Reizen / Vakantie #2

Maar dit is toch het equivalent van vakantie vieren? Vind het dan veel schadelijker als je naar de andere kant van de wereld gaat vliegen, daar in een resort gaat zitten en het resort niet uit komt. Of op een cruise reis gaat met alle vervuiling en schade van dien.
Nu ontdek je het land, de mensen en viert vakantie. Wat is daar mis mee? Ja het is ver vliegen en daar is per definitie natuurlijk iets ‘mis’ mee. Maar we zijn niet allemaal heilig. En ja kamperen kan ook in Frankrijk, maar soms wil je ook iets van de wereld zien.

1 like

Iets doen dat je niet dichterbij kunt doen. Als je enorm LotR fan bent en je wilt naar Hobbiton bijvoorbeeld. Of je droomt er al jaren van om de Te Araroa te lopen.

@Bospaadje Dat er dingen zijn die erger zijn betekent toch niet dat dit ok is? En iets van de wereld zien kun je ook prima dichterbij, het is niet alsof de enige andere optie een camping in de Dordogne met een animatieteam is…

1 like

Nee hoor, ja kijk je gaat nooit ALLES zien in 5 weken. Ik heb er een jaar gewoond en ook ik heb niet alles gezien haha. Maar voor een eerste keer NZ zou ik zeker het zuidereiland aanraden omdat het gewoon het meest epic en indrukwekkend is. En ja wel daadwerkelijk zo bijzonder qua natuur etc dat ik wel snap dat mensen zo ver vliegen voor een paar weken: je hebt eigenlijk qua natuur heel europa in 1 eiland.

Edit: ik zag later dat je twee kleine kinderen meeneemt, dat kan opzich prima natuurlijk en veel mensen doen het hoor, maar dan kun je wel wat minder makkelijk de echt gave wandelingen doen en blijf je iets meer gebonden aan de gebaande paden. Zo’n 3 daagse wandeltrack op Rakiura island zoals ik hieronder noem kan dan bijv niet (tenzij je echt een heel doorgewinterde wandelaar incl kids bent).

Noordereiland staat denk ik vooral bekend om een paar dingen: northland (tropisch, supergrote bomen, prachtige stranden), Taranaki (grote vulkaan, kun je mooi op of omheen wandelen), Tongariro alpine crossing (wandeling van 22km door alpine vulkaangebied), Taupo (ook vulkanisch stuk met van die parken die je kan bezoeken), Wellington (cultuur, bijzonder vogelpark) en natuurlijk Hobbiton. (En nee auckland heb ik zelf echt weinig goede dingen over gehoord, zowel van toeristen als kiwi’s haha). Echt mooi en ook heel anders dan het zuidereiland, maar je wil het wel de tijd geven anders mis je precies alle highlights (noorden van northland is super maar ver rijden, voor wandelingen rond tongariro en taranaki ben je super afhankelijk van weer dus zou kunnen dat je plannen in het water vallen bijv)

Zuidereiland doen de meeste mensen een rondje zoals dit (christchurch - Tekapo - mount cook national park - queenstown / wanaka - milford sound/doubtful sound - via haast pass naar westkust, langs de glaciers, abel tasman national park, terug naar chch via arthurs pass of via de bovenkant). Die plekken komen eigenlijk altijd terug als je research gaat doen. Dat zou je in 2,5- 3 week wel moeten lukken maar dan moet je wel vaart maken en daar zitten dan geen extra uitstapjes in of meerdaagse wandelingen.

Paar plekken die ik zelf zou aanraden die niet iedereen doet/kent:

• mount sunday (Edoras in LOTR, super mooi)
  • de mueller hut wandeling doen bij mount cook (m’n fav!!) > wel minder geschikt voor kinderen
  • queen charlotte sound (heel mooi)
  • godley head / banks peninsula (bij Christchurch)
  • stewart island / rakiura (met het mini vliegtuigje en dan de 3 daagse rakiura track als je van jungle, vogels en rust houdt)
  • geef je op voor de Great Walks, dat zijn de mooiste wandelingen en die inschrijven open ver van te voren en zitten snel vol
12 likes

Wow super bedankt voor al je tips! En wat cool, een jaar in Nieuw Zeeland wonen. Ik ga ook eens duiken in kampeerspullen huren ipv een camper, je hebt me op een idee gebracht toen je tentje noemde haha.

We vinden het ook zeker niet erg af en toe een dag op te splitsen zodat een van ons een lange wandeling kan doen dus dat komt helemaal goed.

3 likes

Ik ga volgend jaar dus heb alles opgeslagen :heart_eyes: dank je!!

2 likes

Superleuk! Mocht je voor Nieuw Zeeland kiezen dan ben ik heel benieuwd naar je ervaring tzt. Wij overwegen om in het jaar erna te gaan met een kleuter en een dreumes.

