Rijlessen

Ah dit gevoel is zo herkenbaar. Hoe is het gegaan vandaag?

1 like

Haha ik had dit ook vaak! Als ik mega moe was of chagrijnig viel de les altijd mee, als ik er ā€œzinā€ in had of dacht, ā€œnaahhh nu ga ik echt goed rijdenā€ was het altijd dramatisch.

1 like

Ik ben echt super zenuwachtig voor mijn rijles, alsof het een examen is! Whyyyy. Ook heel slecht geslapenā€¦ Hoe moet dat over een paar weekjes op mijn examen zijn? :sob:

2 likes

Ah wat spannend! Gaat het lessen een beetje goed en heb je er vertrouwen in?

Jeej goed bezig @Tom_Riddle! Ik heb komende week mā€™n rij examen waah, vandaag laatste les gehad. Heb er wel vertrouwen in maar hoop echt dat ik rustig kan blijven

2 likes

Na 3 weken geen les ivm zieke rijleraar, vandaag 4 lessen genomen. Ben kapot maar was wel goed om te doen aangezien ik morgen mijn TTT heb :sweat_smile: we hebben alle handelingen nog eens herhaald en verschillende examenroutes en snelwegen genomen. Ik moet zeggen het gaat al stukken beter alleen met achteruit fileparkeren loop ik nog weleens te kloten. En invoegen blijft ook wel spannend maar die gingen vandaag ook best goed. Mn instructeur gaf me wel wat complimentjes dus daar groeide mn zelfvertrouwen van :blush: hij zei dat hij zich veilig voelde bij mij in de auto :open_mouth:
Nou gelukkig maarā€¦ haha
Morgen keivroeg les en dan om 8 uur TTTā€¦ hoop zo dat ik niet door de zenuwen rare dingen ga doen zeg! En hoop echt dat ik vrijstelling krijg.

3 likes

Mijn vriend heeft dit ook gehad en heeft zijn volledige motorrijbewijs nu al een behoorlijke tijd. Maar hij hoefde niet verplicht lessen te nemen, alleen het examen is verplicht! Dus misschien kun je kijken naar een andere rijschool om het examen mee te doen? Of de motor via iemand te huren? Hij geeft wel aan dat de lessen handig zijn omdat je toch een andere rijstijl krijgt wanneer je zelf rijdt, dan hoe het officieel volgens het cbr moet.

1 like

Dank je wel! Jij ook al een ttt of examen gepland?

Je moet vaak best lang wachten tot je je examen kan doen dus ik zou alvast wat inplannen als je denkt dat je alles in nog 1 a 2 maanden kan leren :slight_smile: best moeilijk inschatten alleen haha

Ik heb er 66 van 50 minuten gehad. En heb er nog 14 gepland staan tot aan mn examen dus dan heb ik er 80 gehad. :crazy_face: het examen is precies een maand na mn ttt.
Wij gingen het ttt en examen boeken toen ik er 50 had gehad. Maar ik ben een langzame leerling.
Hopelijk slaag ik dan in 1x, mag ook wel na zoveel lessen. Mijn instructeur zei dat het wel moet lukken aangezien ik nu al best goed rij. :pray:

1 like

Nou, gelukkig wel mijn vrijstelling gehaald voor bijzondere verrichtingen. Maar de TTT tjaā€¦ hij had nogal was op te merken maar dat ging allemaal over besluitvaardigheid en plannen maken. Ik twijfel nog te vaak en ik wil alles te netjes doen. Ik ben ook wel een perfectionist.
Ik moet sneller de situatie zien, plan maken en doen. Dus daar gaan we aan werken. Verder had ik eigenlijk nog nooit in de spits op de snelweg gereden dus invoegen en van baan wisselen ging ook niet perfect omdat ik maar geen moment pakte om erin te gaan. Hij zei ook dat ik teveel keek of ik kon. Gewoon kijken, zien, en gaanā€¦ ik kijk eerst 6x of ik wel kan.
Naja, verder was t een heel aardige man hoor, en hij heeft ook wel met alles gelijk. Dus een goede eye opener. In de lessen twijfel ik ook vaak, of ik stress veel over hoe ik iets moet oplossen.

Over 1 maand dus mn echte examenā€¦ ik heb nu gelukkig wel een goed idee over hoe het gaat en wat ze van je verwachten.

5 likes

Dit is precies de feedback die ik heb gekregen tijdens mn TTT. Ik was ZO nerveus voor mn TTT, veel meer dan voor mā€™n afrijden omdat ik toen wel wist wat ik kon verwachten. Besluitvaardigheid heb ik pas echt kunnen bereiken door te anticiperen op alles. Bijvoorbeeld bij links afslaan op een kruispunt, anticiperen op wat er van beide kanten komt incl voetgangers/fietsers, al van tevoren tijdens het stilstaan bij stoplicht goed kijken, nieuwsgierig zijn. Invoegen/uitvoegen op snelweg: anticiperen wat er al rijdt en wie er meer snelheid maakt en wie zich moet aanpassen om er in/af te gaan. Je bent eigenlijk continu aanā€™t anticiperen!

