Mijn schoonvader heeft dat twee maanden geleden gedaan (om per fiets terug te gaan naar Nederland) en vond het niet zo succesvol. Volgens hem niet comfortabel inderdaad, maar goed dat is wel een man van bijna 70.
Ik heb alleen de zitplek gehad en dat vond ik ook geen aanrader mocht je daar nog over twijfelen. De mensen van de slaapcoupes moesten de hele tijd langs ons om naar de wc te gaan en midden in de nacht stapten er ook groepen mensen op (rond frankfurt luchthaven) waardoor iedereen steeds wakker schoot. Het waren wel ruime zitplaatsen, niet zo krap als bij de ns.
Ai fijn dat jullie dit delen, had gehoopt op dat het goed te doen was
En en en? Geslapen?
Ik had het nog steeds fris dus ik ben nu officieel een koukleum, maar ik heb die nacht kunnen slapen (vooral na 5 uur 's ochtends) en vannacht nog beter dus dat is positief.
Vannacht of morgen wordt het 12 graden 's nachts schijnbaar. Pray 4 me please
Mijn moeder is gisteren vertrokken op cruise naar Noorwegen. Het lijkt mij aan de ene kant een top manier om veel te zien tijdens je vakantie maar aan de andere kant lijkt het me ook helemaal niets. (Veel mensen, zeeziekte, gewoon dat het een schip is op de zee haha duh) Heb ook een beeld van de doelgroep (mijn moeder) en daar hoef ik niet per se tussen te zitten.
Maar ineens zie ik me dan bij het zwembad liggen op zo’n dek, meerdere steden bezoeken of door de fjorden heen varen en gewoon algehele Love Boat situaties en dan denk ik dat ik heel graag op cruise wil.
Wie heeft er ervaringen en wil ze met me delen?
Tja ik moet altijd denken aan dit verhaal
@Ovenschaal heeft haar ervaringen eerder gedeeld, al ging dat vooral over haar schoonfamilie geloof ik!
Ja en ik vond het verschrikkelijk. Het is ook heel erg niet mijn type vakantie maar dit was met familie, daarom misschien wel een wat biased oordeel.
0 sterren review cruisevakanties. Ik ben twee keer met Msc cruises geweest binnen Europa.
Ten eerste is een cruise de meest vervuilende vakantie die je kan hebben. Google maar op cruise vervuilend en je hebt verschillende redenen (bv 47 cruiseschepen is gelijk aan de uitstoot van alle auto’s binnen Europa). Alleen al om die reden zou ik het nóóit meer doen. Tweede maatschappelijke reden om geen cruisevakantie te willen is de uitbuiting van personeel, vooral van personeel uit landen als de Filipijnen moeten gewoon hun paspoort inleveren zodat ze niet stiekem van boord kunnen gaan in een Europese haven. Maargoed, ondertussen doe ik vast op andere vakanties ook dingen die ‘fout’ zijn, waaronder vliegen, dus los van deze redenen nog mijn nul sterren review:
Van zeeziekte heb je eigenlijk niet-nauwelijks last omdat je op een varende flat zit, die zo zwaar is dat het stabiel wordt. Misschien bij extreem weer, maar ik word al wagenziek in een trein en heb er op het cruiseschip geen last van gehad. Dat kolossale van het schip vond ik ook meteen super a relaxt, het heeft helemaal niks meer te maken met lekker op zee zijn. Je staat gewoon op een flat en ipv dat je kleine autootjes onder je ziet, zie je kleine golfjes onder je. Er zijn meerdere manieren om langs de fjorden te varen en iets als een simpele veerboot vond ik zelf al een veel vettere ervaring.
Op een cruiseschip zitten inderdaad absoluut veel mensen. Opzich is de boot zo groot dat je nergens echt opgepropt zit, maar op een zeedag (je legt dan nergens aan) lig je niet lekker relaxt en rustig bij het zwembad vind ik. Al die andere mensen liggen er dan namelijk ook. Het grootste nadeel van die hoeveelheid mensen vond ik overigens vooral dat je eindeloos staat te wachten voor je een boot op en af kan, je wordt massaal in bussen gepropt om een stadje of toeristische trekpleister lekker te overspoelen met je aanwezigheid (terwijl je nauwelijks iets toevoegt aan de lokale economie), en alles gaat op tijdsschema’s. Ik vond ook het entertainment op de cruise verschrikkelijk, maar dat is iets waar ik sowieso helemaal niet van hou. Helaas ook niet helemaal te ontlopen. In van die massale eetzalen zitten met een lopend buffet is ook niet echt mijn ding, maar het eten was opzich wel goed.
Een element dat mij meer aansprak was inderdaad dat je meerdere steden bezoekt. Je betaalt wel vaak enorm veel bij om met een excursie ergens heen te gaan, vaak om de ultra toeristische dingen te gaan doen. Je kan ook met een bus ergens worden afgezet/zelf een taxi nemen. Echter duren die bezoeken aan een stad vaak maar heel kort, soms een paar uur of net een krappe dag. Niet echt tijd waarin je wat kan zien van een stad, vind ik. En je moet weer op tijd bij de boot staan want die gaat gewoon zonder jou weg.
Ik zou het echt he-le-maal niemand aanraden.
- Een lakenzak is heerlijk, je zou het niet zeggen maar het helpt echt met isolatie.
- Nooit je buitenkleren in de slaapzak aanhouden, altijd je droge slaapkleren aan en als je zweetvoeten hebt even droogwrijven voordat je de slaapzak ingaat. Ik doe meestal wollen sokken, thermolegging, thermotop en muts op (zorg dat je de muts redelijk strak aansluit zodat hij niet 's nachts afglijdt).
- Verder inderdaad een dekentje onder of op je mat.
- Zorg dat je gaat plassen voordat je de slaapzak ingaat, een volle blaas krijg je het koud van (blijkbaar
).
- Iets warms drinken voor je naar bed gaat, warme thee met een neut whisky is mijn favoriet
- Kruik heb ik nog niet gedaan maar ook heel slim idee!
edit: ik zie dat ik een beetje te laat ben, ik ben blij dat je warm hebt kunnen slapen! echt verschrikkelijk als het niet lukt
Ik heb op afstand anders wel genoten van de fruitsnij-kunsten aan boord.
En @Feather dank jullie wel! Ja die overconsumptie voel ik ook heel erg bij cruises. Net als met all in vakanties. En dat je maar zo kort hebt op elke plek is eigenlijk meteen een nadeel bij mijn grootste pluspunt dat ik nog had. Dank jullie!
Ik vond Kos heel chill hoor, ben net terug! Hangt ook een beetje van je instelling af, wij hebben afgewisseld tussen wat zien (Asklepieion, Casa Romana, ruïnes in Kos-stad, etc.) en relaxen en daar is het een prima eiland voor. En wat ook heerlijk was, is de wind die constant aanwezig is, dat maakt de warme dagen echt draaglijk.
Ik weet niet of je openstaat voor iets anders, maar ik kan Gran Canaria ook echt aanraden. In het zuiden heb je vooral resorts, maar het binnenland is ZO mooi! Je kan helemaal de hoogte in, prachtige uitzichten, het heeft mij echt positief verrast. Was voor ons een fijne mix tussen chillen aan het zwembad en wat meer touren.
Als je een auto huurt dan kun je ook lekker naar het noorden van het eiland, wat stadjes bezoeken enzo. Dan kun je wat afwisselen met het zuiden van het eiland en de stranden daar. En een uitstapje naar El teide bijvoorbeeld. Je kan er ook surfen.
Ik heb voor in oktober een accommodatie via Airbnb geboekt. In het zuid oosten van het eiland.
Met een chill zwembad dat je deelt met 6 andere huisjes ofzo. Misschien een tip, als er nog plek is in een van de huisjes. Kun je maximaal chillen en met een auto ook makkelijk op pad, verschillende stranden bezoeken.
Ik was vandaag in Ålesund en toen we aan kwamen rijden zakte ons de moed al in de schoenen want we zagen 2 cruiseschepen aangemeerd liggen. Het was echt om te huilen. Het leek wel alsof de stad was ondergekotst met toeristen die vooral alles gratis willen en voordringen en luidkeels liepen te klagen dat alles duur was.
Wij hebben het vorig jaar echt heerlijk gehad voor 2 weken op Tenerife! Auto gehuurd en lekker het hele eiland over gecrosst. Playa de las Americas/Los Cristianos enz is wel echt het toeristische centrum, wij vonden daar niet zoveel aan omdat dat ons niet zo trekt. Playa del Duque vond ik wel erg leuk, en eronder Playa Fanabe daar begint eigenlijk het toeristische gedeelte al. Als je voornamelijk een chillvakantie wilt met af en toe wat doen zit je wel goed op de canarische eilanden denk ik!
Wat is de mooiste berg om te bewandelen in Slovenië? Ik zit zelf te denken aan Triglav, maar andere opties zijn welkom. Geen moeilijke hikes
Mooi daar! Ik heb die niet gedaan, wel ‘Vogel’ en we kamperen op de camping in het bos aan het meer van Bohinji. Zo mooi, echt een feest
Wat is een ‘normaal’ formaat voor een reiskoffer (20kg mee)? Is 75cm normaal of heel groot? Ik deel de koffer met een peuter of baby, dus er zitten wel wat meer spullen in dan wanneer je alleen op zonvakantie zou gaan. En iemand nog aan- of afraders?
Ik hoop dat dit het meest passende topic is.
Die ligt er wel bij in de buurt, ga ik naar kijken. Ik wil graag een week in de omgeving van Ljubljana/Bled/Triglav/Bovec wandelen. Het westen. Wel pas na het hoogseizoen, dus hopelijk regent het niet de hele week