We zijn zelf vorig jaar met kind van 1,5 naar Colombia geweest en dat was fantastisch. Natuurlijk moet je je reisschema enigszins aanpassen, rekening houden met dutjes etc. maar dat voelde helemaal niet als vervelend. We hadden een rustig reistempo en hebben wel wat dingen overgeslagen, maar met het kind in de rugdrager konden we heel veel dingen ook wel doen. Ik had het absoluut niet willen missen en ben heel dankbaar voor de herinneringen die we hebben kunnen maken.

3 likes

Ik vond/vind dat juist meestal wel chill, dan heb je zelf vaak ook ff een pauze ipv de hele dag door iets doen of op weg zijn.

1 like

Ja helemaal eens. We hebben dat ook niet als vervelend ervaren. In bijvoorbeeld Cartagena was het bloedheet, dus was best chill om midden op de dag even te relaxen in de kamer met airco. En als we wel eens een hele dag weg waren sliep ze die ene dag in bijvoorbeeld de rugdrager.

2 likes

Nog een aanvulling op the great walks zijn the great cycles! Allemaal verschillende fietstochten, waarvaan de meeste meerdaags. Soms is fietsen met kinderen achterop makkelijker, dus misschien nog een idee. Ik zou sowieso de eendaagse lake dunstan tocht aanraden!

En wat betreft het verblijven in hutten: ik ben mensen met baby’s of kleine kinderen in hutten tegengekomen, dus alles kan :stuck_out_tongue:

Oh en in Christchurch hebben ze een hele leuke speeltuin in het midden van de stad die ik zelfs heb doorgestuurd naar mijn nichtjes hahaha

2 likes

Zo uit de hoogte :joy:

3 likes

Haha vreselijk, ik ben heel erg anti het geluid dat je alleen ‘echt’ op vakantie bent of wat van de wereld ziet als je minstens met een vliegtuig bent geweest en dan het liefste naar een heel ver land (maar dan niet de toeristische plekken hoor!!). Ik geniet zelf enorm van dingen ontdekken in NL/Europa met kinderen en zonder vliegtuig, er is hier ook zoveel te zien, maar het wordt toch vaak nog scheef of als minder boeiend bekeken en dat vind ik echt weer zo’n typische framing/rechtvaardiging van het eigen recht op vliegvakanties voor de zogenaamde verbreding van je wereld en die van je kind, waar we nodig vanaf moeten.

9 likes

Als ik mijn opmerking terug lees snap ik dat het zo overkomt. Maar was niet mijn insteek, vind kamperen in Frankrijk helemaal prima en natuurlijk ook echt vakantie. Maar was als commentaar bedoelt op de eerdere discussie dat je met kleine kinderen toch niet ver weg hoeft want ze hebben er toch geen herinnering aan. Of als je alleen gaat kamperen, hiken en sightseeing in Nieuw Zeeland je net zo goed niet zo ver weg kan gaan. Bedoelde ermee ‘soms heb je de wens voor iets anders dan de gemiddelde gezinsvakantie’, wat ik begrijp. Heb bewondering voor jonge gezinnen die af en toe verre reizen maken. Ben zelf sinds ik kinderen heb Europa niet meer uit geweest wat helemaal prima is. Maar snap de wens om een verre reis te maken met kinderen wel.
En ben het met je eens dat in NL /dichtbij ook hele mooie plekjes te ontdekken zijn. Ben de afgelopen jaren ook vaker in NL op vakantie geweest en het heeft me echt verrast hoe divers ons land is. Maar denk dat de wens voor een verre reis en genieten van vakanties dichtbij twee verschillende dingen zijn die elkaar niet uit sluiten? Ik heb het in ieder geval allebei. En vind ook echt niet dat je hoeft te vliegen om op vakantie te gaan. Vind met de auto op vakantie met kleine kinderen ook veel praktischer.

4 likes

Ik haal mijn ‘ook’ weg om jou er niet in te betrekken, maar mijn eigen punt blijft wel staan :wink:

1 like

Wat is een goede parking rond vliegveld Eindhoven? Voor 4 dagen

Gewoon die van t vliegveld zelf, loopafstand en kost je een paar tientjes

Daar is de goedkoopste 108 euro dus dat viel mij nog best erg tegen :sweat_smile:

2 likes

Oh dan is het of flink duurder geworden of je zit net in een periode waarin ze t tarief flink omhoog hebben gegooid

2 likes

Gratis bij station Best

1 like

Ja we gaan donderdag al dus misschien als je verder van te voren boekt dat het wel goedkoper is hoor!

2 likes

Ja klopt bij Eindhoven is het echt heeeel duur als je (te) laat boekt.