Religie & levensovertuiging

Zijn er hier mensen die arabisch hebben geleerd om de koran te kunnen lezen?

Ik heb gisteren mijn eerste les gehad, het is een cursus waarbij je echt alleen de uitspraak leert en verder nog geen betekenissen. Ik vond het zó lastig om die letters zoals de ق. en de غ uit te spreken. Mijn mond kan die klanken gewoon niet maken. Iemand wellicht tips? :smiling_face_with_tear:

Ja ook uitspreken tijdens het lezen. Het gewoon hardop kunnen lezen.

Maar hoe oefen je bepaalde klanken? Want ik kan wel 100 keer naar een bepaalde letter luisteren, maar ik kan hem niet op die manier zeggen.

Ik heb dus al les (qaaiedah noorania methode) , maar het is in een groep met 15 mensen dus heel veel persoonlijke aandacht is er ook niet. En mijn man kan ook een beetje arabisch maar die klanken zitten ook al in zijn moedertaal dus gaat voor hem vanzelf. Heb denk ik juist advies nodig van een Nederlander.

1 like

Klanken oefenen met youtubevideos helpt soms wel! Verder gewoon echt heel veel proberen - dat klanken niet in het NL voorkomen maakt dat je mond, keep en tong (klinkt raar lol) niet gewend zijn aan de posities die ze aannemen en spieren die ze gebruiken tijdens de klanken, maar dat valt echt wel te leren. (Voor een paar letters zijn ook wat trucjes, de ح kan je bv oefenen door te doen alsof je brilglazen wil poetsen en ze eerst laat beslaan met je adem door uit te blazen)

Maar zulke video’s bekijken, dus, en dan hardop meedoen, eventueel jezelf opnemen en terugluisteren helpt al veel. En wellicht wat geruststelling, ik ben tweetalig opgevoed en spreek al m’n hele leven Arabisch, maar heb soms nog steeds een ع of غ die niet helemaal goed klinkt!

3 likes

Thanks! Ga deze filmpjes binnenkort even bekijken, gaat inderdaad om hoe ik mijn mond doe en mijn tong en vanuit waar de klank moet komen dat ik goed moet begrijpen.

2 likes

Ik wil toch nog even iets zeggen over de discussie in het biechttopic, en dit topic lijkt me dan het meest geschikt.
Mijn Islamitische schoonvader (en de rest van mijn mannelijke islamitische schoonfamilie) begroeten me altijd met een knuffel en een kus, maar misschien is dit misschien meer een biecht voor mijn schoonfamilie? Mijn vriend en ik zijn niet getrouwd en ik ben ook nog eens ongelovig

Mijn schoonfamilie is praktiserend maar ook geemancipeerd. Ik lees hier weer vrij heftige opvattingen over wat wel en niet zou ‘mogen’ in de Islam, maar dit soort regels toepassen in de moderne (Westerse) samenleving getuigt meer van conservatisme dan van een goed persoon willen zijn

14 likes

Ik vind het vooral interessant dat het vanuit (latere) bekeerlingen komt in dit geval, niet mensen die daadwerkelijk zijn opgegroeid in een islamitische cultuur/het zelf hebben meegekregen. Misschien is dat waarom de boodschap een beetje “het braafste jongetje uit de klas” vibes heeft, terwijl dat irl met moslims die ik ken iig niet zo is, die zijn veel gematigder en minder bezig me dit is hoe het geschreven staat en gewoon meer leven volgens een combinatie van eigen inzicht en geloof.

17 likes

Mijn schoonfamilie (zowel hier als in het buitenland) begroet me gewoon d.m.v. een hand en ik ben ook niet getrouwd of gelovig. Denk dat veel mensen ook niet de ‘regels’ van een religie letterlijk volgen

3 likes

Ik ken het in mijn omgeving wel heel veel bij jongens/mannen die opgegroeid zijn in een islamitische cultuur. Juist ook bij oudere generaties. Wel in de hoek die ook de Hadj doet etc Kan me voorstellen dat bekeerlingen ook idd wel vaak de leer streng toepassen, maar het is niet iets wat heel weinig voorkomt, is mijn ervaring

5 likes

Ja ben het helemaal met je eens! Het is inderdaad gewoon de interpretatie van een religie die je volgt. Ik wilde vooral aangeven dat er ook gewoon moslims (en joden en christenen) zijn die hun geloof praktiseren, maar tegelijkertijd wel geëmancipeerd zijn.

