Volgens mij zitten er hier veel Edinburg liefhebbers; heeft er iemand leuke tips qua koffie zaakjes / boekenwinkels en restaurants?
De beste plek voor koffie is de boekhandel Waterstones, dan heb je uitzicht op Edinburgh Castle.
Boekhandels:
Waterstones
The Works (zit een paar deuren verderop) voor goede boeken deals en goedkope paperbacks
Book Lovers Bookshop zit buiten het centrum, maar independent en heel schattig, leuk als je houdt van romance boeken
Armchair Books is echt zon winkeltje om te neuzen
Geen boekhandel maar als je fan bent van Harry Potter is Victoria Street leuk, daar zit Scots Kitchen waar je lekker jan eten en The Elephant House waar HP geschreven zou zijn. En Greyfriars Kirkyard Cementary is interessant want er is een graf van Tom Riddle, én een van de meest haunted plekjen van Edinburgh, en om de hoek zit een hele leuke pub: Greyfriars Bobbys Bar. Echt pub eten van prima kwaliteit, vond vooral de pies erg lekker.
Ook het restaurant van Gordon Ramsays keten Bread Street Kitchen & Bar heb ik heel lekker gegeten, aanrader is de canneloni.
De grote Starbucks in Edinburgh heeft het mooiste uitzicht en prachtige ramen
Iemand wel eens in januari naar Athene geweest? En zo ja, hoe was dat? Qua weer? En sfeer in de stad? Zoek een leuk stedentripje voor jan maar wil liever geen Spanje/Portugal en ook niet iets met al te veel kans op sneeuw dus ik dacht dat wellicht Athene iets zou zijn.
Hideout Cafe was leuk toen ik er een paar jaar geleden was
Edit: en ongevraagde tip, maar bij The Walnut kun je echt goed eten
Waterstones in Princes Street, boekhandel én koffiezaak met schitterende uitzicht op kasteel.
Stel je kan voor weinig geld in het voorjaar naar Oslo toe en er goedkoop verblijven op een leuke centrale plek. Is het dan de moeite waard om er naartoe te gaan? Of ga je dan bijvoorbeeld alsnog failliet na een museumbezoek, cocktail en een supermarktpizza & het is het gewoon net niet?
- Ja gaan!
- Nee niet de moeite waard
0 stemmers
Oslo is gewoon geen leuke stad als je het mij vraagt. Weinig charme.
Nog nooit geweest, maar lijkt me zeker leuk. Noren zijn iig de leukste Scandi’s (Finnen & IJslanders zijn Nordics, geen Scnadinaviërs), dus dat is al een pro
Vond Oslo echt kenkerduur en verder niet boeiend
Ik zou denk ik ergens anders voor kiezen, het is een vrij anonieme stad vind ik, zeker in vergelijking met Stockholm en Kopenhagen is Oslo vrij saai.
Niet de moeite waard is misschien ook weer overdreven want je kunt je er prima vermaken een weekend.
Ja Oslo is best wel saai, Stockholm is veel leuker. Of Alesund of Bergen als je per se Noorwegen wilt.
oslo is echt SUPER als je ook een beetje de tijd neemt om de omgeving te verkennen. OV rondom de stad is best betaalbaar en je kan heel makkelijk met ferry’s naar cute eilandjes of met de tram naar een vette skiheuvel. qua stad is t idd geen kopenhagen of stockholm, maar als het weer meezit is het echt genieten aan het water en in de parken/bergen/fjorden.
en idk hoe het nu precies zit, maar even geleden was de koers heel gunstig waardoor noorwegen opeens echt niet meer zo duur is/was als iedereen altijd doet
Thanks voor de reacties! Ben nog nooit in Kopenhagen of Stockholm geweest, dus daar kan ik het iig niet mee vergelijken ![]()
idd @instantramen koers leek momenteel rustig. Ik ga in beraad met al mn persoonlijkheden.
Jaaaa ik vond dit zo leuk! De stad zelf is niet mijn lievelings (wel gewoon prima) maar dat je zo makkelijk in weer totaal andere omgevingen terecht komt met ook gewoon hele mooie natuur, is echt heel leuk.
De zoekfunctie leverde niet echt recente posts op dus vandaar mijn vraag. Slovenië staat op mijn shortlist om aankomend jaar te gaan bezoeken. Ik heb ongeveer een week en dat is net te kort om álles te zien wat “het internet” aanraadt.
Ik ben daarom vooral benieuwd of het meer van Bled en Piran érg toeristisch (tourist trap) zijn? Of toch de moeite waard? Doorgaans vind ik plekken die ondertussen helemaal ingericht zijn op dagjesmensen niet zo leuk dus ik twijfel of ik deze plekken wel moet opnemen in het schema.
En zijn er nog andere aanraders/dingen die ik niet mag missen?
Andere aanraders vond ik predjama castle en de grotten in het Park Postonjska Jama
Bled vond ik de moeite waard, ik denk dat het toeristische enorm afhangt van de tijd waarop je gaat.
Wat wil je graag voor dingen zien/doen?
Ik ben in Bled geweest en dat is super mooi maar voelde af en toe wel aan als de Efteling met het aantal mensen (maar was ook in de zomer) Als je gaat vind ik dit restaurant echt een aanrader: the oldest bled cellar
Ik vond het mooiste in Slovenië het Triglav gebergte en omgeving maar ik hou ook van wandelen in de bergen en in de natuur zijn. Je hebt bij de omgeving van de soca rivier ook veel watervallen (slap kozjak bijv.) en de tolmin kloof die heel mooi is (en rustig)
Ik kom er net voor de 2e keer dit jaar vandaan (januari en november), maar ga vanwege vrienden dus dat is natuurlijk wel een andere incentive. Ik heb me iig prima vermaakt. Ik ben nu 2 dagen gaan hiken in met overnachting (30min met de bus), maar er zijn genoeg wandelingen voor 1 dag in de omgeving. In de zomer varen de ferry’s ook vaker naar de omliggende eilanden. Er zijn een x aantal openbare parken met moderne kunst (o.a. Vigelands, Ekeberg) en genoeg musea (zowel modern als oudheden - mijn vriend was het meest blij bij Frammuseet en Kon Tiki Museum). Je kan een avond naar SALT sauna waar op vrijdag ook dj’s draaien (altijd met badkleding!).
Alcohol moet je gewoon blind afrekenen. Of geen alcohol drinken. Qua eten is het ook wat je er zelf van maakt: boterhammen pindakaas smeren of 3x per dag buiten de deur.
Thanks! Ik hou ook van natuur, bergen en buiten zijn dus Triglav stond al hoog op de lijst om wat tijd door te brengen. Welke plek had je gekozen als uitvalsbasis en zou je dat aanraden?
Verde twijfel ik vooral nog of we wat meer in het binnenland zullen blijven met de meren Bled en Bohinj of die overslaan en naar de kustregio voor de Italiaanse vibe.