Nee was een paar x gezakt. Heb er uiteindelijk een jaar over gedaan ongeveer
We gaan eindelijk mijn examen inplannen, wordt wel een faalangst examen dus zal naast de gewone wachttijd nog wel iets langer gaan duren.
Ik merk dat bijna alles goed gaat, alleen de bijzondere verrichtingen moet ik nog echt goed gaan oefenen. Ik vind het vooral lastig om soms in te schatten om bijvoorbeeld de goede plek te kiezen. Dus moest net even een halve draai doen en qua vaardigheid gaat dat goed, maar ik twijfel dan enorm waar het handig is om te doen en sla dan ineens het goed kijken over zonder dat ik het door heb ![]()
Even een reply op mezelf: ik had gisteren voor het eerst terug rijles na zeker 8 jaar niet gereden te hebben en het ging zo goed, ik ben zooo blij!
Ik vond het mega spannend omdat ik bang was dat ik alles intussen zou vergeten zijn en dat ik van 0 terug zou moeten beginnen, maar dat was dus helemaal niet het geval. Ik kon meteen terug beginnen rijden, zelfs een stukje snelweg gedaan. De instructrice gaf me ook zo veel complimenten, echt leuk ![]()
Ik ben wel mega verward nu want ik leef al 10 jaar (na lessen met een instructrice die constant gilde dat ik alles fout deed) in de veronderstelling dat autorijden echt niets voor mij is en dat ik totaal geen talent heb. Dat blijkt nu totaal niet zo te zijn dus nu vind ik het zo jammer dat ik me daardoor zo heb laten beïnvloeden. Haha een beetje een mentale rollercoaster waar ik nu door ga maar op zich wel positief ![]()
Ik heb echt exact hetzelfde als jij meegemaakt vorig jaar! Door een eerdere ervaring jaren gedacht dat ik gewoon niet geschikt was voor autorijden, maar gelukkig door een hele fijne instructeur afgelopen zomer overtuigd van het tegendeel. Zo fijn, ben heel blij dat jij je nu ook weer goed voelt over autorijden.
Dit herken ik zo erg! Vind het ook zo lastig om ineens een goede plek te kiezen daarvoor terwijl je ook nog gewoon rijdt en moet rondkijken… Als iemand hier tips voor heeft dan zijn ze welkom, haha
Ohhh wow wat een verhaal, zo erg dat dat soort mensen gewoon kan blijven doorwerken! Ik besef nu ook hoe veel impact zo’n instructeur kan hebben, minstens even erg als een slechte leraar op de middelbare school waardoor leerlingen een hekel krijgen aan een bepaald vak en er minder door gaan presteren.
Maar ook super leuk voor jou dat je intussen een positieve ervaring hebt!
Hoe gaat het lessen bij iedereen?
Ik heb over 2 weken mijn praktijkexamen en het gaat opzich wel goed. Ik heb vooral nog moeite met het invoegeg op de snelweg, terwijl ik dat doe verminder ik nog te vaak snelheid waardoor het niet lukt. Ik ben na een rijles ook helemaal kapot, moet er dan echt even van bijkomen haha. Meer mensen daar last van?
Ja ik had dit ook! En invoegen was bij mij ook het struikelpunt. Beste advies is denk ik om echt al vroeg te bepalen wanneer je in gaat voegen, bijv ‘na die blauwe auto’ of ‘voor die rode bus’ en daarop eventueel je snelheid aan te passen.
Wellicht een oppepper voor wie het nodig heeft:
Ik heb rijlessen jaren uitgesteld, ben pas na mn 30ste begonnen. Heb ook automaat+ faalangst examen gedaan, en heb het in een keer gehaald. Heb an de lessen regelmatig op de bank liggen huilen hahah. En nu rij ik probleemloos en onder angst door het hele land. Had ik echt NOOIT verwacht.
Edit zonder angst bedoel ik
Ik was echt kapot moe na de eerste 30 lessen ofzo. Daarna werd het wel wat minder. Maar nu kan ik gerust 4 u rijden zonder zo moe te worden. Ik moest echt op de bank thuis eerst uitrusten en kon ook niet rijlessen en daarna leren ofzo, ogen vielen gewoon dicht ![]()
Hahaha ja dat precies. Ik les meestal op mijn vrije dag en dan komt er niets van mijn andere plannen terecht omdat ik eerst 2u op de bank wil chillen.
