Religie & levensovertuiging

Ramadan Mubarak :sparkles:

@Roggebrood de eerste week vind ik meteen eten na wakker worden ook lastig, maar ik wen er wel aan. Je hebt me op het idee gebracht om chia pudding te maken.

@Reflect foul :heart_eyes_cat: zo lekker maar heb het nog nooit gemaakt, dus zal even een recept zoeken.

Gaan jullie na het ontbijt weer slapen? Ik meestal wel, maar ik wordt na de 2e keer slapen altijd zo moe wakker.

3 likes

Ramadan Mubarak! Ik maak ook vaak een eitje in de ochtend gekookt of scrambled. Altijd iets van yogurt of van die proteinepuddings. Ik vind wraps ook wel lekker, avond van tevoren klaarmaken en dan in tosti-ijzer. Ik heb vanochtend voor het eerst water met zon bruistabletjes geprobeerd, schijnt goed te zijn voor de hydratatie. Ik ben helemaal geen ontbijter normaal dus soms is het een beetje zoeken.

Afhankelijk van hoe laat fajr is ga ik erna nog wel slapen. Wanneer de zomertijd straks ingaat is fajr bijvoorbeeld rond 6 uur, dan heeft erna slapen als ik om 09.00 op werk moet zijn niet zoveel zin meer. Maar vanochtend ben ik nog wel eventjes mn bed ingedoken!

3 likes

Als ik avonddiensten draai ga ik sowieso nog slapen, maar anders moet ik bij dagdiensten al om 06.30 op dus ja weinig zin

2 likes

Ik heb een vraagje over ramadan. Als ik Google zie ik dat Ied ul-Fitr van vrijdagavond tot zaterdagavond is. Nou weet ik dat dat uiteindelijk met de stand vd maan te maken heeft of dit uitkomt. Maar stel dat Ied ul-Fitr inderdaad die data is. Is dan de vrijdag of de zaterdag de dag dat het overdag met familie gevierd wordt?

1 like

Even vanuit de twee grootste islamitische gemeenschappen: voor de Turkse is het al vastgelegd voor vrijdag 21 april.
De Marokkaanse gemeenschap volgt Saoedie Arabie en dan weten ze donderdagavond of het vrijdag is of zaterdag. Maar beide groepen beginnen met overdag vieren dus ik begrijp die avond niet zoals het op de website staat…?

4 likes

Als de maan niet op de 29e dag van het vasten wordt gezien, dan vast je de dag erna nog en dan die avond is Eid al-Fitr. Ik ken Eid zelf als iets wat 3 dagen duurt, dus over het algemeen vieren wij het overdag, na de eerste avond.

Dus dit jaar, als de maan niet op 20 april wordt gezien is Eid vanaf de avond van 21 april. Wij vieren dan Eid op 22 april.

3 likes

Een nieuwe dag bij de islamitische jaar kalender begint na maghreb, misschien dat er daarom staat vrijdagavond?

Jaah duh echt logisch bedenk ik me nu… omdat het voor ons echt als bayram/eid aanvoelt na het eid-gebed, kreeg ik even een error haha.

2 likes

Ja snap ik! Wij feliciteren ook pas na het eid gebed.

Ramadan moubarak voor degenen die ook aan het vasten zijn! Ik heb me voorgenomen om deze Ramadan in de ochtend kwark met fruit te eten en daarna toch nog koffie te drinken anders blijf ik met hoofdpijn zitten. In de avond wordt het de eerste paar dagen harira en dan ben ik de harira alweer zat omdat het te zwaar valt. Ik ga dan over op groentesoep etc.

3 likes

Ahh bijna voorbij vandaag. Heb het echt heel zwaar gehad, intense hoofdpijn bij elke beweging, gevoel van flauwvallen. Zelfs wat eerder weggegaan van werk. Hoe was vandaag voor jullie?

1 like

Klinkt als een zware dag, fijn dat je eerder weg kon van werk! Hopelijk wordt het makkelijker voor je.

Ik heb thuis gewerkt, op wat hoofdpijn na einde van de middag ging het prima. Maar het voelde ook wel een beetje als valsspelen, heb letterlijk geen stap buiten de deur gezet. :sweat_smile:

Dat klinkt inderdaad wel zwaar. Heb je in de nacht goed kunnen eten en drinken?

Bij mij ging het eigenlijk verrassend goed. @Orange ik ben gek op Harira eet dat eigenlijk elke dag! Maak om de zoveel dagen een hele grote pan en vries dan in.

2 likes

Ja, harira is zeker lekker en ik vries het ook weleens in maar de hele Ramadan harira eten kan ik al jaren niet meer of het is dan alleen harira en daarna niks meer.

1 like

Wat doen jullie nog meer tijdens de ramadan extra om die verbinding met het geloof echt te versterken? Bijvoorbeeld koran lezen, dua doen, dhikr doen?

2 likes

Hoe gaat het vasten nu?

Ik doe zelf nog niet genoeg, maar ik wil de Koran lezen en ik ben eindelijk begonnen met bidden. Verder eigenlijk hetzelfde als @Reflect! En mijn weg naar islam begon met het boek secrets of Devine love, hier ga ik zometeen weer mee beginnen. Vind dat een fijn boek over het spirituele van islam.

Er is hier in Amsterdam een islamitische stichting voor vrouwen, zou daar graag eens heen willen want heb op m’n partner na niemand om me heen die moslim is. Maar wat nieuwe mensen ontmoeten betreft ben ik een 27 jarig kind :joy_cat: Vind dat zo’n hoge drempel, maar ik denk dat wat meer moslims om me heen ook zou helpen met het versterken van m’n geloof.

2 likes
  • Podcasts luisteren bijv van yaqeen institute.

  • vaker wat (kleine) bedragen doneren aan goede doelen, ramadan of eidpakketten.

1 like

Hier ook een bekeerling! Ik vind het vasten fysiek dus echt meevallen, maar mentaal heel zwaar. En het gebed blijft ook echt een beproeving.
Maaaar we komen er wel in shaa Allah!

Hoe gaat het bij jullie?

2 likes

Het vasten gaat me tot nu toe goed af. Ik heb wel slaapgebrek doordat ik in de avond niet vroeg kan slapen en daarna vanaf fajr wakker blijf. Terug slapen kan vanwege werk helaas niet.

2 likes

Ja gaat wat beter! Even 3 dagen niet kunnen vasten vanwege corona maar sinds gisteren weer opgepakt.

Vind wel lastig om met suhoor wat door mijn keel te krijgen :confused: zit nu helemaal misselijk op de bank hah

1 like