Reizen / Vakantie #2

Ja, de Eolische eilanden zijn echt top! Ik ben op Lipari (met uitstapje naar Vulcano), Stromboli en Panarea geweest. Idealiter trek je er wel een aantal dagen voor uit. Het beklimmen van de Stromboli-vulkaan was echt een van de engste maar ook bijzonderste ervaringen van m’n leven.

2 likes

@Feather Jij was met de trein in Scandinavië geweest hè? Wat was je route en wat waren de tips? Ben heel benieuwd!
Zijn voor de zomer nog aan het kijken welke route we voor de interrail gaan doen. Ik heb zelf wel zin in bergen en natuur.

1 like

Misschien Bologna?

2 likes

Oefff ik moet wel even nadenken, tijdje terug! Ik weet wel de routes nog ongeveer uit mijn hoofd maar hele specifieke aan- of afraders zou ik even terug moeten zoeken. Ik vond zelf Noorwegen het leukst en heel afwisselend zowel qua uitzicht als activiteiten, en het klinkt ook alsof dat goed past bij wat je wilt (bergen en natuur). Finland waren soms echt wel pittig lange stukken in de trein. Zweden vind ik een lastige; je kan daar goed afwisselen ook met steden maar ik was er midden in de winter en ben nog nooit zomers in Zweden geweest dus heb daar niet zo’n beeld van qua natuur behalve veel sneeuw. Dat laatste geldt trouwens ook voor Finland bedenk ik net, heb er vooral sneeuw gezien. Denemarken zou ik sowieso skippen als je bergen wilt zien.

De meeste treinen moest je trouwens van tevoren reserveren, ik weet niet of dat standaard is met interrailen maar wel goed om over na te denken. Ik vond 't niet super flexibel maar dit is wel bijna 10 jaar geleden.

Noorwegen (heb ik in de herfst gedaan, dacht twee weken): ik had de boot van Hirtshals (DK) naar Bergen genomen. Vanaf Bergen kan je met de Flåmsbanen naar Flåm en vanuit daar gletsjers bezoeken. Dit is een korte treinreis en super toeristisch (inclusief tussenstop voor fotos). Daarna met de Bergensbanen naar Oslo, dat is echt een hele mooie treinrit! Vanaf Oslo de trein naar Trondheim, even gedoe met overstappen en een hele lange rit (hele dag dacht ik). Ik weet niet zeker of je nog noordelijker kan
dan Trondheim met de trein, ik ben zelf vanaf daar teruggevlogen.

Finland (heb ik in de winter gedaan, bijna 4 weken): ik ben gevlogen op Helsinki en vanaf daar met de trein: Kuopio - Oulu (denk ik, kan de naam even niet herinneren maar dit lijkt logisch op de kaart) - Rovaniemi - Tampere - Turku en vanaf daar de boot naar Stockolm. Mijn plan A was om in het noorden van Finland de grens met Zweden over te steken en dan door Zweden terug te reizen. Dat kan sowieso, ik weet alleen niet precies meer waar. Ik heb dat niet gedaan omdat ik nog naar Tampere en Turku wilde. Was 't niet per see waard overigens, die twee steden.

Zweden (ook in de winter, 3 weken): trein van Kopenhagen naar Malmö en uitstapje naar Lund, van Malmö naar Göthenburg en vanaf daar naar Stockholm. Ik heb nog twee tussenstops gemaakt maar ik kan me zo snel niet herinneren waar dat was. Vanaf Stockholm zou je nog noordelijker kunnen, ik had dat niet gedaan door tijdsgebrek.

1 like

Ik ga in september ook naar Catania, dus als je na jouw vakantie nog tips hebt!!

3 likes

Wauw dank je wel, superuitgebreide post! Hier kan ik zeker mee verder. Zal de plekken opzoeken en nog filmpjes kijken. Top!

1 like

Ben echt vet jaloers op je Stories, ik wil ook weer!

