Reizen / Vakantie #2

Lavazza in Catania voor Granita & Brioche en Bam Bar in Taormina. Taormina is sowieso leuk om door te lopen, veel mooie uitzichten. Bezoek zeker het ancient theatre in Taormina en de Etna beklimmen is een must!! Dat vond ik het leukste van de hele reis.

2 likes

Het is al eventjes geleden dat wij er waren (2017) maar onze b&b in Palermo tipte toen de Streaty streetfoodtour. Je hebt hem ook in Catania. Je gaat allemaal lokale specialiteiten proeven en de tourguide vertelt over alle plekken waar je langs komt. Ik ben niet heel erg van de tourtjes maar ik vond dit echt heel leuk!

Verder weet ik niet of je van kunstgeschiedenis of bijzondere kerken houdt maar dan is de Duomo van Monreale (ligt net iets onder Palermo) echt prachtig.

Je hebt in de buurt van Palermo ook een beetje macabere catacomben. Daar liggen gezalfde mensen (of hoe zeg je dat). Wij zijn er niet geweest maar anderen die er wel waren vonden het heel bijzonder.

We hebben heel lekker gegeten en heerlijke wijnen geproefd bij Murgo. Mooi terras overdekt met bladeren. Mocht je er in de buurt zijn is het een aanrader!

De laatste avond hebben we fantastische wijn gedronken bij een restaurant dat volgens m’n foto’s pizzoleria le monache heet. Ligt ook in het westen.

Edit: wat me ineens te binnen schiet als je van wandelen houdt is Necropoli di Pantalica ook echt een mooi gebied. Er zijn daar oude rotsgraven en verschillende goed aangegeven wandelingen te doen. Het was mega rustig toen wij er waren, volgens mij slaan de meesten het over maar het was echt prachtig.

Hoi, heb zelf een residilemma. Ik ga deze zomer enkele weken met een vriendin naar Thailand, de reis was geboekt en korter dan ik eigenlijk wilde omwille van haar beperkt aantal vakantiedagen. Ik wilde nu graag een ander buurland bezoeken in mijn eentje en dus later terugvliegen en mijn terugvlucht omboeken en vroeg of ze dit vervelend vond als ze alleen naar huis moest vliegen. Ze antwoordde meteen zonder nadenken dat ze dit niet wilde en was heel erg tegen. Ik begrijp zelf niet goed waarom je je vriendin geen 10 dagen extra vakantie zou gunnen omwille van stress om alleen terug te vliegen. Ik wil best met haar naar de luchthaven gaan en inchecken etc, maar vind de reactie wel buiten proportie en best wel egoĂŻstisch. Hoewel ik dus geen ruzie wil, vind ik dat een beetje redelijkheid wel op zijn plaats is?

12 likes

Misschien kun je er achter komen waarom ze het vervelend vindt. Ik zou ook denken dat je zoiets juist de ander gunt, haha. Maar misschien vindt ze het reizen eng? Hebben jullie ook een overstap gepland ofzo?

3 likes

De enige reden die ik kan bedenken om hier moeite mee te hebben, is als je vliegangst (of angsten hebt om andere redenen) hebt
 Anders zou ik echt niet weten waarom je persé samen wil vliegen eigenlijk. Zeker als het een directe vlucht is. Dan doe je vaak niks anders dan een beetje slapen en films kijken.

1 like

Weet je waarom ze op die manier reageerde? Misschien is ze angstig om te vliegen of vindt ze alleen reizen stressvol?

2 likes

Ik vind het echt onredelijk om jouw extra vakantie te ontzeggen omdat ze het spannend vindt om alleen terug te vliegen, dat kan ze niet maken vind ik.
Lief van je dat je aanbiedt om mee te gaan naar het vliegveld. Als je dan helpt met inchecken enzo hoeft ze alleen nog maar naar de juiste gate, kan eigenlijk niet mis gaan.

4 likes

Ik kan me zelf ook niet helemaal voorstellen waarom dit een probleem zou zijn, maar zou hier zeker naar vragen, mogelijk begrijp je het dan beter en kan je ook uitleggen waarom het voor jou fijn/belangrijk is nog verder te reizen.

Wel nog een aanvulling: als jij vraagt aan haar of zij het vervelend vindt om alleen naar huis te moeten vliegen, kan haar antwoord zowel ja als nee zijn. jij verwachtte duidelijk dat zij zou antwoorden dat ze het niet erg zou vinden, maar je stelde haar wel de open vraag

2 likes

Oooh ik snap haar initiĂ«le reactie wel. Zelf zou ik het inmiddels niet meer erg vinden, maar stel ik ga ergens heen met een vriendin en moet ineens alleen terug wat ik wel heel spannend zou vinden (ooit) dan zou ik ook zo reageren. Gewoon een primaire reactie. Betekent niet dat het ten opzichte van jou een leuke reactie is, maar ze is denk ik ook overrompeld en vindt het spannend bv. Jouw vraag was ook zwart wit
 als in ‘dit wil ik, vind je dat goed’ dan krijg je soms ook zo’n reactie. Hoeft niet te betekenen dat ze t je niet gunt, maar misschien vol in dr eigen emotie zit. Misschien gewoon even overleggen hoe of wat jullie dit op kunnen lossen. Ff laten bezinken.

