Rijlessen

Nou… ik ging vanochtend in mn eentje rijden, voor het eerst! Pff de heenweg ging best ok, 2x af laten slaan, was blij dat ik er uiteindelijk was.

Toen op de terugweg ging het ook ok tot ik op een helling voor een stoplicht stond. Man man man, heb dat ding wel 15 x af laten slaan denk ik! Kreeg hem maar niet rijdend, en kon pas de 3e keer groen gaan rijden! Ja, soms kreeg ik hem wel rijdend maar was het alweer rood! Ohh ik zat te schelden in die auto. En iedereen toeteren natuurlijk. Daarna moest ik eigenlijk nog een x op een helling voor een stoplicht maar ik ben lekker omgereden. :sweat:

Dit heeft niks met rijlessen te maken eigenlijk maar ja… :rofl: moest het even kwijt hoor!

1 like

Ahh! Ik voel me ook alsof ik nog een L bovenop de auto nodig heb. Vind de overgang van diesel naar benzine echt groot… Soms laat ik hem hele stukken niet afslaan en andere keren opeens 65744787x achtereen bij een stoplicht of zo, why?! :tired_face:

Ik moet ook nog steeds voor het eerst weer de snelweg op, is er niet van gekomen i.v.m. vakantie tussendoor.

1 like

@Croky @DeFourneau

Ik hier ook een poos last van gehad toen ik m’n rijbewijs had, tis nog niet 100% zoals ik reed in m’n lesauto. Ik had idd ook de overgang van een diesel (hele fijne Mercedes) naar een benzine auto. Het gaat steeds beter, maar soms gaat het opeens weer kut. Hebben jullie ook moeite met parkeren? Ik vind achteruit fileparkeren in een smalle straat met aan beide kanten auto’s echt de hel. Laat ik nou precies in zo’n straat wonen. Soms zet ik ‘m buiten het vergunninggebied, op een plek waar het rustiger is (en waar ik moet betalen) om er van af te zijn als ik laat thuiskom. Iedereen heeft zou dus z’n struggles, doe het vooral op je eigen tempo en laat je niet wijsmaken dat anderen er geen moeite mee hadden (er zijn altijd van die helden die beweren dat bij hen alles perfect gaat en dat dan ook steeds moeten herhalen, heel vervelend vond ik dat).

2 likes

Ik heb dit met parkeergarages. Heb al 3 maanden m’n rijbewijs en rijden in Amsterdam/snelwegen enzo gaan wel, maar ik durf echt nog geen parkeergarage in. Fileparkeren kan ik goed maar vakparkeren echt niet…

Het is juist fijn dat je in zo’n straat woont, dat helpt je wel met het onder de knie krijgen! Mijn vriend woonde ook in zo’n straat en doordat ik bij hem steeds zo moest parkeren gaat het nu heel makkelijk. Je moet er even doorheen bijten, maar dat komt echt wel goed! Gewoon blijven proberen :blush:

Ja echt irritant eigenlijk, hebben we ons helemaal eigen gemaakt hoe je met diesel optrekt, moet je het in je eentje weer uitzoeken met benzine…
Zou ook graag nog een bordje op mn auto willen met een teller ofzo. “Dit is dag (cijfer) dat ik rij, gelieve niet te toeteren”

Werd ook nog naar me getoeterd omdat ik een scooter van links voorliet bij een gelijkwaardige kruising, omdat hij zo hard aan kwam scheuren. Moet wat meer gaan durven… dat komt nog wel denk ik. Alleen irritant dat ze gelijk moeten toeteren.

1 like

Ja achteruit file parkeren vind ik ook verschrikkelijk. Tijdens mn lessen ging het de eerste paar keer best ok. Maar ineens daarna heb ik t nooit echt goed onder de knie gekregen.

Ja indd mensen doen vaak zo laconiek erover, hoe je een benzine auto op laat trekken bijv. “Gewoon? Koppeling omhoog en gassen. Ja gewoon beetje tegelijk ofzo is toch niet zo moeilijk”
Nee voor jullie niet nee, hebben al jaren een rijbewijs…

ik heb vanmorgen gebeld en voor zaterdag mijn eerste proefles staan! Wel om half 9 maar ach, dan doe ik nog wat met mijn dag.

