Reizen / Vakantie #2

Ik ga deze zomer mee met the canoe trip, een weekje kano’en in Zweden.
Iemand dit reeds gedaan, die ik een paar vragen mag stellen?

2 likes

Klinkt leuk! Willen (ruim?) een week naar Bristol met uitstapje naar Bath maar de hotelprijzen vallen me nog niet echt mee.
Liverpool/Manchester staan ook nog op mijn lijstje maar ben bang dat het weer te somber zal zijn :grimacing:

1 like

Van het weer ben je sowieso nooit zeker in Engeland haha. Maar klinkt goed! Ik vond het rondreizen daar ook wel heel makkelijk. De treinen rijden vaak genoeg in ieder geval.

1 like

Aangezien ik hier zelf om hulp kwam vragen over e-Sim in het buitenland, ook maar gelijk een update. Ik heb met Airalo een Maleise e-Sim gekocht en geactiveerd vlak voor ik vliegtuig in ging (30 dagen geldig). Werkt echt als een tiet! En dus ook via deze app esims voor andere landen beschikbaar (ook US en zo). Je kan me altijd even DM’en voor meer info of een kortingscode voor 3 dollar korting.

Vaak kan je ook in land zelf regelen en mss wel goedkoper, maar nu heb je dus meteen internet ipv eerst ergens heen hoeven.

6 likes

Iemand nog leuke (local) tips voor Dublin? Ben er eerder geweest vanwege familielid die stage liep dus heb de meeste highlights gezien. :four_leaf_clover:

2 likes

Azoren, Kaapverdie, Madeira?

2 likes

Met de trein naar Howth en daar een wandeling maken. Of zo’n dagtrip boeken naar de cliffs of moher en/of Giant causeway

4 likes

Ik heb dit een paar jaar geleden gedaan :)!

2 likes

Ik ben vorig jaar geweest! Was echt geweldig.

@Meka en @Strelitza thx voor jullie reacties! Ga hier mijn vragen zetten:

1. Welke tas hadden jullie mee en was dit praktisch? Welk formaat/hoeveel liter?
    Ik ben aan het denken om een duffel bag van the North Face te kopen maar ik twijfel over het formaat. Zelf heb ik geen backpack en ik denk ook niet dat ik een backpack nog ga gebruiken in de toekomst, dus dat lijkt me een minder goede investering voor mezelf. Vandaar de duffel bag.
  2. Iemand van jullie toevallig in september geweest en me kan vertellen hoe het is qua temperaturen, zowel overdag als 's nachts? Heb je veel regen gehad?
  3. Is er een powerbank die jullie me kunnen aanraden? Ik heb geen probleem met ‘offline’ te zijn tijdens de reis, maar ik zou wel graag mijn iPhone willen blijven gebruiken om foto’s te nemen en filmpjes te maken (is mijn hobby).
  4. Ik hoorde in de webinar dat je met 2-3 merino wollen T-shirtjes voldoende hebt voor heel de week, zonder echt te gaan stinken. Klopt dit? Ik draag normaal elke dag een ander T-shirt en zweet snel :stuck_out_tongue: vind het idee toch wat eng om er maar 2-3 mee te nemen.
  5. Zijn van die plastiek watersandaaltjes handig voor in de kano, of draag ik beter “degelijke” waterschoenen?
1 like

Och wat geweldig! Zweden is prachtig. Alvast heeeel veel plezier. Zo mooi daar

10 likes

Prachtig! Bedankt! :smiley:

1 like

Lang verhaal geworden! Hopelijk heb je er wat aan.

1. Ik denk dat het wel moet lukken met een duffel bag hoor! Je hoeft je tas niet echt te dragen. Soms is het wel een stukje wandelen van de kano naar de plek waar je overnacht, dus zorg wel dat je de tas gewoon goed kan tillen. Qua formaat had ik zelf een tas van 50L.

2. Ik ben in juli geweest, en heb veel geluk gehad met het weer. In september moet je er wel rekening mee houden dat het wat kouder kan zijn (zorg voor goede slaapzakken!). Wij hadden ook nog een tarp meegenomen, die kun je als zeiltje vastbinden om zo droog te kunnen staan als je de tent in de regen op moet zetten. Ook is het een aanrader om een groot grondzeil mee te nemen, die kun je dan ook gebruiken in de boot om je spullen in te leggen (ook als het niet regent wordt alles nat door het paddelen).

3. Wij hadden een powerbank meegenomen van 30.000mah, maar ook een klein zonnepaneeltje (Froyak zonnepaneel | Action.com). Dat werkte heel goed, maar is natuurlijk wel afhankelijk van of de zon schijnt. Wellicht voor de zekerheid 2 powerbanks meenemen dan.

4. Merinowol gaat als het goed is niet stinken en is wel goed warm. Ik was er zelf dus in juli, en had voor elke 2 dagen 1 setje kleren mee (dus 4 setjes totaal), en dan 2 lange broeken en 2 sweaters (waarvan 1 broek en 1 trui goed weggestopt in de ton samen met sokken en onderzoek, zodat je altijd iets droogs en warms kan aantrekken mocht alles doorweekt zijn). Thermokleding had ik wel mee, maar niet nodig gehad.

