Reizen / Vakantie #2

Ik ben met een andere forummer (weet niet of ze getagd wil worden, maar ze voegt vast toe als ze wil) naar Auschwitz-Birkenau geweest. We hadden van te voren volgens mij niet echt informatie opgezocht en ik meen me te herinneren dat we verbaasd waren dat het kamp bestaat uit twee delen (Auschwitz en Birkenau dus). Ik zou dat van te voren even uitpluizen zodat je weet waar je heen gaat, al liggen beide delen dichtbij elkaar dus dat komt vast goed.
We zijn er zonder gids heen gegaan en dat werkte prima, maar mijn ervaring is wel dat de gidsen die in kampen rondlopen mega veel kunnen vertellen en dat ook graag doen. De kans is groot dat het dan meer voor je gaat leven; zonder context is het misschien lastiger er een kloppend verhaal van te maken. In dat opzicht is het dus zeker het overwegen waard, wellicht zit het zelfs al inbegrepen in de prijs en hoef je alleen maar aan te geven dat je zo’n tour wil.

Edit: Pff, normaal kan ik alle reacties uitklappen als die er zijn en dat kon nu niet, dus ik dacht dat je nog geen antwoord had. Maar ik lees net verder en zie juist dat je al veel reacties hebt. Oeps. :sob:

3 likes

Niet via officiƫle website. Ik heb een Auschwitz-Birkenau tour gecombineerd met een tour naar zoutmijnen, waar je ook met een bus overal heen werd vervoerd. Ik heb dat toen ergens in de stad gekocht voor een hele redelijke prijs. Ik weet helaas niet meer waar, het is een aantal jaar geleden.

Ik kan het ook echt aanbevelen om een gids te nemen. Ik verbleef in Krakau en heb de tocht geboekt via getyourguide. Daar zat ook een vervoer bij vanuit/naar krakau en tussen Auswitch en Birkenau. Was enorm goed geregeld.

3 likes

Ja, wat is dat toch met getyourguide ineens? In veel steden waar ik ben geweest deze zomer is gyg helemaal aan en heb je het nodig om tickets te kopen. Dat heb ik nooit eerder zo bewust doorgehad.

1 like

Dankjewel! Heb op de kaarten gekeken en ziet er goed uit! Vooral CoCo spreekt mij erg aan, is daar toevallig ook een dresscode of is een leuk zomerjurkje voldoende?

Er is geen dresscode, gewoon een beetje deftig zou ik denken (geen teenslippers bijv of iets dat er echt onverzorgd uitziet maar dat spreekt voor zich)
En het kan dat er een rij staat aan de ingang maar dan kan je gewoon aangeven dat je voor de bar komt en mag je doorlopen

2 likes

Ik ben nog druk bezig met googelen, maar wat ik tot nu toe heb:

• Rondjes lopen bij het meer van Bled. Er zijn een aantal uitzichtpunten, maar ik heb Ojstrica op het lijstje staan.
  • Suppen/raften
  • Vintgarkloof en Tolminkloof
  • Waterval Peričnik
  • Het meer van Jasna en het Zelenci Natuurreservaat
  • Slemenova Å pica
  • Het meer van Bohinj
  • De berg Vogel op met zo’n karretje
  • Verschillende Soča River uitzichtpunten
  • Waterval Kozjak en Å unikov Vodni Gaj
  • Grotten van Postojna of Å kocjan
  • Piran en Ljubljana
6 likes

Wij zijn van plan om nog een paar dagen te kamperen en we zaten te denken aan de Vogezen. Maar er is gewoon geen camping meer beschikbaar die ik heb gevonden via google. Ik durf dus niet zo goed op de bonnefooi te gaan nu. Hoe is jullie ervaring met op de bonnefooi kamperen in Frankrijk in de zomer? Of heeft iemand nog een campingtip?

Omg ik ben echt dom ik zocht echt op mijn praag tours in krakau :laughing::laughing: Dankjewellll!!

