Rijlessen

Ik ben 30 en heb hem nu pas :stuck_out_tongue:

2 likes

Informeer er wel voor de zekerheid even naar! Meestal hoef je inderdaad alleen te sturen, of sturen en gas geven. Wat erg fijn is! Tijdens mijn allereerste proefles had ik een vage rijschool waarbij ik wel gelijk alles moest doen, omdat het niet anders kon in die auto en de instructeur alleen kon remmen? Ik vond het een vaag verhaal, daardoor is het ook bij die proefles gebleven. Een aantal jaar later weer een proefles genomen bij een andere rijschool en dat was veel fijner! Bouwden echt alles rustig op, namen de tijd, en mijn instructeur had het ook door als ik zenuwachtig was en dan gingen we het erover hebben. Dat heeft mij een hoop vertrouwen gegeven.

1 like

Hmm ik heb het bij Wolf gedaan (in Amsterdam), ik moet zeggen dat de focus niet per se lag op mijn angst, maar meer op alles weer onder de knie krijgen. Het was echt een opfriscursus dus ik heb niet echt een goed voorbeeld voor je van een ā€˜echteā€™ angstcursus, sorry!

https://www.wolfrijbewijsshop.nl/opfriscursus-autorijbewijs

1 like

Hoi iedereen, ik ben nieuw hier en zou graag meepraten over rijlessen!
Ik heb nu binnen 2 maanden 54 rijlessen gehad van 50 minuten. Meestal nam ik meerdere lessen achter elkaar, bijv. 8 lessen in 1 week.
Ik was heel angstig in het begin, had nooit autogereden, en alles leek me eng. Ik heb dan ook erg moeten wennen aan snelheid maken en het leren schakelen duurde eigenlijk ook heel lang hahaā€¦ ik snapte wel hoe het werkte maar als ik een bocht aan zag komen moest ik nog teveel nadenken over het afremmen en terugschakelen waardoor ik half in de bocht nog bezig was. Dat soort dingen. Nu zit dat wel goed maar ik heb nog last van niet goed vooruit kijken, borden missen, situaties pas op het laatst zien, kortom kijkgedrag moet beter.
Ook de snelweg vind ik maar eng! Invoegen en van baan wisselen blijven lastig voor me.

Mijn Tussentijdse toets staat gepland voor februari en het examen voor maart. Dus dat wordt nog hard werken.
Ik heb trouwens een faalangstexamen want bij mijn eerste oefenexamen (gewoon met de rijinstructeur) was ik al zo gestressed en reed als een kip zonder kop, deed dingen die ik normaal goed deed helemaal verkeerd en ik moest enorm huilen tegen het eind en erna kon ik ook niet stoppen met huilen omdat alles fout ging.
Als het woord examen valt lijkt het wel of ik alles vergeten ben wat ik geleerd heb.
Ik ben erg perfectionistisch en voor mij is mn hele rijles al verpest als ik een fout maak, dan zit ik al te mopperen dat ALLES fout gaat en ik niks kan en het nooit zal halen.

Ik ben de rijlessen nu eigenlijk ook wel wat zat en het kost zoooooveel geld, maar ja ik ben nu al zo ver gekomenā€¦ en ik heb zeker nog veel lessen nodig om goed genoeg te zijn voor het examen dus ik kom er toch niet onderuit. Beter meer lessen dan heel vaak zakken denk ik dan maar.

Ik moet zeggen dat ik over het algemeen niet zo slecht rij maar er zijn zeker nog punten waar we aan moeten werken. Vooral het rustig blijven bij het examen.

