Rijlessen

Gefeliciteerd! Bij mij is het alweer een jaar geleden, maar ik vond theorie echt tegenvallen! Dacht dat ik dat zo wel geleerd had, maar mijn hemel wat een berg informatie en wat gaat daar veel tijd in zitten.

Super dat je hem binnen hebt!

1 like

Hier ook mijn theorie gehaald vorige week! Mocht wel eens gebeuren op m’n 35e. :flushed:
Ik schrok ook best over de hoeveelheid lesstof, maar het uiteindelijke examen vond ik dan weer vrij makkelijk.
Nu het spannendste deel nog, de rijlessen.

7 likes

Ik moest gisteren afrijden en het ging zo slecht terwijl ik tijdens mijn reguliere lessen helemaal niet slecht rijd? Het gebeurt mij nooit meer dat ik de motor laat afslaan en nu gebeurde dat heel vaak, de examinator moest me zelfs helpen om weg te komen bij sommige stukken. Toen dat eenmaal gebeurd was zat ik er zo slecht in dat ik nog een paar foutjes gemaakt heb, en kreeg dus ook best veel feedback terug die te maken heeft met voertuigcontrole. Nu heeft mijn rijschool al vrij snel weer een nieuw examen ingepland maar ik ben bang dat deze negatieve ervaring nu heel erg in mijn hoofd blijft hangen en dat het allemaal niet gaat lukken. Heeft iemand tips? Ik heb bij mijn instructeur in de auto nooit meer last van zenuwen en dan gaat het rijden juist heel goed…

Ik had een soortgelijke ervaring en ben bij poging 2 gelijk voor een faalangstexamen gegaan. (Terwijl ik daar normaal gesproken niet zo’n last van heb) dat gaf wat ruimte om even bij te komen als ik bijvoorbeeld de motor liet afslaan. Toen wel in 1 keer gehaald.

1 like

Oh wat vervelend! De beste tip die ik kan geven is het als een incident te zien als er iets gebeurt zoals een keer de motor af laten slaan (ja makkelijk praten I know maar ik weet van mezelf dat ik dan dacht oh kut en dan in die bui verder en dan bij het volgende foutje denken oh zie je wel en dan was ik zo zenuwachtig dat er weer iets zou gaan gebeuren dat dit ook zo was) en eigenlijk vanaf dat moment weer ‘opnieuw’ te beginnen

Dat je extra zenuwachtig bent voor een examen vind ik niet gek trouwens, was het wel iemand die je probeerde op je gemak te stellen? Bij mijn laatste examen had ik een examinator die ik al eerder had gehad en ik geloof ook dat ik begon met nou ik ben nog net zo zenuwachtig als eerst haha

2 likes

Wat shit! Was dit je eerste examen of heb je ook een tt gedaan?

Ik was bij mijn tt ook onverwachts heel zenuwachtig, waardoor een handeling ook totaal niet goed ging. Ik merkte toen dat ik aan het stressen/klungelen was en heb toen even diep ademgehaald en gezegd “ok ik probeer het even opnieuw”. En toen de rest van het examen ook echt nog een kans gegeven ondanks dat ik dacht dat ik toch al gezakt was. Uiteindelijk wel gehaald en vooral ook omdat ik mij rustig herpakte. Tijdens het echte examen was ik net als jij bang voor de zenuwen, maar die waren een stuk minder omdat de hele setting niet meer nieuw was.

Je rijinstructeur heeft zo snel een nieuw examen ingepland omdat je er dus wel klaar voor bent! Maar anders zou ik idd vragen om een faalangstexamen.

4 likes

Jeee gefeliciteerd van deze mede-rijlessende-dertiger, lekker bezig!

1 like

Ah wat balen!! Je wordt er volgens mijn rijinstructrice niet op afgerekend als de motor afslaat voor zover ik weet, het telt alleen hoe je ermee omgaat. Daar heb je nu geen reet meer aan natuurlijk maar misschien helpt het voor de volgende keer dat een afslaande motor an sich geen minpunt betekent.

Wat ik hoor van mijn vrienden dat ze de 2e keer afrijden veel rustiger waren, omdat ze veel beter wisten wat ze konden verwachten. En ik ken vrijwel niemand die hem in één keer gehaald heeft, dus jouw ervaring is heel normaal!

1 like

Hee wat een vervelende ervaring en ik snap je helemaal. Heb een beetje hetzelfde meegemaakt.

Wat mij heeft geholpen: Valeriaan pilletjes (gewoon bij de kruidvat te koop) zodat de zenuwen fysiek letterlijk minder zijn.
En echt in je oren knopen dat je je focust op wat je voor je ziet in het moment, niet bezig bent met wat er zojuist allemaal is gebeurd en wat dat betekent voor de uitslag want ten eerste kun je dat niet echt weten, ten tweede ben je onbewust jezelf aan het afleiden waardoor je nieuwe foutjes kan maken. Deze youtube instructeur vond ik hierover echt goede tips hebben: https://youtu.be/wTJ-KQY8hOo?si=gNDVX1Bwh7A8IlNa

2 likes

Bedankt voor jullie reacties en tips, heel fijn! Die ga ik meenemen. Denk dat een kalmeringspilletje misschien wel zou helpen. Het was trouwens de tweede keer dat ik afreed, maar de eerste keer is nu al weer een paar jaar geleden. De examinator was op zich niet onaardig, in het begin deed hij nog wel zijn best om me een beetje gerust te stellen maar naar mate het examen vorderde werd hij ook steeds stiller (ik had aangegeven graag te willen kletsen tijdens het examen maar hij zag denk ik de spanning bij mij heel erg oplopen). Ik had gevraagd of mijn instructeur een faalangst examen wil plannen maar nu heeft hij zonder overleg weer een regulier examen ingepland over een paar weken :sweat_smile: ben daar niet zo blij mee want annuleren van het examen dat nu is ingepland is volgens mij niet zo makkelijk.

