Reizen / Vakantie #2

Thanks ook @Wish!

Ik hou van natuur en wandelen. M’n vriend heeft jaren geleden anderhalf jaar in Aukland gewoond dus we eindigen de reis waarschijnlijk daar, zoek daar denk ik een weekje een Airbnb want hij heeft al zo vaak gezegd waar hij me allemaal mee naar toe wil nemen haha.

Als je vier tot zes weken gaat, waarvan je er eentje in Auckland wilt besteden, dan denk ik niet dat het je lukt om beide eilanden te bezoeken. Ik was er tien weken en had al tijd tekort haha :sweat_smile:
Auckland zal je vriend dan beter kennen dan ik, maar ik vond daar in ieder geval de wandeling naar Mount Eden heel mooi, heb daar lekker anderhalf uur bovenop de top gechillt en genoten van het uitzicht. Wat ik verder op het Noordereiland gedaan heb en aan zou raden:

• Dagbezoek aan Cape Reinga (stukje rijden maar het waard voor het uitzicht, er zijn ook verschillende wandelingen te doen, daar had ik geen tijd voor maar goede verhalen over gehoord)
  • Bezoek aan Waitangi (daar oa de Waitangi to Haruru Falls walk gelopen)
  • Cathedral Cove is leuk als je de Narnia-films hebt gezien
  • Rotorua voor een paar dagen (mooie vulkanische omgeving, je kunt ook een trip naar Hobbiton boeken, vond ik heel leuk)
  • Bezoek aan Wellington (Mount Victoria opwandelen, mooie botanische tuinen, museum Te Papa (gratis, over oa geschiedenis van Nieuw Zeeland))
  • Als fervent wandelaar is de Tongariro Crossing ook echt wel een must do, maar wel goed voorbereiden en mazzel hebben met het weer
    En overal zijn prachtige wandelingen te vinden, kort en lang :heart_eyes:
4 likes

Ja wij hadden een Hippie campervan, maar zou wel aanraden om een wat groter en beter exemplaar te nemen als je het budget hebt haha. Zeker omdat het in Nieuw-Zeeland ook soms wel koud/regenachtig kan zijn. Maar was wel heel budgetproof! Geloof dat we toen voor 6 weken 1500 euro ofzo voor de huur hebben betaald (eind 2019). En de vrijheid is wel super!

3 likes

Zo leuk om jullie ervaringen te lezen! Heb er al helemaal zin in. Jij ook bedankt voor de uitgebreide reactie & tips!

1 like

Dan zit je daar sowieso wel goed.Ik zag inderdaad heel van die jucy busjes rijden, maar zelf geen ervaring mee.
Ik sluit me aan bij @Vesta en denk dat je inderdaad best beperkt tot 1 eiland. Het Zuidereiland is ruiger en meer desolate, maar als je met een busje rijdt en geen meerdaagse tochten loopt, dan blijf je toch in de buurt van een baan. En in vergelijking met Europa is het Noordereiland buiten Auckland ook niet bepaald dichtbevolkt en er zijn ook echt ruige gebieden.

Ik vond northland een heel mooi en relatief ondergewaardeerd stuk van het land. Misschien ook wel omdat ik daar gestart ben. Ga naar cape reinga, en in de buurt van kerikeri heb je hele mooie watervallen (rainbow falls).
In de omgeving van raglan (klein surf dorpje) herinner ik me ook de bridal falls.
Ik las toevallig onlangs dat ze het aantal mensen op de tongariro crossing gaan beperken, als je die wilt doen zou ik dat zeker even uitzoeken en inplannen!
Een van mijn favoriete dayhikes daar was taranaki op. Moet je wel mooi weer hebben en zin hebben in een lange dag / geen eenvoudig pad zoals bv tongariro is.
Verder waren de tararuas mijn favoriete gedeelte van het Noordereiland!

1 like

Met de veerpont naar Kessel en daar bij Clevers ijs eten (sws bij Clevers ijs eten!!!). In Tegelen heb je speelpark Klein Zwitserland maar of dat nog echt heel tof is weet ik niet (ik ben oud en heb geen kinderen haha).

