Rijlessen

Ik vond de TTT wel heeeeel fijn omdat je dan een beetje weet wat je kan verwachten tijdens een examen. Gaf me heel veel rust, was minder nerveus voor mn afrijden dan voor mn TTT haha.

3 likes

@NInja @vaatdoek
Ik heb nu 30 uur zonder ttt genomen. :flushed:
Ik ben niet zo zenuwachtig en ik dacht: hoe meer tijd ik tijdens het examen nog aan die bijzondere verrichting kan verdoen hoe beter.

1 like

Als jij denkt dat je het niet nodig hebt is het ook prima hoor! Als je goed bent in die bijzondere verrichting dan is dat inderdaad wel voordelig bij het examen haha.

Ik heb bij mijn school (anwb) een heel rooster gekregen van mijn lessen met de tijden die ik had opgegeven. Echt zo chill, ik doe 2x 2 uur per week en als alles goed gaat heb ik eind juli al mijn rijbewijs :scream:

4 likes

Heeft iemand tips om van angst af te komen als beginnende bestuurder? Ik heb in januari mijn rijbewijs gehaald maar geen eigen auto/heb m’n rijbewijs eigenlijk nergens voor nodig (haha), dus ik rij vrij weinig. Ik heb nu in totaal een stuk of 6 keer gereden maar telkens blijf ik nog angstig en zenuwachtig. Ik moet echt dingen verzinnen om naartoe te rijden en ben dan de hele ochtend misselijk van de zenuwen.
Kan ik nog wat anders doen behalve “gewoon vaak de auto pakken”?

Ah wat jammer! Wat voor foutjes maakte je? Wel fijn dat de rest foutloos was, hopelijk gaat een faalangst examen het verschil maken voor je.

Heb deze week morgen al mijn rijles, inplaats van zaterdag. Kijken hoe het gaat als ik een keer op een doordeweekse dag en redelijke drukke tijd moet rijden. Heb er best wel weer zin in.

Oh ik herken die rij-angst zo! Ik heb dus wel een eigen auto maar laat die vaak staan en pak dan de trein naar het werk (Rotterdam, dus heel druk, zeker in de spits) maar ik vind het zo zonde!

Ook vind ik parkeren nog super spannend dat ik m liever een paar straten verder zet zodat ik vooruit in het vak kan want dat is makkelijker.

En als ik dan eenmaal wel rij dan gaat het prima, maar de keer er op ben ik weer bang… zo stom.

Dus geen tips maar ik begrijp je angst wel

@Tom_Riddle wat balen dat je gezakt bent! Ik ben uiteindelijk de 3e keer geslaagd (2x afgereden en gezakt jaaaaaren geleden) en ik had gezegd tegen mijn instructeur dat ik na die 2 negatieve ervaringen een faalangst examen wilde. Maar hij vond het onzin, omdat het enige wat je krijgt is extra tijd/kans om een time out te nemen maar je moet uiteindelijk hetzelfde laten zien als bij een gewoon examen. Dus ik heb het niet gedaan

1 like

Hier mijn motivatie voor geen TTT:

  1. een TTT kost ongeveer net zoveel als een normaal examen, en je behaalt er geen winst mee.
  2. als je je eerste “echte” examen zakt, zijn je vrijstellingen niks meer waard.
  3. een examen rijden is toch wel kut, met of zonder TTT ervoor en met of zonder je weet wat je te wachten staat.
  4. beter genoeg lessen nemen, het geld wat je bespaart op je TTT investeren in lessen en meer zeker van je zaak het examen ingaan, dan geld uitgeven aan een half uurtje rijden met een halfbakken examinator.
2 likes

Ik heb zelf wel gekozen voor een pakket met TTT (en garantie op herexamen) maar dat komt vooral omdat het pakket redelijk geprijst was (35 lessen + TTT+ examen + herexamen + cursusdag voor 1795 euro) en het meest complete pakket mij gewoon het fijnst leek.

Ik heb net m’n derde les gehad, en ik vind het echt heel leuk. Ben niet echt nerveus in de auto, en het nieuwe dingen leren spreekt me gewoon erg aan! Vandaag vooral geoefend met het opstarten schakelen en remmen! Heb weer een aantal keer ingeparkeerd en ook geoefend met omkeren.

