Rijlessen

Ik was echt kapot moe na de eerste 30 lessen ofzo. Daarna werd het wel wat minder. Maar nu kan ik gerust 4 u rijden zonder zo moe te worden. Ik moest echt op de bank thuis eerst uitrusten en kon ook niet rijlessen en daarna leren ofzo, ogen vielen gewoon dicht :joy:

2 likes

Hahaha ja dat precies. Ik les meestal op mijn vrije dag en dan komt er niets van mijn andere plannen terecht omdat ik eerst 2u op de bank wil chillen.

Wat goed dit topic! Ik heb morgen mijn tweede les ooit (ik ben 32), en ik heb er best wel zin in. Heb een goede rij-instructrice die heel rustig blijft en veel complimenten geeft, precies wat ik nodig heb.

Vind het heel naar om iedereens slechte ervaringen hier te lezen, en ik heb ook vrienden met dergelijke verhalen over agressieve instructeurs en seksueel overschrijdend gedrag. Echt vreselijk dat dit zo veelvoorkomend is

3 likes

Hoe ging het? Fijn dat je een goed gevoel bij je instructrice hebt!

1 like

Ik herken dit van invoegen op de snelweg. Kort geleden ben ik weer begonnen na ruim een jaar niet te hebben gereden. Het gaat allemaal best goed maar ik heb het idee dat ik het verkeer op de snelweg dat van achteren komt niet goed kan registreren ofzo en dat ik daarom niet goed kan inschatten wanneer ik wel of niet kan gaan. Misschien door de snelheid van de andere auto’s, misschien kijk ik niet goed genoeg in de dode hoek, misschien moet ik te snel van mezelf. Ik weet het niet, maar ben ook benieuwd naar tips om hier beter in te worden. Het zal ook een kwestie zijn van vaak doen, dus ik ga mijn instructeur ook vragen om het tijdens een les een paar keer te doen. De tip over een bepaalde auto te kiezen en daar achter te komen klinkt ook al goed!

En gister heb ik mijn theorie examen weer gehaald :grin: (die was inmiddels verlopen) dus ik mag hopen dat ik binnen nu en 1,5 jaar ook eindelijk mijn rijbewijs heb haha

5 likes

Het ging best wel goed! Ik heb les in Amsterdam dus heeeel veel starten en stoppen :sweat_smile: vind het verkeer op de fiets al crazy hier, laat staan in de auto…

1 like

Ik had vandaag mijn zesde rijles van 2 uur, we gingen wat drukkere gebieden opzoeken, ook weer een stukje snelweg en nu zei mijn instructeur wel dat hij merkt dat ik bruter omga met de pedalen (koppelingspedaal te snel laten opkomen) en versnellingspook in zulke situaties. Mijn technieken zijn op zich goed maar ik verwaarloos ze nogal zodra ik op veel dingen tegelijk moet letten. Vorige lessen gingen heel goed, behalve het parkeren, en ik kreeg heel veel complimenten van de 3 verschillende instructeurs die ik tot nu toe heb gehad, dus het is nu weer even een beetje een reality check :smile: Op zich heb ik nog 4 lessen waarin we nog wel meer zullen oefenen in drukkere situaties en hopelijk kan ik er dan steeds beter mee om zonder mijn technieken te vergeten.

1 like

Heb besloten dat ik ook eindelijk rijles ga nemen. Heb vrij lang bijrijdersangst gehad, vooral op de snelweg, maar tegenwoordig gaat dat heel goed en ben ik veel rustiger in de auto en op de snelweg. Vind het wel spannend maar zal het toch gewoon een keer moeten proberen I guess, anders weet ik ook niet of ik het kan.

5 likes

Wat fijn dat je een zo goed als van die angst af bent! Voordat ik begon met rijles leek de snelweg me ook het engste. Maar als het om zelf rijden op de snelweg gaat, vind ik dat het meest chille (als er geen file is), want er is af en toe een oprit of een afslag en verder gebeurt er niet zoveel. Lekker rechts blijven rijden en af en toe een vrachtwagen inhalen. Rondwegen en woonwijken vind ik zoveel onvoorspelbaarder.

1 like

Hoe lang hebben jullie gedaan over leren voor je auto theorie? Ik wil dit jaar graag starten met rijlessen en dus ook auto theorie gaan volgen, maar is fijn om een beetje te weten wat ik kan verwachten.