1 like

Welk Grieks eiland vinden jullie een aanrader? We gaan 8 dagen en zoeken een combinatie van dagjes erop uit en dagen bij het zwembad. Eventueel met een huurauto. Als je een excursie zou kunnen maken naar andere eilanden is dat heel leuk, maar geen must. We willen geen eilandhoppen, we denken dat 8 dagen daar te kort voor is.
Ik ben nu aan het kijken naar Corfu of Kreta.

3 likes

Ja goede keuzes al, Zakynthos en Thassos zijn ook leuk. Ik zou kijken wat de beste aanbiedingen zijn voor je reisperiode, elk Grieks eiland heeft wel zijn eigen charme en is perfect voor een week!

2 likes

Wij hebben toevallig afgelopen maandag 8 dagen Zakynthos geboekt. Corfu vond ik zelf niet zo bijzonder, hoor betere verhalen over Zakynthos.

2 likes

Kreta is wel heeeel warm in de zomer. Ik vind zelf corfu echt een aanrader maar alleen als je een auto huurt en zelf naar strandjes gaat etc. Kos is ook leuk!

5 likes

Rhodos!

3 likes

Zijn we vorig jaar geweest, was leuk inderdaad!

@de rest, bedankt voor de tips!

Wij hebben Sri Lanka uiteindelijk toch moeten cancelen vanwege de huidige situatie. Gaan nu naar Thailand en de Malediven. Heeft iemand tips voor thailand? Vooral over het noorden: is Sukhotai de moeite waard om voor om te reizen? En Pai?
En hoe lang zouden jullie adviseren voor Chiang Mai en Pai? Ik lees over Chiang Mai dat het een superleuke stad is maar wel megatoeristisch en dat trekt ons wat minder. We hebben alleen niet zo heel veel tijd (2wk in totaal) en twijfelen hoe lang we daar dan willen blijven. We houden enorm van natuur en zagen dat je er wel veel leuke dagtripjes kan maken.

Ik vond zelf Naxos heel mooi & wat minder overspoelt - zeker in het hoogseizoen - door toeristen dan sommige andere eilanden waar ik ben geweest. Ik vind, als dat een overweging is, het gebied Chalkidiki (en bijbehorende schiereilanden zoals Sithonia ) op het vaste land echt prachtig. Zowel qua baaitjes, stranden als qua natuur (divers: ene keer bergachtig, andere keer juist naaldbomen en olijfbomen, ook echt verrassend groen vond ik) en het binnenland (mooie dorpjes e.d.).

1 like

Ik vond Pai & Chiang Mai beide leuk! We zijn ongeveer een week in dit gebied geweest (waren toen vier weken in Thailand) en hebben inderdaad vanuit daar dan uitstapjes ook gemaakt. Je hebt daar inderdaad mooie natuur: veel watervallen, grotten, jungle e.d. We zijn toen ook naar een nationaal park daar in de buurt geweest maar weet niet meer hoe dat heet mm.

1 like

Ik denk een beetje impopulair maar ik vond Chiang Mai helemaal niet zo leuk, het enige voordeel vond ik dat het inderdaad redelijk centraal lag om uitjes in de omgeving te ondernemen. Ik denk dat wij er 5 of 6 dagen zaten en dat vond ik meer dan genoeg.

3 likes

Ik vond Chaing Mai ook niet boeiend, Pai veel leuker maar de rit er naatoe is ff huilen als je wagenziek wordt.

Never forget dat ik Thais nieuwjaar had gevierd in Chiang Mai en toen met een ooginfectie in Pai aankwam en naar het ziekenhuis ging en die kerel plaatjes op google ging zoeken voor wat het kon zijn. nasssstyyyy

4 likes

Ik zou sukothai afraden, zeker als je ervoor om moet reizen.

Ben je er zelf geweest en vond je het tegenvallen? Wij zijn 3 jaar geleden bij Angkor Wat in Cambodja geweest en vonden dat echt geweldig. Maar ben bang dat dit tegenvalt dan en zeker voor de enorme omreis.

@anon37686689 @Hihalarisch @VanderWoodsen @Banananana bedankt voor alle tips! Daar ben ik ook bang voor wat betreft Chiang Mai (qua drukte). Hebben jullie nog andere tips voor het noorden?

1 like