Rijlessen

Zijn hier mensen die al een tijdje hun rijbewijs hebben, maar niet alleen durven te rijden? Het is bij mij zo erg dat ik eraan denk om rijangst lessen te nemen. Ik merk dat ik een angst heb om te verdwalen en dat mijn vaardigheden echt tekort schieten. Ik vind het aan de ene kant zo stom. We hebben een auto, maar ik pak dus nooit de auto hierdoor en ben het echt zat om steeds aanhankelijk te zijn van anderen.

Komt helemaal goed! Zo’n week intensief lessen is zwaar maar uit eigen ervaring heeft het wel echt geholpen met zelfstandig rijden/vertrouwen. Ik heb veel gehad aan de filmpje van rijschool Weber mbt parkeren. Ook heb ik veel filmpjes van de examenroutes in mijn stad gekeken. Maar als je er gestresst van raakt misschien geen goed idee!

Ik had zelf al jaren (>5) niet gereden en heb toen bij een rijschool 4 lessen genomen voor mensen met rij-angst. Vond ik zelf superfijn. Had ook een keer 2 uur achter elkaar zodat we weer lekker konden oefenen met fileparkeren enz.

Ik was vooral verbaasd hoe soepel het me toch nog afging! Kennelijk heb je al die handelingen toch ergens heel goed opgeslagen haha :slight_smile:

@Printemps @monkeyslut @soleado
Bedankt voor jullie opmerkingen. Ik denk dat ik ook gewoon een soort opfriscursus/rijangstles ga doen, want ik merk dat het niet alleen angst is, maar dat ik veel dingen gewoon niet goed geleerd heb en door het autorijden uit te stellen, lukt het me ook niet meer zonder iemand naast me te hebben. Heb ook geen fijne instructeur gehad en was pas de 4e keer geslaagd. Als er iemand toevallig een goede rijschool kent in de omgeving Amsterdam die dit aanbiedt, hoor ik dat graag!

1 like

Ik heb zelf ook al een lange tijd niet gereden in verband met rij-angst en denk er ook over om weer wat rijlessen te nemen. De rijschool die ik destijds had vond ik erg fijn, en ik denk erover om daar weer terug te gaan. Maar wat voor soort dingen heb jij gemerkt die anders zijn bij een rijschool voor mensen met rij-angst? Want misschien dat dat wel beter bij me past of effectiever is…

Klinkt wel als een goede aanpak! En wat goed dat je gebeld hebt! Anders is de volgende stap misschien om eens langs te gaan voor een gesprek? Dan zie je de mensen en de auto, misschien dat dat helpt? Stapje voor stapje.

Ik durf ook niet te beginnen met rijlessen. Ben super onhandig dus dat helpt ook niet mee. En ik ben al 23 :flushed:

Ben begonnen (en heb mijn rijbewijs gehaald) toen ik al 25 was!! Geen zorgen hoor. En ben ook zeer onhandig. Rij desalniettemin wel okƩ hoor denk ik en rijbewijs halen viel ook mee!

1 like

Ik ben al 25 en ook onhandig haha. Ik ben halverwege mijn pakket en heb denk ik ook losse lessen erbij nodig… maar nu ben ik zover dat ik t zonde zou vinden om te stoppen

1 like

Thanks voor de geruststelling :blush: ik moet mezelf gewoon maar eens gaan inschrijven denk ik

@smeagol ik zal idd ook doorgaan! Nu ben je toch al bezig

2 likes

Ik ben 30 en heb hem nu pas :stuck_out_tongue:

2 likes

Informeer er wel voor de zekerheid even naar! Meestal hoef je inderdaad alleen te sturen, of sturen en gas geven. Wat erg fijn is! Tijdens mijn allereerste proefles had ik een vage rijschool waarbij ik wel gelijk alles moest doen, omdat het niet anders kon in die auto en de instructeur alleen kon remmen? Ik vond het een vaag verhaal, daardoor is het ook bij die proefles gebleven. Een aantal jaar later weer een proefles genomen bij een andere rijschool en dat was veel fijner! Bouwden echt alles rustig op, namen de tijd, en mijn instructeur had het ook door als ik zenuwachtig was en dan gingen we het erover hebben. Dat heeft mij een hoop vertrouwen gegeven.

