Dank! Ik twijfel idd om het daar (Maleisië) bij een mall af te sluiten lokaal (maar vaak lijken het abo’s te zijn) of via ene app a la Holafly of Airalo.
Hm daar heb ik geen ervaring mee. Ik google meestal op how to buy travel sim maleisie ofzo. En dan lees je vaak ervaringen van anderen of tips. Als je twijfelt kan je mss best cash betalen en niet per creditcard? Als ze je creditcard gegevens niet hebben kan het geen abonnement zijn… ofwel neem je een e-sim van je nl se nummer en koop je daar een basic prepaid fysiek kaartje. Dat is misschien nog veiliger?
Een gebied in oostenrijk of Zwitserland? Vaak goed bereikbaar per trein en de toeristische regio’s hebben vrij goed ov.
Ik ben vorig jaar geweest in september en denk dat een weekje genoeg is voor een wijnstreek. een week Toscane met Siena, Firenze, Montepulciano. Je kan dan een auto huren en die stadjes bezoeken met verschillende restaurants en wijnhuizen. Wij verbleven in het noordelijke stuk van Toscane in Agroturismo Poggerino en het zuidelijke stuk (op twee uur van Rome) in Piazza Bandino.
Montpellier met de TGV? Ligt vlakbij natuurgebied de Camargue. Te combineren met Avignon, een mooi oud stadje.
@Mellow @Madelief @Daelyss dank voor jullie tips en uitgebreide reactie’s!
Nog over Sicilië:
Mijn vriend geeft aan niet teveel te willen rijden en bij voorkeur gewoon 1 hotel/huisje als uitvalsbasis en evt een auto voor een paar dagen, maar liever dichtbij eetplekken en bezienswaardigheden zonder echt veel te rijden. Welk deel van het eiland zouden jullie dan aanraden om je een week te vermaken? Thanks ook voor de kwallentip!!
Heb je nog meer tips voor de oostkust van Sicilië? Ga er in juli 10 dagen heen met Catania als uitvalsbasis!
Van wat ik me kan herinneren (lang geleden!) vond ik Syracuse / neapoli een leuk plekje! Kan me voorstellen dat het oude deel in de zomer wel hyper toeristisch is. Noto vond ik inderdaad ook leuk. En je kunt ook de Etna op eventueel!
En misschien een uitstap naar de liparische eilanden? Ik vond lipari echt fantastisch. Er is op zich niet veel te beleven en het is piepklein, maar ik vond het echt geweldig.
Edit: ik bedoel natuurlijk de Eolische eilanden
Ik wil een week naar Italië met de trein, maar verder nog geen idee welke regio / steden ik wil doen. Behalve Noord Italië (alpen) en Sicilië ben ik nog nergens in Italië geweest. Iemand tips? Ik wil vooral een beetje chillen, focus wordt niet grote steden en monumenten.
Ik zoek eigenlijk vooral nog een leuk kleinschalig hostel in een kleinere stad. Of niet zo voor de hand liggende steden / dorpen om te bezoeken.
@Madelief @Patagonia @Happyfriday @Ladyhawke
Bedankt voor alle reacties, het helpt om gerichter te zoeken… had nog niet gedacht aan zwitserland of aan zuid frankrijk, dus dat voeg ik zeker toe aan mn lijstje!
Ja, de Eolische eilanden zijn echt top! Ik ben op Lipari (met uitstapje naar Vulcano), Stromboli en Panarea geweest. Idealiter trek je er wel een aantal dagen voor uit. Het beklimmen van de Stromboli-vulkaan was echt een van de engste maar ook bijzonderste ervaringen van m’n leven.
@Feather Jij was met de trein in Scandinavië geweest hè? Wat was je route en wat waren de tips? Ben heel benieuwd!
Zijn voor de zomer nog aan het kijken welke route we voor de interrail gaan doen. Ik heb zelf wel zin in bergen en natuur.
Misschien Bologna?
