Rijlessen

Ik heb morgen m’n tweede rijexamen en ik ben echt misselijk van de zenuwen. Had vandaag echt zo’n slechte rijles en m’n examinator werd de hele tijd boos en geïrriteerd. Begon er zelfs over dat ik echt mn best eens moet gaan doen omdat hij z’n slagingspercentage wel hoog wil houden. Ja die blijft zeker hoog als je blijft schreeuwen :’) eikel

1 like

Wat een lul, ik snap zulke examinators echt niet, het werkt alleen maar averechts door de stress

2 likes

Alvast heel veel succes! En superherkenbaar haha, ik probeer mijn fouten vandaag maar te zien als een generale repetitie waar alle het mogelijke mis is gegaan en ik het alsnog overleefd heb.

1 like

Ik had het verkeerd geschreven, het was mn rijinstructeur ipv examinator. Maar dankjewel, ik kan me ook echt niemand bedenken die opeens beter gaat presteren door die extra druk?

Vind de baan van een rijinstructeur ook zo vreemd. Lekker iemand tot op de grond afzeiken als en daarna geld innen👍

De rijles van vandaag begon wat minder, ik heb vaak de neiging om naar obstakels te kijken waardoor ik er naar toe ga sturen ipv er voorbij te rijden. Moest gewoon bijna huilen toen de instructeur voor de zoveelste keer zei ‘waarom ga je nou daar naartoe rijden??’ (niet zijn schuld hoor ik ben overemotioneel de laatste tijd)
Maarrr daarna ging het wel wat beter, leren de doorgeefmethode te gebruiken en eerst snapte ik er niks van maar na wat oefenen kwam het toch.

Wel echt dom, bij het instappen was ik vergeten mijn gordel om te doen haha wilde zowat wegrijden zonder gordel.

Ik ben na 6 jaar ook weer aan het lessen. Moet morgen op voor mijn theorie maar heb eigenlijk helemaal nog niet kunnen leren, ben dus heel bang dat ik dat never nooit ga halen. Hebben jullie nog tips om het snel te oefenen/leren? Of is het sowieso wel te doen in 1,5 dag studeren?

1 like

Als je haast hebt zou ik sowieso veel filmpjes kijken, zodat je bepaalde vragen al kunt herkennen met ezelsbruggetjes (‘wanneer heeft de voetganger voorrang?’). Komt echt goed! Succes alvast!

Ik ben vandaag gezakt voor mn rijexamen, was echt een verschrikking. Wel even een fijn moment gehad met een ander meisje dat net zo nerveus was als ik, we waren ook allebei gezakt dus dat schept een band.

Heeft iemand trouwens tips voor invoegen op de snelweg? Ik raak daar helemaal in paniek elke keer.

wat is voor jou het lastigst tijdens het invoegen?
wat ik doe: op tijd kijken wanneer ik zou kunnen invoegen, op tijd al vaart maken, niet te lang wachten
op tijd knipperlicht, dan maken mensen vaak wel ruimte vrij

ik wacht vaak te lang… dus ben bang dat dit een puntje van kritiek wordt tijdens het afrijden haha

Kijken kijken kijken! Inschatten wanneer je kan invoegen, vaart maken, nog meer kijken, knipperlicht aan en gaan.

@Meja oh nee wat jammer!! Wat ging er mis??

Mbt invoegen: ik zeg nog steeds hardop (of in mn hoofd als ik mensen bij me heb) ‘binnenspiegel, buitenspiegel, schouder, knipperlicht, schouder, gaan!’. Dat helpt voor mij. En gewoon de hele tijd goed kijken. Al voor het invoegen kijken waar je precies tussen kan en dan een plannetje maken, bv tussen die en die auto, of net voor die vrachtwagen dus even gas bij, etc.
Ook een tip: je kan veilig invoegen voor een auto als je de koplampen goed ziet in je achteruitkijk spiegel, dan zit er genoeg ruimte tussen.
Vooral ook rustig blijven! Niet je auto in 1x naar de andere baan sturen maar dit geleidelijk doen. Rustig blijven ten alle tijden!

Ik moest vandaag file parkeren en het ging goed en moest alle bijzondere verrichtingen opnieuw doen en die gingen ook goed, op achteruit rijden in een bocht na. Het punt is alleen wel dat ik alles veel te traag deed en mensen soms echt lang op mij moesten wachten. Mijn rijinstructeur zei dat ik veel te voorzichtig ben… Echt klote want ik heb dat al sinds les 1 en heb nu al 14 lessen gehad en heb het nog steeds… Pfff :cry: Why am I like this. Mijn rijinstructeur heeft gelukkig wel geduld maar ik zie hem soms ook zo kijken van :roll_eyes::unamused::sweat:

Iemand hier die dit ook heeft of heeft gehad?

