel vrij veel hebben getreind. Je kan dat hier uitrekenen als je je route invult.

1 like

Dat lees ik ook vaak inderdaad! Vluchten en accommodaties kan ik wel echt goedkoop genoeg vinden voor die periode, maar huurauto is bizar duur als je een goede verhuurder neemt. Activiteiten ook prijzig, eten is denk ik weer hoe gek je het zelf maakt. De wildlife spreekt me daarin wel enorm aan en beter weer!

Nou ja, goed om nog over na te denken. In ieder geval fijn dat Japan dus relatief ‘goedkoop’ mogelijk is!

1 like

Wij gaan deze herfst ook naar Japan en denken ook een auto te huren, vooral omdat we idd veel natuur willen zien en niet enkel steden. Wat voor tour hebben jullie gedaan? En nog andere tips qua plekken om te zien? :blush:

2 likes

Ik vond Japan vorig jaar geweeldig, vond het herfstseizoen wel echt top: rond de 20 graden & zon in de steden, al die mooie herfstkleuren❤️ Mijn hoogtepunten waren oa Kamikochi & Kyoto by the sea. Zou vooral ook de grote steden uitgaan, lekker door de Japanse alpen touren met een auto. Wij waren ongeveer 3000e per persoon kwijt exclusief retourvlucht Nederland, voor 3.5 week. Hebben vrij vaak budget keuzes gemaakt - zoals ramen als avondeten of op een lokale markt een verse vis of een keer ontbijt gehaald bij de 7/11 - en gemiddeld geprijsde hotels. Je kunt ook echt luxe naar Japan gaan, zoveel sterrenrestaurants etc. Ohja en wij zijn maar 1x maar de HSR gegaan, vaak met een trein die langer duurde maar dan deed je er bijv 60 min over ipv 25 en was dat 3x zo goedkoop.

5 likes

Is dit chill in de winter ook denk je? Ben wel echt gebonden aan januari.

2 likes

@Wortel @Max @nox @Wasbeer @traveljunkie bedankt! Ik ga het gewoon (eerst) via de maatschappij zelf proberen dan. Eens kijken hoe ver we komen en hoe lang dat duurt haha

In de herfst was er al een dik pak sneeuw en - zoveel graden, echt in de winter weet ik niet… januari is voor Japan geen topmaand overall.

1 like

Weet niet of mijn info nog klopt, want ik was 13 jaar geleden in Costa Rica. Maar ze hadden toen veel shuttlebussen enzo die vooral toeristen nemen. Ook als je iets georganiseerds plant, regelen ze soms het vervoer. Ik zou er zelf niet willen rijden. Waren toen echt slechte wegen.

Mja er kan een hoop veranderen in 13 jaar

Heeft er iemand hier goede ervaringen met Holafly? Gaat in mijn geval voor een eSim met internet voor Maleisië en Singapore.

Andere aanbieders zijn ook welkom.

2 likes

Yes! Ook met airalo maar ik vind holafly chiller omdat zij onbeperkt internet bieden

2 likes