Reizen / Vakantie #2

Dankjewel!

Ik vond vooral Belize heel erg duur. Een retourtje met de ferry naar een eiland was geloof ik 75 eu uit mijn hoofd en shuttlebus in het binneland was ook erg prijzig. Dagtrip snorkelen 100 eu, zak chips 5 euro, hoofdgerecht 30 eu etc. Wij zijn vanwege de hoge kosten maar 1 week in Belize geweest.
Mexico en Guatemala zijn helaas ook niet meer zo goedkoop zoals het vroeger was, maar beter betaalbaar. Op straat eten en in overdekte markten, vooral in Mexico, is goed betaalbaar en erg lekker. Het ligt per gebied eraan hoe duur of goedkoop Mexico is. Yucatan is duurder dan Oaxaca/Puerto Escondido. Zo zijn de tempels/opgravingen in Yucantan veel duurder dan andere gebieden. Op Reddit kan je vaak veel informatie vinden over uitgaven. Moet je even zoeken op ‘reddit travel daily expense naam land’. Helaas betaal je ook best wel wat geld om bepaalde landen in te komen (bijv om Belize uit te gaan betaal je een exit-fee en om Mexico vervolgens in te gaan moet je ook betalen). Costa Rica is het duurste land waar ik geweest ben in midden/zuid-amerika. Colombia was goed te doen, maar is al aantal jaar geleden inmiddels.

3 likes

Ik heb bedacht om in juni op solo babymoon te gaan. Heeft iemand een goede tip voor een fijn hotel/resort met ontbijt en zwembad? Geen kinderparadijs maar ergens waar je goed kunt ontspannen en waar leuke restaurantjes in de buurt zijn. En liever niet zo’n mega toeristische boulevard. Misschien wil ik wel een huurauto huren dus hoeft niet perse met touroperator te zijn. Mag zijn in Griekenland/ItaliĂ«/Spanje/Portugal.

2 likes

Ik ben nu via By June op Zakynthos bij Pelagos Blue Zante. Is incl. huurauto. Twee zwembaden en je kunt ook ontbijten.
Van Zakynthos niet teveel verwachten behalve zon, (superblauwe) zee, strand. Heerlijk om een weekje te niksen en lezen. Ik denk wel dat het hier in juli heel heet is.

1 like

Ik zou in Phuket kijken bij gyms in de Fitness Street! Ik ben zelf op fitness kamp geweest (bij Titan via Fitnessreizen) maar daar zitten ook heel veel Muay Thai kampen en hele fijne sfeer daar ook in de straat.

3 likes

Bestemming voor november/december (4 weken)

• Taiwan
  • MaleisiĂ«
  • Costa Rica
  • Nieuw Zeeland
  • Colombia
  • Anders, namelijk

0 stemmers

En waarom?

2 likes

Colombia, goed seizoen, veel verschillende dingen te zien en doen. In 4 weken kun je echt veel zien van het land. Costa Rica vind ik zelf te duur dus zou ik niet doen. Nieuw Zeeland zou ik heel graag heen willen maar dan zou ik wat langer de tijd willen hebben. Taiwan ook zeker het overwegen waard.

4 likes

Budget speelt ook wel een rol denk, kan me voorstellen dat Nieuw Zeeland een stuk duurder is dan Colombia. Ik vond Colombia wel echt geweldig. Wij hadden 3 weken en was eigenlijk net iets te kort dus denk dat je met 4 weken daar echt perfect zit!

5 likes

Nieuw Zeeland :heart_eyes: maar wel vooral als je van natuur houdt en outdoor life. Dan is het echt een paradijs want je kunt overal goedkoop kamperen, super veel goed onderhouden wandelingen (incl hutten etc) en het is gewoon een heeel mooi land (van tropische witte stranden tot fjorden tot wit besneeuwde bergen
 alles is er!). In 4 weken incl vliegen zou ik alleen het zuidereiland doen, want je hebt wel last van jetlag etc en dan hoef je je niet zo te haasten.