Soms zit ik achterin bij andere leerlingen en als zij een (best grote) fout maken dan reageren ze heel laconiek van ā€œOoh oeps haha!ā€ En dan rijden ze gewoon vrolijk door, ik zou dan echt balen en denken van ā€œJeetje wat doe ik allemaal, hoe dom?!ā€. Ik zou willen dat ik het me ook allemaal niet zo aantrok, dat scheelt heel wat energie.
Trouwens, ik ben al wat ouder, zoā€™n mid dertiger. Het schijnt dat je het allemaal wat minder snel leert op zoā€™n leeftijd en ook angstiger kan zijn omdat je de gevolgen beter inziet dan een 18 jarige, ik geef dat maar de schuld dat ik zoveel lessen nodig heb :rofl:

@Croky
Ik heb dat dus ook, dat ik niet goed vooruit kijk, borden mis, etc. Dat op de snelweg en schakelen heb ik niet per se en ik denk eerlijk gezegd niet dat het aan jouw leeftijd ligt hoor. Ik vind het iig ontzettend knap dat je zo doorzet, want ik ken zoveel mensen in de 30 die het gewoon opgeven of die een rijbewijs hebben en dan niet durven te rijden. Ik heb ook vaak gehuild tijdens mijn examen en toen ik hem uiteindelijk haalde was ik zo opgelucht en blij!

Ik heb trouwens een formulier ingevuld van Wolf en rijschool Overtoom voor een opfriscursus/rijangst cursus. Even afwachten wie als eerst contact opneemt.

Dank je wel voor je lieve woorden!

Goed dat je contact hebt gezocht, zou zo zonde zijn van al de tranen en moeite die je in je rijbewijs hebt gestopt als je er niks mee doet. Succes!

@Croky ik herken veel uit je verhaal, ik ben met name vaak te laat met schakelen in de bebouwde kom omdat ik te lang moet nadenken over de ā€œregelsā€ van het schakelen. En daardoor worden onveilige situaties gecreĆ«erd.
Ik had net les en het ging ZO slecht, ik was in staat om na 20 minuten al om te keren en naar huis te rijden. Het gebruik van de koppeling gaat er gewoon niet in bij mij en ik voel me zo dom. Ik heb nu 24 lessen gehad van 100 minuten en ik snap het nog niet?? Dan ben je toch een gevaar op de weg. Remmen met koppeling ja/nee, met koppeling door de bocht ja/nee, overal zijn weer regels en uitzonderingen voor, ik zie het echt niet meer zitten. Het gaat er gewoon niet in

Dus ik was na een half uur al in tranen, kom ik vervolgens op de snelweg in een file terecht en het busje voor me remde ZO hard, dat de auto achter me dwars op de vluchtstrook terecht kwam. Ik zag zo zā€™n koplampen door mā€™n auto schieten
Nou toen kon je mij wegdragen hĆ©. En ik heb over een kleine 2 weken mā€™n ttt.

Ik heb er zelfs lichamelijke klachten van: ik zit met zo veel spanning achter 't stuur dat 't resulteert in tandenknarsen waardoor ik nu naar de fysiotherapeut moet voor mā€™n kaak.

Ik ben echt in tranen, voel me zoā€™n sukkel. Waarom kan ik dit niet??

Oh en juist dit @Croky is wat ik ook herken: ik trek mā€™n fouten, groot of klein, me zo erg aan, dat ik afgeleid raak. Dan ga ik ze overdenken en niet meer opletten. Erg frustrerend, nu ook weer: ik ga hier nog dagen over nadenken en piekeren :persevere:

Jaa ik herken dat wel van achterin bij een andere leerling zitten en hoe makkelijk zij omgaan met fouten. Zijn vooral die ukkies van net 18 haha. Minder stress/angst vaak.

Instructeur heeft drie weken vakantie , volgende week kan ik weer.

Ik! Ik heb een tijdje terug hierover gepost, ik die elke 4 maanden ofzo een rondje met een Greenwheels auto, dan zit ik met klamme handjes aan het stuur, maar na ern half uur gaat het meestal wel.