Ik weet van vriendinnen 1 andere speeltuin voor kinderen die leuk moet zijn: Roeffen Mart in Grubbenvorst. Verder weet ik niks wat echt kidproof is :smiling_face_with_tear:

Wij hebben in 2,5 week het zuidereiland gedaan en vond dat opzich een prima tijd om veel te zien, zonder dat je heeel erg moet haasten. Wij hebben ongeveer dit gedaan:

Gevlogen op christchurch, daar in de buurt overnacht
Toen naar lake tekapo, daar weer overnacht (prachtige zonsondergang en naakt zwemmen in het meer!)
Toen naar Wanaka en daar wandeling naar Roy’s peak (aanrader!)
Volgens mij daarna Mount cook, ook supervette dagtocht gedaan naar de mueller hut (daar kun je evt ook overnachten maar wij gingen heen en terug)
Daarna Queenstown, ook weer gewandeld en met de gondel naar boven. Daarna een dagtrip naar Milford Sound (ook aanrader!)
Toen een stuk omhoog naar de Frans Jozefgletser
Nog een stop gemaakt in hokitika om op het strand naar jade te zoeken
Nog een stukje hoger langs de kust heb je nog de pancake rocks
En toen zijn we naar Abel Tasman national park geweest. Als je tijd hebt is het heel vet om daar een meerdaagse wandeltocht te doen!
Tot slot weer terug naar christchurch en daar nog dat schiereiland bezocht, was ook heel koel.

Maar wij hebben alles gekampeerd en met een huurauto! Vond dat echt leuk want je hebt heel veel kleine natuurcampings op afgelegen plekken waar je met de camper niet kan komen. Als het veel regent is een camper dan wel weer comfortabeler

2 likes

En nog leuke dingen voor volwassenen?

2 likes

Dat vind ik lastig haha!

Wat nog wel leuk is voor volwassenen en kinderen is het Missiemuseum in Steyl. Daar tegenover heb je ook een botanische tuin en het ligt vlak aan de Maas. De kasteeltuinen in Arcen moeten ook leuk zijn maar daar ben ik zelf nooit geweest.

Als je een keer lekker wil eten raad ik Mr Sammi in Roermond heeeel erg aan. Moet je wel reserveren, op de bonnefooi kan niet. Je zou evt. ook de outlet kunnen bezoeken maar dan zou ik doordeweeks in de ochtend gaan vanwege drukte en zéker niet in het weekend of op een feestdag!

2 likes

Heeft iemand tips voor goede koffers maar die geen honderden euro’s kosten?

2 likes

Samsonite in de sale? Maar je zou ook eens bij American Tourister koffers kunnen kijken. Die zijn net wat goedkoper!

2 likes

Dit is geen grap maar die van de action, Bristol en Blokker zijn heel goed.

1 like

Oh ja, de burgers, ik mis ze :sob:

1 like

Voor een appartement raad ik Villa Branca aan in Lagos.

En ik heb ook vaak bij Eliza was here leuke dingen gezien. Vaak wat meer achteraf, maar wel heel karakteristiek.

4 likes

Wij hebben ze ooit nog bij de V&D ( RIP) van
American Tourister gekocht, is dacht ik het zusje van Samsonite en zijn net zo goed!!!

1 like

Wij hebben een set van Delsey via ibood gekocht voor ±100€ en de website van Lidl heeft soms ook een goede aanbieding!

4 likes

Oeh je brengt me op ideeën

1 like

Voor mijn aankomende vakantie wil ik graag met koffer en rugtas reizen. Heeft iemand een tip voor de perfecte rugtas om als handbagage te gebruiken ipv een trolley. Het liefst met verschillende vakken en makkelijk op een koffer te duwen is.

1 like

Weet niet wat het vakantiepark zelf allemaal heeft, maar je kunt lekker zwemmen in de Heelderpeel of in de plassen bij Roermond (in Roermond is ook een zeilschool waar je bootjes kunt huren of https://www.area-x.nl/ voor waterrecreatie).
Roermond outlet center voor als het een dagje regent of je wilt shoppen. Wandelen in het Leudal, hier is ook een klein museum bij.

1 like

Waar zag je die aanbieding? Ik heb concertkaartjes dus nu maken we er een paar dagen londen van!