1 like

Ik moet zeggen dat ik nog maar 1x echt alleen heb gereden en dat ook liever nog niet doe. Ik kan ‘t wel maar vindt het samen toch wat veiliger voelen. Ik rij nu altijd met iemand naast me die ook kan rijden, en heb een eigen auto.
Misschien toch wat mensen vragen die een auto hebben of ze weleens met jou wat willen doen met hun auto. Of toch zelf een heel goedkoop autotje halen om het te leren. Wij hadden er eerst 1 van €400. Daar heeft mijn vriend goed in leren rijden.

1 like

Balen!! Je TTT ging ook niet zo goed toch? Was je examinator wel aardig? Welke tijd reed je, te druk op de weg misschien?

Ik heb faalangst examen gedaan en het was ideaal. Je rijdt dan op een andere tijd dan normale examens. Die examinator van mij zei dat hij meestal alleen met de afrijder boven zit, maar toen ik afreed waren er toevallig heel veel faalangstexamens.
Ik moest al janken bij het handje schudden dus ik kreeg gelijk tissues en hij zei dat t heel normaal was en probeerde me gerust te stellen met grapjes en vragen stellen over mn werk of studie etc. Daarna vroeg hij hoe ik de sfeer in de auto wilde, dus of er gesproken kan worden, muziek, of totale stilte bijv. Je praat best lang, langer dan normaal. Hij heeft me echt tot rust gebracht want toen we naar de auto liepen was ik best vrolijk en niet meer gespannen! Ik reed echt goed, al zeg ik t zelf haha. Had in de lessen de laatste tijd alleen maar fouten en nu amper een foutje!
In het begin kletsten we wel wat maar ik had al aangegeven dat bij spannende situaties zoals kruisingen en snelweg we beter niet konden praten ivm afgeleid raken. Dus na een tijdje ebten de gesprekjes weg en zeiden we niks meer maar ik was ook te druk bezig met snelweg opgaan en kruisingen.

Het schijnt wel dat je toch ook pech kan hebben met je examinator. Ik had een hele aardige, maar een mede lesser had een verschrikkelijke waar ze totaal geen klik mee had en hij liet haar heel lang rijden.

Rij je in een benzine wagen dan?

Ja nou dat toeteren doen ze ook nu nog naar me in een gewone auto. Sukkels… laatst nog omdat ze vonden dat ik de bocht te langzaam nam. Dat iedereen erdoorheen vliegt interesseert me niet, ik wil gewoon veilig erdoor! En mij is geleerd met beleid een bocht te nemen. (Afslaan naar rechts zeg maar, niet een grote ronde bocht)

2 likes

Herkenbaar hoor. Ik werd in de lessen ook helemaal gek aks ik wat fout deed. Dan dacht ik Zie je wel ik kan het niet, ik kan geen examen rijden! Ik ga falen!

De dag voor t examen zat ik weer zo te huilen in de auto omdat ik nog steeds elke les fouten maakte. Mn rijleraar zei: Die examinator weet toch niets van jouw foutjes hiervoor? Ga dat examen in en rij, mocht je een klein foutje maken ga dan gewoon door en doe alsof er niks gebeurd is. Misschien let hij er niet eens op als jij er geen aandacht aan besteed.

Ik dacht toen Ja das wel waar, “for all he knows” ben ik gewoon iemand die klaar is om af te rijden en het gewoon kan.

Tijdens mn examen begon ik te rijden (na gekalmeerd te zijn door examinator) en ik dacht Ik ga gewoon rijden, goed opletten, niks zeggen over wat ik fout doe en rustig blijven.
Ik reed best ok er ging niks fout in het begin en het was rustig dus bij rotondes en kruisingeh had ik ‘t vaak makkelijk. Ergens halverwege dacht ik ineens van alles: Hmmm ik knipperde best te laat net? Deed ik wel op tijd aangeven waar ik heen wilde…heb ik dat de hele tijd verkeerd gedaan dan…?
Maar ik zei niks, liet niks merken. (Was ook maar iets kleins natuurlijk. Dus ik dacht laat maar hangen, is nou toch al gebeurd)