Mijn vriend is vrij nuchter erover, die zegt: we hebben nu geen auto en we hebben er geen nodig, als er gereden moetvworden kan ik dat doen, pas zodra je het echt weer nodig gaat hebben en moet gaan rijden kan je simpelweg weer een paar lessen nemen en dan zit het er zo weer in. Sinds hij dat gezegd heeft ben ik ooknwat chiller ermee, maar ik heb hee geviel dat ik ook echt verkeersregels vergeetā€¦ best gevaarlijk eigenlijk.

Hoe is dat bij jou? Hoe lang heb he he rijbewijs? Waar ben je bang voor/wat vind je moeilijk?

Edit: ik has het topic nog niet bijgelezen en ben een beetje late to the party blijkbaar. Ergens wel fijn om te horen dat zoveel meer mensen er last van hebben

Thanks voor de info! Ik ga deze in ieder geval onthouden

Nog 4 lessen tot mā€™n tussentijdse en in totaal nog 9 tot mā€™n examenā€¦ Zo spannend!

Ik maak nog wel foutjesā€¦ Moet nog steeds besluitvaardiger worden. Ook heb ik soms gekke gedachten op de snelweg (bijv. ā€˜stel dat ik nu flauwvalā€™) en dan word ik een beetje nerveus. Hebben jullie dat ook weleens? :persevere:

1 like

Wat vervelend dat je de lessen zo ervaart @Croky, maar niet opgeven! Als het je eenmaal is gelukt zal je heel trots zijn!

Ik ben zelf ook best wel laconiek met foutjes dus herken me wel in de 18-jarige ukkies, ook al ben ik zelf mid-20 haha. Maar dat is denk ik meer een persoonlijkheidsding dan per se leeftijd. Ik denk altijd maar zo: je zit er om te leren, dus als je fouten maakt is het alleen maar fijn, want daar leer je van!

Daarbij moet ik wel zeggen dat ik nu mā€™n 40e lesuur nader en ik over een maand mā€™n examen heb en ik het nu wel vervelend begin te vinden als ik nog foutjes maak, omdat ik het allemaal foutloos wil doen voor dat examen natuurlijk.

Wat ik ook wel een fijn besef vond wat ik laatst opeens had, was: je bent niet de enige op de snelweg, iedereen is - net zoals jij - ook aan het anticiperen. Dus als jij een snelweg oprijdt, dan kijkt iemand die daar al rijdt hopelijk ook mee of jij er tussen kunt, en die maakt dan evt ook wat ruimte. Dat doe jij ook voor iemand anders die de oprit op komt rijden. Ik zat heel erg in mā€™n hoofd van: IK moet alles goed doen want ik heb er zelf als enige effect op, maar je rijdt natuurlijk met zā€™n allen op zoā€™n weg

Ja vervelend is dat, dan denk je echt dat je dom bent en niks kanā€¦ maar het is ook wel echt lastig hoeveel je tegelijk moet doen. Dat zegt mijn rijinstructeur ook.

Heeft de jouwe je nooit uitgelegd wanneer je wel of niet koppeling miet gebruiken bij remmen dan?
Ik heb geleerd dat als je koppeling intrapt je niet meer op de motor rijdt, dus je gaat langzamer als je zelf ook al langzaam rijdt, (onder de 35 km). Dus als je een bocht moet nemen en je ziet niet zo goed wat erna komt, of een onduidelijke situatie, of het gevaarlijk is, rem je af tot 35, dan koppeling in zodat je nog wat langzamer gaat en evt nog meer remmen, en met koppeling ingetrapt rijd je dus rustig de bocht door, na de bocht de koppeling weer los. Als je harder dan 35 rijdt moet je koppeling niet indrukken tijdens het remmen want dan ga je juist harder.