Het hoeft overigens ook niet heeel duur te zijn, het leven in NZ is gemiddeld een stuk goedkoper dan in NL (bijv benzine en eten bestellen is ongeveer hetzelfde bedrag als in NL maar dan in NZD dus de helft). Een grote camper huren of alle toeristische dingen doen of alleen maar in hotels slapen is natuurlijk wel duur, maar je kunt ook prima een goedkopere auto huren, een goedkoop tentje kopen en op 10 dollar natuurcampings gaan staan en zo door het land trekken. Vliegtickets zijn wss wel duur helaas

Edit: oh én nov en dec is begin zomerseizoen, dus druk (voor zover dat kan in NZ want écht druk is het er niet) maar ook mooi weer!

3 likes

Nieuw Zeeland maar de vliegtickets zijn momenteel super duur

1 like

Ik lees mee! Wil dit ook heel graag doen als ik weer naar Thailand ga.

2 likes

Dit (+stijgende kosten van benzine en eigenlijk alles in toch al een relatief duur land) is de reden dat we toch aan het denken zijn aan een ander, relatief goedkoper, land. Al hadden wij rekening gehouden met 1500 euro per ticket en zit het daar niet ver boven.

@crazyplantlady ik zie wel vaak schema’s voor noord + zuid in ca 5 weken (ook van mensen met kinderen). Maar dat lijkt wel veel in de auto. Ik zou max 4 uur op een dag in de auto willen zitten en niet te veel dagen achter elkaar dus we ontkomen er denk ik niet aan om te kiezen. Is het dan niet zonde om helemaal niks van het noordereiland gezien te hebben? Wat waren jouw favorieten/aanraders op het zuidereiland?

3 likes

Wij zijn vorig jaar maart naar nieuw Zeeland geweest, alleen Zuidereiland omdat we maar 3 weken hadden (vanwege werk niet langer vrij). Mensen zeggen dan vaak is het niet zonde zo kort voor zo ver vliegen maar anders hadden we nooit kunnen gaan.

Ik vond het echt fantastisch! Ik zou zo weer terug willen.

We hebben wel alleen de highlights gedaan van het zuideiland, maar dat is natuurlijk wel logisch als je minder lang de tijd hebt. Ik vond Abel Tasman park in het noorden heel mooi, de west coast en natuurlijk alles rondom mount cook. Banks peninsula is oook echt geweldig en denk ik ook heel leuk met een baby.

Ik zag ook veel mensen uit Duitsland/engeland/frankrijk met een baby/jonge kinderen. Ik denk dat het zeker wel mogelijk is, als je gaat ben ik benieuwd hoe je het ervaart met een baby!

3 likes

Waarom zou je dan naar Nieuw Zeeland oid gaan? Die kinderen weten er later niks meer van en jij bent beperkt in wat je allemaal kunt doen. Zou dat bewaren voor als ze groter zijn en nu iets dichterbij zoeken als je toch alleen maar gaan wandelen, kamperen, chillen en zwemmen. Dat kun je op heel veel plekken in Europa ook superleuk doen

10 likes

Ja naar de andere kant van de wereld vliegen voor de lokale speeltuin en het zwembad is toch super zonde? En dan nog rekening houden met dutjes enzo. Lijkt me veel leuker als ze tieners zijn en het ook kunnen waarderen en meer kunnen wandelen (en ĂŒberhaupt kunnen lopen :joy:)! @Feather

5 likes

Omdat wij de herinneringen wel maken, we allebei heel graag naar NZ willen en voor ons de timing nu heel goed is. Ik vroeg niet om een oordeel, prima dat je het zelf niet zou doen :blush: @Hiphopopotamus

32 likes

Niets van aantrekken hoor! Zat Europeanen gezien met baby’s/kleine kinderen in NZ. En als je zelf graag wilt is dat juist ook een goede reden!

6 likes

Haha, de gemiddelde tiener boeit het echt geen hol en zit volgens mij zeer weing te wachten op vier weken gigantisch ver op vakantie met z’n “suffe ouders” - zou daar veel minder zin in hebben dan met baby en kleuter. Waanzinnige ervaring hoor dus lekker nu doen :heart_eyes:

10 likes

De halve wereld overvliegen voor “wandelen, kamperen, zwemmen en chillen” is toch echt meer waanzin dan waanzinnig (dat geldt overigens ook zonder kinderen)

9 likes

Nu ben ik wel benieuwd, wat is volgens jou dan wel een goede reden om naar de andere kant van de wereld te vliegen?

6 likes