Rijlessen

Ja inderdaad zeg wat een verschil! want bij mij wordt er echt gezegd dat je gewoon klaar met koppelen moet zijn op het moment dat je wat voor bocht dan ook maakt en zeker niet met je koppeling nog in allerlei dingen gaat doen omdat je dan de controle niet hebt.
Dus ik houd dat dan ook maar aan haha, koppeling alleen in op t moment dat ik moet schakelen en net voor het stoppen

1 like

Mja jij zegt dat je de controle dan niet hebt maar dat heb je wel? Je rijdt alleen niet op je motor maar je beweegt wel en zelfs iets langzamer, en je kan ook gewoon nog heel snel remmen

Maar goed :slight_smile: als jij gewoon fijn rijdt is dat het belangrijkste toch? Zolang we maar slagen en veilige weggebruikers worden (y)

WIk heb vanochtend weer les gehad en het ging alweer iets beter, in het begin weer even inkomen.
Waar ik nu echt aan moet werken is afleren om alles te zeggen wat ik denk (oh ik deed dat verkeerd/huh wat is dit nou weer voor weg?/hmmm ik had er nog wel voor kunnen gaan/he waar moet ik heen??/ik doe alles fout/hierheen toch, ohja ik moet hierheen) :sweat_smile: ik stel een vraag aan mezelf en geef dan eigenlijk ook alweer antwoord en zeg eigenlijk alkes hardop wat ik denk.
Ik ga er zelf ook negatiever van denken heb ik gemerkt, als ik al mn kleine foutjes steeds benoem. En de examinator kan daar ook door beinvloed worden natuurlijk. Hij hoeft niet alles te weten wat ik denk, aan twijfel of fout deed.

Praten jullie nou ook zo veel tegen jezelf tijdens de lessen? :flushed:

1 like

Ik rijd inderdaad in een diesel, vandaar dus! En dan verwacht ik dat @Croky in een benzine rijdt :stuck_out_tongue:

@Nidorina @Enthusiasm Ik heb zowat spijt dat ik erover begonnen ben hehe! :sweat_smile: Ik weet ook maar wat me geleerd is, maar ik vind het wel verrassend wat ik hoor en wat ik ook teruglees op diverse andere fora; Schijnbaar vinden veel mensen indd dat je nooit met koppeling in de bocht door mag. Maar ik heb ook het idee dat mensen niet begrijpen welke bocht er bedoelt wordt. Eigenlijk bedoel ik vooral de 90 graden bochten in krappe woonwijkjes, waar je weinig zicht heb door de bocht. Die zijn er veel in Rotterdam iig. Ik heb een google voorbeeld toegevoegd. Misschien kun je dit beter Afslaan noemen trouwens!

Add images

Die neem je op zo’n rustig tempo, te langzaam voor in z’n 2.
Hier vond ik wat comments met wat ik ook bedoel.

Maar goed, ik snap nu dat iedereen het anders leert. En ik wilde de vraagstelster ook niet in de war brengen


Ik zelf vind met koppeling in de onoverzichtelijke 90graden bocht door echt heel fijn, als ik gekoppeld zo’n bocht neem vlieg ik er doorheen en voelt het juist of ik geen controle heb en de auto mij meetrekt. Heb het heel vaak gedaan namelijk, omdat ik in het begin ook vroeg waarom ik per se die koppeling in moest bij die scherpe bocht, toen liet hij met het straatje 10 x rijden en 5x met en 5x zonder koppeling bijv. Nou ik merkte wel het verschil!
Nogmaals, een gewone ronde bocht doe ik uiteraard niet zo, en een overzichtelijke 90graden bocht afslaan op een brede weg doe ik ook gewoon in zn 2.
Ik rij diesel trouwens, mijn instructeur heeft 25 jaar ervaring en vele geslaagden 
 lijkt me dat examinatoren iedereen anders wel lieten zakken als ze vonden dat koppeling in echt niet kon.:woman_shrugging:

1 like

Ik ben ook niet echt duidelijk geweest in mn eerste post over het koppelen zie ik nu, ik zei bochten. Ik bedoelde echt alleen die hele scherpe “afslaan” bochtjes zoals op mn google foto.
We hadden indd gewoon een leerzaam gesprek :wink: uitwisselen van ervaring. En we moeten maar gewoon aanhouden wat onze instructeurs ons leren, willen we slagen :smile:

Ik heb stiekem wel weer zin in mn volgende les morgen omdat het zondag best goed ging doordat ik me rustiger hield. Nu verder werken aan niet stressen en gewoon rijden hoe me geleerd is! Begin februari de TTT, ben zo benieuwd hoe ik het ervan af breng


1 like

Hoeveel euros zijn jullie al kwijt of houden jullie dat niet zo bij? :money_with_wings:
Ik nu al zo’n 2700 aan lessen en examens
(+200 bijkomende kosten). Heb vooruit betaald tot aan mn TTT. Daarna moet ik nog 1 maand lessen kopen tot aan mn examen. Dus het wordt nog veel hoger. Gelukkig mijn theorie wel in 1x


Duur grapje.