Als je moet afremmen voor een stoplicht oid, dan rem je ook af tot 35 (zonder koppeling) dan koppeling in en verder remmen tot je stilstaat.
Als je een rotonde nadert hetzelfde: afremmen tot 35, dan koppeling in, naar zn 2 schakelen en verder remmen. Dan zonder koppeling in de rotonde over.
Maar ja in theorie klinkt t altijd makkelijker dan het te moeten doen. Gelukkig zit dat er bij mij nu wel redelijk in dat schakelenā€¦

1 like

nee die gedachtes heb ik niet. Maar wel dat ik zit te dromen ofzo en ineens houdt de baan op hahaā€¦ of ben ik te laat om van baan te wisselen omdat ik niet op de borden heb gelet.

Ja indd klopt, je zit er om te leren maar indd ik heb ook wat jij zegt, nu het examen eraan klmt heb ik steeds dat gevoel van Nu moet ik het toch kunnen, dus geen fouten meer maken. Maar daardoor maak ik juist fouten.
Normaal gesproken tijdens de lessen hiervoor als ik een inparkeer opdracht in de straat kreeg ging ik gewoon kijken en een goed plekje zoeken en dan inparkeren. Nu vraagt hij mij in te parkeren in deze straat ergens, en dan ga ik gelijk gestresst doen van Oh uhhh ja nou uhh ok dan gooi ik hem hier erin! Terwijl dat helemaal geen goede plek was! En dan gooi ik hem erin en denk ohh ik doe het helemaal fout pffff! En dan staat ie ook helemaal scheef. Ik voel dan gewoon die druk om de opdracht perfect te doen zoals op een examenā€¦ pfff vervelend ding hoor die zenuwen en dat gestress ineens. Zondag weer rijden, hopelijk kan ik mezelf rustig houden.

1 like

Ja je moet terugschakelen naar zn 2 voor de bocht, maar in sommige bochten hou je de koppeling dan nog ingetrapt terwijl je de bocht door gaat omdat het bijv een onoverzichtlijke bocht is, na een heg ofzo. Je hebt wel controle want op de koppeling rijden betekent eigenlijk dat de auto gewoon uitrijd, hij wordt niet aangedreven door de motor dus je gaat langzamer dan op de motor. Dus eigenlijk heb je zelfs meer controle.
Maar goed dit is hoe ik het geleerd heb en ik moest ook tijdens de lessen een aantal keer met koppeling en zonder koppeling de bochten door en ik merkte echt dat je met koppeling veel rustiger de bocht door reed. Maar je hoeft bij overzichtelijke bochten geen koppeling te doen want je kan dan gewoon de bocht nemen als je ziet dat je gewoon veilig door kan rijden en er niemand aankomt. Ik heb t ook vooral over rijden in woonwijken ofzo, als je 50 gaat op een normale weg dan doe ik ook geen koppeling in bochten ofzo. Dan rem ik gewoon af en ga naar zn 2 en laat koppeling los.

1 like

Hoe doen jullie dat bij drempels dan (in 30 km zone) want daar moet ik ook op de koppeling overheen meestal. Dan rol je er soepel overheen, niet te hard. Op 50 km wegen rem ik gewoon wat af en ga er zonder koppeling overheen, die drempels zijn ook meestal wat platter.

Ja ik doe dit echt alleen maar in kleine rustige woonwijkjes als je hele korte bochten moet nemen. Dan in zā€™n 2 met de koppeling in het bochtje om.
Boven de 20km/u zou ik gewoon idd afremmen, koppeling, terugschakelen, koppeling los en dan pas de bocht nemen.

Gewoon een beetje afremmen is voldoende, koppeling lijkt me niet echt nodig? Heb nog niet meegemaakt dat ik met de koppeling in een drempel over ging.

Ik ook niet altijd maar soms wel hoor, in woonwijken zijn die dingen vaak best hoog. Als je veel remt terwijl je langzaam gaat hoor je ook dat je auto er moeite mee heeft dus dan kun je ook beter koppeling erbij lijkt mij. Maar zo zie je maar weer dat iedereen het weer anders aangeleerd krijgt.

1 like