Als ik jou was zou ik dat boek in een halve dag doornemen en dan een hele dag oefenexamens maken. Van die oefenexamens leer je toch het meest

Net voor de tweede keer gezakt om echt een lullige reden. Heel de les heb ik super strak gereden, laatste 5 min trok hij aan m’n stuur omdat ik een zijstraatje miste waar ik in moest. Daarna moest ik achteruit inparkeren wat niet helemaal vlot liep door die onterechte ingreep en daardoor ben ik gezakt. Echt in de laatste 5 minuten. M’n instructeur zat achterin en die zei dat ik flink genaaid ben daarmee.

Maargoed, nu dus snel een nieuw examen plannen…

Vind dit echt super flauw! Hoop dat je de volgende keer een andere examinator hebt die wel gewoon eerlijk is.

Pfff ja echt hoor, merk dat ik het ook moeilijk los kan laten. Kreeg m’n mail met de uitslag en er staat zo’n onzin in ook gewoon?! Ik zou m’n auto niet goed rijklaar maken en geen kennis hebben van de bediening?! :woman_shrugging:t2: Wtf

Maargoed, nu lekker op de bank met troost ijs, morgen Efteling en dan ben ik het hopelijk weer vergeten :sob:

Kan iemand uitleggen wanneer een voetganger wel en niet voorrang krijgt bij een kruispunt? Iets met doorgaand verkeer op dezelfde weg?

Bij mij gaat het echt niet zo goed, in de zin van dat ik ‘achter op schema loop’ vergeleken met waar een gemiddelde cursist na 11 uur les zou zijn.
Ik vind schakelen nog steeds moeilijk. Ik laat de koppeling super vaak te snel los. (Soms heb ik ook het idee dat het te maken heeft met mijn schoenen of hoe ik zit. Heeft iemand hier nog tips voor?)
Ook raak ik snel in de stress. Als de auto bijvoorbeeld afslaat voor een stoplicht of er gebeurt iets onverwachts zoals oranje worden of een lompe fietser of zo, dan probeer ik daar te snel op te reageren waardoor alles fout gaat.
Ik heb nog nooit echt een ingreep gehad maar het schakelen gaat dan gewoon lomp.

De leraar zei dat als dit na 20 uur nog zo is, we eens moeten kijken naar lessen in een automaat maar eigenlijk wil ik dat echt niet.

Maar hoe erg is het om achter op schema te lopen? Het doel van rijlessen is toch uiteindelijk dat je veilig de weg op kan en zeker bent van jezelf en eigen kunnen? Sommige mensen hebben het allemaal heel snel door, andere mensen hebben er wat langer voor nodig. Ik heb zelf echt veel lessen gehad (aantal uur weet ik niet precies, maar iets langer dan een jaar) maar wel in alle omstandigheden les gehad waardoor ik nu echt zeker ben op de weg en autorijden soms zelfs een soort van leuk vind :wink: En dat is voor mij veel meer waard geweest dan ‘op schema’ afrijden.

3 likes

Ik vind het zelf ook niet zo erg hoor! Ik heb nu een pakket van 30 uur genomen en als ik er nog uren bij moet kopen dan doe ik dat gewoon. Ik schrok alleen een beetje dat die leraar zei ‘Als je over zoveel uur nog niet zo ver bent dan moeten we gaan kijken naar een automaat’. Voelde me daardoor echt een speciaal soort idioot of zo. (Vooral omdat hij normaal gewoon heel supportive en redelijk is dus het sowieso niet gemeen bedoelde.)

Ik vind dat echt best raar van je instructeur! Als je het na 30 lessen nog niet onder de knie zou hebben, dan zou ik het nog wel begrijpen. Maar na 11? Ik denk dat het bij mij zeker 20 lessen duurde.

Goede schoenen maken zeker uit! Stevige schoenen met een goed profiel. En hoe je zit maakt idd veel uit.

Edit: ik lees het nu nog een keer en hij zegt dat jullie na 20 lessen misschien moeten gaan kijken naar een automaat. Maar alsnog vind ik het een vreemde opmerking, echt totaal niet constructief. Het is toch zijn taak als instructeur dat hij het je goed leert?

Iig, ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken.

3 likes