Rijlessen

Gefeliciteeerd!!

1 like

Ik ben geslaagd!!! Ik vond het zoo slecht gaan, reed ongelooflijk chaotisch en zat echt te prutsen met inparkeren in een vak. Maar de examinator was echt een hele fijne vrouw en ze zei dat ze doorhad dat het door de zenuwen kwam. Ik reed het cbr in vol angst en toen ze zei dat ik geslaagd was moest ik gewoon huilen van opluchting :joy:

27 likes

Ahhh ik voel dit helemaal! Heb nu 1,5 jaar mijn rijbewijs en het zweet breekt me nog steeds uit als ik bijv. voor een stoplicht sta (ik rijd vrijwel nooit he en heb geen eigen auto, laat ik dat voorop stellen, dus niet om mensen nu meer angst aan te praten haha). Net als @Croky zegt heb ik mijzelf ook aangeleerd geen gas bij te geven want gelesd (gelest? :ā€™)) in een diesel. Zooooo irritant is dat! En omdat ik nauwelijks rijd krijg ik dat niet zo goed uit mijn systeem.
Met rijlessen 2x afgeslagen in totaal, sinds ik mijn rijbewijs heb? Duizend keer haha. En ik heb gelest met een automatische handrem dus de eerste keer dat ik stilstond op een heuveltje ging het ook helemaal mis (of ja er zat geen auto dicht achter me gelukkig). Zo herkenbaar dit allemaal.

Maar! Het gaat snel beter. Heb echt nog helemaal niks gelezen van dit topic maar kijk ook goed naar welke schoenen je aantrekt. Ik kan echt niet rijden in mijn Docs bijvoorbeeld, dan slaat 'ie steeds af.

(sorry wil niet te negatief zijn maar omg jullie snappen me, zo fijn dit! :ā€™) )

1 like

Enne goed gedaan hoor!
Uiteindelijk vind ik het juist fijner om alleen te rijden want dan krijg ik niet zoveel commentaar :joy: Juist die kleine stukjes zijn goed voor het oefenen :slight_smile:

2 likes

Gefeliciteeerd!!

1 like

Ik heb de afgelopen week 2x theorie examen gehad en beide keren gezakt met 1 fout teveel bij het kennis/inzicht gedeelte. Heeft iemand tips of handige websites? Aankomende maandag de derde poging en begin de hoop te verliezenšŸ˜ž

Via de bibliotheek heb ik heel veel gratis theorie examens kunnen maken, dat hielp echt enorm! Via de website van de bibliotheek zoeken naar theorie examens en dan kan je met je bieb inlog iets van 20 examens oefenen

2 likes

Ken je Theorietoppers al? Dankzij Quincy heb ik het gehaald haha. Hij heeft op YouTube en op Instagram gratis filmpjes en je kunt ook pakketten kopen op zā€™n website.

3 likes

Ik ben nu weer flink bezig met lessen maar heb de gewoonte om mijn voet standaard boven de koppeling te laten rusten. De instructeur wijst me er de hele tijd op dat ik mijn voet er naast moet zetten maar daardoor heb ik al bijna een paar keer een crash veroorzaakt omdat ik in de war raakte en de juiste pedalen niet kon ā€œvindenā€ ik rem dan eerst en doe dan uit schrik pas de koppeling maar dan veeel te laat. Ben gister echt een paar keer heel lelijk gestopt en vind het heel lastig om niet boven de koppeling te hangen. Is er iemand die dit herkent en hoe gaan jullie er mee om? Ik vind het zo gek om er zo op gewezen te worden terwijl ik het zo veel veiliger vind voelen. Echt zo kut.

2 likes

Bedoel je dan dat je je voet er soort van boven laat ā€˜zwevenā€™? Of wat bedoel je precies met ā€˜boven de koppelingā€™? Ik snap wel dat het gevoelsmatig veiliger voelt om zo dichtbij mogelijk de koppeling te zijn met je voet maar als hij er links naast staat zit je er ook binnen 1 seconde op als het nodig is hoor! :slight_smile: Als je echt lange afstanden rijdt etc houd je het ook echt niet vol om je voet zo te laten zweven denk ik.

Ja ik laat hem er een soort van boven zweven! Met mijn hiel op de grond en dan raakt mijn teen hem een soort van aan. Ik denk dat het ook met gewenning te maken heeft, maar dat er links naast staan maakt me helemaal in de war op een of andere manier!

Ik laat m er ook vaak boven zweven. Voelt gewoon veiliger en vind het ook fijner rijden om veel mijn koppeling te gebruiken. Pas als ik lange stukken cruisecontrol rijd en de koppeling toch niet gebruik, zet ik mijn voet ernaast. Ik heb het wel eens gevraagd aan mijn instructrice wat daarin gangbaar was, maar het CBR boeit ā€˜t geen flikker.

Zou dus gewoon doen hoe het fijn voelt voor jou, zo lang je gewoon goed rijdt.

2 likes

@Kurisu @pastelzwart thanks! Heb al heel wat oefenexamens gemaakt inderdaad, maar nog niet echt met videoā€™s geleerd. Ik ga het proberen

1 like

Ik reed vandaag met mā€™n vriend naar zā€™n ouders en toen we terug wilden startte de auto niet meer. De accu was leeg omdat ik de lampen aan had laten staan :cry: Echt zo stom. Gelukkig konden we startkabels lenen en toen deed ie het weer. Mā€™n vriend vroeg wel of hij terug mocht rijden, omdat het mij nog wel eens gebeurt dat ik de auto laat afslaan :sweat_smile: Ze hebben wel gelijk dat je pas echt leert auto rijden als je je rijbewijs hebt zeg, jeetje. Ik moet op veel meer dingen letten dan in de moderne lesauto haha.

Succes morgen!

1 like

Dankjewel! :two_hearts:

Zo rijd ik met 10 jaar rijbewijs eigenlijk nog steeds, inderdaad bij langere stukken zet ik ā€˜m wel links ernaast maar in de stad rijd ik nog steeds zo haha.

Ik zit er dus aan te denken om na 10 jaar Ć©Ć©n of twee rijlessen te nemen. Ik kan prima rijden maar absoluut niet fileparkeren en achteruit inparkeren, terwijl ik dit graag zou willen kunnen in de grote stad. Iemand hier ervaring mee?

2 likes

Huh maar hoezo dit? Als je verder gewoon normaal rijdt is dit toch niet zo erg. Je moet ook de kans krijgen om het te leren. Of had dit te maken met de lege accu?

2 likes

Het had te maken met de lege accu! Normaal gesproken maakt het hem niks uit hoevaak ik hem laat afslaan, dat hoort erbij. Maar we waren nu een beetje in the middle of nowhere en als ik hem dan zou laten afslaan, dan stonden we stil haha.

2 likes

Oooh oke gelukkig hahaha, dan snap ik het wel idd. Maar joh zoā€™n lege accu kan toch iedereen wel eens gebeuren, niks aan dr hand

1 like