5. Zeker de degelijke waterschoenen! Je moet soms uit al de kano stappen als die nog deels in het water ligt om goed aan land te kunnen komen. Het is dan wel fijn om goed grip te hebben op de stenen. Ik had zelf deze https://www.decathlon.be/nl/p/waterschoenen-met-klittenband-volwassenen-aquashoes-500/_/R-p-2653?mc=8578993&c=BLAUW_TURKOOIS en die bevielen heel goed!

Hopelijk kun je hier mee verder! Anders laat het gerust weten. Ik vond het echt een top week, zou het zo weer doen! Je krijgt van de organisatie in ieder geval een ton en een dry bag om spullen droog te houden. Wij hadden ook nog van die campingstoeltjes meegenomen, dat is wel heel fijn na een dag paddelen. Er pas echt veel in die kano, veel meer dan ik had verwacht! En ik zou het ook aanraden om iets van een kussentje/dekentje mee te nemen die je ook kunt gebruiken om op te zitten want je billen gaan wel pijn doen haha.

8 likes

Ik vind dit zo leuk om te lezen, ik moet er niet aan denken om daar zelf te moeten kanoën en tenten op te zetten en te kamperen in de regen, maar door dit soort posts krijg ik bijna de neiging om het voor te gaan bereiden en wel te doen.
(Het lijkt me trouwens wel prachtig hoor!)

9 likes

Haha ik begrijp je helemaal hoor… Ik had eigenlijk ook helemaal niet verwacht dat ik het zo leuk zou vinden! Vond vorig jaar ver weg gaan nog een beetje spannend met COVID, en wilde een keer wat anders proberen (en mijn vriend heeft wel veel kano ervaring, dus dat scheelt wel).

1 like

Hier heb ik heel veel aan, dankjewel voor de uitgebreide post! :smiley:

@flalamingo
Ik ben in september 2 dagen gaan kano varen in Zweden en had daarom erg weinig bagage bij. 1 zet kleding voor overdag en thermisch ondergoed voor 's nachts.
Ik denk dat @Strelitza al heel goede informatie geeft.
Je zak moet in zo’n grote waterdichte ton passen. Misschien kan je de afmetingen opvragen.

Ik heb verschillende merino T-shirts van Decatlon en bij mij stinken ze wel na 2 dagen, maar ik ben sowieso een zweter (en later stinker dus). Ik ben blij met de T-shirts, maar zeker geen wonderkledij.

Degelijke waterschoenen toch een must! Voor als je kano in en uit water haalt, dan stap je toch op gladde stenen. Ik had alleen sandalen mee en voor 's avonds deed ik kousen aan (mugggen!).
Grondzeil is handig voor de tent op te zetten, maar ook voor bijvoorbeeld op de grond te leggen van een shelter-hut/cabine. Dan moet je tent niet opzetten als de shelter (= simpele houten hut: afdak en 50 cm van de grond met 1 open wand) nog vrij is.

Het is wel frisjes in september. Wij hadden een gehuurde dikkere slaapzak.
Regen: kan je pech mee hebben. Wij hebben het 2 dagen droog gehad, maar hebben de 2 dag ingekort omwille van aankomende buien. Daarna heeft het 2 dagen vaak geregend en wij wisten dat er veel mensen voor een week waren vertrokken. Misschien wel met the Canoe trip, denk ik.

Zorg zeker dat je een map hebt met aangeduide overnachtingsplekken. Krijg je misschien van de organisatie, anders aankopen.
Ze zeggen dat je mag wild kamperen waar plek is, maar dat vonden wij in de praktijk toch niet zo eenvoudig. Je moet een plaats vinden waar je makkelijk kan aanmeren en er paar vierkante meter vlak is voor de tent. En uiteindelijk is een plek om een veilig kampvuur te stoken (goed tegen de mugen) met dikke boomstam om op te zitten toch wel praktisch.
Voor sommige shelters is ook een kampvuur spot, als je dan met een smeulend vuur kan gaan slapen, heb je minder kans op muggen.

Mijn kont heeft 2 dagen varen goed overleeft, maar anderen begonnen al na een halve dag te klagen dat het bankje erg hard is. Dat was het ook. Je kan ook afwisselen door op je knieën in de kanoe te gaan zitten, maar dat is ook hard. Dus moest je kussentje of zo’n matje voor in de tuin te werken hebben, het komt vast voor iemand van pas.

2 likes

Hoe doen jullie dat met reizen via Schiphol? Zag net op het nieuws dat mensen 5/6 uur (!!!) in de rij voor security/douane staan. Maar als je je ruimbagage moet inchecken, kan je niet eens zoveel uren van te voren daar staan, want de incheckbalie is niet zo vroeg open. Of zie ik nu wat over het hoofd? Overigens trek ik het lichamelijk niet eens om zolang te staan maar om daarom nou een rolstoel te reserveren…

2 likes

Ik had online ingecheckt en mijn bagage al ingeleverd voordat de incheckbalie openging bij de self service, zonder rij. Daarna een uurtje in de rij voor de security.

Maar dat wel iets meer dan twee weken geleden. Geen idee hoe het nu met de rijen is. Het verschilt echt van dag tot dag lijkt wel. Ik vind het ook lastig om hier iets zinnigs over te zeggen verder, want er is echt geen pijl op te trekken. Misschien kan je de airliner om advies vragen?

5 likes

@kleinmeisje even als aanvulling; niet iedere maatschappij heeft zo’n self-service ding voor de bagage dus check dat wel even.

1 like