1 like

Ik heb zo’n dagcursus gedaan, volgens mij startte die cursus om 06:30 uur en was het examen om 14:30 uur. Best intensief, maar wel heel chill!

3 likes

Ik heb laatst de online cursus van theorietoppers gedaan. Dat zijn iets van 9 hoofdstuk met filmpjes, sommige zijn een half uur en andere een paar minuten. Dan nog wat oefententamen, wat dingen herhalen en de borden doornemen. Al met al ben je in een uur of 10 wel klaar? In een keer gehaald. Zelf wel rustig aan gedaan en af en toe een of meerdere filmpjes gekeken. Heb altijd moeite om mijn aandacht erbij te houden.

2 likes

Ik heb het verdeeld over een aantal weken. Gewoon iedere avond een uurtje en na een week had ik alles wel doorgenomen en kon ik herhalen + oefentoetsen maken. Als je het zo wil aanpakken kun je binnen 2 weken echt wel op.

Dagcursus hoor ik vaker positieve dingen over, maar mijn instructrice raadde dat heel erg af omdat je dan te weinig onthoudt op de lange termijn. Maar als je een druk schema hebt kan ik me best voorstellen dat het veel makkelijker in te plannen is dan dagelijks een uur leren.

4 likes

Jaa precies dit en ook in 1 gehaald.

1 like

Het is al even geleden, maar wat ik nog weet wat ik heel fijn vond is ook gewoon heel veel vragen tijdens mijn rijlessen. Ik heb ook een avond cursus gedaan, waar je ook goed klaargestoomd werd, maar ik door omstandigheden heb ik daar toen 2 avonden van gemist. Dus uiteindelijk echt het meeste gehad aan veel vragen stellen aan mijn rijinstructeur. Ik ben toen eind november gestart met rijlessen en precies 2 maanden later had ik mijn theorie.

2 likes

Ik heb nu zo’n pakket gekocht waarbij je een aantal weken toegang tot de stof hebt en oefenexamens kan maken. Weet nog niet wanneer ik ga beginnen met lessen maar mij is verteld dat het wel handig is om vast wat van de theorie te weten voor je een lesauto instapt en aan lessen begint haha.

1 like

Ja het is wel fijn vind ik om alvast wat te weten. Ik heb mijn theorie examen gehaald na mijn eerste (proef)rijles en dat was heel fijn vond ik want toen wist ik alle regels al tijdens de lessen en had ik minder stress als ik in een situatie kwam met voorrang op kruisingen bijvoorbeeld.

Ik heb met een aantal apps geoefend, vond dat wel handig en beter te doen dan zo’n boek. Geen idee of de apps nog bestaan want meer dan 6 jaar geleden maar in de appstore zoeken op theorie en voorrang etc. zal je wel wat moeten opleveren. Succes!

1 like

Het hangt er vooral vanaf hoe makkelijk je tekst kan onthouden denk ik. Ik heb zelf het boek een keer gelezen en daarna een stuk of 20 oefentoetsen gemaakt en daarmee het gehaald. Tijdsinvestering ongeveer 5 uur?

Ik zou ook zo snel mogelijk je theorie halen! Dat maakt rijden een stuk fijner, ik heb aan het begin echt te vaak moeten vragen of ik nou wel of geen voorrang had en of ik daar nu wel of niet mocht rijden. Heb je al een rijschool? Bij mij was er namelijk wel een wachttijd. Dus ik zou niet aanraden om te wachten met een rijschool zoeken nadat je je theorie hebt gehaald.
Ik had alle stof van theorietoppers doorgenomen verspreid over een week en de dag ervoor een stuk of 15 oefenexamens gemaakt.

Enn ik heb vorige week mijn rijbewijs gehaald! Ook al voor de eerste keer alleen gereden. Op het file parkeren na ging het heel goed. Vond het wel spannend, hoop dat die spanning snel afneemt!

3 likes

Het is echt een beetje beschamend dat ik bepaalde regels gewoon niet kende of maar zo halfhalf ergens in mijn achterhoofd had toen ik nog niet begonnen was met autorijden (dus tot mijn 30e) :grimacing: Terror op de fiets.

4 likes