Oh en misschien zat ik iets te dicht op het stuur waardoor ik de koppeling te veel ruimte kon geven en daarom niet goed weg kwam. Had dat idee zelf niet zo maar mijn instructeur gaf het als mogelijke verklaring voor het vele af laten slaan (mijn instructeur was niet mee, bewust voor gekozen ook want hoe meer ogen meekijken hoe spannender ik het vond)

Heb je een instructeur die een beetje makkelijk babbelt of niet? Bij mijn examen heb ik mijn instructrice bewust meegenomen en die tegen de examinator aan laten lullen. Zij druk aan het kletsen, zodat ik gewoon kon rijden en me juist een stuk minder bekeken voelde. Natuurlijk kijken ze, maar het voelt alsof zij druk met elkaar zijn en ik kon mijn ding doen.

Misschien voel je je er echt niet comfortabel bij, maar mogelijk een tip.

4 likes

Dit heb ik ook gedaan bij mijn tweede keer afrijden en scheelde zo veel aan spanning! Zij lekker kletsen, ik een rondje rijden (en op het einde was ik zelfs ontspannen genoeg om wat mee te praten maar dat er geen druk was om iets te zeggen was heel fijn)
@MakeFezHappen

1 like

Pff ik vind de rijlessen echt zo overweldigend en merk ook dat ik daardoor de motivatie verlies. Ik twijfel gewoon teveel, faalangst en perfectionistisch, en handel daardoor gewoon te laat of niet goed (genoeg). Heb nu 21 lessen gehad. Soms is mijn weglegging ook ineens heel slecht, dan rijd ik blijkbaar bijna tegen de stoep/paaltje en ik zie het gewoon niet, zo stom

21 lessen is echt nog niets en als je door dit topic scrollt komt je erachter dat je niet de enige bent :slight_smile:

Ik heb eind deze week mijn eerste rijexamen na 1,5 jaar les :sweat_smile:

3 likes

Ik wou hier vandaag iets soortgelijk komen posten dus je bent inderdaad zeker niet de enige!
Ik ben ook heel perfectionistisch en heb ook faalangst, ik vind het ook heel vermoeiend en mijn motivatie is ook ver te zoeken :smile:
Bij mij is een grote factor ook dat ik alleen mag rijden (met een voorlopig rijbewijs in BE na 20u les te hebben gehad) maar ik vind dat dus best wel slopend, alle verantwoordelijkheid valt echt op mezelf en dat is zo vermoeiend. In die zin zou ik bijna jaloers worden op jullie NL’ers die alles met de rijschool moeten doen :rofl:

Wow, rijd je dan helemaal alleen? Dat lijkt me best wel eng ook!

Wow dat is best heftig. Kun je niet alsnog lessen nemen, en gewoon geen gebruik maken van je ‘privilege’ waarmee je al mag rijden?

Ja ik mag één of twee mensen meenemen die al minstens 8 jaar hun rijbewijs hebben, maar er is gewoon niet altijd iemand in mijn omgeving die tijd en zin heeft om met mij te rijden dus meestal rijd ik alleen, anders zou ik nooit genoeg regelmaat hebben en kilometers kunnen maken om me voor te bereiden op het examen. Maar ik probeer wel op te bouwen qua complexiteit van routes enzo.
Maar het blijft dus best stressvol, soms is een second opinion toch nog handig, of iemand die je wat aanmoedigt :smile:

@Higgs_boson Ik heb nu vrijwillig nog een extra rijles geboekt in september om nog eens door de moeilijke punten te gaan, aangezien mijn examen in oktober gepland staat. Maar een rijles kost hier 85 euro per uur en wordt altijd in blokken van 2 uur gegeven dus is minimum 170 euro per keer. Telkens als je 2x buist voor je praktijkexamen moet je sowieso verplicht 6u rijles volgen dus dat kan me ook nog te wachten staan :smile:

Jaa wat pittig! Ik heb nog vaak zat kleine ingrepen dus kan me wel voorstellen dat het lastig is! Knap dat je toch blijft oefenen alleen. En wat duur! Ik betaal 64 euro per les en rijd wel vaak blokken van 2 uur, alsnog ook prijzig wel.

1 like

Dank nogmaals voor jullie tips nadat afrijden de vorige keer verschrikkelijk ging: ik heb het vanochtend opnieuw gedaan en deze keer geslaagd!!! Er valt een enorme last van mijn schouders nu haha want ben af en aan al best lang bezig geweest. Nu heel snel mijn rijbewijs aanvragen :grin:

39 likes