Reizen / Vakantie #2

Kreta en Rhodos vond ik heel leuk. Kos ben ik dit jaar geweest, maar is wel echt overspoeld met Nederlandse toeristen (Kos Stad in ieder geval sowieso) en heel veel jongeren.

4 likes

Ik vind kefalonia echt een aanrader. Schijnt te lijken op Zakynthos maar het is wat kleiner en daardoor ook minder toeristisch.
Er zijn daar niet van die mega hotels, dat vond ik heel fijn, en je kan ook makkelijk naar andere eilanden voor een dagje.
Een huurauto heb je daar wel nodig om een beetje dingen te kunnen doen.

5 likes

Corfu, Kreta, Zakynthos en wat kleiner Kefalonia of Samos. Kos vind ik redelijk en Lesbos wat tegenvallen.

5 likes

Kefalonia idd! En Lefkas.
Zakynthos vond ik kut.

4 likes

Waarom noemt niemand de Cycladen? :smiling_face_with_tear:

Anyway, de Cycladen :blue_heart::white_heart:

4 likes

Wij twijfelde tussen Zakynthos en Kreta, we hebben uiteindelijk voor Zakynthos gekozen omdat Kreta een stuk warmer/heter zou zijn. Nog geen ervaring met beide, maar dat gaf de doorslag.

Kos en Corfu zou ik skippen.

1 like

Na bovenstaande berichten heb ik juist net Kos geboekt :sweat_smile: Maar een heerlijk hotel, nu al zin in!

1 like

Haha het eiland zelf vond ik best leuk! Vooral ook lekker met die fietspaden overal. En er zitten wel echt veel chille hotels ook idd.

Maar dat Nederlandse geroep naar je vanuit elke bar, café, restaurant, strandtent vond ik wel echt een afknapper haha :sweat_smile:

3 likes

Heeft een van jullie ooit de nachttrein van/naar Basel genomen vanuit Amsterdam? Zo ja, hoe comfortabel is een gewone ligplek (dus niet slaapplek)?

Ik heb dat ooit wel gedaan (jaren terug, voordat ie afgeschaft en opnieuw ingevoerd werd). Weet niet zeker of het nog dezelfde treinen zijn dus, maar ik vond het wel oké, maar heb niet veel geslapen. Je hebt toch meer licht en meer mensen die heen en weer lopen of geluid maken. Zou bij keuze altijd voor een slaapplek gaan

ik heb 'm in mei genomen, 1x en nooit weer. het licht ging niet uit, het was rumoerig en er was geen wifi. dus naast dat ik niet kon slapen, had ik ook nog eens geen wifi om te netflixen :joy: kwam helemaal geradbraakt in NL aan. heb met mezelf afgesproken dat ik de volgende keer liever iets meer betaal voor een slaapplaats dan nog een deze ellende haha

Mijn schoonvader heeft dat twee maanden geleden gedaan (om per fiets terug te gaan naar Nederland) en vond het niet zo succesvol. Volgens hem niet comfortabel inderdaad, maar goed dat is wel een man van bijna 70.

Ik heb alleen de zitplek gehad en dat vond ik ook geen aanrader mocht je daar nog over twijfelen. De mensen van de slaapcoupes moesten de hele tijd langs ons om naar de wc te gaan en midden in de nacht stapten er ook groepen mensen op (rond frankfurt luchthaven) waardoor iedereen steeds wakker schoot. Het waren wel ruime zitplaatsen, niet zo krap als bij de ns.

2 likes

@unglaublich @anon37686689

Ai fijn dat jullie dit delen, had gehoopt op dat het goed te doen was :sweat_smile:

5 likes

En en en? Geslapen?

1 like

Ik had het nog steeds fris dus ik ben nu officieel een koukleum, maar ik heb die nacht kunnen slapen (vooral na 5 uur 's ochtends) en vannacht nog beter dus dat is positief.

Vannacht of morgen wordt het 12 graden 's nachts schijnbaar. Pray 4 me please :sob:

3 likes

Mijn moeder is gisteren vertrokken op cruise naar Noorwegen. Het lijkt mij aan de ene kant een top manier om veel te zien tijdens je vakantie maar aan de andere kant lijkt het me ook helemaal niets. (Veel mensen, zeeziekte, gewoon dat het een schip is op de zee haha duh) Heb ook een beeld van de doelgroep (mijn moeder) en daar hoef ik niet per se tussen te zitten.

Maar ineens zie ik me dan bij het zwembad liggen op zo’n dek, meerdere steden bezoeken of door de fjorden heen varen en gewoon algehele Love Boat situaties en dan denk ik dat ik heel graag op cruise wil.
Wie heeft er ervaringen en wil ze met me delen?

