Ik plan om in december/januari 4 tot 5 weken naar Laos/Cambodja of Laos/vietnam te gaan met mijn vriend. Heeft er iemand leuke tips? We houden van een actieve vakantie, met enkele chill dagen tussen. Zo veel mogelijk massatoerisme vermijden, maar we willen de highlights die echt de moeite zijn natuurlijk wel zien. Goede tips voor verblijfplaatsen ook altijd welkom!
Oké goeie tip! Kijken of dit ook geldt voor onze auto.
Ik zou Laos + Cambodja doen! Ben zelf 4 weken in Vietnam geweest en 2 weken in Cambodja en vond dat allebei al echt te kort. Of dan 4 weken Vietnam (5 is net lastig met visum verlengen). Je zou ook 4 weken Vietnam kunnen doen en in een week de highlights van Cambodja maar als je naar de eilanden wil dan ben je wel echt veel aan het reizen.
Kan vanavond wel even zoeken voor tips, ik was er wel iets van 3 a 4 jaar geleden dus specifiek eten/overnachten is dan niet zo zinvol meer als tip.
Oh en zoek nu alvast op wanneer TET is! Toen ik er was viel dat laat dacht ik, in februari. Maar dan is aaaaalles dicht + dingen als OV/vliegtuig hartstikke druk. Wel weer heel leuk om mee te maken.
Ohh serieus, dit wist ik ook niet. Ga ik opzoeken!
Een goeie trui en jogingsbroek is wel fijn, is best koud ‘s nachts! En inderdaad een douchetas is heel handig. Evt ook een kort chill broekje die je makkelijk kunt aantrekken als je uit de douche komt met natte voeten.
Het is handig als je een lampje hebt dat je in je tent op kan hangen, als een plafondlicht zeg maar. Verder oordopjes (je hoort alllllles door tentdoek) en evt een oogmasker als je snel wakker wordt van licht. Enjoy, kamperen is heerlijk!
Weet iemand hoe de situatie in Düsseldorf is, is dit vergelijkbaar met Schiphol qua chaos / drukte?
Heeft iemand ervaring met treinreizen door frankrijk? Rijden die een beetje volgens schema?
Ik wil op de laatste dag van mijn interrailticket naar milaan reizen (eigenlijk nog verder), en heb de optie via Duitsland/zwitserland of Frankrijk. Via duitsland is korter en goedkoper, maar met veel meer overstappen, dus mocht ondanks de deutsche punktlichkeit er een trein vetraging hebben dan ben ik sneller screwed als ik gewoon met de thalys gegaan was.
Vriendin van mij was er medio juni en toen waren er iig geen Schipholachtige praktijken. Maar wel vakantiedrukte al dus zou gewoon ruim op tijd gaan. Als ‘t rustig is kun je nog wel wat tijd slijten daar. Ik vind het altijd een heel fijn vliegveld!
Het nadeel is dat we niet extra vroeg kunnen gaan. We hebben een parkeerplaats gereserveerd met zo’n skytrain, die gaat pas 3:45u sochtends en we vliegen 7u.
Heeft er iemand eettips voor Berlijn. We hebben er een trouw binnen twee weken maar hebben vrijdag en zondagmiddag om nog in te vullen.
Ohh dus rond 4 uur op ‘t vliegveld dan? Denk dat ‘t meer dan tijd genoeg is. In mijn ervaring is het in de vroege ochtend daar echt best rustig qua vluchten (althans alle keren dat ík er in de vroege ochtend was).
Ja! Ik informeer tegen die tijd nog wel even bij de luchthaven.
Geen ervaring met Franse treinen, maar mijn ervaring met Duitse treinen (vooral de intercity’s en streektreinen) is dat er met enige regelmaat vertraging is. Niet altijd veel vertraging, maar vaak net genoeg om je aansluiting te missen.
Sowieso langs zeit für brot gaan, heerlijke cinnamonbuns en andere ontbijtdingen. Tinys Pizza x Piccolo Giardino is ook leuk, zit in een gezellig binnenpleintje. Ook leuk en heel Berlijns om een drankje te doen is Holzmarkt Pampa.
Bedankt!
Heb zelf ervaring met de Thalys (altijd op tijd bij mij). En de TGV. Zo’n hoge snelheidslijn trein. Gingen altijd op tijd en snel en comfortabel van noord naar zuid gereisd! Prima te doen/moderne treinen ook.
Jaa, ik ben nu ook aan het treinen door duitsland en zojuist mn aansluiting gemist, door inderdaad net een paar minuten vetraging. Denk dat ik mezelf de luxe gun van de hogesnelheidstrein naar nice of milaan! Hoef je ook niet de hele tijd bezig te zijn of je je overstap wel haalt
Ik ben in mei 2 weken in Noord Italië geweest met elektrische auto en ging echt prima! Onderweg in Duitsland en Zwitserland zijn er genoeg laders, in Italië waren er wel een stuk minder langs de snelweg maar hier hadden we hotels met laadpaal uitgezocht. Dat is sowieso veel handiger want dan hoef je niet te wachten tot de auto vol is.
We hadden net als @kleinmaargroot ABRP gebruikt om van te voren te kijken wat onze opties waren, maar uiteindelijk onderweg via de app Plugsurfing geschikte laadpunten gezocht. Vaak is je actieradius toch net wat anders vanwege je snelheid, het weer etc.
Geen ervaring met via Frankrijk, maar ik ben de afgelopen periode regelmatig met Deutsche Bahn gereisd en afgelopen weekend via Duitsland - Zwitserland naar Milaan. Mijn ervaring is flinke vertragingen in Duitsland, had er rekening mee gehouden door steeds lange overstappen in te bouwen (minimaal 20 minuten) maar toch veel overstappen gemist. De treinen in Zwitserland en Italië gingen wel erg smooth!