2450 voor 45 uur lessen inclusief beide examens en TTT.

1 like

Net voor het eerst alleen gereden, 30km totaal met een deel snelweg. 1x verkeerd gereden waardoor ik moest keren op een helling (drama) en 1x bijna stil gestaan toen ik moest invoegen bij werkzaamheden. Maar verder ging het goed
 zo gek en zoveel zenuwen. :open_mouth:

2 likes

Lijkt me ook wel eng hoor helemaal alleen. Gelukkig ging t goed! Hoelang heb je nu je rijbewijs?

Anderhalve week geleden afgereden, gister opgehaald!

3 likes

Zo, intensieve les weer
 Alle bijzondere verrichtingen heel gedetailleerd gedaan. Heel vermoeiend, steeds alles visualiseren met de draaihoek etc. Sommige dingen had ik nog nooit gedaan met de vorige instructeurs.

2 likes

Ben vandaag voor de vierde keer gezakt. Nu moet ik dus een BNOR examen, iemand ervaring?

Oh neeeee wat balen zeg! Wat ging er mis?

Mijn rijinstructeur kon niet dus er ging iemand anders mee in de les ervoor. Daarin heb ik met m’n domme hoofd gezegd dat ik het parkeren wilde oefenen. Toen ging hij het ineens compleet anders uitleggen en raakte ik helemaal in de war.
Uiteindelijk had een examinator in opleiding, dus ik zat met twee mensen van het CBR in de auto.
Ik heb te weinig structuur in het kijken, dat wist ik al en gaat vaker mis. Verder ook een domme fout gemaakt met een fietser van rechts die stopte waardoor ik dacht oh ik rij door maar had natuurlijk moeten stoppen super dom.
Parkeren ging ook niet geweldig en nog een voorrangsfout gemaakt.

Wat rot @Alchemy, wanneer mag je weer op? Succes alvast, ik hoop dat je het de volgende keer mag halen! :kissing_heart:

Ik heb het topic nog niet helemaal kunnen doorlezen, maar heeft iemand goede tips om theorie te leren? Wil vandaag beginnen! Ik heb namelijk pakket gekozen bij rijschool zonder theorie. Dank alvast!!

@Alchemy ah maar dat is ook wel echt pech hoor. Ik vind dat eigenlijk niet kunnen, ik had ook met mijn tussentijdse toets ineens een andere instructeur en die gaf veel beter les, al die lessen daarvoor waren voor geweest niks naar mijn idee. Daarna ben ik met hem gaan lessen. Wel echt balen van die foutjes, kwam dat door de zenuwen denk je?

@Girasol ik heb zo’n theoriedag gedaan, van 0600-1130 en dat heeft mij enorm geholpen. Daarvoor heb ik oefenexamens gedaan op https://www.theorieexamen.nl/, voor een paar euro kan je super veel oefenen.

Ik kan me hier ook komen melden. Ik ben 6 jaar geleden vier keer op geweest voor mijn praktijk en dus ook vier keer gezakt. Mijn rijlessen gingen eigenlijk altijd super goed en zelf mijn toenmalige rij instructeur wist niet wat hij mij nog kon leren. Ik krijg tijdens examens gewoon een mega black-out en het lijkt dan net of ik net ben begonnen met mijn rijlessen :roll_eyes:. Nu voel ik me inmiddels een stuk zekerder in het algemeen en heb ook echt weer zin en goede moed om te gaan beginnen. Ik hoop dat ik nog niet alles verleerd ben en dat ik niet weer zo’n examen stress krijg.

Ik heb vrijdag mijn theorie examen! Iemand nog tips en trucs en iets wat ik zéker moet onthouden? Tips tegen examen stress voor de praktijk zijn ook nog welkom. Met theorie ervaar ik geen examen stress dus als ik deze week nog verder ga met goed leren hoop ik dat dat wel goed komt.

Oh nog even; faalangst examen heb ik al gedaan. Vond dit wel fijner dan een normaal examen maar als ik dan voor mijn gevoel Ă©Ă©n klein foutje maak dan ben ik alles alweer helemaal kwijt. Dus al heb ik alle tijd van de wereld en hele aardige examinatoren, scheelt voor mij eigenlijk niks helaas.

1 like

Rijles vandaag ging echt slecht? Ben wekenlang super goed aan het rijden en ineens vandaag weer allerlei domme fouten. Heb ook wel andere dingen aan mijn hoofd dus merkte dat mijn focus niet helemaal oké was maar ik kan hier dan wel van balen haha en hopelijk geen drempel ontwikkelen voor de volgende keer

1 like

Ja soms heb je even zo’n dag. Niet te streng voor jezelf zijn hoor, gaat volgende keer vast beter!

2 likes