Tja ik moet altijd denken aan dit verhaal

https://www.ad.nl/buitenland/massale-uitbraak-buikgriepvirus-treft-cruiseschip-honderden-zieken-van-boord-gehaald~a8bd68dc/

@Ovenschaal heeft haar ervaringen eerder gedeeld, al ging dat vooral over haar schoonfamilie geloof ik!

3 likes

Ja en ik vond het verschrikkelijk. Het is ook heel erg niet mijn type vakantie maar dit was met familie, daarom misschien wel een wat biased oordeel.

0 sterren review cruisevakanties. Ik ben twee keer met Msc cruises geweest binnen Europa.

Ten eerste is een cruise de meest vervuilende vakantie die je kan hebben. Google maar op cruise vervuilend en je hebt verschillende redenen (bv 47 cruiseschepen is gelijk aan de uitstoot van alle auto’s binnen Europa). Alleen al om die reden zou ik het nóóit meer doen. Tweede maatschappelijke reden om geen cruisevakantie te willen is de uitbuiting van personeel, vooral van personeel uit landen als de Filipijnen moeten gewoon hun paspoort inleveren zodat ze niet stiekem van boord kunnen gaan in een Europese haven. Maargoed, ondertussen doe ik vast op andere vakanties ook dingen die ‘fout’ zijn, waaronder vliegen, dus los van deze redenen nog mijn nul sterren review:

Van zeeziekte heb je eigenlijk niet-nauwelijks last omdat je op een varende flat zit, die zo zwaar is dat het stabiel wordt. Misschien bij extreem weer, maar ik word al wagenziek in een trein en heb er op het cruiseschip geen last van gehad. Dat kolossale van het schip vond ik ook meteen super a relaxt, het heeft helemaal niks meer te maken met lekker op zee zijn. Je staat gewoon op een flat en ipv dat je kleine autootjes onder je ziet, zie je kleine golfjes onder je. Er zijn meerdere manieren om langs de fjorden te varen en iets als een simpele veerboot vond ik zelf al een veel vettere ervaring.

Op een cruiseschip zitten inderdaad absoluut veel mensen. Opzich is de boot zo groot dat je nergens echt opgepropt zit, maar op een zeedag (je legt dan nergens aan) lig je niet lekker relaxt en rustig bij het zwembad vind ik. Al die andere mensen liggen er dan namelijk ook. Het grootste nadeel van die hoeveelheid mensen vond ik overigens vooral dat je eindeloos staat te wachten voor je een boot op en af kan, je wordt massaal in bussen gepropt om een stadje of toeristische trekpleister lekker te overspoelen met je aanwezigheid (terwijl je nauwelijks iets toevoegt aan de lokale economie), en alles gaat op tijdsschema’s. Ik vond ook het entertainment op de cruise verschrikkelijk, maar dat is iets waar ik sowieso helemaal niet van hou. Helaas ook niet helemaal te ontlopen. In van die massale eetzalen zitten met een lopend buffet is ook niet echt mijn ding, maar het eten was opzich wel goed.

Een element dat mij meer aansprak was inderdaad dat je meerdere steden bezoekt. Je betaalt wel vaak enorm veel bij om met een excursie ergens heen te gaan, vaak om de ultra toeristische dingen te gaan doen. Je kan ook met een bus ergens worden afgezet/zelf een taxi nemen. Echter duren die bezoeken aan een stad vaak maar heel kort, soms een paar uur of net een krappe dag. Niet echt tijd waarin je wat kan zien van een stad, vind ik. En je moet weer op tijd bij de boot staan want die gaat gewoon zonder jou weg.

Ik zou het echt he-le-maal niemand aanraden.

17 likes
  • Een lakenzak is heerlijk, je zou het niet zeggen maar het helpt echt met isolatie.
  • Nooit je buitenkleren in de slaapzak aanhouden, altijd je droge slaapkleren aan en als je zweetvoeten hebt even droogwrijven voordat je de slaapzak ingaat. Ik doe meestal wollen sokken, thermolegging, thermotop en muts op (zorg dat je de muts redelijk strak aansluit zodat hij niet 's nachts afglijdt).
  • Verder inderdaad een dekentje onder of op je mat.
  • Zorg dat je gaat plassen voordat je de slaapzak ingaat, een volle blaas krijg je het koud van (blijkbaar :smiley: ).
  • Iets warms drinken voor je naar bed gaat, warme thee met een neut whisky is mijn favoriet :smile:
  • Kruik heb ik nog niet gedaan maar ook heel slim idee!

edit: ik zie dat ik een beetje te laat ben, ik ben blij dat je warm hebt kunnen slapen! echt verschrikkelijk als het niet lukt :frowning:

2 likes