8 likes

Ja, kan me voorstellen dat je er in eerste instantie niet zo blij mee bent. Zeker omdat het nog best een lange reis is. Maar hoop voor jou dat ze nog bijdraait! @Eternalgold

2 likes

Ja ik stelde haar de vraag, maar in mijn ogen wilt dat niet zeggen dat ik om toestemming vroeg. Ik wilde eerder weten of ze het vervelend vond, niet of ik “mocht gaan”. Ik ga ook niet zomaar mijn vlucht omboeken en iemand voor een voldongen feit plaatsen, maar ik had wel op meer redelijkheid gehoopt en hoop inderdaad dat dit nog enigszins op een rationele manier besproken kan worden alvorens mijn goedkope terugvlucht weg is.

2 likes

Ik vind eerlijk gezegd wel een beetje samen uit, samen thuis, zeker als het al geboekt is.
Ik kan me voorstellen dat ik op dezelfde manier als je vriendin gereageerd zou hebben, zeker omdat het plan naderhand op komt.

Maar als je het gesprek nog een keer met me aan zou gaan, zou ik t best ok vinden denk ik, maar ik begrijp haar wel.

4 likes

Moet zeggen dat je door deze eerste zin ook alweer wat invult vanuit jouw positie, ipv dat je voor een andere visie openstaat. Hoe het voor haar binnenkomt dus.

Misschien vind ze het eng want groot nieuw land en denkt ze er aan het einde van jullie vakantie anders over wanneer ze gewend is aan de cultuur. Maar vind de conclusie die je trekt wbt het niet gunnen wel kort door de bocht

1 like

Ik wil mij best verplaatsen in mijn vriendin en wil uiteraard niet dat ze ongelukkig is, maar ik vind ook wel dat vriendschap ook redelijkheid en zin voor compromis inhoud en ik vind persoonlijk dat een stressvollere terugreis niet opweegt tegen het nadeel dat ik zou ondervinden (10 dagen moeten inboeten). Het is ook niet zo dat ik halverwege de reis de vlucht nog aan een redelijke prijs ga kunnen omboeken. Moest ik de andere persoon zijn, dan zou ik toch eerst een overweging maken vooraleer ik nee zou zeggen en die reactie (meteen nee zeggen) vond ik best teleurstellend. Hoe dan ook wil ik er wel op een positieve manier uitgeraken, maar ik vind de andere zijn reisplannen meteen van tafel schuiven best wel extreem en dat is uiteindelijk wel het gevolg.

3 likes

Wat zegt je vriendin dan? Hoezo vindt ze het niet fijn als je blijft? Ik lees volgens mij alleen speculaties maar om haar te kunnen begrijpen heb je haar kant van het verhaal nodig.

Ik zou het zelf niet erg vinden overigens en dat maakt me extra benieuwd naar haar kant. Ik hoop dat jullie er nog iets van kunnen maken, ondanks de al opgelopen spanning (zo lijkt het althans).

2 likes

Misschien kan ze tijdens de terugreis een nieuwe vriendin zoeken. Dikke doei, lekker gaan meid!!

22 likes

Echt eh! Ze stelt voor om mee te gaan naar vliegveld en samen in te checken. Kan die vriendin zich geen tien uur bezighouden op het vliegtuig met een film of zo?

12 likes

@Daelyss Ja sorry, ik vind het echt kinderachtig gedrag. Ze heeft blijkbaar ook geen erge vliegangst ofzo want dan had @Eternalgold dat wel gemeld, lijkt me.

10 likes

Weet iemand waar ik de beste millefeuilles van Parijs kan krijgen? :sweat_smile: @macaron jij enig idee toevallig? :smiling_face:

3 likes

Als ik samen met een vriendin een reis geboekt zou hebben, en zij komt er ineens mee dat ze langer wil blijven, zou ik dat ook niet chill vinden eerlijk gezegd. Natuurlijk zou ik haar dat laten doen, en gun ik haar die extra tijd, maar ik zou ook eerlijk zijn en laten weten dat ik het niet zo tof vind dat ze er nu pas mee komt, in plaats van vooraf. Maar ik ga persoonlijk ook niet zo lekker op plannen die ineens aangepast worden als ze eigenlijk al vaststaan (zoals een geboekte reis), misschien heeft je vriendin daar ook wel last van @Eternalgold ? Is het niet per se misgunnen oid, maar gewoon een initiële reactie?

15 likes