1 like

Hmm ik heb het bij Wolf gedaan (in Amsterdam), ik moet zeggen dat de focus niet per se lag op mijn angst, maar meer op alles weer onder de knie krijgen. Het was echt een opfriscursus dus ik heb niet echt een goed voorbeeld voor je van een ā€˜echte’ angstcursus, sorry!

https://www.wolfrijbewijsshop.nl/opfriscursus-autorijbewijs

1 like

Hoi iedereen, ik ben nieuw hier en zou graag meepraten over rijlessen!
Ik heb nu binnen 2 maanden 54 rijlessen gehad van 50 minuten. Meestal nam ik meerdere lessen achter elkaar, bijv. 8 lessen in 1 week.
Ik was heel angstig in het begin, had nooit autogereden, en alles leek me eng. Ik heb dan ook erg moeten wennen aan snelheid maken en het leren schakelen duurde eigenlijk ook heel lang haha… ik snapte wel hoe het werkte maar als ik een bocht aan zag komen moest ik nog teveel nadenken over het afremmen en terugschakelen waardoor ik half in de bocht nog bezig was. Dat soort dingen. Nu zit dat wel goed maar ik heb nog last van niet goed vooruit kijken, borden missen, situaties pas op het laatst zien, kortom kijkgedrag moet beter.
Ook de snelweg vind ik maar eng! Invoegen en van baan wisselen blijven lastig voor me.

Mijn Tussentijdse toets staat gepland voor februari en het examen voor maart. Dus dat wordt nog hard werken.
Ik heb trouwens een faalangstexamen want bij mijn eerste oefenexamen (gewoon met de rijinstructeur) was ik al zo gestressed en reed als een kip zonder kop, deed dingen die ik normaal goed deed helemaal verkeerd en ik moest enorm huilen tegen het eind en erna kon ik ook niet stoppen met huilen omdat alles fout ging.
Als het woord examen valt lijkt het wel of ik alles vergeten ben wat ik geleerd heb.
Ik ben erg perfectionistisch en voor mij is mn hele rijles al verpest als ik een fout maak, dan zit ik al te mopperen dat ALLES fout gaat en ik niks kan en het nooit zal halen.

Ik ben de rijlessen nu eigenlijk ook wel wat zat en het kost zoooooveel geld, maar ja ik ben nu al zo ver gekomen… en ik heb zeker nog veel lessen nodig om goed genoeg te zijn voor het examen dus ik kom er toch niet onderuit. Beter meer lessen dan heel vaak zakken denk ik dan maar.

Ik moet zeggen dat ik over het algemeen niet zo slecht rij maar er zijn zeker nog punten waar we aan moeten werken. Vooral het rustig blijven bij het examen.

Soms zit ik achterin bij andere leerlingen en als zij een (best grote) fout maken dan reageren ze heel laconiek van ā€œOoh oeps haha!ā€ En dan rijden ze gewoon vrolijk door, ik zou dan echt balen en denken van ā€œJeetje wat doe ik allemaal, hoe dom?!ā€. Ik zou willen dat ik het me ook allemaal niet zo aantrok, dat scheelt heel wat energie.
Trouwens, ik ben al wat ouder, zo’n mid dertiger. Het schijnt dat je het allemaal wat minder snel leert op zo’n leeftijd en ook angstiger kan zijn omdat je de gevolgen beter inziet dan een 18 jarige, ik geef dat maar de schuld dat ik zoveel lessen nodig heb :rofl:

@Croky
Ik heb dat dus ook, dat ik niet goed vooruit kijk, borden mis, etc. Dat op de snelweg en schakelen heb ik niet per se en ik denk eerlijk gezegd niet dat het aan jouw leeftijd ligt hoor. Ik vind het iig ontzettend knap dat je zo doorzet, want ik ken zoveel mensen in de 30 die het gewoon opgeven of die een rijbewijs hebben en dan niet durven te rijden. Ik heb ook vaak gehuild tijdens mijn examen en toen ik hem uiteindelijk haalde was ik zo opgelucht en blij!

