Rijlessen

Nog 4 lessen tot m’n tussentijdse en in totaal nog 9 tot m’n examen… Zo spannend!

Ik maak nog wel foutjes… Moet nog steeds besluitvaardiger worden. Ook heb ik soms gekke gedachten op de snelweg (bijv. ‘stel dat ik nu flauwval’) en dan word ik een beetje nerveus. Hebben jullie dat ook weleens? :persevere:

1 like

Ja vervelend is dat, dan denk je echt dat je dom bent en niks kan… maar het is ook wel echt lastig hoeveel je tegelijk moet doen. Dat zegt mijn rijinstructeur ook.

Heeft de jouwe je nooit uitgelegd wanneer je wel of niet koppeling miet gebruiken bij remmen dan?
Ik heb geleerd dat als je koppeling intrapt je niet meer op de motor rijdt, dus je gaat langzamer als je zelf ook al langzaam rijdt, (onder de 35 km). Dus als je een bocht moet nemen en je ziet niet zo goed wat erna komt, of een onduidelijke situatie, of het gevaarlijk is, rem je af tot 35, dan koppeling in zodat je nog wat langzamer gaat en evt nog meer remmen, en met koppeling ingetrapt rijd je dus rustig de bocht door, na de bocht de koppeling weer los. Als je harder dan 35 rijdt moet je koppeling niet indrukken tijdens het remmen want dan ga je juist harder.

Als je moet afremmen voor een stoplicht oid, dan rem je ook af tot 35 (zonder koppeling) dan koppeling in en verder remmen tot je stilstaat.
Als je een rotonde nadert hetzelfde: afremmen tot 35, dan koppeling in, naar zn 2 schakelen en verder remmen. Dan zonder koppeling in de rotonde over.
Maar ja in theorie klinkt t altijd makkelijker dan het te moeten doen. Gelukkig zit dat er bij mij nu wel redelijk in dat schakelen…

1 like

nee die gedachtes heb ik niet. Maar wel dat ik zit te dromen ofzo en ineens houdt de baan op haha… of ben ik te laat om van baan te wisselen omdat ik niet op de borden heb gelet.

Ja indd klopt, je zit er om te leren maar indd ik heb ook wat jij zegt, nu het examen eraan klmt heb ik steeds dat gevoel van Nu moet ik het toch kunnen, dus geen fouten meer maken. Maar daardoor maak ik juist fouten.
Normaal gesproken tijdens de lessen hiervoor als ik een inparkeer opdracht in de straat kreeg ging ik gewoon kijken en een goed plekje zoeken en dan inparkeren. Nu vraagt hij mij in te parkeren in deze straat ergens, en dan ga ik gelijk gestresst doen van Oh uhhh ja nou uhh ok dan gooi ik hem hier erin! Terwijl dat helemaal geen goede plek was! En dan gooi ik hem erin en denk ohh ik doe het helemaal fout pffff! En dan staat ie ook helemaal scheef. Ik voel dan gewoon die druk om de opdracht perfect te doen zoals op een examen… pfff vervelend ding hoor die zenuwen en dat gestress ineens. Zondag weer rijden, hopelijk kan ik mezelf rustig houden.

1 like

Ja je moet terugschakelen naar zn 2 voor de bocht, maar in sommige bochten hou je de koppeling dan nog ingetrapt terwijl je de bocht door gaat omdat het bijv een onoverzichtlijke bocht is, na een heg ofzo. Je hebt wel controle want op de koppeling rijden betekent eigenlijk dat de auto gewoon uitrijd, hij wordt niet aangedreven door de motor dus je gaat langzamer dan op de motor. Dus eigenlijk heb je zelfs meer controle.
Maar goed dit is hoe ik het geleerd heb en ik moest ook tijdens de lessen een aantal keer met koppeling en zonder koppeling de bochten door en ik merkte echt dat je met koppeling veel rustiger de bocht door reed. Maar je hoeft bij overzichtelijke bochten geen koppeling te doen want je kan dan gewoon de bocht nemen als je ziet dat je gewoon veilig door kan rijden en er niemand aankomt. Ik heb t ook vooral over rijden in woonwijken ofzo, als je 50 gaat op een normale weg dan doe ik ook geen koppeling in bochten ofzo. Dan rem ik gewoon af en ga naar zn 2 en laat koppeling los.

1 like

Hoe doen jullie dat bij drempels dan (in 30 km zone) want daar moet ik ook op de koppeling overheen meestal. Dan rol je er soepel overheen, niet te hard. Op 50 km wegen rem ik gewoon wat af en ga er zonder koppeling overheen, die drempels zijn ook meestal wat platter.

Ja ik doe dit echt alleen maar in kleine rustige woonwijkjes als je hele korte bochten moet nemen. Dan in z’n 2 met de koppeling in het bochtje om.
Boven de 20km/u zou ik gewoon idd afremmen, koppeling, terugschakelen, koppeling los en dan pas de bocht nemen.

Gewoon een beetje afremmen is voldoende, koppeling lijkt me niet echt nodig? Heb nog niet meegemaakt dat ik met de koppeling in een drempel over ging.

Ik ook niet altijd maar soms wel hoor, in woonwijken zijn die dingen vaak best hoog. Als je veel remt terwijl je langzaam gaat hoor je ook dat je auto er moeite mee heeft dus dan kun je ook beter koppeling erbij lijkt mij. Maar zo zie je maar weer dat iedereen het weer anders aangeleerd krijgt.