Ja dat stukje “biechten” kwam nog voort uit het biechttopic haha, ik snap dat dat hier een beetje vreemd over kan komen.

4 likes

Hoe gaat de ramadan bij jullie? Nog specifieke doelen voor deze maand? En hoe gaat het vasten bij diegenen die vasten? :relaxed:

Ik heb een hele mooie lezing gezien van Mohamed Bendaoud over ‘maak van deze ramadan jouw ramadan’ en vond hem wel echt een aanrader! Er vooral uit gehaald dat het om kwaliteit boven kwantiteit gaat, dat het echt gaat om de verbinding met Allah deze maand en je liever eén vers uit de koran kunt lezen en overpeinzen en echt ‘voelen’ dan maar haastig de hele koran uitlezen zodat je daar klaar mee bent. En echt met concentratie en focus je gebed verrichten, dat je beter met aandacht de verplichte gebeden alleen kan doen dan ook alle sunnah gebeden maar die haastig doen.

5 likes

Mijn doel is om me deze Ramadan voldaan te voelen zonder te vasten, want dat doe ik niet omdat ik zwanger ben. Merk dat ik het niet vasten wel erg lastig vind, juist door het vasten wordt je steeds aan deze maand herinnerd.

Klinkt interessant, de lezing. Ik ga ‘m opzoeken! Dit is namelijk ook wel iets waarmee ik struggle. Mocht je nog meer aanraders hebben dan zijn ze welkom. :blush:

Hoe gaat het vasten bij jou tot nu toe? En had je voor jezelf ook doelen deze maand?

In principe kan je gewoon binnen lopen, maar of je meteen de harde kern op je nek krijgt als je binnenstapt, wisselt sterk per kerk.
Mozaïek is in de regio Utrecht goed vertegenwoordigd, dat is wel tamelijk modern. Daar zal ze echter wel aangesproken worden verwacht ik.

Als ze wat anoniemer in de kerk wil zitten is een katholieke kerk misschien een optie. In en om Utrecht zitten er verschillende, waaronder met Engelstalige vieringen, mocht dat nog van toegevoegde waarde zijn. Ik heb zelf positieve ervaringen met de Vituskerk in Hilversum.
Komende week is de ‘Goede Week’ vanwege de aanloop naar Pasen en is er heel veel te doen in katholieke kerken, zonder dat je meteen opdringerige mensen op je dak krijgt. Vanaf Witte Donderdag (a.s.) kan je in de meeste katholieke kerken gewoon binnenlopen, de sfeer proeven, een moment van bezinning / rust / spiritualiteit zoeken zonder dat iemand je meteen aanspreekt.

3 likes

@anon50301661 mozaïek is leuk en modern, maar denk wel redelijk evangelisch. Ik ken de kerk waar ze uit komt niet, dus weet niet of dat aansluit.
Ik vind ze niet zozeer sekte achtig en je kunt ook wel laagdrempelig komen zonder meteen 1000 verplichtingen te hebben

4 likes

In aanvulling hierop: als ze toch liever naar een protestantse kerk gaat, dan zou ik een PKN-kerk kiezen. Dat is denk ik een goede middenweg tussen zwarte kousen en evangelisch.

7 likes

Helemaal mee eens.

5 likes

Iemand al nagedacht over cadeautjes voor Eid? Ik laat weer olijfbomen planten, maar verder weet ik het nog niet.

Ik ga voor mijn man denk ik een goede pot honing ergens bestellen. Verder weet ik het ook nog niet echt.

1 like

Waar doe je dit?

Sinds een paar weken/maand hebben we een schoonmaakster, ze is nu drie of vier keer geweest. Ik ken haar dus niet zo goed. Nu kwam ik er vorige keer achter dat ze de ramadan doet en ik wilde haar de volgende keer misschien iets kleins geven voor Eid.
Ze heeft laatst ook cadeaus meegenomen voor ons pas geboren baby, dus vind leuk om andersom ook iets te kunnen doen.

Heegt iemand hier nog een ideetje voor een kleinigheidje? Ik kan wel iets van baklava doen of kleicha doen (syrische koekjes, naar recept van schoonfamilie), maar ik dacht: met Eid zal ze vast van al dat soort etenswaar al eten, dus iets anders leek me leuker.