Ik ben alvast aan het oriënteren voor een vakantie in januari 2026 voor ons 10-jarig jubileum. Je kan nooit te vroeg beginnen, haha! 
Ik heb een paar specifieke vragen:
Costa Rica is een van de opties waar ik aan zat te denken, maar ik ben benieuwd naar het vervoer tussen de verschillende plekken. Een huurauto lijkt me handig, maar die is vrij prijzig (bij Sunnycars €1500 voor 2 weken). Er zijn ook andere aanbieders, maar die zijn minder betrouwbaar of bieden geen verzekering. Hebben jullie ervaringen met verhuurbedrijven hier?
En ten tweede; mijn partner heeft best wel hoogtevrees en vindt het eng om op bergwegen te rijden. Hoe hebben jullie dat ervaren? We zouden graag La Fortuna, Monteverde en Manuel Antonio willen zien. Zijn die wegen heel heftig? En voor mensen die met openbare bussen gereisd hebben: hoe was dat? En wat zijn de kosten?
Japan is een andere optie (tokyo, kyoto, osaka, en dagtripjes) Het is nu relatief goedkoop daar, begreep ik, maar hoe het in januari zal zijn, is natuurlijk onvoorspelbaar. In ieder geval zijn de hotels nu wat betaalbaarder, dus ik ben alvast aan het kijken. Als ik zoek, zie ik echter vaak dat mensen tussen de €5000 en €10.000 kwijt zijn voor alleen eten, vervoer en activiteiten. Wat is een normaal bedrag voor dagelijkse uitgaven, zoals metro, eten en activiteiten, waarbij je niet alleen van de supermarkt eet, maar ook zeker niet elke avond luxe uit eten gaat?
En is iemand toevallig in januari geweest? Niet de beste reistijd heb ik gelezen, maar wel laagseizoen dus niet zo druk volgens mij. Dat is ook wel fijn.
Ik heb op dit moment sowieso nog geen budget voor deze vakantie, dus ik zou er het komende halfjaar nog voor moeten sparen. Het is echter wel een speciale gelegenheid, dus ik wil er graag een mooie en bijzondere vakantie van maken nu het nog kan! Wat betreft prijzen en dergelijke: ik ben benieuwd naar advies over wat je ongeveer kwijt bent wanneer je voor een beetje medium luxe kiest (dus geen hostels, wel regelmatig uit eten en af en toe een leuke activiteit) in deze landen. Alle tips zijn welkom!