Wat goed dit topic! Ik heb morgen mijn tweede les ooit (ik ben 32), en ik heb er best wel zin in. Heb een goede rij-instructrice die heel rustig blijft en veel complimenten geeft, precies wat ik nodig heb.
Vind het heel naar om iedereens slechte ervaringen hier te lezen, en ik heb ook vrienden met dergelijke verhalen over agressieve instructeurs en seksueel overschrijdend gedrag. Echt vreselijk dat dit zo veelvoorkomend is
Hoe ging het? Fijn dat je een goed gevoel bij je instructrice hebt!
Ik herken dit van invoegen op de snelweg. Kort geleden ben ik weer begonnen na ruim een jaar niet te hebben gereden. Het gaat allemaal best goed maar ik heb het idee dat ik het verkeer op de snelweg dat van achteren komt niet goed kan registreren ofzo en dat ik daarom niet goed kan inschatten wanneer ik wel of niet kan gaan. Misschien door de snelheid van de andere auto’s, misschien kijk ik niet goed genoeg in de dode hoek, misschien moet ik te snel van mezelf. Ik weet het niet, maar ben ook benieuwd naar tips om hier beter in te worden. Het zal ook een kwestie zijn van vaak doen, dus ik ga mijn instructeur ook vragen om het tijdens een les een paar keer te doen. De tip over een bepaalde auto te kiezen en daar achter te komen klinkt ook al goed!
En gister heb ik mijn theorie examen weer gehaald
(die was inmiddels verlopen) dus ik mag hopen dat ik binnen nu en 1,5 jaar ook eindelijk mijn rijbewijs heb haha
Het ging best wel goed! Ik heb les in Amsterdam dus heeeel veel starten en stoppen
vind het verkeer op de fiets al crazy hier, laat staan in de auto…
Ik had vandaag mijn zesde rijles van 2 uur, we gingen wat drukkere gebieden opzoeken, ook weer een stukje snelweg en nu zei mijn instructeur wel dat hij merkt dat ik bruter omga met de pedalen (koppelingspedaal te snel laten opkomen) en versnellingspook in zulke situaties. Mijn technieken zijn op zich goed maar ik verwaarloos ze nogal zodra ik op veel dingen tegelijk moet letten. Vorige lessen gingen heel goed, behalve het parkeren, en ik kreeg heel veel complimenten van de 3 verschillende instructeurs die ik tot nu toe heb gehad, dus het is nu weer even een beetje een reality check
Op zich heb ik nog 4 lessen waarin we nog wel meer zullen oefenen in drukkere situaties en hopelijk kan ik er dan steeds beter mee om zonder mijn technieken te vergeten.
Heb besloten dat ik ook eindelijk rijles ga nemen. Heb vrij lang bijrijdersangst gehad, vooral op de snelweg, maar tegenwoordig gaat dat heel goed en ben ik veel rustiger in de auto en op de snelweg. Vind het wel spannend maar zal het toch gewoon een keer moeten proberen I guess, anders weet ik ook niet of ik het kan.
Wat fijn dat je een zo goed als van die angst af bent! Voordat ik begon met rijles leek de snelweg me ook het engste. Maar als het om zelf rijden op de snelweg gaat, vind ik dat het meest chille (als er geen file is), want er is af en toe een oprit of een afslag en verder gebeurt er niet zoveel. Lekker rechts blijven rijden en af en toe een vrachtwagen inhalen. Rondwegen en woonwijken vind ik zoveel onvoorspelbaarder.
Hoe lang hebben jullie gedaan over leren voor je auto theorie? Ik wil dit jaar graag starten met rijlessen en dus ook auto theorie gaan volgen, maar is fijn om een beetje te weten wat ik kan verwachten.
Ik heb zo’n dagcursus gedaan, volgens mij startte die cursus om 06:30 uur en was het examen om 14:30 uur. Best intensief, maar wel heel chill!
Ik heb laatst de online cursus van theorietoppers gedaan. Dat zijn iets van 9 hoofdstuk met filmpjes, sommige zijn een half uur en andere een paar minuten. Dan nog wat oefententamen, wat dingen herhalen en de borden doornemen. Al met al ben je in een uur of 10 wel klaar? In een keer gehaald. Zelf wel rustig aan gedaan en af en toe een of meerdere filmpjes gekeken. Heb altijd moeite om mijn aandacht erbij te houden.