Rijlessen

Succes vandaag!!!

Dank je!

En ik ben geslaagd in 1x!!! Niet te gelovenā€¦ zat nog sochtends te janken thuis, toen bij t cbr jankte ik weer tegenover de examinator hahaā€¦ gelukkig was t een faalangst examen en zei hij dat ik de juiste keuze had gemaakt om daar voor te kiezen, en dat hij wel vaker mensen had zoals ikā€¦ maakte niks uit. Hij deed echt zn best om me op mn gemak te laten voelen, en dat werkte best wel.
De rit ging best goed, alleen op de snelweg bleef ik te lang links rijden, en zei hij tegen mij dat ik naar rechts moest. Dus toen dacht ik wel van ohoh dit kan zomaar een puntje zijn. Maar nee, gelukkig niet!
Verder maakte ik denk ik elk slordigheidje groter in mn hoofd dan nodig want hij vond t goedā€¦

Ben zoooo opgeluchtā€¦ had echt een mental breakdown gehad als ik nog een keer op moest denk ik haha.

17 likes

JAAA gefeliciteerd!!! Wat heerlijk voor je!!! Nu lekker vieren! :sunglasses:

1 like

Wat fijn. Gefeliciteerd!

ā€”ā€”
Dit hoop ik over een paar maandjes ook te posten want ik heb vrijdag weer mijn ā€œeersteā€ rijles. Eerste tussen aanhalingstekens omdat ik 6 jaar geleden ook al een poging heb gedaan. Toen ik voor de vierde keer zakte voor mijn praktijk zag ik het niet meer zitten en ben gestopt. Nu een stuk volwassener en wijzer geworden en hoop dat het nu een stuk beter gaat. Zo voelt het nu wel, maar hier kom ik natuurlijk vrijdag pas echt achter. Ben nu niet zenuwachtig dus dat is al een goed begin. Oh en mijn theorie heb ik ook al weer gehaald gelukkig. Dat scheelt al veel, hoef ik me daar niet meer druk om te maken.

4 likes

Yes gefeliciteerd!!!
En @Rozecoupeschaar ook veel succes!

2 likes

Het zit er op! Ging echt heel goed dus ik ben blij! Heb er nu ook echt weer zin in. Ik mocht gewoon meteen zelf rijden. In het begin wel weer even wennen na 6 jaar natuurlijk. Maar al best een eindje gereden en vooral schakelen en spiegelen ging nog super soepel dus ik ken de basis nog. De instructrice vond het ook goed gaan en dacht dat ik over een aantal lessen echt wel weer alles onder de knie had.

Ik was echt bang dat ik alles vergeten zou zijn of dat ze zou zeggen; nou meid jij bakt er niks van, je hebt 60 lessen nodig. Of zo haha.

8 likes

Ik ga mezelf donderdag maar eens inschrijven voor een aantal proeflessen, maar ik durf dus echt niet :face_vomiting: shit man, maar ik moet er ook maar eens aan gaan geloven :sweat_smile:

1 like

Succes! Ik durfde ook nietā€¦ maar de eerste les hoefde ik alleen te sturen en dat was minder eng dan ik dachtā€¦ daarna alles gewoon stap voor stap opgebouwd.

Nu heb ik alleen angst om zelf te gaan rijden in onze autoā€¦ dit weekend moet ik eraan geloven.

Ohja wat ik nou weer hadā€¦ had dinsdag mn rijbewijs aangevraagd en het zou er de dinsdag erna zijn. Ik ging vrijdag al effe langs maar nee, was er nog niet. Toen ging ik dinsdag middag langs maar hij was er nog steeds niet. Ze zeiden dat de bestlling door technische fout nooit doorgevoerd wasā€¦ lekker dan! Dus nu hebben ze hem met spoed opnieuw aangevraagd en kan ik hem donderdag halen.
Pfff. Ik hoop dat hij er ligt want wil nu wel eens gaan rijden!

2 likes

Weer gezakt voor mn praktijkā€‹:roll_eyes: Moest straatje keren met een halve draai en die lukte niet in 1 keer :frowning:

Nohh wat stom :(, vooral om die reden, nu ik mijn rijbewijs heb lukt dat me echt nooit in 1x. Zegt toch niets over veilig op de weg rijden joh. Aan de andere kant; als dit is waar je op gezakt bent, dan rij je dus voor de rest super goed en moet het de volgende keer goedkomen! :blush:

Ja baal zo erg want je moet natuurlijk ook 3 weken wachten. Mja kan er toch niks meer aandoen :joy:

1 like

Ik had vekabest met een usb stick met toetsen, heel chill

1 like

Ik ben tijdens mā€™n proefles ook de snelweg op gegaan haha, en door centrum Amsterdam gereden. Hij vertelde gewoon wanneer ik moest schakelen, richting aangeven, etc dus op zich ging het prima. Ik vond het doodeng maar hij zei ā€œja dan zie je gelijk een beetje hoeveel lessen je ongeveer nodig hebtā€. :sweat_smile:

1 like

Ik ben blij dat ik in mn eerste les mocht oefenen met schakelen op een leeg industrieterriein! Haha

Voor theorie heb ik een anwb boek 1x gelezen en de oefen CDrom (ja dat bestaat nog) 1 x gedaan.