Van baan wisselen en invoegen vind ik nu ik mn rijbewijs heb nog steeds spannend hoor. Ik zeg nog steeds in mā€™n hoofd ā€œbinnen, buiten, schouder, knipper, schouder, en gaanā€. En ik zoek altijd nog de koplampen van degene achter me in mn binnenspiegel, dan weet ik dat ik er tussen pas. Ik hoor van iedereen om me heen dat dit uiteindelijk allemaal automatisch gaat, dat hoop ik dan maar!

1 like

Heeft iemand ervaring met kalmerende pilletjes? Ik moet 28 februari afrijden maar ik blokkeer nu al steeds tijdens de lessen. Dus mijn instructeur lijkt het verstandig als ik een pilletje neem van tevoren

Ik heb goede dingen gehoord over Valdispert, moet je wel al een tijdje van tevoren mee beginnen.

1 like

Volgens mij komt het vaker voor dat ze vinden dat mensen niet besluitvaardig genoeg zijn. Vooral tijdens zoā€™n examen of toets wil je zeker niet iemand over t hoofd zien. Ik ging daardoor extra kijken, maar dat was dus teveel.
Ik voel me nu wel wat down omdat ik denk van Pfff hoe ga ik dat examen ooit halen. Maar ja, heb gelukkig nog 14 lessen en als we vooral daarop focussen en de spannende situaties opzoeken moet het in ieder geval vooruit gaan.
Het examen is ook niet in de spits dus hopelijk helpt dat mee. Had nu ook fietsende kindjes en volle snelwegenā€¦

ik ben na 3 x zakken de 4e x geslaagd op valdispert, maar durf niet te zeggen of dat verband had, want was voor mā€™n gevoel nog steeds even nerveus. achja, niet geschoten altijd mis voor jou?

1 like

Is volgens mij al weleens gevraagd maar:
Ik heb een faalangst examen gepland maar ze zeggen dat je gewoon even goed moet rijden als bij een normaal examen alleen heb je een time out mogelijkheid en een getrainde examinator.
Maar wat is dan dus de merkbare meerwaarde? Stellen ze je echt zoveel meer op je gemak dan? En wat als je door je faalangst anders rijdt (twijfelachtig, gespannen, kleine slordigheidjes etc) daar mogen ze dus geen rekening mee houden? Want je moet hetzelfde rijden als iedereen. Wat heb je er dan aan?

De examinator die ik had op mn TTT was ook echt een heel aardige man die je op je gemak steldeā€¦ misschien is hij ook wel zoā€™n getrainde en tref ik hem weerā€¦:woman_shrugging:

De meerwaarde lijkt me dat niet alles in 50 minuten gepropt hoeft te worden en dat je meer tijd hebt om wat tot rust te komen? En dat je bij een fout en/of paniek de auto even aan de kant mag zetten volgens mij. Maar natuurlijk moet je wel goed kunnen rijden, zou wat zijn als de eisen voor weggebruikers met faalangst veel soepeler warenā€¦ dan deed iedereen zoā€™n examen :yum:

Mjaā€¦ik snap dat ze even streng zijn op je rijkunsten maar hoor wel vaker van mensen ā€œfaalangst examen was echt zoveel fijnerā€ en dan denk ik van maar wat was er zo fijn aan dan? Ze hebben dan dus toch wel wat meer rekening gehouden met je gedrag denk ik. Maar eigenlijk mogen ze dat niet? Want stel je rijdt dus wat rommeliger/ meer kleine foutjes door al je zenuwen (wat iedereen met een faalangst wel doet denk ik) dan zien ze dat toch wel wat meer door de vingers lijkt me.

Hm, ik weet niet zozeer of het met door de vingers zien te maken heeft. Ik denk dat ze echt wel een goed beeld krijgen tijdens het rijden of jij die foutjes maakt vanwege je zenuwen of omdat je het overzicht (nog) niet hebt.

Ik heb twee keer examen gedaan en de keer dat ik slaagde, maakte ik een enorme fout (had koorts en was niet zo helder, maar ja, had al betaald voor dat examen). De examinator greep in en vroeg me wat ik fout had gedaan. En juist omdat ik dat precies kon aangeven (waar het fout ging en wat ik anders had moeten doen), en erbij zei dat ik NOOIT in de auto was gestapt als ik geen examen had maar dat ik niet al die euroā€™s weg wilde gooien, heeft ie me laten slagen.