Ik ben met een andere forummer (weet niet of ze getagd wil worden, maar ze voegt vast toe als ze wil) naar Auschwitz-Birkenau geweest. We hadden van te voren volgens mij niet echt informatie opgezocht en ik meen me te herinneren dat we verbaasd waren dat het kamp bestaat uit twee delen (Auschwitz en Birkenau dus). Ik zou dat van te voren even uitpluizen zodat je weet waar je heen gaat, al liggen beide delen dichtbij elkaar dus dat komt vast goed.
We zijn er zonder gids heen gegaan en dat werkte prima, maar mijn ervaring is wel dat de gidsen die in kampen rondlopen mega veel kunnen vertellen en dat ook graag doen. De kans is groot dat het dan meer voor je gaat leven; zonder context is het misschien lastiger er een kloppend verhaal van te maken. In dat opzicht is het dus zeker het overwegen waard, wellicht zit het zelfs al inbegrepen in de prijs en hoef je alleen maar aan te geven dat je zoān tour wil.
Edit: Pff, normaal kan ik alle reacties uitklappen als die er zijn en dat kon nu niet, dus ik dacht dat je nog geen antwoord had. Maar ik lees net verder en zie juist dat je al veel reacties hebt. Oeps.