3 likes

Net voor het eerst alleen gereden, dat was spannend (en heel stil!!!) de eerste meters. Het ging goed. Behalve toen ik moest parkeren voor mijn huis… Ik ben gezegend met super simpele parkeerplaatsen, maar ik bleef maar scheef uitkomen na allerlei correcties. Bouwvakkers lekker meegenieten van het spektakel, zucht… Zodra ik moet gaan corrigeren, raak ik de kluts kwijt en heb ik geen idee waar ik mee bezig ben. :frowning_face:

3 likes

Ik heb gisteren gebeld en sta waarschijnlijk nog minstens 2 weken op een wachtlijst. Wil ik eindelijk leren rijden… haha

Ik leer wel alvast via jullie filmpjes

1 like

Parkeren pffff. Haha dat inzicht krijgen we hopelijk ooit nog eens. Indd als ik moet corrigeren raak ik ook helemaal in de war (ook al heb ik dat echt tot in den treure geoefend bij de lessen). Dan denk ik Oh ff de achterkant iets meer naar de stoep. Maar dan gaat ie alleen maar schever staan? Naja…

Ik ging vandaag met een vriend naar de Ikea rijden na mijn debacle gisteren en was doodsbang bij de stoplichten (vooral de hellingproef) maar ik ben niet afgeslagen, yeah! Ik ging nu eerst gas geven gelijktijdig met de koppeling omhoog laten en dat ging goed. De vorige keer probeerde ik denk ik teveel met de koppeling in beweging te komen, net zoals bij diesel. Maar je moet echt gelijk gassen…

1 like

Na het vijf jaar te hebben uitgesteld heb ik me zojuist ingeschreven voor een proefles

8 likes

Ik heb echt zin in morgen! Ik weet niet zo goed wat ik moet verwachten wat er juist voor zorgt dat ik niet zenuwachtig ben. Ik zie het morgen wel.

4 likes

Ja klopt! Een benzine auto heeft al wat meer gas nodig.
Ik heb bij een hellingproef altijd mijn rempedaal ingedrukt en dan laat ik de koppeling al helemaal opkomen tot je voelt dat hij hem pakt. Wanneer het stoplicht dan op groen gaat kun je de rem loslaten en direct gas bijgeven. Zo gaat het altijd foutloos!

1 like

Zo doe ik het nu ook ja! En nu doe ik nog wat te veel gas waarschijnlijk aan het geluid te horen, maar ja dat wordt vast binnenkort wat smoother. En ik wil gewoon niet afslaan :wink:

Haha precies! Dat smoothe komt vanzelf wel!

Fileparkeren is echt een drama bij mij hahah. Ik heb nu weer 4 lessen gehad en alles gaat weer echt goed, inclusief gewoon in een vak parkeren etc. Maar fileparkeren :woman_shrugging:t3:. Oefening baart kunst hoop ik dan maar.

Ohh wat ramp haha! :flushed: Gelukkig helemaal goedgekomen dus… ik ben indd zsm na het ophalen van rijbewijs gaan rijden. We hebben gelukkig een auto dus kan dat ook.

Ik heb mijn proefles gehad, en het ging goed! Ik vond het heel leuk en was niet eens zo zenuwachtig (goed, we zijn niet harder gegaan dan 20 km per uur maar dat zijn details)

Heb al mogen sturen, gas geven, remmen, schakelen en achteruit inparkeren!!

5 likes

Hi, ik kom ook even het topic binnenvallen. Na twee jaar te hebben gezegd ‘Ik geef het op’, begint het toch weer te kriebelen. Korte achtergrondinfo: tijdens mijn allereerste praktijkexamen bijna perfect gereden en afgerekend op 1 puntje toen ik even in paniek schoot. Was boos en had er geen zin meer in. Sindsdien gestopt.

Maar het begint nu toch echt weer te kriebelen, ook door het lezen van dit topic en jullie enthousiasme :heart:

Net even met mijn vriend geoefend op een leeg parkeerterrein en ik ben het helemaal niet verleerd na 2 jaar. Achteruit vak parkeren gaat niet altijd soepel, maar voor de rest ging het top. Ben nu super gemotiveerd om binnenkort weer te gaan lessen en theorie te doen :grin:

4 likes