1 like

Ja inderdaad zeg wat een verschil! want bij mij wordt er echt gezegd dat je gewoon klaar met koppelen moet zijn op het moment dat je wat voor bocht dan ook maakt en zeker niet met je koppeling nog in allerlei dingen gaat doen omdat je dan de controle niet hebt.
Dus ik houd dat dan ook maar aan haha, koppeling alleen in op t moment dat ik moet schakelen en net voor het stoppen

1 like

Mja jij zegt dat je de controle dan niet hebt maar dat heb je wel? Je rijdt alleen niet op je motor maar je beweegt wel en zelfs iets langzamer, en je kan ook gewoon nog heel snel remmen…
Maar goed :slight_smile: als jij gewoon fijn rijdt is dat het belangrijkste toch? Zolang we maar slagen en veilige weggebruikers worden (y)

WIk heb vanochtend weer les gehad en het ging alweer iets beter, in het begin weer even inkomen.
Waar ik nu echt aan moet werken is afleren om alles te zeggen wat ik denk (oh ik deed dat verkeerd/huh wat is dit nou weer voor weg?/hmmm ik had er nog wel voor kunnen gaan/he waar moet ik heen??/ik doe alles fout/hierheen toch, ohja ik moet hierheen) :sweat_smile: ik stel een vraag aan mezelf en geef dan eigenlijk ook alweer antwoord en zeg eigenlijk alkes hardop wat ik denk.
Ik ga er zelf ook negatiever van denken heb ik gemerkt, als ik al mn kleine foutjes steeds benoem. En de examinator kan daar ook door beinvloed worden natuurlijk. Hij hoeft niet alles te weten wat ik denk, aan twijfel of fout deed.

Praten jullie nou ook zo veel tegen jezelf tijdens de lessen? :flushed:

1 like

Ik rijd inderdaad in een diesel, vandaar dus! En dan verwacht ik dat @Croky in een benzine rijdt :stuck_out_tongue:

@Nidorina @Enthusiasm Ik heb zowat spijt dat ik erover begonnen ben hehe! :sweat_smile: Ik weet ook maar wat me geleerd is, maar ik vind het wel verrassend wat ik hoor en wat ik ook teruglees op diverse andere fora; Schijnbaar vinden veel mensen indd dat je nooit met koppeling in de bocht door mag. Maar ik heb ook het idee dat mensen niet begrijpen welke bocht er bedoelt wordt. Eigenlijk bedoel ik vooral de 90 graden bochten in krappe woonwijkjes, waar je weinig zicht heb door de bocht. Die zijn er veel in Rotterdam iig. Ik heb een google voorbeeld toegevoegd. Misschien kun je dit beter Afslaan noemen trouwens!

Add images

Die neem je op zo’n rustig tempo, te langzaam voor in z’n 2.
Hier vond ik wat comments met wat ik ook bedoel.

Maar goed, ik snap nu dat iedereen het anders leert. En ik wilde de vraagstelster ook niet in de war brengen…

Ik zelf vind met koppeling in de onoverzichtelijke 90graden bocht door echt heel fijn, als ik gekoppeld zo’n bocht neem vlieg ik er doorheen en voelt het juist of ik geen controle heb en de auto mij meetrekt. Heb het heel vaak gedaan namelijk, omdat ik in het begin ook vroeg waarom ik per se die koppeling in moest bij die scherpe bocht, toen liet hij met het straatje 10 x rijden en 5x met en 5x zonder koppeling bijv. Nou ik merkte wel het verschil!
Nogmaals, een gewone ronde bocht doe ik uiteraard niet zo, en een overzichtelijke 90graden bocht afslaan op een brede weg doe ik ook gewoon in zn 2.
Ik rij diesel trouwens, mijn instructeur heeft 25 jaar ervaring en vele geslaagden … lijkt me dat examinatoren iedereen anders wel lieten zakken als ze vonden dat koppeling in echt niet kon.:woman_shrugging:

1 like

Ik ben ook niet echt duidelijk geweest in mn eerste post over het koppelen zie ik nu, ik zei bochten. Ik bedoelde echt alleen die hele scherpe “afslaan” bochtjes zoals op mn google foto.
We hadden indd gewoon een leerzaam gesprek :wink: uitwisselen van ervaring. En we moeten maar gewoon aanhouden wat onze instructeurs ons leren, willen we slagen :smile:

Ik heb stiekem wel weer zin in mn volgende les morgen omdat het zondag best goed ging doordat ik me rustiger hield. Nu verder werken aan niet stressen en gewoon rijden hoe me geleerd is! Begin februari de TTT, ben zo benieuwd hoe ik het ervan af breng…

1 like

Hoeveel euros zijn jullie al kwijt of houden jullie dat niet zo bij? :money_with_wings:
Ik nu al zo’n 2700 aan lessen en examens…(+200 bijkomende kosten). Heb vooruit betaald tot aan mn TTT. Daarna moet ik nog 1 maand lessen kopen tot aan mn examen. Dus het wordt nog veel hoger. Gelukkig mijn theorie wel in 1x…

Duur grapje.

2450 voor 45 uur lessen inclusief beide examens en TTT.

1 like

Net voor het eerst alleen gereden, 30km totaal met een deel snelweg. 1x verkeerd gereden waardoor ik moest keren op een helling (drama) en 1x bijna stil gestaan toen ik moest invoegen bij werkzaamheden. Maar verder ging het goed… zo gek en zoveel zenuwen. :open_mouth:

2 likes

Lijkt me ook wel eng hoor helemaal alleen. Gelukkig ging t goed! Hoelang heb je nu je rijbewijs?

Anderhalve week geleden afgereden, gister opgehaald!

3 likes