Is die wel ongeldig gemaakt ooit?
Ik heb laatst m’n paspoort verlengd. Mijn id kaart die verlopen was had ik destijds doorgeknipt en weggegooid. Ze vroegen ernaar dus ik vertelde hoe het zat en toen heeft ze hem als vermist opgegeven en dat was dat. Hij moet inderdaad officieel gezien ingeleverd worden maar het was verder geen probleem.
Tsja geen flauw idee eigenlijk…
Ik vond Mexico een heel geschikt land om alleen rond te reizen! Veel te doen en afwisseling, ook veel andere mensen die alleen reizen en makkelijk om van a naar b te gaan.
Je kan inloggen op MijnOverheid. Vervolgens ga je naar Identiteit > Bekijk Persoonsgegevens. In het tab Paspoort en ID-kaart staan de documenten die jij volgens de overheid zelf in bezit hebt en of die nog wel/niet geldig zijn.
Weet niet of het ook voor zulke oude reisdocumenten geldt maar lijkt me wel omdat de informatie in dezelfde basisregistratie staat als nieuwere reisdocumenten. Ik zie bijvoorbeeld dat ik één verlopen paspoort heb.
(Het klopt dat rijbewijs hier niet bij staat. Dat staat geregistreerd in een andere bron)
Oh fijne tip. Thanks! Daar staan gelukkig alleen de twee die ik actief heb
Gisteren teruggekomen van een week Tromsø. Het is een vakantie die wel wat voorbereiding vergt, ver van te voren activiteiten en accommodatie boeken, goede kleding uitzoeken etc. En ook een vakantie met risico’s: als het weer slecht is, kunnen je activiteiten zo gecanceld worden.
Maar… als je geluk hebt en het weer goed is, is het echt sprookjesachtig 🥹. De week dat ik er was was het echt een stuk kouder dan normaal (heb wel -20 meegemaakt), maar daardoor ook een hele heldere lucht gehad.
Veel mensen gaan er alleen heen voor het noorderlicht, maar er is zoveel meer moois te doen. Orca’s spotten was voor mij naast het noorderlicht echt het hoogtepunt, maar ook het snowmobilen in de Lyngen Alpen was prachtig! En binnen die week heb ik nog lang niet alles gedaan dat ik zou willen doen, ik had ook graag nog een fjordentour gedaan bijvoorbeeld en nabijgelegen plaatsjes bezocht, maar wie weet een andere keer.
Het eten was ook lekker! Veel goede vis gegeten, heerlijke warme chocolademelk. Het was wel een stuk prijziger dan in Nederland maar dat weet je van tevoren ![]()
Goede schoenen en evt spikes zijn wel een must want heb een hoop mensen zien uitglijden.
Wauwie!! Jij maakt echt de leukste reizen, wat is je top 5/10 aan plekken die je hebt bezocht en zou aanraden?
Vind ik heel lastig om echt een ranglijst te maken, maar nummer 1 is duidelijk Tanzania. Een week lang op safari is een ervaring die ik denk ik niet meer kan toppen (of ik moet nog langer gaan
).
Ik vond dit dus ook heel mooi en bijzonder. Marokko vond ik ook een prachtig en divers land met heerlijk eten en slapen in de Sahara is ook echt heel leuk! Italië is een van mijn favoriete landen. En Canada en Peru vond ik ook heel mooi.
Heel mooi! Was al heel nieuwsgierig waar jullie waren. Wilde je gister nog vragen op Instagram, maar toen kon ik na de laatste story je even niet meer vinden. ![]()
Heb gelijk mijn vriend geappt.
Ik heb een vraag over Guatemala, de zoekfunctie levert in dit geval niets op.
Voor de mensen die er zijn geweest: hoe reisden jullie van plek naar plek en met welke operator? Ik lees wisselende verhalen over Guatego.
Ik ben afgelopen jaar in Guatemala geweest, maar had een georganiseerde reis via Tui. Zij regelden dus ook al het vervoer van plek naar plek.
Aah oké, ik reis zelf dus zoek wel echt eigen vervoer opties.
Wat zijn de leukste plekken waar je bent geweest?
Ik heb vooral de standaard highlights gezien, maar vond Lake Atitlan prachtig en heerlijke vibes in de dorpjes rondom het meer. Je kan er echt fijn chillen.
Tikal was geweldig, en super indrukwekkend. En ik vond Livingston zelf niet zo indrukwekkend, maar erheen varen wel door de jungle en met alle vogels e.d.
De vulkaan beklimmen vond ik ook echt een toffe ervaring trouwens.
Ik regel altijd alles lokaal, ook in Guatamala.
Wauw, echt prachtig! Ik reis altijd de zon en het warme weer achterna, maar hier zou ik dat zeker voor opgeven. Echt fantastisch zeg! Hebben jullie een auto gehuurd of hoe reis je het handigst?
Tenzij je comfortabel bent met rijden in de sneeuw en gladheid, zou ik geen auto aanraden. Genoeg toeristen die ongelukken veroorzaken.
Meeste vervoer wordt geregeld via de activiteiten die je boekt, een bus of minivan etc. En de bussen zijn er ook goed geregeld!
Oké, maar hoe heb je dat daar dan gedaan?
Bij lokale busjes gezegd waar we heengingen en gevraagd of zij die kant op gingen. Als dat niet het geval is wijzen ze je altijd het goede busje die je kan nemen.
Tussen grotere, toeristischere plaatsen zijn altijd touroperators waar je gewoon naar binnen kan lopen en kan boeken. Dit hebben we bij grotere afstanden gedaan.
Tussen sommige plaatsen (bijv Antigua en Lake Atitlan) kan je met een shuttle. Kan je overal boeken. Soms kan je ook met een lokale busmaatschappij. Dat heb ik gedaan tussen Guatemala stad en Rio Dulce. Er wordt ook veel gebruik gemaakt van uber. Die heb ik gepakt met m’n vriend en kind tussen Guatemala stad en Antigua. Dat was goedkoper dan met de shuttle.