Ja vervelend is dat, dan denk je echt dat je dom bent en niks kan… maar het is ook wel echt lastig hoeveel je tegelijk moet doen. Dat zegt mijn rijinstructeur ook.
Heeft de jouwe je nooit uitgelegd wanneer je wel of niet koppeling miet gebruiken bij remmen dan?
Ik heb geleerd dat als je koppeling intrapt je niet meer op de motor rijdt, dus je gaat langzamer als je zelf ook al langzaam rijdt, (onder de 35 km). Dus als je een bocht moet nemen en je ziet niet zo goed wat erna komt, of een onduidelijke situatie, of het gevaarlijk is, rem je af tot 35, dan koppeling in zodat je nog wat langzamer gaat en evt nog meer remmen, en met koppeling ingetrapt rijd je dus rustig de bocht door, na de bocht de koppeling weer los. Als je harder dan 35 rijdt moet je koppeling niet indrukken tijdens het remmen want dan ga je juist harder.
Als je moet afremmen voor een stoplicht oid, dan rem je ook af tot 35 (zonder koppeling) dan koppeling in en verder remmen tot je stilstaat.
Als je een rotonde nadert hetzelfde: afremmen tot 35, dan koppeling in, naar zn 2 schakelen en verder remmen. Dan zonder koppeling in de rotonde over.
Maar ja in theorie klinkt t altijd makkelijker dan het te moeten doen. Gelukkig zit dat er bij mij nu wel redelijk in dat schakelen…