TIP: Verder heb ik elke dag oefentoetsen gedaan op de telefoon met de app van Rijles.nl. Ze zetten er zowat elke dag andere toetsen op. Ik heb daar veel meer aan gehad dan dat boek, dat is zoveel gelul en zo droog uitgelegd. Die app is ook leuker om even te doen als je je verveelt, gewoon vragen beantwoorden en ervan leren. Net alsof je een spelletje op je telefoon speelt.
Ook de apps Voorrang en VoorrangDenk zijn handig! Er zijn vast nog meer van zulke apps. Ik ben iig in 1x geslaagd voor theorie.

2 likes

Nou vrijdag lag dan eindelijk mn rijbewijs klaar na 10 dagen wachtenā€¦

We hebben een nieuwe (10 jaar oude) auto gekocht vorige week! Dus ik kon gelijk rijden. Mijn vriend heeft ons eerst gereden naar een stukje oefenbaan en daar heb ik even geoefend met het optrekken met een benzine wagen. Het is wat anders dan met diesel! Maar gelukkig had ik al vrij snel door hoe het moest. Het gaat nog niet zo snel en soms schok ik wel wat maar hij slaat meestal niet af :upside_down_face:
Ook nog even helling proef geoefend en daarna een stukje gereden. De wagen rijdt heerlijk! We hadden hiervoor een oudje uit 1996 zonder stuurbekrachtiging en die rammelde aan alle kanten, dus dit is wel even wat anders. (Ik had 1 x een rondje in de wijk gereden in dat autootje en zei gelijk ā€œWe gaan een nieuwe auto kopen hoor, hier kan ik niet in rijden!ā€) :tipping_hand_woman:

En vandaag heb ik 70 km gereden over de snelweg. Gelukkig wel met mn vriend en kind erbij. Het ging goed! Ik haalde mensen zo in met 130 hahaā€¦ Maar was verder rustig op de weg.

Ik ben van plan een deze dagen in mijn eentje een ritje te gaan maken naar een winkelcentrum. Spannend, maar eens moet je toch alleen gaan rijden heā€¦ :eyes:

Ohja na mijn nicht heb ik nu ook een collega bij mijn rij instructeur ondergebracht! Ik zou commissie moeten krijgen :wink:

2 likes

Ohja indd op youtube heb je ook wat van die dingen over theorie. In 1 zoā€™n filmpje heb ik het volgende geleerd:

Wanneer voorrang?
Als de voetganger van links naar rechts of andersom loopt, dan doet je hoofd van links naar rechts / rechts naar links NEE knikken.
Als de voetganger van of naar je toe loopt, dan doet je hoofd JA knikken als je hem volgt.

Zelfde principe is:
Kijk je de voetganger in zā€™n rug neem je gas terug, kijk je de voetganger in zā€™n oor dan rij je door, kijk je de voetganger in zā€™n doppen dan moet je stoppen.

Maar met dat hoofdknikken vond ik dat makkelijker te onthouden.

1 like

Ja haha ook een goeie.

Maarrrrr ik denk niet zo in slogans hoor tijdens t rijden. Ik let er alleen op dat als ze van me af of naar me toe lopen, dus verticaal oversteken voor mij. Dan weet ik dat ze voor moeten.

Sowieso als je iemand in de rug kijkt is het best logisch dat die persoon voorrang heeft.

Nou, toen ik nog geen regels kende wist ik niet eens dat ik als voetganger voorrang had op autos behalve bij een zebra! Dus waarschijnlijk weten die mensen die jij geen voorrang geeft t ook niet eens. Maar toch zou ik maar oppassen haha, straks loopt er 1 wel door omdat die de regels goed weet.

1 like

Soms als ik in een daredevil bui ben doe ik als voetganger wel eens een soort machtsspelletje met automobilisten. Kijken of ze stoppen. :flushed:

(Ik sta zelf nog steeds op de wachtlijst voor lessen trouwens.)

2 likes

Hier in Rotterdam stoppen ze vaak niet eens als ik al 1 voet op het zebrapad hebā€¦ is gevaarlijk om hier zoiets te doen. Ik durf dat niet hoor.

1 like