Rijlessen

Ik heb overmorgen m’n TTT en zo’n 2,5 week later m’n eerste examen. Daar zitten 5 lessen tussen en ik weet niet of dat genoeg is. Achteraf vind ik het jammer dat ik niet om meer tijd heb gevraagd tussen de TTT en het examen. Een maand was misschien wel beter geweest…

Of voelt het alsof je er nooit echt klaar voor bent? :see_no_evil:

1 like

Ja dat is wel wat kort om nog aan de opmerkingen te werken maar wie weet hebben ze weinig klachten :smirk:
Succes alvast!

Wow wat een geluk :sweat_smile:

1 like

Haha ja maar was er na 80+ uur rijlessen ook wel echt klaar mee :wink:

Maar wat ik ermee wilde zeggen, iedere examinator is anders, je moet ook een beetje mazzel hebben tijdens je examen. En zo’n faalangst-examen lijkt me in die zin relaxter omdat je elkaar iets beter leert kennen en er meer ruimte is om je rustmomenten te pakken. En volgens mij is je examinator ook speciaal getraind in omgaan met faalangst.

1 like

Ik kom hier ineens weer binnenvallen sinds een maand, ik heb dit topic namelijk heel bewust een tijd genegeerd. @Croky nog bedankt voor je reactie op m’n post, heel lief. Ik zat er ZO doorheen op dat moment, dacht dat ik 't nooit zou snappen. Dat is het vooral, ik had het gevoel alsof ik de auto niet snapte. Mijn actie en zijn reactie zeg maar. Terwijl m’n instructeur heel geduldig alles uitlegde maar het kwam gewoon niet aan en dat frustreerde me waardoor ik dingen ging afraffelen. En van de posts hier werd ik onzeker, want jullie snappen het allemaal zo goed!! Misschien is dat niet waar maar dat was mijn gevoel

En sinds die verschrikkelijke les ben ik ZO vooruit gegaan, echt 180 graden. Alsof ik 't licht gezien had, tuurlijk wel kleine foutjes maar ik kan me daar nu overheen zetten en…

Zojuist ben ik in 1 keer geslaagd voor m’n praktijk!!!

Wel na veel lessen (ik geloof 35 van 100 minuten) maar een zelfverzekerd gevoel in de auto is echt belangrijk en dat had ik nu eindelijk

11 likes

Oohh wat goed @Brum! Gefeliciteerd!

Ik ben ook in één keer geslaagd gister! Joehoeee :dancingbanana: Ging echt slecht en ik had een kritische/botte instructeur (‘oh, dat is wel een beetje dom he’, ‘nou, kom op een beetje doorrijden!’ ‘waarom deed je dát nou!?’) dus dacht echt dat ik gezakt was en toen was ik opeens toch geslaagd :’)

9 likes

Gefeliciteerd!!
Wow als iemand dit tegen mij zou zeggen… Zou zowat die auto uitstappen en naar huis lopen haha, wat is dat voor tactiek?

Gefeliciteerd!!! En 35 lessen vab 100 min is echt weinig hoor!!

@crazyplantlady jaaaa jij ook gefeliciteerd!!!

Zo, wat was ik nerveus voor m’n TTT… Ik heb de vrijstelling gekregen, maar ik vond het geen heel lekkere rit. En ook niet m’n mooiste manoeuvres.

Ik weet niet of het expres was, maar tussendoor zette hij de auto stil om een situatie te bespreken. En eigenlijk was ik daarna pas wat relaxter. Dus wat dat betreft lijkt een faalangstexamen me wel wat, mocht ik zakken.

Al met al vond ik het super gênant, ik schaamde me achteraf erg voor mijn nervositeit! Vooral omdat iedereen had gezegd dat dat niet nodig is bij een TTT. En het commentaar viel inderdaad best mee. Maar toch, die hele setting joh :see_no_evil:

1 like

Gefeliciteerd! Supergoed in 1x! Hoe ging je rit dan verder? Ben altijd erg benieuwd naar examen ervaringen :smile:

Wow wat een tactiek indd. Zou er helemaal nerveus van worden pffff. Maar in ieder geval gefeliciteerd!!

