Rijlessen

Dit moet ik ook gaan voornemen maar ik heb er moeite mee haha… perfectionistje hier. Mn rijinstructeur doet ook heel erg dat hij vindt dat ik in 1x wel kan slagen dus voel die druk ook best wel.
Hij had ook gezegd voor mn TTT “ik ga er wel vanuit dat je de vrijstelling makkelijk haalt” dus toen ik moest parkeren kreeg ik me ineens zo’n faalangst en het schoot door me heen dat ik dit goed MOEST doen anders was ik een loser en hij kijkt mee vanaf de achterbank. Toen ging ik heel twijfelachtig inparkeren en kreeg daar ook commentaar op van examinator. Maar ik wilde het per se niet verpesten :confounded:

Misschien bedoelt mijn rijleraar het als een bemoediging maar ik krijg er eigenlijk de zenuwen van. Zo van Ik mag hem niet teleur stellen. Raar he. Ik weet dat het niet zo is maar zo voel ik het wel.

1 like

Zo, ‘ergens volgende week’ ga ik voor het eerst afrijden (datum houd ik voor iedereen geheim :stuck_out_tongue:). Goede ritten gehad na m’n TTT, maar ook wat mindere puntjes soms… Inmiddels wil ik het echt super graag halen en fantaseer ik al helemaal hoe ik juichend thuiskom. Dat mag ik niet doen natuurlijk… Je kunt op zó veel punten zakken en ik zal wel weer bloednerveus worden :neutral_face:

Oja en ik heb echt het gevoel dat m’n leven stilstaat tot die datum, ik spreek nu met niemand af en ik verwaarloos m’n scriptie. ‘Gelukkig’ moet ik tussendoor nog werken.

2 likes

Alvast succes! Ik hou t ook voor bijna iedereen geheim. Maar ik rij ergens af in de 2e week vanaf nu… heb nog 3x les ertussen.

Vandaag had ik les en het ging niet zo heel goed. Na ‘t goed invoegen op de snelweg moest ik “de eerstvolgende mogelijkheid eraf”, dus ik ging alvast kijken naar rechts of ik 2 banen kon opschuiven naar rechts maar blijkbaar was er een rood kruis op de matrixborden bij de rechter rijbaan… daar had ik helemaal niet op gelet joh pffff. Daarna bij ‘t achteruit fileparkeren reed ik zonder te kijken naar achter dus bijna op die auto… Toen gingen we een oefenexamen rijden vanaf het cbr. De eerste helft ging best goed maar toen moest ik op de tomtom naar het cbr terug. Ik sorteerde verkeerd voor (ik moest naar links bij de stoplichten en ik stond op de baan rechtdoor) dus ik probeerde nog snel 2 banen op te schuiven naar links maar het lukte niet want op de 2e baan kwam er een auto aan. Toen moest ik van mn rijinstructeur gewwoon rechtdoor. Ik was geijk helemaal “van slag” van Shit ik heb t verkeerd gedaan, gezakt!! (Het is maar een oefenexamen, jeetje, maar zo druk maak ik me dan dus) en daarna was ik zo chagrijnig dat ik alleen maar fout na fout maakte en baalde daar zo van dat ik begon te huilen. Niet echt zo’n ugly cry maar de tranen begonnen te stromen en ik zei niks meer… ik sorteerde steeds verkeerd voor want snapte niet wat de tomtom wilde dat ik deed… reed bijna door rood, daarna kwam er ook nog iemand van rechts op mijn voorrangsweg die ik bijna aanreed. Het was wel zijn schuld maar ik zag hem niet en mn instructeur trapte vol op de rem. Ik was er helemaal klaar mee, ik ergerde me ook mateloos aan dat mens op de tomtom, als ze wat zei dacht ik Hou toch je bek joh stom wijf ik haat jou. Haha insane toch? Ik zat er zó doorheen. :disappointed_relieved:
Ik zat ook steeds te denken van HOE ga ik ooit een examen halen als ik dit al niet eens kan.

Naja. Balen. Maar ik maak het mezelf te moeilijk. Uiteindelijk als je verkeerd rijdt moet je gewoon doorrijden en dan maar een andere route, maar op dat moment wilde ik per se toch die route van de tomtom aanhouden ofzo. Hopelijk flik ik zoiets niet op mn examen. Want na 1 foutje ben ik dus al gelijk van slag.
Soms heb je van die lessen dan gaat t zo goed dat je denkt ohh dat examen haal ik vast wel. Maar soms…:woman_shrugging::sweat:

Ahh wat naar, en zonde van je TTT. Heb je verder nog wel wat opgestoken ervan of ging alles zo fout dat ja, er hij/zij niet echt gerichte tips kon geven behalve “Niet zo slecht rijden aub” haha
Reed jij nou ook in Rotterdam centrum/noord?