Op de snelweg moest hij me dus ook helpen omdat ik links was beland en niet echt naar rechts terug durfde omdat t druk was. Hij zei dat ik naar rechts terug moest. Daarna zei hij dst ik te hard ging.
Ik dacht van binnen echt van alles! Zat me helemaal op te vreten. “Hier KAN ik zomaar op gezakt zijn! Ik heb het verpest…! Op de snelweg zakken veel mensen!” maar ja ok gewoon doorgaan… niks laten merken het is al gebeurd nu, je hebt uiteindelijk die banen goed gewisseld en daarna ben je goed van de snelweg gekomen.

Na de snelweg moest ik nog een rondje over moeilijke stukken in hillegersberg en die gingen gewoon goed… toen we eindelijk terugreden zat ik van binnen ook van alles te denken, of ik gezakt zou zijn op de snelweg… en dat ‘t echt mijn eigen domme schuld zou zijn. Maar weer: niks laten merken niks zeggen.

Ik dacht ook dat ik dat nooit zou kunnen, bij de les zat ik altijd hardop mezelf te bekritiseren of af te vragen of iets goed ging… ook na een fout maken ging daarna van alles fout omdat ik van slag was…
Maar je moet dat echt proberen, gelijk je foutje van je af laten glijden en doorgaan. Zoiets als verkeerd schakelen doen nog zoveel mensen, zolang je auto niet op hol slaat is er niks aan de hand. En verkeerd rijden is ook niks, daar zak je niet op.

Misschien kun je voor je volgende examen bètablokkers nemen? Heeft mijn zusje gedaan en vond ze heel fijn.

@ezw ik heb er heel lang over gedaan om de koppeling onder controle te krijgen. Ik denk wel 20 lessen. Ik heb de auto zoooo vaak af laten slaan. Ik heb nu 3,5 jaar m’n rijbewijs maar soms heb ik de koppeling nog niet helemaal onder controle (vooral bij wegrijden, verder gaat schakelen prima). Ik ben er inmiddels achter dat ik meer gas moet geven. Mijn instructeur had het altijd over een weegschaal, je moet evenredig de koppeling op laten komen en het gas indrukken.

Enne, je hoeft echt niet in 3 lessen soepel op te kunnen trekken hè!

1 like

Ik heb sinds januari m’n rijbewijs en nu net anderhalve maand een autootje. Nou als ik wegrijd bij een stoplicht scheur ik er echt vandoor met het nodige geluid erbij haha, heb ook de balans nog niet echt onder de knie.

Ik heb vanmiddag mijn rijbewijs opgehaald en had allemaal plannen om naartoe te rijden, maar ik durf gewoon niet te rijden nu

1 like

Wel echt doen hoor. Misschien eerst met iemand naast je die ook kan rijden. Maar zsm gaan rijden is echt goed voor je. Ik heb nu zo veel gereden de laatste tijd (1 maand) vaak met iemand naast me, maar nu kan ik het gewoon “goed”. Ik ben net voor de 3e keer in mn eentje ergens naar toe gereden en het ging gewoon goed en ben niet bang. Het liefst rij ik alsnog samen maar alleen lukt me nu ook. Dat komt echt door doen doen doen. Succes! En gefeliciteerd!

1 like

37 euro voor een gezondheidsverklaring waarvan ik ze meteen wel had kunnen vertellen dat het antwoord op alles ‘nee’ was :cry: Alsof het allemaal al niet genoeg kostte

2 likes

Nee joh gaat je heus wel lukken. Ik heb ook echt heel lang erover gedaan om schakelen onder de knie te krijgen (na 30 lessen kon ik het nog steeds niet snel en vlot), en nu is dat nog het minst moeilijke van autorijden. Nu denk ik ook van “Hoezo snapte ik er nooit wat van, het is ZO makkelijk eigenlijk?” Maar het kwartje moet gewoon vallen en het moet in je systeem gaan zitten.

1 like

Had vandaag mijn 5e en 6e rijles en het ging echt goed :smiley: Mijn rijinstructeur was echt verbaasd aangezien het vorige keer echt bagger ging.

2 likes