1 like

Wij zijn nu op de bonnefooi 3.5 week in Frankrijk met 2 campers & op drukke plekken - nu aan de cote dazure - is het wel moeilijker: gisteren 3 campings afgegaan voordat we een camping vonden met 2 vrije plekken. Jammer want het is zo heerlijk op de bonnefooi! Andere plekken waren makkelijker.

1 like

Eten bij hisa franko?

Ik denk rustige kleinere campings dat ze eerder plek hebben of camping municipal, eigk altijd wel een plekje gevonden
Vorig jaar naar camping La route vert geweest in wirh au val in de buurt van de vogezen kan me niet voorstellen dat daar geen plek is

Heel leuk! Heb het op mijn lijstje gezet :smile:

3 likes

Dankjewel, ook @VanderWoodsen! Ik ga straks nog even verder kijken!

4 likes

Echt zo heerlijk hoe actief dit topic is tegenwoordig

2 likes

Heeft iemand tips voor Albaniƫ? Wil begin oktober een kleine 2 weken gaan. Ben me er al wel in aan het verdiepen maar we moeten nog alles boeken dus alle tips zijn welkom, reisroutes/hotels/mooie plekjes enz enz. We zijn iig van plan om een auto te huren en daarmee rond te trekken :blush:

1 like

Ik zit nu met interrail in Praag en mijn tip is vooral, mocht je plekken in de trein willen reserveren doe dit dan NIET via interrail. Van Wenen naar Praag was via interrail bijv. 16 euro voor 2 personen en toen ik het via de treinsite an Oostenrijk deed maar 6 euro. Best een groot verschil als je veel reserveert, maar misschien is dat ik oktober wel helemaal niet nodig.

Verder zijn de Kathedraal en de Petřín-toren echt de moeite waard als je er kan komen. Vanaf de brug dacht ik echt ā€˜omg, die heuvel om de toren te bereiken is echt niet te doennnn’ maar het viel echt wel mee met naar boven lopen.

Qua eten hebben wij nu gegeten bij Agave (mexicaans, wel een beetje prijzig maar erggg lekkere hoofdgerechten en cocktails) en The Street Burgers (Burgers obv, ook vega keuzes. Had de tip van hier en was ook erg lekker. Je kon wel alleen met cash betalen dus dat is iets om rekening mee te houden want de pinautomaat in die straat heeft een superhoge conversionrate :smiling_face_with_tear:)
Mocht je met de zoekfunctie nog Cafe Designum met milkshakes tegenkomen; die hebben ze niet meer dus daarvoor hoef je daar niet heen.

2 likes

@lisaanna
Ik vond het eten bij LehkĆ” hlava in Praag echt top. Alles was vega daar.

Pinnen deden wij steeds bij KB, ze hebben allemaal een zeer matige conversion rate maar je moet je eigen bank die conversie laten doen. Die staan als het goed is op de site, ASN houdt gewoon een normaal tarief aan. Je kiest dan ā€˜ Accept without conversion’. Die Euro-nogwattes automaten rekenen daarnaast nog eens 4,5 euro voor het opnemen van geld :sob: Bij KB is het gewoon gratis.

3 likes

We zijn op dit moment een roadtrip aan het maken met de camper en twijfelen als volgende bestemming tussen comomeer (2x geweest, vonden we prachtig), lago maggiore of meer van lugano. Iemand een tip?

1 like

Leuk!! Het is alweer even geleden dat ik er geweest ben, maar het is een fantastisch land!
Ik weet het meer van Ohrid nog, maar dan aan de Albanese kant. Vond ik een fijne plek voor 2-3 dagen. We hebben toen een rondje om het meer gefietst, was wel leuk om het verschil te zien tussen het toeristische Ohrid en dan weer terug naar de rust in Albaniƫ. We hebben sowieso veel gefietst, maar daar moet je van houden.
Verder geen concrete tips, want mijn geheugen is een zeef. Tirana nog, maar dat was je vast al van plan te bezoeken.

2 likes