Indd ik maakt ook van die foutjes zoals koppeling schokkend omhoog laten komen etc door de zenuwen. En ging midden op een rotonde ineens vragen waarheen we moesten, wat is dat voor actie joh? Haha zenuwen laten je rare dingen doen.
Gelukkig is je vrijstelling binnen, scheelt toch weer een spannend moment op je examen.
Had de examinator verder nog tips voor je waar je aan moest werken?

Ja goed ook! Er zat een extra persoon bij, die keek juist hoe m’n examinator het deed dus dat vond ik eigenlijk wel chill. Zij praatten vooral beetje met z’n tweeën en m’n examinator zelf was ook heel vriendelijk, gewoon rustig en zei verder weinig.
Wel laten afslaan op een rotonde want ik stond nog in z’n 2 maar dat was omdat ik zo op de fietsers aan het letten was, die hadden voorrang. Dus dan gaat dat natuurlijk voor laten afslaan, dus niks aan de hand. Situatiebespreking ging over een onoverzichtelijke bushalte, en verder zei ze dat ik wel wat meer mag durven, met name met het oog op doorstroming maar het was goed genoeg!!
Ik was zoooo zenuwachtig echt niet te zuinig, maar na paar minuten in de auto was het voorbij

3 likes

Ja, maar tips die ik niet per se had verwacht! Betere voorbereiding, auto sneller terugschakelen, vaker dode hoek. Dacht dat dat wel goed zat juist… :thinking: Ik ga het er nog even over hebben met mijn instructeur.

Maar ik ben echt blij met de ervaring van gisteren, ik kan me niet voorstellen dat ik nóg zenuwachtiger kan worden. Snelweg ging ook goed, dat vind ik éindelijk niet meer zo heel spannend :blush:

1 like

Gefeliciteerd met je vrijstelling!
Ik had ongeveer dezelfde ervaring; heel nerveus, slechte rit, toch vrijstelling. Ook ik schaamte me behoorlijk toen voor de zenuwen en de fouten die ik gemaakt had. Mijn instructeur maakte het destijds ook erger trouwens, die beaamde dat ik me zou moeten schamen en zei zelfs dat ik de vrijstelling onterecht zou hebben gekregen. Hoop dat jij een betere instructeur hebt!
Anyway, wilde zeggen dat het bij mij idd zo veel beter ging bij het examen, omdat je die extreme zenuwen al eens ervaren hebt was ik veel rustiger.

Dit waren precies mijn tips na m’n ttt! En ook dat ik dacht dat ik het goed deed. Mijn instructeur zei dat je in het kijken alles heel overdreven moet doen, ook al heb je groen, ook al heb je voorrang, alles dubbel checken. Ook al sla je linksaf, ook rechts kort kijken. Misschien dat je het een les uitprobeert en dan inderdaad bespreken met je instructeur? Kijken kan je geloof ik bijna niet te veel doen
Bij mij was ook tijd/voorbereiding een ding. Vergeet je dan dat je moet schakelen of is er iets anders? Ik voelde me namelijk vaak opgejaagd door mensen achter me, als ik dan op tijd remde en terugschakelde,waardoor ik het vaak te laat deed. Maar uiteindelijk gaat het om jouw rijgedrag!

Joh, wat vervelend van je instructeur! Die van mij was echt vriendelijk, en ik merkte ook dat hij me zo goed mogelijk probeerde te presenteren bij de examinator. Hij zei achteraf ook dat ik zelf de “fouten” te veel uitvergroot in mijn hoofd.

@Brum ja, naar mijn idee heb ik altijd m’n voorrang gecheckt en heb ik geschakeld indien nodig. Maar misschien is het toch wat te gehaast verlopen of was het kijkgedrag niet uitgebreid genoeg. Hij wilde dezelfde aandachtigheid als op de snelweg ook op andere locaties zien. Ik heb nog 10 lesuren om eraan te werken, misschien maak ik er 12 van.

En ik heb mezelf voorgenomen dat ik met slagen voor een herexamen ook tevreden zou zijn… :blush:

1 like

Vrijstelling geldt alleen voor je bijz. verrichtingen dus ook al reed je slecht maar je BV gingen goed dan krijg je vrijstelling. Volgens mij dan…

Ja weet ik! Maar mijn instructeur vond dus niet dat ik de bijzondere verrichten goed genoeg had gedaan, en zei dat zelfs ook tegen de examinator. Was een invaller voor mijn gewone instructeur, gelukkig niet mijn vaste.

Nou zeg wat een stommeriken heb je er soms tussen… :frowning: