Deze steden vind ik leuk/lijken mij leuk:
Utrecht
Rotterdam
Den Haag
Den Bosch
Zwolle
Antwerpen
Gent
Brussel
Hamburg
Aachen
Keulen
Bremen
Deze steden vind ik leuk/lijken mij leuk:
Utrecht
Rotterdam
Den Haag
Den Bosch
Zwolle
Antwerpen
Gent
Brussel
Hamburg
Aachen
Keulen
Bremen
In het najaar ga ik naar Krakau en zijn we ook van plan Auschwitz te bezoeken.
Zijn er hier forummers die Auschwitz al bezocht hebben? Wat hebben jullie gedaan? Zelf rondgelopen of met een gids?
Wil je relaxen of iets actiefs doen?
Valkenburg is altijd wel leuk, fiets huren, grotten bezoeken, naar Thermen2000, dagje winkelen in Maastricht.
Ik ben er geweest en heb toen gekozen voor een gids. Er staan weinig informatieborden en haar uitleg maakte mij nog meer bewust van alle gruwelijkheden die daar helaas hebben plaatsgevonden.
Als je de tijd hebt dan zou ik naast Auschwitz ook Birkenau bezoeken. Dit ligt een paar kilometer verderop.
Absoluut naar zowel beide gaan. Ik heb toen zelf rond gelopen omdat ik graag op mān eigen tempo wilde gaan en heb dat als prettig ervaren en niet het idee dat ik iets heb gemist.
Heb je zelf nog tips om te delen? Hier staat het ook op de planning!
Voor mān gevoel had ik in Auschwitz I geen gids, en in Birkenau wel, maar dat weet ik niet helemaal meer zeker. Auschwitz is meer ingericht als een museum en je loopt door alle ruimtes en daar is heel veel nog overgebleven + informatiebordjes etc dus dat geeft in die zin denk ik ook zonder gids al best wel een goed beeld. Birkenau is open veld met nog wel wat gebouwen maar niet alles meer, dus dan is het misschien wel interessant om meer van de verhalen te horen van welke barakken waar stonden etc.
Was in ieder geval heel heftig en heel indrukwekkend, zou het zeker aanraden om er heen te gaan.
Ik las jouw bericht na dat van @Speurneus en ging je vragen of alles okĆ© was met jou, je gaat namelijk niet naar Auschwitzā om te relaxen
Ik heb met een gids gelopen en dat zou ik zeker aanraden. Ik zou het sowieso niet prettig vinden zonder gids, omdat het zoān heftige plek is. Ik kreeg ook veel informatie die ik anders niet had geweten.
@Blauwbeertje @Moment, hadden jullie de gids geboekt via de officiƫle website van Auschwitz of via een andere site?
Ik zou inderdaad ook Birkenau erbij pakken & wij hadden voor beide locaties dezelfde gids!
Ik ben met een andere forummer (weet niet of ze getagd wil worden, maar ze voegt vast toe als ze wil) naar Auschwitz-Birkenau geweest. We hadden van te voren volgens mij niet echt informatie opgezocht en ik meen me te herinneren dat we verbaasd waren dat het kamp bestaat uit twee delen (Auschwitz en Birkenau dus). Ik zou dat van te voren even uitpluizen zodat je weet waar je heen gaat, al liggen beide delen dichtbij elkaar dus dat komt vast goed.
We zijn er zonder gids heen gegaan en dat werkte prima, maar mijn ervaring is wel dat de gidsen die in kampen rondlopen mega veel kunnen vertellen en dat ook graag doen. De kans is groot dat het dan meer voor je gaat leven; zonder context is het misschien lastiger er een kloppend verhaal van te maken. In dat opzicht is het dus zeker het overwegen waard, wellicht zit het zelfs al inbegrepen in de prijs en hoef je alleen maar aan te geven dat je zoān tour wil.
Edit: Pff, normaal kan ik alle reacties uitklappen als die er zijn en dat kon nu niet, dus ik dacht dat je nog geen antwoord had. Maar ik lees net verder en zie juist dat je al veel reacties hebt. Oeps.
Niet via officiƫle website. Ik heb een Auschwitz-Birkenau tour gecombineerd met een tour naar zoutmijnen, waar je ook met een bus overal heen werd vervoerd. Ik heb dat toen ergens in de stad gekocht voor een hele redelijke prijs. Ik weet helaas niet meer waar, het is een aantal jaar geleden.
Ik kan het ook echt aanbevelen om een gids te nemen. Ik verbleef in Krakau en heb de tocht geboekt via getyourguide. Daar zat ook een vervoer bij vanuit/naar krakau en tussen Auswitch en Birkenau. Was enorm goed geregeld.
Ja, wat is dat toch met getyourguide ineens? In veel steden waar ik ben geweest deze zomer is gyg helemaal aan en heb je het nodig om tickets te kopen. Dat heb ik nooit eerder zo bewust doorgehad.
Dankjewel! Heb op de kaarten gekeken en ziet er goed uit! Vooral CoCo spreekt mij erg aan, is daar toevallig ook een dresscode of is een leuk zomerjurkje voldoende?
Er is geen dresscode, gewoon een beetje deftig zou ik denken (geen teenslippers bijv of iets dat er echt onverzorgd uitziet maar dat spreekt voor zich)
En het kan dat er een rij staat aan de ingang maar dan kan je gewoon aangeven dat je voor de bar komt en mag je doorlopen
Ik ben nog druk bezig met googelen, maar wat ik tot nu toe heb:
Wij zijn van plan om nog een paar dagen te kamperen en we zaten te denken aan de Vogezen. Maar er is gewoon geen camping meer beschikbaar die ik heb gevonden via google. Ik durf dus niet zo goed op de bonnefooi te gaan nu. Hoe is jullie ervaring met op de bonnefooi kamperen in Frankrijk in de zomer? Of heeft iemand nog een campingtip?
Omg ik ben echt dom ik zocht echt op mijn praag tours in krakau Dankjewellll!!