Reizen / Vakantie #2

Want die weigeren dat als je een verlopen paspoort hebt?

Heb je geen identiteitskaart?

1 like

Huh is een rijbewijs niet voldoende binnen de EU dan? Ik reis altijd enkel met rijbewijs en echt nog nooit een probleem gehad.

1 like

Neen want het rijbewijs is niet overal in de EU/wereld een geldig identiteitsbewijs. In België en Frankrijk in ieder geval niet.

3 likes

Ik zou alleen niet mijn paspoort inleveren bij de gemeente en dan weggaan. In Europa mag je met een paspoort die max een half jaar is verlopen gewoon rondreizen. En dan na de vakantie een nieuwe aanvragen.

6 likes

Je levert je paspoortnpas in bij ophalen van de nieuwe toch?

2 likes

Mijn paspoort was al verlopen toen ik de nieuwe ging aanvragen en ik moest hem toen gelijk achterlaten. Ze zeiden dat dat was omdat ie al verlopen was. Echt heel onhandig want ik stond op het punt om te bevallen maar ik mocht hem echt niet houden tot ophalen.

1 like

Huh maar er zijn toch ook gewoon dingen (stemmen bijvoorbeeld) die je wel met een verlopen paspoort mag doen, maar niet zonder identiteitsbewijs? Wat raar zeg

1 like

Ja maar ik denk dat je hem dan al die tijd thuis hebt liggen en niet een nieuwe bent gaan aanvragen.

1 like

Ja dit herken ik ook! Ik zou het risico gewoon niet lopen. Afspraak afzeggen en nieuwe na de vakantie!

In principe lever je een verlopen paspoort al in bij het aanvragen van een nieuw paspoort. Ik heb bij de aanvraag gevraagd om hem nog bij me te kunnen houden en dan moeten ze hem officieel ongeldig maken. In de praktijk betekent dat dat ze een aantal gaten door je paspoort maken met een grote perforator.

2 likes

Nog nooit meegemaakt, altijd pas ingeleverd bij het ophalen van een nieuwe

9 likes

Ook als je paspoort bij het aanvragen van een nieuwe al verlopen is? Want ik heb het alleen over die situatie.

Ik wil binnenkort alleen op vakantie en ik heb wel vaker zon/strand/stedentrips alleen gedaan, dus ik wil nu iets anders. Ik weet alleen niet zo goed wat. Wat doen jullie vaak? Het enige wat ik kan bedenken is een treinreis naar Zuid Frankrijk of Zwitserland.

Ik ga voor het eerst op vakantie met alleen handbagage. Moeten je spullen verplicht in een doorzichtige toilettas of kan het ook in een andere toilettas? Anders moet ik dat nog even kopen.

Dat ligt aan het vliegveld, sommige hebben scanners waarbij alle vloeistoffen in je koffer mogen blijven en bij andere moet je het in een druk-sluit zakje van 1 liter doen.

2 likes

Op schiphol mag het in je tas blijven zitten.
Op andere vliegvelden kan zijn dat je het uit je tas moet halen. Alles in een zakje doen waar 1 liter in kan is voldoende.

1 like

Ik moest hem eigenlijk inleveren omdat ie al verlopen was, mocht hem alleen wel houden toen ik zei dat ik geen rijbewijs had. Er werden toen gaten in gemaakt inderdaad.

1 like

De “airport + liquids” op Google zoeken geeft ook vaak meer info! Zo kwam ik er laatst achter dat je in Birmingham bijv 2 liter mee mag, en staat er al aangegeven dat het in je tas kan blijven.

Ik pak meestal alles in mijn (compacte) toilettas in, en dan neem ik een los zakje mee voor het geval ze het daarin willen.

2 likes

Dank voor je tip! Dit geldt ook voor onze luchthaven zie ik, dat scheelt weer.

2 likes