Ik ben indd ook een perfectionist, een fout maken is een crime in mijn ogen en dan ben ik gelijk gezakt volgens mijzelf. Ik heb dit vooral bij oefentoetsen, tijdens de rijles denk ik nog weleens van Ja ok zal er op letten voortaan.
Oefentoetsen behandel ik zowat als echte examens. Maar ja, het is wel zo (volgens mezelf) dat als je al niet eens een oefentoets heelhuids doorkomt… hoe ga je het examen dan rijden…
Dus hou mn hart vast.

Wanneer heb je nu ong. een examen ingepland?

Rare vent…indd dat zou ik ook niet verwachten van zo iemand. De mijne was gelukkig erg relaxt en heel aardig.
Mijn examen staat gepland over 1,5 week!
Ik woon zelf een paar straten vanaf het CBR Noord, dus ben het wel gewend hier te rijden en rij ook altijd met mn lessen hier. Gelukkig. Lijkt me indd ook vervelend en eng als je het hier niet kent. Kom je wel vaak hier om te oefenen? Helaas zijn er zoveel routes mogelijk, je weet het toch niet wat je krijgt.

Ach, heel herkenbaar hoor! Ik voelde tijdens de TTT na een foutje ook dat ik keihard in huilen uit kon barsten, dat heb ik super hard onderdrukt. En logisch dat een onofficieel oefenexamen ook spannend is; je wilt het voor jezelf toch goed doen?!

Ik ga btw ook afrijden in Rotterdam. Ik ken sommige wijken heel slecht, en Kleinpolderplein blijf ik een beetje vrezen.

Aww. Gelukkig zijn we niet de enige stressende huilebakken dus :wink:

Ja kleinpolderplein is indd tricky… maar er zijn zoveel plekken waar ze je de snelweg op kunnen sturen. Ik heb gelukkig alle opritten wel eens. geoefend.

Niet gejankt vandaag tijdens 2 oefenexamens! :laughing:
Maakte wel in eerste oefenexamen weer een tomtom foutje maar ok dan maar even omkeren toch… en reed bijna een fietspad op :woman_shrugging: ohja en reed ergens eventjes per ongeluk over een doorgetrokken streep bij het voorsorteren voor stoplicht en ging daardoor 2 seconden spookrijden, pfff :cold_sweat:

Het tweede oefenexamen ging eigenlijk foutloos…! Laten we hopen dat mn echte examen zoals die tweede gaat verlopen haha

Ik heb me eindelijk ingeschreven maar nu sta ik nog ongeveer een maand op een wachtlijst.

1 like

Voor rijlessen of een examen bedoel je?

Rijlessen. Ik kan helaas alleen in de avond lessen en dan wil natuurlijk bijna iedereen. Ik had een beetje angst om me in te schrijven maar als ik had geweten dat ik nog zo lang moest wachten had ik het wel eerder gedaan. Ik hoopte eigenlijk voor augustus mijn rijbewijs te halen zodat ik ook een stukje kon rijden als we op vakantie gaan.

Ohhh… kun je ook nooit sweekends dan? Of rijden ze dan niet. Jammer in ieder geval… maar de eerste stap is gezet :muscle:

1 like

Oh schieplein maar met name kleinpolderplein inderdaad, ZO vaak dat voorsorteren geoefend daar. Ik heb echt vaak met natte handen daar gestaan, wat een drukte kan het ook zijn in Rotterdam. Bij mij ging het met name om m’n eigen rust, je niet laten opfokken maar dat is lastig als er al na een halve seconde groen wordt getoeterd🤷

2 likes

Is prima joh. Afstand houden, kijken, sociaal rijden dus mensen voor laten gaan (maar niet teveel!), afstand houden, afstand houden.

1 like

Kiezen jullie allemaal voor een tussntijdse toets? Zelf dacht ik namelijk dat als je het niet doet en je moet die speciale verrichting nog tijdens je examen doen dat er minder tijd over blijft om te rijden en dus ook minder kans om te falen, maar misschien is deze gedachte heel raar.

Haha nee dit was ook precies mijn redenatie en mij is het goed bevallen

Ik heb het ook niet gedaan omdat ik hoorde dat veel mensen de TTT alsnog niet halen en je bent duurder uit.

Bij mij zat hij in mn pakket en ik vond het wel fijn want heb toch even een wake up call gehad hoe ik rij onder zulke druk. En de tips die ik kreeg vond ik ook goed, daar heb ik nu flink aan gewerkt zodat ik niet meer dezelfde fouten maak. Ik wordt altijd erg nerveus van de bijzondere verrichtingen (ik kan ze wel maar de druk om ze op het examen in 1x goed te doen wordt me teveel) dus ik ben blij met de vrijstelling.

Voorsorteren, waar bedoel je?

Ik heb geen tussentijdse toets gedaan, maar goed ook want ben de eerste keer gezakt (tweede keer gehaald) dus zou alleen maar meer kosten zijn. Mijn rijinstructeur vond het ook maar onzin. Ik vond die bijzondere verrichtingen ook niet moeilijk en dat is ook niet waar ik de eerste keer op ben gezakt.