Ik heb trouwens een formulier ingevuld van Wolf en rijschool Overtoom voor een opfriscursus/rijangst cursus. Even afwachten wie als eerst contact opneemt.

Dank je wel voor je lieve woorden!

Goed dat je contact hebt gezocht, zou zo zonde zijn van al de tranen en moeite die je in je rijbewijs hebt gestopt als je er niks mee doet. Succes!

@Croky ik herken veel uit je verhaal, ik ben met name vaak te laat met schakelen in de bebouwde kom omdat ik te lang moet nadenken over de ā€œregelsā€ van het schakelen. En daardoor worden onveilige situaties gecreĆ«erd.
Ik had net les en het ging ZO slecht, ik was in staat om na 20 minuten al om te keren en naar huis te rijden. Het gebruik van de koppeling gaat er gewoon niet in bij mij en ik voel me zo dom. Ik heb nu 24 lessen gehad van 100 minuten en ik snap het nog niet?? Dan ben je toch een gevaar op de weg. Remmen met koppeling ja/nee, met koppeling door de bocht ja/nee, overal zijn weer regels en uitzonderingen voor, ik zie het echt niet meer zitten. Het gaat er gewoon niet in

Dus ik was na een half uur al in tranen, kom ik vervolgens op de snelweg in een file terecht en het busje voor me remde ZO hard, dat de auto achter me dwars op de vluchtstrook terecht kwam. Ik zag zo z’n koplampen door m’n auto schieten
Nou toen kon je mij wegdragen hĆ©. En ik heb over een kleine 2 weken m’n ttt.

Ik heb er zelfs lichamelijke klachten van: ik zit met zo veel spanning achter 't stuur dat 't resulteert in tandenknarsen waardoor ik nu naar de fysiotherapeut moet voor m’n kaak.

Ik ben echt in tranen, voel me zo’n sukkel. Waarom kan ik dit niet??

Oh en juist dit @Croky is wat ik ook herken: ik trek m’n fouten, groot of klein, me zo erg aan, dat ik afgeleid raak. Dan ga ik ze overdenken en niet meer opletten. Erg frustrerend, nu ook weer: ik ga hier nog dagen over nadenken en piekeren :persevere:

Jaa ik herken dat wel van achterin bij een andere leerling zitten en hoe makkelijk zij omgaan met fouten. Zijn vooral die ukkies van net 18 haha. Minder stress/angst vaak.

Instructeur heeft drie weken vakantie , volgende week kan ik weer.

Ik! Ik heb een tijdje terug hierover gepost, ik die elke 4 maanden ofzo een rondje met een Greenwheels auto, dan zit ik met klamme handjes aan het stuur, maar na ern half uur gaat het meestal wel.

Mijn vriend is vrij nuchter erover, die zegt: we hebben nu geen auto en we hebben er geen nodig, als er gereden moetvworden kan ik dat doen, pas zodra je het echt weer nodig gaat hebben en moet gaan rijden kan je simpelweg weer een paar lessen nemen en dan zit het er zo weer in. Sinds hij dat gezegd heeft ben ik ooknwat chiller ermee, maar ik heb hee geviel dat ik ook echt verkeersregels vergeet… best gevaarlijk eigenlijk.

Hoe is dat bij jou? Hoe lang heb he he rijbewijs? Waar ben je bang voor/wat vind je moeilijk?

Edit: ik has het topic nog niet bijgelezen en ben een beetje late to the party blijkbaar. Ergens wel fijn om te horen dat zoveel meer mensen er last van hebben

Thanks voor de info! Ik ga deze in ieder geval onthouden