Oefff ik moet wel even nadenken, tijdje terug! Ik weet wel de routes nog ongeveer uit mijn hoofd maar hele specifieke aan- of afraders zou ik even terug moeten zoeken. Ik vond zelf Noorwegen het leukst en heel afwisselend zowel qua uitzicht als activiteiten, en het klinkt ook alsof dat goed past bij wat je wilt (bergen en natuur). Finland waren soms echt wel pittig lange stukken in de trein. Zweden vind ik een lastige; je kan daar goed afwisselen ook met steden maar ik was er midden in de winter en ben nog nooit zomers in Zweden geweest dus heb daar niet zo’n beeld van qua natuur behalve veel sneeuw. Dat laatste geldt trouwens ook voor Finland bedenk ik net, heb er vooral sneeuw gezien. Denemarken zou ik sowieso skippen als je bergen wilt zien.
De meeste treinen moest je trouwens van tevoren reserveren, ik weet niet of dat standaard is met interrailen maar wel goed om over na te denken. Ik vond 't niet super flexibel maar dit is wel bijna 10 jaar geleden.
Noorwegen (heb ik in de herfst gedaan, dacht twee weken): ik had de boot van Hirtshals (DK) naar Bergen genomen. Vanaf Bergen kan je met de Flåmsbanen naar Flåm en vanuit daar gletsjers bezoeken. Dit is een korte treinreis en super toeristisch (inclusief tussenstop voor fotos). Daarna met de Bergensbanen naar Oslo, dat is echt een hele mooie treinrit! Vanaf Oslo de trein naar Trondheim, even gedoe met overstappen en een hele lange rit (hele dag dacht ik). Ik weet niet zeker of je nog noordelijker kan
dan Trondheim met de trein, ik ben zelf vanaf daar teruggevlogen.
Finland (heb ik in de winter gedaan, bijna 4 weken): ik ben gevlogen op Helsinki en vanaf daar met de trein: Kuopio - Oulu (denk ik, kan de naam even niet herinneren maar dit lijkt logisch op de kaart) - Rovaniemi - Tampere - Turku en vanaf daar de boot naar Stockolm. Mijn plan A was om in het noorden van Finland de grens met Zweden over te steken en dan door Zweden terug te reizen. Dat kan sowieso, ik weet alleen niet precies meer waar. Ik heb dat niet gedaan omdat ik nog naar Tampere en Turku wilde. Was 't niet per see waard overigens, die twee steden.
Zweden (ook in de winter, 3 weken): trein van Kopenhagen naar Malmö en uitstapje naar Lund, van Malmö naar Göthenburg en vanaf daar naar Stockholm. Ik heb nog twee tussenstops gemaakt maar ik kan me zo snel niet herinneren waar dat was. Vanaf Stockholm zou je nog noordelijker kunnen, ik had dat niet gedaan door tijdsgebrek.
Ik ga in september ook naar Catania, dus als je na jouw vakantie nog tips hebt!!
Wauw dank je wel, superuitgebreide post! Hier kan ik zeker mee verder. Zal de plekken opzoeken en nog filmpjes kijken. Top!
Ben echt vet jaloers op je Stories, ik wil ook weer!
Welk Grieks eiland vinden jullie een aanrader? We gaan 8 dagen en zoeken een combinatie van dagjes erop uit en dagen bij het zwembad. Eventueel met een huurauto. Als je een excursie zou kunnen maken naar andere eilanden is dat heel leuk, maar geen must. We willen geen eilandhoppen, we denken dat 8 dagen daar te kort voor is.
Ik ben nu aan het kijken naar Corfu of Kreta.
Ja goede keuzes al, Zakynthos en Thassos zijn ook leuk. Ik zou kijken wat de beste aanbiedingen zijn voor je reisperiode, elk Grieks eiland heeft wel zijn eigen charme en is perfect voor een week!
Wij hebben toevallig afgelopen maandag 8 dagen Zakynthos geboekt. Corfu vond ik zelf niet zo bijzonder, hoor betere verhalen over Zakynthos.
Kreta is wel heeeel warm in de zomer. Ik vind zelf corfu echt een aanrader maar alleen als je een auto huurt en zelf naar strandjes gaat etc. Kos is ook leuk!